
به گزارش تابناک اقتصادی؛ ما در کشور با مشکلات حادی در خصوص افزایش مصرف بنزین رو به رو هستیم. از یک طرف، قیمت بسیار ناچیز بنزین باعث مصرف بیرویه آن شده است. به عنوان مثال، در تابستان سال جاری به رکورد مصرف بالای ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیدیم. از طرف دیگر، ناترازی حجم تولید با مصرف وجود دارد و این امر ضرورت تأمین کسری بنزین از طریق واردات و اختصاص ارز زیاد به این موضوع را ایجاد کرده است.
شواهد نشان دهنده زنگ خطر جدی در زمینه ناترازی بنزین است. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت دخیل هستند. افزایش روزافزون خودروها و سفرهای درون و برون شهری، عدم توسعه متناسب ناوگان حمل و نقل عمومی، قیمت گذاری نامتوازن انرژی، خودروهای پرمصرف داخلی و عدم اسقاط خودروهای کهنه از جمله مسائل تأثیرگذار بر این مشکل هستند.
لزوم چاره اندیشی برای حل و فصل مشکل ناترازی بنزین در کشور بر کسی پوشیده نیست. برخی پیشنهاد میدهند که یک سقف بنزین یارانهای تعیین شود و در صورت نیاز به میزان بیشتر از این سقف، افراد از بنزین آزاد استفاده کنند. اجرای این طرح، اطمینان خاطری برای آحاد جامعه ایجاد میکند که میتوانند از میزان معینی بنزین یارانهای استفاده کنند. از طرف دیگر، با ایجاد محدودیت در بنزین یارانه ای به بهینه سازی مصرف بنزین در کشور میپردازیم.
با رحمان سعادت، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در خصوص دلایل بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای پیش روی گفتوگو کردیم که حاصلش را در ادامه میخوانید.
سعادت در گفتوگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این که بنزین یک کالای کاملاً استراتژیک به شمار میرود و همین امر تصمیم گیری در این زمینه را سخت کرده است، تصریح کرد: با توجه به قیمت بسیار پایین بنزین در کشورمان، شاهد ناترازی شدید در این زمینه هستیم. مصرف بیش از اندازه و قاچاق بنزین نیز از دیگر مشکلاتی است که در ارتباط با بنزین با آن مواجه هستیم.
وی در ادامه گفت: از سوی دیگر، ملاحظاتی در حوزه بنزین وجود دارد؛ مثلاً این نگرانی را داریم که افزایش قیمت بنزین به تورم بیشتر منجر شود و بر گستره مشکلات بیفزاید. به اعتقاد بنده، باید در نهایت به یک قیمتی توافقی در مورد بنزین برسیم.
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تصورم این است که مردم با این روند همراه خواهند شد. پله ای از مصرف معقول و منطقی باید به صورت یارانه ای ارائه شود، اما افراد باید اضافه مصرف خود را با قیمت واقعی و آزاد بخرند. به نحوی که بستر قاچاق و سوءاستفاده از بین برود.

سعادت گفت: یکی از موضوعات مهم در افزایش مصرف بنزین در کشورمان به موضوع مصرف بالای خودروها برمی گردد؛ خودروهایی که در کشورمان مورد استفاده قرار میدهیم، استاندارد نیستند و مصرف بسیار بالایی دارند. همین امر در بالا رفتن میزان مصرف اثرگذار است و در نهایت به ناترازی کمک میکند. قیمت پایین بنزین و خودروهای پرمصرف فشار مضاعفی را در زمینه بنزین بر کشور تحمیل کرده اند.
همچنین بخش زیادی از استفاده شخصی از خودرو در کشورمان، غیرضرور هستند؛ اما پایین بودن قیمت بنزین باعث میشود که این ترددها صورت بگیرد. همچنین پایین بودن هزینه حمل و نقل با خودروی شخصی باعث شده است که افراد انگیزه ای برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نداشته باشند و با خودروی شخصی سفر کنند. تمامی این موضوعات در افزایش مصرف بنزین در کشور اثرگذار هستند.
