بازدید 1636

گرفتن عوارض از جاده‌های اصلی در دستور کار نیست

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار دهیم، گفت: به‌زودی قیرهای اصلاح‌شده در مدار عملیات راهسازی و راهداری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۰۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰ 31 October 2023

به گزارش «تابناک»، مهرداد بذرپاش امروز (سه‌شنبه، ۹ آبان) در حاشیه برگزاری پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، گفت: قیر در تهیه آسفالت جزو اصلی‌ترین فاکتورهاست و معمولا کیفیت آسفالت متاثر از قیر است. حدود شش میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که چهار میلیون تن آن صادر می‌شود و مابقی برای مصرف داخلی است. از انجمن قیر خواسته‌ایم که نیاز داخل کشور در خصوص قیر تامین شود و بازار داخلی کمبودی نداشته باشد. زیرا کمبود قیر سبب افزایش قیمت خواهد شد.

وی ادامه داد: قیر تهاتری که در برنامه بودجه چند سالی است که مصوب می‌شود، برای پروژه‌های عمرانی و عمومی کشور همچون پروژه‌های راهسازی، راه‌های روستایی، احداث مدارس جدید و سایر پروژه‌های عمومی که دولت مسئول اجرای آنهاست، تامین می‌شود. به همین جهت چنانچه صادرات قیر بیشتر از نیاز داخل باشد و نیاز داخل دچار کمبود شود، پیمانکاران باید با قیمت بالاتری قیر را از بازار تامین کنند و همین امر موجب افزایش قیمت خواهد شد.

به زودی قیر تهاتری به پروژه‌های راهسازی افزوده می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: مجمع تشخیص، ایراداتی به قیر تهاتری وارد کرده بود که با توضیحات در این خصوص مورد قبول مجمع تشخیص قرار گرفت. هم‌اکنون قیر تهاتری مسیر شورای نگهبان و مجلس را طی می‌کند تا سریع‌تر به پروژه‌های عمرانی کشور از جمله راهسازی، تزریق شود.

بذرپاش در خصوص کیفیت‌بخشی به تولید قیر نیز توضیح داد: همواره خواسته‌ایم که قیرها باکیفیت باشند و ناخالصی کمتری داشته باشند تا در پروژه‌های راهسازی داخل مورد استفاده قرار بگیرند و بتوانیم حداکثر بهره را از قیر باکیفیت ببریم. از این‌رو یکی از مجموعه‌های ذیل وزارت راه و شهرسازی را مامور کردیم تا کنترل بیشتری را برای کیفیت‌بخشی به قیر داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که نیاز مصرف داخل به قیر در حال افزایش است، گفت: باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار بدهیم و از روش‌های اصلاح‌شده همچون پودر لاستیک استفاده کنیم که این کار برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعریف شده است. همچنین به‌زودی قیرهای اصلاح‌شده در مدار عملیات راهسازی و راهداری قرار می‌گیرد. با ابلاغ مصوبه قیر تهاتری نیز در تامین نیازهای راهسازی داخل با کمبود مواجه نیستیم و از این به بعد در تلاش هستیم تا در جهت ارتقای کیفیت گام برداریم.

فعلا اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها در دستور کار نیست

وزیر راه و شهرسازی در خصوص میزان قیر رایگان اختصاص‌یافته برای اصلاح راه‌ها، گفت: در قانون، بودجه قیر رایگان ۲۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۹ درصد آن برای پروژهای راه و شهرسازی، حدود ۲۰ درصد برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پروژه‌های معابر داخل روستاها و با درصدی دیگر برای سایر دستگاه‌هاست و برای انجام برخی پروژه‌ها، گره‌گشاست.

بذرپاش همچنین در خصوص اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها، گفت: فعلا اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها در دستور کار نیست. یکی‌از روش‌های تامین منابع مالی، اخذ عوارض از آزادراه‌هاست. قانون به ما اجازه داده است تا از آزادراه اخذ عوارض انجام شود؛ برای آزادراه اصفهان - شیراز نیز هنوز مبلغ تعیین نشده است. مقرر است تا عوارضی مشخص و بعد اجرایی شود.

طی برنامه پنج‌ساله، سالی ۱۵ میلیون تن آسفالت نیاز داریم 

همچنین رضا اکبری -معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای-  با بیان این‌که مصرف سالانه آسفالت حدود ۵۰ میلیون تن به ارزش ریالی حدود  ۱۰۰ همت است، گفت: سهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نگهداری راه‌های کشور از ۱۰۰ همت و ۵۰ میلیون تن،  ۱۰ تا ۱۵ همت به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد است که نیاز است تا سهم سازمان در این مورد افزایش یابد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: هم‌اکنون  ۵ تا ۷ میلیون تن آسفالت در سراسر کشور توزیع و پخش شده است که باید این رقم به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن افزایش یابد تا طی ۵ سال وضعیت خرابی جاده‌های کشور بهبود یابد و به وضعیت استاندارد برسیم.

اکبری توضیح داد: شرکت ساخت سالانه حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سالانه ۲ هزار کیلومتر راه روستایی می‌سازد و هر سال راه‌های جدیدی به کشور افزوده می‌شود که نیاز است تا در کنار ساخت راه‌ها، برای نگهداری راه‌های موجود، بودجه مناسبی در نظر گرفته شود.

ضرورت ایجاد منبع درآمدی پایدار برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به وضعیت نامناسب ماشین‌آلات سازمان راهداری و همچنین وضعیت نامطلوب نیروی انسانی شاغل در این بخش، گفت: باید منبع درآمدی برای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد کنیم تا ضمن بهبود وضعیت ماشین‌آلات راهداری، وضعیت نیروی انسانی نیز ارتقا یابد و تصادفات جاده‌ای نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. زیرا طبق آمار، میزان تصادفات بالاست. بنابراین نیاز است تا در خصوص آسفالت راه‌های موجود و نگهداری از آنها وضعیت بهبود یابد.

اکبری گفت: تامین مالی نگهداری راه‌ها در تمام دنیا از سه طریق انجام می‌شود که این سه طریق شامل اخذ عوارض از خودروها، اخذ عوارض سوخت و همچنین اخذ عوارض جاده‌ای است که به دنبال آن هستیم تا در این خصوص مصوبه از مجلس بگیریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست