بازدید 23521

به بهانه قتل یک پلنگ دیگر؛ برای محیط زیست به تخته بزنید!

آن گونه که خبر می‌رسد، ظاهرا پلنگ تیره بخت، نه از دل طبیعت، که از منزل فردی از ساکنان آن خطه خودش را به خیابان‌های شهر رسانده بوده است. گزاره‌ای که معنای آن، توانمندی فرد یا افرادی برای زنده گیری این حیوان و نگهداری از آن در اسارت است. افرادی که رابطه استخدامی با امثال محیط زیست را ندارند، اما احتمالا دانش شان در زنده گیری پلنگ بیشتر از متولیان این حوزه است.
کد خبر: ۱۱۱۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ 25 April 2022

تابناک اجتماعی

مرگ پلنگ در استانی که لقب ورزشکاران نام آورش «پلنگ» است، به خودی خود رویدادی تراژیک محسوب می‌شود، اما نه وقتی که بدانیم تکراری و مسبوق به سابقه است و حتما در آینده هم تکرار خواهد شد!
 
نخست:
به گزارش «تابناک»، برای شروع این روایت تلخ باید به سال ۱۳۹۱ برویم؛ تقریبا ده سال قبل، البته در میانه‌های پاییز آن سال بود که خبر رسید یک گربه سان وحشی (؟) به شهروندی از اهالی دماوند (شهر مرکزی شهرستانی با همین نام در شرق تهران و جنوب شرقی کوه دماوند) حمله ور شده و وی را مجروح کرده است؛ خبری که نقطه عزیمت گروهی به ظاهر متخصص و شکل گیری فاجعه‌ای بزرگ است.

زمانی که ماموران اداره محیط زیست این شهرستان به همراه محیط بانان کوه سفید به محل گزارش می‌رسند، ابتدا تایید می‌کنند که گربه سان مذکور، پلنگ است و ظاهرا با همین تشخیص، تمام دانش شان به اتمام می‌رسد؛ این را می‌شود از خبر حمله حیوان به رئیس وقت اداره محیط زیست شهرستان و یکی دیگر از محیط بانان دریافت که موجب مجروح شدن ایشان می‌گردد.

فاجعه زمانی تکمیل می‌شود که وقتی محیط بانان متوجه می‌شوند که توان گرفتن پلنگ را ندارند، به خشونت بی حد و حصر متوسل می‌شوند و حیوان را می‌کشند! کشتن گونه‌ای در معرض انقراض، آن هم توسط محیط بانان و در حضور عالی‌ترین مقام محیط زیستی شهرستان که معلوم نیست انگیزه اش برای حضور در محل گزارش چه بود، آن هم وقتی می‌دانست دارت و تیر بیهوشی ندارند و احتمالا خبر داشت که گرفتن پلنگ بی بیهوشی محال است.

بعد:
مدتی بعد از آن فاجعه، پرونده‌ای در دستگاه قضایی به جریان می‌افتد که در نوع خود بسیار جالب توجه است، از این رو که به جای قرار گرفتن متولیان محیط زیست در جایگاه «خوانده» در پرونده، ایشان علیه خبرنگارانی که فاجعه رقم خورده را روایت و نقد نموده بودند، شکایت کرده و تلاش داشتند که حساب کار را کف دست آن‌هایی بگذارند که خدماتشان را زیر سوال برده بودند!

اتفاقی که ممکن است به نظرتان عجیب و دور از واقعیت به نظر بیاید، اما کاملا واقعی است و احتمالا نیاز به گفتن نداشته باشد که در نقطه مقابل آن، هیچ مسئولیتی متوجه آفرینندگان آن فاجعه نکرد و حتی به توبیخ ایشان هم منجر نشد. رویدادی عبرت آموز که پیامی واضح برای جامعه داشت و اگر بگوییم رد و اثر آن در پرونده‌های پرشمار دیگری واضح است، سخنی به اغراق نگفته ایم.

به عنوان مثال می‌شود به پرونده‌های پرشمار کشتار پلنگ و حتی دیگر گونه‌های در معرض انقراض و یا گونه‌های حرام گوشت در گوشه و کنار کشور اشاره کرد که بعضا برای برداشتن دم حیوان، دندانش یا برخی دیگر از قسمت‌های بدنش به عنوان یادگاری یا طلسم و... رقم خورده یا حتی استفاده از طعمه مسموم برای کشتن پلنگ‌هایی که ساکن مناطق مجاور روستا‌ها بودند و خشکسالی و از بین رفتن زیستگاه و طعمه، موجب شده بود اقدام به شکار دام و طیور اهالی کنند.
 
به بهانه قتل یک پلنگ دیگر؛ برای محیط زیست به تخته بزنید!

ادامه:
از آن زمان تا به امروز، سرزمین مان پلنگ‌های زیادی از دست داده و سایه انقراض بر سر این گونه بسیار وسیع‌تر از قبل شده است، اما آنچه بهانه نگارش این مطلب است، اتفاقی است که امروز در قائمشهر رقم خورد و فرجامی فاجعه بار داشت. رویت پلنگی سرگردان در خطه‌ای که پلنگ، لقبی بسیار فاخر است که تنها به برخی قهرمانان و پهلوانان اعطا می‌شود، اما حتی یک نفر استخدام شده ندارد که شیوه زنده گیری این گربه سان را بداند و قادر به اجرایش باشد!

این را می‌شود از حضور پلیس، آتش نشان، ماموران محیط زیست و انبوه افرادی دریافت که در محدوده مرکزی شهر نظاره گر حیوان درمانده و گرفتار بودند و در نهایت مثل فاجعه سال ۹۱ هم مجروح دادند و هم حیوان بیچاره را کشتند! قتل عمد حیوانی که معلوم نیست چند قلاده از آن در پهنه جغرافیای ایران زندگی می‌کند، اما حالا می‌دانیم که در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ یکی از آمارشان کم شد.

فقدانی که نتیجه حضور افراد پرشماری است که به نوعی رابطه استخدامی با جایی دارند، اما نمی‌دانستند که بهترین کار در مواجهه با این حیوان چیست و به شکلی کاریکاتور گونه، ابتدا با شلیک فشنگ جنگی مجروح و زمین گیرش کردند و بعد با دارت بیهوشی سراغش رفتند و تلاش کردند جانش را نجات دهند، اما ناکام ماندند؛ ناکامی گروه بزرگی از افراد که حالا خبر می‌رسد در نزدیکی شان، افرادی توانمند بوده اند که می‌توانستند مانع از مجروح شدن مردم و پلنگ شوند!

سپس:
آن گونه که خبر می‌رسد، ظاهرا پلنگ تیره بخت، نه از دل طبیعت، که از منزل فردی از ساکنان آن خطه خودش را به خیابان‌های شهر رسانده بوده است. گزاره‌ای که معنای آن، توانمندی فرد یا افرادی برای زنده گیری این حیوان و نگهداری از آن در اسارت است. افرادی که رابطه استخدامی با امثال محیط زیست را ندارند، اما احتمالا دانش شان در برخی زمینه‌ها (مثل زنده گیری پلنگ) بیشتر از متولیان این حوزه است.
 
و این حکایتی مرثیه گونه است که می‌توان در امور مختلفی در کشورمان سر داد؛ اموری که محیط زیست یک نمونه کوچک از آنهاست و با مسائلی مانند تکرار کشتار پلنگ در سال‌های مختلف در حضور محیط بانان، تهی بودنش از معنا را نشان می‌دهد و این نکته بدیهی را به رخ می‌کشد که قرار نیست تغییری جدی رقم بخورد و مثلا دارت بیهوشی و افراد متبحر در زنده گیری پلنگ در مازندران در دسترس باشند!