این استاد اقتصاد گفت: از نظر من، ضروری است که دولت تا قبل از اتمام دوره چهارساله اش، تصمیمی در خصوص بنزین بگیرد. در غیر این صورت، موضوع بنزین به عنوان یک اختلال در اقتصاد کشور خواهد ماند و مشکل ساز خواهد شد.
وی در پایان تأکید کرد: بنده در مورد اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل امیدواری چندانی ندارم؛ زیرا حاشیه سود امن و بدون رقیبی برای خودروها به وجود آورده ایم؛ بنابراین، خودروسازان دلیلی نمی بینند که کیفیت خودروها را بهبود ببخشند و میزان مصرف شان را پایین بیاورند.
 کشورهای دیگر چرا این مشکلات را ندارند؟ تعداد اتوموبیل ها در انجاها که بیشتر است..روی دریای نفت و گاز هم نخوابیده اند؟
 							         		            کشورهای دیگر چرا این مشکلات را ندارند؟ تعداد اتوموبیل ها در انجاها که بیشتر است..روی دریای نفت و گاز هم نخوابیده اند؟         		                     		         |
         		                            |         		                             داداش خودروی کم مصرف و برقی و هیریدی دارند نه مثل ما که سمند با مصرف بالا داریم
 									         		                    داداش خودروی کم مصرف و برقی و هیریدی دارند نه مثل ما که سمند با مصرف بالا داریم         				                     		                 |
         		                            |         		                             در واقع خودروساز ورشکسته خودروهای دهه 90 میلادی را با حمایت دولت تولید و به ملت می فروشد.
 									         		                    در واقع خودروساز ورشکسته خودروهای دهه 90 میلادی را با حمایت دولت تولید و به ملت می فروشد. |
         		                            |         		                             قیمت یک خودرو استاندارد کم مصرف بیش از 10000 دلار است که با دلار 51000 حداقل پانصد و ده میلیون می شود  (با قیمت دستوری خودرو با کفیت نمی دهند هر روز خودرو ساز برای به صرف بودن یک بخشی از کیفیت ماشین می زند)
 									         		                    قیمت یک خودرو استاندارد کم مصرف بیش از 10000 دلار است که با دلار 51000 حداقل پانصد و ده میلیون می شود  (با قیمت دستوری خودرو با کفیت نمی دهند هر روز خودرو ساز برای به صرف بودن یک بخشی از کیفیت ماشین می زند)         				                     		                 |
         		                            |         		                             به قول ظریف : ما خودمان انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنبم دیگر نباید غر بزنیم و اعتراض کنیم ، حق طلبی آرمانگرایی و در افتادن با نظام سلطه بی هزینه نیست
 									         		                    به قول ظریف : ما خودمان انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنبم دیگر نباید غر بزنیم و اعتراض کنیم ، حق طلبی آرمانگرایی و در افتادن با نظام سلطه بی هزینه نیست         				                     		                 |
         		                            |         		                             کشورای دیگه بنزین بالای چند دلاری دارن
 									         		                    کشورای دیگه بنزین بالای چند دلاری دارن         				                     		                 |
         		                            |         		                             ازاستادمون پرسیدیم آبا قیمت بنزین پایینه؟گفت بله،ولی دولت داره ماشین ۲۰۰میلیونی را ۵۰۰میلیون میفروشه،یعنی ۳۰۰میلیون اضافه میگیره درجا،بعد سر مردم منت میذاره که بنزین ارزونه،تازه یه عده ساده لوح میگن بیاد به ما که مصرفمون پایینه،یارانه بده و برای پرمصرف ها،قیمتو ببره بالا،بنده خدا ها نمیدونن وقتی بنزین برای بعضی ها گرون بشه،همه چیز گرون میشه و قورچشون در میاد!
