چرخه باطل ناترازی بنزینی/ میلیاردها دلار خارج کنیم؛ بنزین وارد کنیم تا سوخت خودروهای پرمصرف و فرسوده شود؟!

محمدرضا مقامی فرد- به گزارش تابناک اقتصادی؛ شواهد حاکی از افزایش بی رویه مصرف بنزین در کشور است. به طوری که از مصرف ۷۰ میلیون لیتر در روز طی ده سال گذشته به مصرف روزانه بالای ۱۰۰ میلیون لیتر ـ که گاه به ۱۴۰ میلیون لیتر هم میرسد ـ رسیده ایم.
طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور، معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
دولت در حالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به پیش بینی هزینه قریب به ۳ میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال ۱۴۰۱ از صادرات بنزین حدود یک میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم.
به زعم کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز میشود. از طرف دیگر، نمیتوانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاستهایی را در راستای بهینه سازی مصرف بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، اسقاط خودروهای فرسوده، گسترش ناوگان حمل و نقل کشور و افزایش ظرفیت تولید بنزین به اجرا بگذاریم.
در ادامه نظرات علی مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات ایران در خصوص لزوم حل و فصل مشکل ناترازی بنزین را میخوانید.
مناقبی در گفتوگو با تابناک اقتصادی در مورد این که امسال حدود ۶ دهم میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کرده ایم و سال بعد به سرمایهای حدود ۲ و ۶ دهم میلیارد دلار در این زمینه نیاز داریم و عملاً با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ به صادرات بنزین میپرداختیم، حالا تبدیل به واردکنندهی بنزین شده ایم، تصریح کرد: از آنجایی که مصرف بنزین در کشور در حال افزایش است، هر سال وضعیت بدتر خواهد شد.
وی ادامه داد: با سیاست گذاریهای صحیح میتوانیم با هزینه کمتر نسبت به آن چیزی که برای واردات بنزین صرف میکنیم، به اصلاح کیفیت خودروهای ساخت داخل بپردازیم؛ تنوع بخشی به سبد سوختی کشور را داشته باشیم و از طریق واردات خودروهای برقی مشکلات را حل کنیم.
رئیس شورای عالی واردات کشور خاطرنشان کرد: خودروهای بی کیفیت داخلی که به افزایش مصرف بنزین و آلودگی هوا دامن میزنند، مسئول مرگ و میرها و نقص عضوهای فراوانی در کشور هستند. کسانی که از این وضعیت نفع میبرند و اجازه نمیدهند اصلاح کیفیت خودروها صورت بگیرد یا واردات خطوط تولید خودروهای با کیفیت را داشته باشیم، باید در مقابل این سودجویی خودشان پاسخگو باشند.
مناقبی گفت: باید به این موضوع فکر کنیم که چرا نمیتوانیم با استفاده از ظرفیت دانش بنیانی کشور به بهبود کیفیت خودروهای داخلی بپردازیم، به نحوی که مصرف بنزین آنها چند برابر مصرف استاندارد بنزین در جهان نباشد.

وی ادامه داد: لازم است به جای هزینه برای واردات بنزین به اصلاح روندهای موجود در کشور که به مصرف بیش از اندازه و آلودگی هوا دامن میزنند، بپردازیم.
همچنین خودروهای فرسوده مشکلات عدیدهای برای کشور ایجاد کرده اند. این خودروها با مصرف بالایی بنزین را هدر میدهند و بر مشکل ناترازی بنزین در کشور دامن میزنند. به این ترتیب، بسترساز خروج ارز از کشور و تحمیل بار مالی و کسری بودجه به دولت میشوند. باید در حوزه اصلاح صنعت خودرو و بهبود کیفیت موتور خودروها تمرکز کنیم تا در سال جاری واردات را به حداقل برسانیم.
مناقبی گفت: موضوع بنزین در کشور مساله مهمی است که با جان مردم ارتباط دارد. تمامی مسئولان باید در این زمینه هشیار شوند و این را بپذیرند که غفلت آنها در زمینه حل و فصل موضوع بنزین به لحاظ شرعی برایشان مشکل ساز خواهد شد و باید جوابگوی مشکلاتی که برای مردم به وجود میآید، باشند.
همسایه ها داری کنین تا من شوهر داری کنم!!!
نمی توان هم با کشورهای مهم دنیا درافتاد و هم مملکت را به جاده پیشرفت هدایت کرد.
اگر تحریم نبودیم و کشور فارغ از خودی و غیر خودی بود، الان اوضاعمان طور دیگری بود.