داستانی که از فرط ثبات، بی انصافی است به یک دولت محدود شود و حتی محیط بانانی که با سکوت شان، ناظران خاموش نابودی حیات وحش و بیکاری خودشان در آینده هستند را شامل نشود. مجموعه‌ای که باید مثل روایت‌های کوچه بازاری برای دور ماندنش از چشم بد، بر تخته بکوبیم و حتی پیشرفت شان طی مرور زمان را تحسین کنیم؛ پیشرفتی که موجب شده برخی به فکر تبدیل پلنگ به حیوان خانگی شان باشند و هیچ نگرانی‌ از این بابت احساس نکنند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۴
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
خیلی ممنونم بسیار نظر مفیدی بود که استفاده کردیم و ممنون از تابناک که این نظر رو درج کرد.
این نتیجه گماردن مسئولیت های بزرگ به افراد کوچک ولی صاحب پارتی و ادعا است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
نکته رو گرفتید؟ "نویسنده" متن هم نمی دونه چطور میشه پلنگ رو زنده به دام انداخت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
اگر رهایش می کردند خودش راه ورود به طبیعت را پیدا می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
"ین نتیجه گماردن مسئولیت های بزرگ به افراد کوچک ولی صاحب پارتی و ادعا است " . هزاران درورد . مشکل اصلی کشور از صدر تا ذیل همین جمله است.
کوچکهای رانتی باندی مدرک تقلبی سهمیه ای.
بسه دیگه
فقط شهاب سنگ یا زلزله ۱۲ ریشتیری به مدت ۳ دقیقه در بهانه کشور، امکان اصلاح امور را خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
در بهانه کشور یعنی چه؟
فکر می کنید در سازمانهای دیگر وضع بهتر است. تمام کشفیات باستانی ما محدود شده به گزارشهای اشیا کشف شده ار قاچاقچیان اشیا عتیقه و سازمان میراث فرهنگی هم فقط نگاه می کند.
بله اینجا ایرانه.....اینجاجان آدماارزش نداره...چه برسه به جان حیوانات تیره بخت......
تنها کشوری در دنیا هستیم که با سرعت در حال تخریب محیط زیست، جنگلها، دریاها و دریاچه ها و رودخانه ها و.... هستیم... و مسئولان به فکر جیب هایشان !
شکنجه کردن و کشتن خرس در نمین اردبیل از این هم احمقانه تر بود چرا در باره ان چیزی ننوشتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
چون نویسنده اردبیلی است
باسلام
چطور با این الگو سازی میتوان جلوی شکار توسط مردم عادی را گرفت!!!!!!!!!!!
کار غربگداهاست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
چقده تو با نمکی...خوب شد این کلمه از دهن یکی پرید بیرون!
عاقبت فامیل سالاری در ادارت.
همممم کاری به اصل موضوع ندارم اما تحلیل شما بر پایه یک فرض اشتباه هست. اونم اینه که صاحبان پلنگ توان داشتند چون تا لان از پلنگ نگهداری کردند پس چرا محیط بانان نتوانستند؟ در صورتی که هر کس با حیوانات سر و کار داشته باشد میداند که وقتی حیوانی که در خانه بزرگ شده و اهلی شده اگه ناگهان خود را در یک فضای ناآشنا و شلوغ پیدا کند حیوان میترسد و رفتارهای غیر قابل پیشبینی خواهد کرد.
برای راستی آزمایی این موضوع لازم نیست حتما پلنگتان از منزل فرار کند. کافیه گربه پشمالو خانگیتون که کاری جز خوردن و خوابیدن ندارد ناگهان سر از کوچه دربیارد و آنوقت متوجه منظور من خواهید شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
پلنگ،اهلی نمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
رییاست محیت زیست برازنده ی شماست
هزاران بار گفتم باز هم میگم یه مشت تنبل از خودراضی همیشه طلبکار تو اداره ها استخدام شدن و 30 سال پول مفت از بیت المال میگیرن و در وقتی که باید کارشون رو انجام بدن معلوم میشه هیچی بارشون نیست و رسوا میشن
نه اداره محیط زیست که همه ادارات پر از افراد ر هست که اگه نباشن کارها بهتر جلو میره
چرا ملت باید برای چند میلیون کارمند یک عمر هزینه کنه.
اینها رو از ادارات بیرون کنین
همه چیزمان ، به همه چیزمان ، می آید !!!!!؟؟؟؟