 									         		                    ازاستادمون پرسیدیم آبا قیمت بنزین پایینه؟گفت بله،ولی دولت داره ماشین ۲۰۰میلیونی را ۵۰۰میلیون میفروشه،یعنی ۳۰۰میلیون اضافه میگیره درجا،بعد سر مردم منت میذاره که بنزین ارزونه،تازه یه عده ساده لوح میگن بیاد به ما که مصرفمون پایینه،یارانه بده و برای پرمصرف ها،قیمتو ببره بالا،بنده خدا ها نمیدونن وقتی بنزین برای بعضی ها گرون بشه،همه چیز گرون میشه و قورچشون در میاد!         				                     		                 |
         		                            |         		                             شما درست گفتید مردم هبچمشکلی از بابت بنزین ندارند در اینجا بنزین نه به وسیله دولت بلکه توسط شرکت های خصوصی اداره میشود رقابت سبب گردیده تا قیمت بنزین نسبت به درآمد شأن قیمت معقولی باشد خلاصه  در این کشورهای غربی  همه چیز روی حساب است.
 									         		                    شما درست گفتید مردم هبچمشکلی از بابت بنزین ندارند در اینجا بنزین نه به وسیله دولت بلکه توسط شرکت های خصوصی اداره میشود رقابت سبب گردیده تا قیمت بنزین نسبت به درآمد شأن قیمت معقولی باشد خلاصه  در این کشورهای غربی  همه چیز روی حساب است.         				                     		                 |
         		                            |         		                             اگر بجای تولید خودرو آن را وارد کنیم از صرفه جویی که در مصرف بنزین خواهیم داشت پول خودروهای وارداتی مفت تمام میشود خودروسازان ثابت کردند تولید خودرو در ایران به صرفه نیست
 									         		                    اگر بجای تولید خودرو آن را وارد کنیم از صرفه جویی که در مصرف بنزین خواهیم داشت پول خودروهای وارداتی مفت تمام میشود خودروسازان ثابت کردند تولید خودرو در ایران به صرفه نیست         				                     		                 سالها است که شما مینویسید و ما نظر میدهیم اما آب از آب تکون نمیخوره. این نشون میده ملت همیشه در صحنه هیچکاره است
 							         		            سالها است که شما مینویسید و ما نظر میدهیم اما آب از آب تکون نمیخوره. این نشون میده ملت همیشه در صحنه هیچکاره است         		                     		         |
         		                            |         		                             فقط نزدیک انتخابات..شاید
 									         		                    فقط نزدیک انتخابات..شاید         				                     		                 مابه التفاوت قیمت بنرین را از خودرو سازها بابت هر دستگاه خودروی بی کیفیت و پر مصرف بدون امجوز افزایش قیمت بگیرید ماستاشونو کیسه می کنن
 							         		            مابه التفاوت قیمت بنرین را از خودرو سازها بابت هر دستگاه خودروی بی کیفیت و پر مصرف بدون امجوز افزایش قیمت بگیرید ماستاشونو کیسه می کنن         		                     		         |
         		                            |         		                             باشه میگیم بیان برای شما یه دست جغغغ هم بزنن
 									         		                    باشه میگیم بیان برای شما یه دست جغغغ هم بزنن         				                     		                 بهترین گزینه برای قیمت بنزین ادامه سهمیه فعلی وباقیمت فعلی ولی افزایش قیمت بنزین آزاداست. نباید سرمایه کشور صرف عده ای که شغل اصلی شان علافی درخیابان است بشود.ترکیه با تعداد خودروی مساوی ایران مصرفش یکدهم ایران است. چون اونجا بنزین را 6سنت نمیدهند. اگرقیمت نفت خام را مجانی حساب وفقط قیمت استخراج وپالایش را حساب کنیم هزینه بنزین 20 هزار است که یعنی به علافان خیابانگرد و ترافیک درست کن لیتری 17 هزار ازجیب مردم پرداخت میشود.