با تولید روزی 30 میلیون لیتر بنزین پتروشیمی در روز، میزان مصرف و تولید این فراورده یر به یر است.
رییسی باید پاسخگو ناترازی مصرف و تولید بنزین در کشور باشد.
آیا فساد با این عظمت هم کار دشمنان بوده؟ آیا این کوتاهی خود مسئولان نیست؟"
این مافیا کیه که 87 میلیون نفر رو فداش کردین؟
بندگی برای مافیا تا کی؟
----------------
الان بهریختگی کشور ناشی از این هست که قسمتی از کشور که صادراتی هست به دلار محاسبه می شود و بخشی دیگر به زور و هزینه های بسیار بالا به ریال پرداخت می شود که نتیجه اش همین وضع موجود است پس باید یکسان سازی بگیرد و با همان مقیاس دلار هم قیمت کالا تثبت شود و هم قیمت حقوق و دستمزد ها
به نظر شما چه کسانی مانع از حرکت خودرو سازی کشور در 30 سال گذشته به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی بودن؟؟؟؟؟//
به اسم اصلاح طلبی و شعار های آزادی و جامعه مدنی چه ها که به سر این کشور نیاوردن
من یک حکومت و یک دولت واحد رو میشناسم که باید پاسخگو باشه
هزاران میلیارد از جیب مردم .... کنید تا خودروی پر مصرف از رده خارج رو 6 برابر قیمت واقعی بهشون بفروشید
بعدش کلی منت بگذارید که سوخت زیاد مصرف می کنید و ...
لطفا آدرس فروشنده ایی كه یك ششم قیمت ایران؛؛؛ خودرو تولید میكنند را به جهانیان اعلام كنید.. واقعا این همه بلوف.. برید وارد كنید من بودم یك خودرو داخلی هم تولید نمیكردم. همان لایق كه با.......... تردد كنید. فكر میكنند مردم دنیا انقدر احمقند كه خودرو مفت و كالای مفت به باقی مردم دنیا بفروشند.. بدون سند حرف زدن بخش مهمی از فرهنگ این كشور است. .. خودروهایی ایرانی ارزانترین خودروهای جهان حتی نسبت به تاتای هند هستند...چجوری حساب میكنید در كدام دبیرستان و دانشگاه درس خوندید معلوم نیست.. این چه خاكی است كه اینگونه افكار را تولید و خریداری میكند.
خبرش در همین تابناک هست برو بخون. خودروی فیات اقتصادی وارد کشور کردن به قیمت 4 میلیارد 200 در بازار میفروشن.
قیمت این خودرو لوآپشن 10000 دلار هست دلار نیمایی 40 تومنی میشه 400 میلیون و با دلار آزاد میشه 500 میلیون. پس عدد 6 برابر اشتباه بود گاها تا 9 برابر قیمت قالب ملت میکنن
اولا که گفته شده خودروهای داخلی 6 برابر ارزشواقعی
داره فروش می ره! آقای دکتر! می فهمی چی می گه؟
دوما خودروسازهای خارجی خودرو مفت دست کسی نمی دهند و وقتی قیمت ها رو مقایسه هم می کنی می بینی قیمت خودروهاشون با قیمت 206 که خودرو روز 20 تا 25 سال پیش بوده بسیار پایین تره و شما می تونی با این پول یک خودرو ژاپنی با کیفیت بالا بخری یا خودرو آلمانی با کیفیت بخری
خودروهای دو سه سال کارکرده شون رو که می شه حتی 5 سال می شه گارانتی کرد به خاطر کیفیت بالاشون از دست دوم خودروهای داخلی ارزون تره
ضمنا ادب مرد به ردولت اوست آقای دکتر
برابر استاندارد اروپاست .
تعویض خودرو های فرسوده با تسهیلات و مشوق ها
تنوع بخشی به شود سوخت خودرو ها ،بنزینی ،گازی ،برقی ،گازوئیلی و...
مشخص کردن سهمیه عادلانه برای خودروها و آزاد کردن قیمت بیش از سهمیه
کنترول قاچاق سوخت و بنزین
حمایت از تولیدخودرو های استاندارد و کم مصرف
خصوصی کردن تولید خودرو و خروج از انحصار خودرو
اگه اهل حساب و کتاب می بودید ، باید در این کارخانه های خودروسازی رو 20 سال پیش میبستید!
اما من خودم دیدم سه لیتر و 4 لیتر بنزین می زدند
چون پولشو نداشتند