مشت ، نمونه خروار است !!!!؟؟؟؟

در ادعا کردن پوچ ، با فاصله بسیار زیاد ، اول کهکشانها ، هستیم
بابا از این تورای وزنه دار روش می‌انداختند بعد بیهوش می کردن از اولم قصد نجاتش رو نداشتن
سرکوب کردن بازنشسته را بلدید ولی داروی بیهوشی زدن باین پلنگ را بلد نبودین ویا شوکر میزدی شما که ادعای هدایت جهان را دارید ولی نشانه بی مدیریتی کشور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
ساچمه فراموش نشه
هنوز عصر حجریم!!!!
باید از آمپول بیهوشی یا از تور برای بدام انداختن پلنگ زبان بسته استفاده میشد
سلام وقتی اجازه داده می شود طرف سگ و... در منزل داشته باشد بلید انتظار داشت که روزی مار و تمساح هم در سطح شهر بیرون بیایند که خودمان در منازل پرورش داده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
حالا تو هم از آب گل آلود، ماهی بگیر! چه ربطی دارن به هم؟ باهوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
تو با این علم و فراستی که ابراز میکنی،داری تو این کشور حروم میشی!!
ادمها توی این گشور امنیت ندارن و هر روز که زنده اند معجزه ایه. دیگه چه برسه به حيوانات
کلا مملکت رو کسانی اداره میکنن که هیچ کاری رو نمیتونن درست انجام بدن..
سلام ؛ باید توجه داشت که زنده گیری و به دام انداختن گربه سانان وحشی (که چالاکترین و برترین شکارچیان و قاتلان زمین هستند) در شرایط و با امکانات معمولی، غیر ممکن است و برای اینکار نیازمند امکانات و تجهیزات مربوط (از جمله لباس مخصوص و وسایل خاص بیهوش کننده و ...)، فضا و شرایط مناسب و همچنین نیروی انسانی آموزش دیده کارآمد و باتجربه و جسور می باشد لذا با نبود امکانات و شرایط فوق الذکر بروز این اتفاقات نه تنها دور از انتظار نیست بلکه می‌توان گفت طبیعی و حتی قطعی می‌باشد
نکته بسیار حائز اهمیتی که در این گزارش از آن غفلت شده این است که صاحب باغی که گفته شده این پلنگ از آنجا فرار کرده ، به احتمال زیاد آنرا در زمانی که این پلنگ توله و بی‌خطر بوده آنرا گرفته و حالا که حیوان بزرگ شده به حالت وحشی خودش برگشته است ... چنانچه در جاهای دیگر دنیا نیز اتفاق افتاده و حتی اینگونه حیوانات بعد از بزرگ شدن و برگشتن به خوی وحشی خودشان ، صاحبان خودشان را نیز خورده‌اند!!!
از همه مهمتر ، توجه داشته باشید که سلامتی و جان انسان - بطور کلی - بر جان و سلامتی حیوان (هرچه باشد) ارجحیت دارد و با لحاظ این نکته باید در باره این رخداد قضاوت کنید باتشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
خب ما که پز و قمپز میدیم در جهان اولیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
چه لزومی داشته که مردم دور و برش بیان. از طرفی این اتفاق بعد از اینکه محیط بانان کار نابلد آمده اند روی داده
حیوان نگون بخت را آنچه کشت جهل و بی تدبیری مسئولین مرتبط بود و نه گلوله و دارت همچنانکه همین مسئولین سالهاست کشور و مردم را با همین فرمان بی تدبیر و جهل به قهقرا برده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
دشمن دانا به از نادان دوست
تابناک هم ما رو گاگول گیر آورده، آخه وقتی روزانه دهها ایرانی از گرسنگی و یا از غصه دق میکنند و می میرند، مُردن یک‌ پلنگ چه اهمیتی داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
وقتی به حیوان رحم نمیشه حالا مونده تا به انسان رحم شه اول یاد بگیر عقده و نکبت و نفرت از همه جانداران از وجودت بره بیرون بعد شاید بتونی به انسان ها هم رحم کنی
نه آموزش دیدن، نه امکانات دارن، نه بلدن! چه انتظاری داری واقعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
نه استعداد دارند چون ایثارگرند کارمند دولت شده اند
اینجا که برای جان و زندگی آدمها کمترین ارزش را دارد چگونه توقع داری برای حیوانات وحشی و محیط زیست ارزشی قایل باشند...