 							         		            بهترین گزینه برای قیمت بنزین ادامه سهمیه فعلی وباقیمت فعلی ولی افزایش قیمت بنزین آزاداست. نباید سرمایه کشور صرف عده ای که شغل اصلی شان علافی درخیابان است بشود.ترکیه با تعداد خودروی مساوی ایران مصرفش یکدهم ایران است. چون اونجا بنزین را 6سنت نمیدهند. اگرقیمت نفت خام را مجانی حساب وفقط قیمت استخراج وپالایش را حساب کنیم هزینه بنزین 20 هزار است که یعنی به علافان خیابانگرد و ترافیک درست کن لیتری 17 هزار ازجیب مردم پرداخت میشود.         		                     		         |
         		                            |         		                             بزرگوار توی ترکیه چه ماشینهای سوار میشن ما چه ماشینی سوار میشیم بعد هم  دور دور زدن همون عده قلیل رو پای ملت نزن مردم بقدری گرفتاری دارن و درحال سگ دو زدن هستند که دیگه رمقی برای دور دور زدن
 									         		                    بزرگوار توی ترکیه چه ماشینهای سوار میشن ما چه ماشینی سوار میشیم بعد هم  دور دور زدن همون عده قلیل رو پای ملت نزن مردم بقدری گرفتاری دارن و درحال سگ دو زدن هستند که دیگه رمقی برای دور دور زدن  |
         		                            |         		                             البته سیستم حمل و نقل عمومی بسیار قوی تر و کارآمد تری نسبت به ما دارند.
 									         		                    البته سیستم حمل و نقل عمومی بسیار قوی تر و کارآمد تری نسبت به ما دارند.         				                     		                 |
         		                            |         		                             مردم توان پردخت بنزین 3000 تومانی هم ندارند چه برسه به افزایش قیمت
 									         		                    مردم توان پردخت بنزین 3000 تومانی هم ندارند چه برسه به افزایش قیمت         				                     		                 |
         		                            |         		                             1253 بنزین سال 94 هزارتومن بود که از اونزمان قیمتها حدود30 برابرشده.یعنی به قیمت سال94 بدهند باید الان ده برابرقیمت فعلی میشد
 									         		                    1253 بنزین سال 94 هزارتومن بود که از اونزمان قیمتها حدود30 برابرشده.یعنی به قیمت سال94 بدهند باید الان ده برابرقیمت فعلی میشد         				                     		                 باز هم آبان شد و خبر افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد، خدا بخیر کنه
 							         		            باز هم آبان شد و خبر افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد، خدا بخیر کنه         		                     		         درامد به ریال هزینه به دلار . قیمت بنزین را با حقوق کارگران و کارمندان بسنجید کشور های دیگر نفت ندارند ولی در رفاه نسبی هستند   ، چرا در مملکت ما خودرو نیسان مدل پنجاه سال پیش ساخته میشود
 							         		            درامد به ریال هزینه به دلار . قیمت بنزین را با حقوق کارگران و کارمندان بسنجید کشور های دیگر نفت ندارند ولی در رفاه نسبی هستند   ، چرا در مملکت ما خودرو نیسان مدل پنجاه سال پیش ساخته میشود         		                     		         خود رو ساز سود و حاشیه امن دارد. ؟ وس چرا قطعه سازها و خود شرکتها مثب بدبختها میمانند.  هیچ کس بجز کاسبان تحریم و دلالان نفتی دراین مملکت سود و منفعت نمیبرد.
 							         		            خود رو ساز سود و حاشیه امن دارد. ؟ وس چرا قطعه سازها و خود شرکتها مثب بدبختها میمانند.  هیچ کس بجز کاسبان تحریم و دلالان نفتی دراین مملکت سود و منفعت نمیبرد.         		                     		         همیشه میگن فلان چیز رو گرون کنیم تا کیفیتش بره بالا اما هیج وقت کیفیت اون کالا بالا نمیره و فقط گرون میشه و چند سال بعد ابراز ناراحتی میکنن که چرا شرایط وخیم تر شد
 							         		            همیشه میگن فلان چیز رو گرون کنیم تا کیفیتش بره بالا اما هیج وقت کیفیت اون کالا بالا نمیره و فقط گرون میشه و چند سال بعد ابراز ناراحتی میکنن که چرا شرایط وخیم تر شد  |
         		                            |         		                             واقعا درست میگی...راه حل استاد دانشگاه ما رو ببین...کیفیت ماشین پایینه پس قیمت بنزین رو ببریم بالا!!!! این میشه چی ؟ یک مصاحبه سفارشی دولتی با یک استاد سفارشی برای گرون کردن بنزین !!!
 									         		                    واقعا درست میگی...راه حل استاد دانشگاه ما رو ببین...کیفیت ماشین پایینه پس قیمت بنزین رو ببریم بالا!!!! این میشه چی ؟ یک مصاحبه سفارشی دولتی با یک استاد سفارشی برای گرون کردن بنزین !!! این همه از خودرو سازی حمایت کردید ونتیجه این شد که میبینید . اخه خودرو سازی که با این همه حمایت و تعرفه گزاری روی واردات و حتی ممنوعیت واردات همچنان بعد از سالها نمیتونه یه خودرو با کیفیت و استاندارد تولید کنه و هرچه هم میگذره از کیفیت تولیداتش بیشتر کم میکنه و 3 ماه یه بار با افزایش قیمت هم باز میگه با ظرر خودرو تولید میکنه برای چی همچنان باید ازش حمایت بشه؟ این روند تا کی باید ادامه پیدا کنه ؟ اخه کدوم کشور کل جمعیت کشورش رو فدای یه صنعت ورشکسته میکنه ؟ این همه خسارت در مصرف منابع مملکت الودگی هوا کشته های جاده ها معلولیت ها و بی سرپرست ها . خدا ازتون نگذره.
 							         		            این همه از خودرو سازی حمایت کردید ونتیجه این شد که میبینید . اخه خودرو سازی که با این همه حمایت و تعرفه گزاری روی واردات و حتی ممنوعیت واردات همچنان بعد از سالها نمیتونه یه خودرو با کیفیت و استاندارد تولید کنه و هرچه هم میگذره از کیفیت تولیداتش بیشتر کم میکنه و 3 ماه یه بار با افزایش قیمت هم باز میگه با ظرر خودرو تولید میکنه برای چی همچنان باید ازش حمایت بشه؟ این روند تا کی باید ادامه پیدا کنه ؟ اخه کدوم کشور کل جمعیت کشورش رو فدای یه صنعت ورشکسته میکنه ؟ این همه خسارت در مصرف منابع مملکت الودگی هوا کشته های جاده ها معلولیت ها و بی سرپرست ها . خدا ازتون نگذره.         		                     		         |
         		                            |         		                             دلیلش روشن است" حمایت از مافیای خودرو وکاسبان تحریم
 									         		                    دلیلش روشن است" حمایت از مافیای خودرو وکاسبان تحریم         				                     		                 بابا گران کنید برود دیگر اینقدر هی ضعری کبری چیدن هجو ملیح لازم ندارد دیگر. گران کنید آماده هم باشید نگذارید شلوغ بشود تا جا بیافتد مردم عادت کنند راه دیگری هم ندارد. باز تا چند سال بعد که ریال بیشتر سقوط کند دوباره همینکار را بکنید
 							         		            بابا گران کنید برود دیگر اینقدر هی ضعری کبری چیدن هجو ملیح لازم ندارد دیگر. گران کنید آماده هم باشید نگذارید شلوغ بشود تا جا بیافتد مردم عادت کنند راه دیگری هم ندارد. باز تا چند سال بعد که ریال بیشتر سقوط کند دوباره همینکار را بکنید         		                     		         |
         		                            |         		                             حرف حساب
 									         		                    حرف حساب