سال 63 که خدمت سربازیمو تو ژاندارمری کردستان میگذروندم، برای شناسایی یکی از آنتنهای مخابراتی عراق که میخواستیم قبل از حملع سوتش کنیم هوا رفته بودم پنجوین و وقتی برمیگشتم دیدم جماعتی تو یک روستا که الان اسمش یادم نیست جمع شده بودند و یک پلنگ وسط چندتا خونه و ایفاهای سپاه گیر کرده بود و یک قناصه به دست آماده شده بود که به محض اینکه مردم که دور پلنگ یک حلقه بزرگ زده بودند پشت دایره را را خالی کنند این بتونه شلیک کنه. یکی از تویاتاهای تبلیغات سپاه هم که روش بلندگو بود هی اعلام میکرد اون پشت را خالی کنید که بزنیمش و نجاتتون بدیم. من رفتم پیش فرمانده میدان که بعدا فهمیدم بچه شمال بود و گفتم حالا چرا میخوای بکشینش؟ خوب بگیرید ببرید جلوتر ولش کنید؟ با یک حالت عاقل اندر سفیه با لهجه شمالی گفت؟ اوه ری، بچه کجایی؟ گفتم بچه تهرون. گفت آخه بچه تهرون را چه به پلنگ. ما تو شمال همیشه پلنگ میکشیم و میدونم چیکار باید بکنم. گفتم نکشیدش. من زنده میگیرمش. گفت مگه دیوانه شدی. تیکه تیکه ات میکنه. گفتم مهم نیست. فقط یکی از اون برزنتهای روی ایفا را بدید به من. اونم فوری گفت دوتا از بسیجیا برزنت را باز کردن و منم رفتم جلوی پلنگه و در حالیکه پلنگه فقط الکی غرش میکرد و هی حالت حمله میگرفت ولی حمله ای در کار نبود بهش نزدیک شدم و در یک لحظه برزنت را انداختم روش و خودم هم افتادم روی برزنت و کمی تقلا کرد که همون بچه شماله دوید اومد خودشو پرت کرد روی پلنگه و در حال نفس نفس زدن گفت او ری بچه تهرون کله خر ندیده بودم که الان دیدم. خلاصه دوتایی پلنگه را که اون زیر از نفس افتاده بود پیچیدیم تو برزنت و چند تا از افرادش اومدن سر و ته برزنت را گرفتن انداختن ته همون تویوتا تبلیغات و بردنش که یه جایی ولش کنند. این قصه را گفتم که بگم متاسفم که در این 43 سال همه یاد گرفتن که فقط صورت مسئله را پاک کنند
فعلا محیط زیست مشغول انجام امور مهمتری هست مثلا با مسدود کردن تردد مردم در پارک پردیسان در قلب شهر تهران برای خودش محیط اختصاصی بیشتری فراهم کند.
گزارش تابناک آکنده از احساسات و خالی از راه حل است.
این موضوع با توجه به مسبوق به سابقه بودن، نیازمند
1. برگزاری دوره های آموزشی برای مستخدمین سازمان محیط زیست به صورت تخصصی و افرادی در نیروی انتظامی و آتش نشانی به صورت عمومی است.
2. لزوم تجهیز سازمان محیط زیست به وسایل تخصصی و سازمانهای آتش نشانی و نیروی انتظامی به تجهیزات بیهوشی (سلاح و دارت بیهوشی)
3. آموزش عمومی، متاسفانه مردم در صحنه های عملیاتی به دستورات ِ مسئولان حکومتی حاضر در صحنه تمکین نمی کنند. اصولا باید دستگاهها در چنین صحنه هایی یک گردان آدم در صحنه حاضر کنند تا به توجیه و دور کردن مردم از صحنه مشغول شوند.
*
اگر این تجهیز ساده (دارت بیهوشی) در پاسگاه پلیس و آتش نشانی موجود باشد از آنجا که به احتمال زیاد اولین گزارشات به این نهادها واصل می شود آنها می توانند در حضور ِ خود در محل، عملا مراحل زنده گیری را آغاز کنند و حیوان را بیهوش و مهار کنند.
اینکه تصور کنیم سازمان محیط زیست از فهم این موضوع عاجز است شاید موضوع درستی نباشد بلکه باید پول لازم برای طراحی و اجرای برنامه مناسب به این سازمان تزریق شود. باید افرادی برای آموزش به خارج اعزام و بعدتر در داخل سایرین را آموزش دهند.
آموزشها باید به نهادهای درگیر در خارج از سازمان هم تسری داده شود و این نهادها نیز به تجهیزات حداقلیِ مورد نیاز مجهز شوند.
متاسفانه اینها اموری هزینه بر هستند و احتمالا هزینه کردن در این موضوعات اولویت کشور نیست.
مسئولین باید شدیدا توبیخ شوند . یعنی یک اسلحه بی هوشی در کل این شهر عریض و طویل نبود . این وضع مملکت داری نیست.
این عدم وجود افراد متخصص برمیگرده به نوع گزینش و سوالهایی که در دستگاههای دولتی و حکومتی از استخدام شوندگان میشه
تقریبا در کمتر سازمانی از فرد متخصص استفاده شده و اولویت با افراد انقلابی و ارزشی هست تا تخصص
بر همین مبنا اقتصاد و آموزش و ورزش و محیط زیست و صنعت و کشتورزی و ... همگی به فنا رفته و اگر قبلا در استانه سقوط بودیم الان در حال سقوطیم اما کسی نمیخواد بفهمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
گزینش که از روی تخصص نیست بستگی به میزان روابط داره
همه چیزمان مانند همه چیزمان است!
یک مشکل عمده در کشور ما خودسری اشخاص است و اینکه خود را همه چیز دان می دانند. در برخی کارها مثل محیط بانی، افراد باید آموزش ببیند و طبق دستورات عمل کنند و نه اینکه با میل و خواست خود هر شخصی نظری بده و کاری کند.

واقعا جای تاسف دارد.
واقعا توانایی گرفتن یک پلنگ به صورت زنده را ندارید
ترس هاي بي جاي ما از طبيعت، عدم درك محيط زيست و نياز حيوانات، بيسوادي و جهل نسبت به مراقبت و درك رفتار فصلي حيوانات، برهم زدن زيست گاه ها و چرخه غذايي آنها، نه تنها گربه سانان بزرگ را در خطر انقراض كامل كشانده بلكه انسان را تبديل به موجودي ابله نموده كه با ناداني و سلب مسئوليت تبديل به بزرگترين قاتل طبيعت گرديده است.
خداوند به همه ما رحم كند. اين سرعت نابودي چرخه زيست محيطي تنها انگشت كردن در چشم خودمان است. كه ديگر از بس گفتم و خودم شنيدم و راهي نيافتم ترجيح مي دهم از اين پس راجع به آن صحبت نكنم.
مرگ اين يكي هم مبارك باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
البته اگر در مرگ طبيعت بركتي براي انساني باشد!!!!
ما قاتلان محيط زيست شديم و لاغير.
صدا و سیما و کیهان و مداحان باید روشنگری کنن و علت قتل پلنگ به گناه بررسی کنند صد در صد مقصر خانم ابتکار و شوهر پولدارش و دولت اصلاحات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
خخخخ
این واقعه برای شهروندان قائم شهر بسیار بد خواهد بود وجهه شهر قائمشهر بشدت تخریب شده.
کنار جنگلهای انبوه سوادکوه محل زندگی پلنگ هست و قایم شهر هم همون کناره اون موقع چطور ممکنه این همه دستگاه عریض و طویل دولتی تو اون نقطه از عهده چنین کار ساده ای بر نیان
باید به حال این مملکت خون گریه کرد
همه این نظرات محترم هستند ولی کسی ننوشت که این کشور مدیر و مدبر می خواهد این کشور مثل تمام دنیا باید مدیر لایق و تحصیل کرده داشته باشد قبل از انقلاب این مدیران لایق بودند که ایران را در رتبه های بالای دنیا قرار دادند همه آنها تحصیل کرده بودند اما متاسفانه الان ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
متاسفانه الان همه سهمیه ای هستند
سهمیه دانشگاه ،استخدامی و...
وقتی با پارتی و سفارش افراد در ادارات و نهادها و پروژه ها استخدام می‌شوند و افراد تحصیل کرده و متخصص هم به خاطر عدم وجود رابطه در کشور در حال کارگری و کارهای به دور از عزت و شان برای زنده مانی هستند نتیجه اش این می‌شود این فاجعه فقط در محیط زیست نیست، در بخش جهاد کشاورزی، پزشکی، عمرانی و آموزشی و ... هست تنها راه این است تمام افراد بیسواد ، غیر متخصص و پر ادعا که مثل سلول‌های سرطانی به جان ابن مملکت افتادند را از بین برد و افراد جوان، متخصص را جایگزین کرد. کشور با ادعا و به حاشیه راندن متخصصان هیچ وقت درست نمی‌شود. تحصیل کردگان ما دارند یا مهاجرت می‌کنند یا کارگری ولی یک سری افراد با رانت خواری تمام سکان ها را اشغال کردند و پول و امکانات و امتيازات مملکت را خودشان و نزدیکشان حیف و میل می‌کنند.
بنده فوق لیسانس مهندسی کشاورزی از تربیت مدرس تهران هستم اما به خاطر همین حق خوری ها الان یک کار ساده و آزاد انجام میدهم‌ و توسط همان افراد بیسواد که حتی یک جمله نمی‌توانند حرف بزنند بنده را به بی عرضگی متهم می‌کنند که کال بلد نیستم وگرنه هزاران اداره و کار هست من دانش آن قسمت را ندارم. آدم فقط داره از این همه بی عدالتی و بی منطقی دق میکنه
به عنوان یک جوان تحصیل کرده با این شرایط از نابودی منابع طبیعی و آلی کشور اصلا ناراحت هم نمی‌شوم
به قول معروف دیگی که برای من نمی جوشه میخوام سر سگ بجوشه
همه ما می‌دانیم ابن همه مشکلات دلیلش چیه و راهکارش را هم می‌دانیم اما فعلا نظاره گر نابودی آینده خودمون و کشور هستیم
واقعا" اگر زنده گرفته میشد تعجب آور بود
چرا افرادی مثل اون لباس شخصی که پیر مرد بازنشسته را اونجوری فن کمر زد و گرفت و در هر شهر برای مبارزه با مردم عادی فراوان هستند را نیاوردید تا پلنگ را زنده بگیرد
مسئولین محیط زیست این شهرستان به همراه کسانی که به این حیوان بیچاره تیراندازی و دارت پرتاب کرده اند باید بازداشت و دادگاهی شوند. این روال باید در کلیه استانها اجرایی شود تا افراد بدانند که مسئولیت یعنی چه؟
مقصر نیروی انتظامیه هر جا که نباید باشه خودش رو میندازه وسط که یعنی ما هستیم!!! ولی اگه دعوایی رخ بده سه ساعت طول میکشه تا بیاد اونم یه سرباز با یه موتور قراضه!!!
هر کجای دنیا بود آن مسول را کنار می گذاشتند و به دادگاه می سپردند
یعنی از شب تا صبح نتوانستند تفنگ و داروی بیهوشی جور کنند
اونکه بالای بانک بود . کسی را هم از تهران میاورند بازهم کلی وقت داشتند
رزش این پلنگ از بسیاری از مفت خوران به اصطلاح حافظ محیط زیست بیشتر بود.
پلنگ را کشتند؟؟؟ دستشان درد نکند . حیوان وحشی آنهم پلنگ که با یک ضربه پنجه می تواند انسان بالغی را ناک اوت کند در صورتی که وارد محیط شهری شود غیرقابل کنترل شده و اتلاف آن اقدامی صحیح است. کاربرد عبارت قتل عمد در مورد خطر بالقوه صحیح نیست . انگار بقیه میرن شکار قتل غیرعمد انجام می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
پرت و پلا نگوئید. مگر کشورهای دیگه جیکار می کنند این وقتها؟ میزنند حیوان را تلف می
کنند؟ نارکارآمدی مدیریتی است
با توجه به بافت و شرایط آن شهر چرا آتش نشانی قائمشهر به وسایل مربوطه مجهز نبوده(تور،تفنگ بی هوشی و ....)
این عدم تجهیز آتش نشانی مقصر کیست ؟
فرماندار شهر، اعضای شورای شهر، رئیس آتشنشانی و............................
بجاش انرژی هسته‌ای داریم
آقا ما توی این مملکت خیلی چیزها رو خودمون نداریم یا نمیتونیم بسازیم و باید وارد کنیم .خب محیط بان بدون دارت بیهوشی چه کاری ازش بر میاد ؟؟؟؟؟ من خودم کارمند آزمایشگاه بیمارستانم الان یک ماهه کا کارتریج دستگاه بلاد گاز مارک جم ۳۰۰۰ تموم شده و نداریم و باعث از دست رفتن بعضی بیماران بدحال میشه. چون ساخت ایالات متحده آمریکا هست و داخل کشور موجود نیست و قاچاقی از ترکیه میخرند.البته توجه کنید که بلاد گاز که مثال زدم فقط آمریکا و ژاپن تکنولوژی تولیدش رو دارند و حتی آلمان و انگلیس و کشورهای پیشرفته دیگه هم نمیتونن تولید کنند
سلام
به استان پلنگ کش مازندران خوش آمدید ...
بابا، ما که انسانیم تو گرد خاک صدبرابر مجاز داریم خفه میشیم نه راهی نه حتی تعطیلی هیچ هیچ
،بمیریم هم براشون مهم نیست این بیچاه که حیوون بوده
بابا زنده گیر میخواستید اون یارو امنیتیه که فن کمر رو بازنشسته پیر بدبخت رو میفرستادید همچین یه فن کمر رو پلنگ میزد بدون بیهوشی دستگیرش میکرد!!!
با دیدن این عکس که پای یک نفر هم کنارش هست آدم یاد عکس قدیمی شکار ببر یا پلنگ توسط ناصر الدین شاه که عکس گرفته بود می افته جای بسی تاسف
اینکه چیزی نیست تو یکی از توابع نمین خرس گرفتن با طناب بستن بعد گذاشتن زیر چرخ تراکتور خیلی خیلی قشنگ و مشتی زجر کش کردن. عکساشم است و تا محیط زیست برسه حیوان زبون بسته رو از دست اینا نجات بده بیچاره خرسه مهره ستون فقرات و استخوان لگن و پاش شکسته و خونریزی داخلی کرده بعدش هم در دامپزشکی مرده. راستی به این عمل چی نامی می شه داد...؟
تا وقتی که نماینده های مجلس دنبال طرح صیانت از اینترنت و سییلی زدن به گوش سرباز هستند و خود رییس مجلس هم خانواده اش راحت میره ترکیه و سیسمونی میاره، دیگه ازین بهتر نمیشه. گرونی و فلاکت اقتصادی مردم از یک طرف، مشکلات محیط زیست و حیوانات در معرض انقراض و حیوانات طبیعت هم به این مقوله ها اضافه میشه
تقصير آمريكاست.مرگ بر آمريكا
امیدوارم از زندگی خیر نبینن من خودم اهل قلئمشهر محله چشمه سر هستم و از نزدیک دیدم که متاسفانه یه دارت بیهوشی نداشتن و زبون بسته از ترس فقط فرار میکرد آخرشم رفت توی خونه خرابه پناه گرفت که این مامور از خدا بی خبر رفت دنبالش و کشتش خدا سزاشون رو میده این حیوون بی گناه رو کشتن
ایران با این روشی که پیش می رود تا سیصد سال دیگر مثل الان کشورهای پیش رفته نخواهد شد.؟چه کردید با این ....؟
تخصص در هیچ جایگاهی وجود نداره
فقط تو کشتن مهارت دارین ، چه حیوان بی‌گناه باشه و چه انسان بی‌گناه.
اول زدند پلنگ رو کشتند بعد به مرده اش گلوله بیهوشی زدند. چه شاهکاری اند اینها.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست