بازدید 2344

احداث ۳ آرامستان جدید در تهران تا سال آینده

حدود ۲۰۰۰هزارنفر به صورت مستقیم و ۱۰۰۰نفر به طور غیر مسقیم با سازمان بهشت زهرا (س) کار می‌کنند برای کم شدن تخلفات سامانه‌های نظارتی را قوی‌تر کردیم، توجیه کارکنان در دستور کار قرار گرفت و سامانه ۱۳۷ و روابط عمومی بهشت زهرا (س) نیز به طور مستقیم شنوای شکایات و گزارشات شهروندان نیز هستند
کد خبر: ۱۲۰۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹ 25 October 2023

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) گفت: در سال آینده سه آرامستان در تهران احداث می‌کنیم بنابراین سال آینده به همراه بهشت زهرا (س)، چهار آرامستان در نقاط مختلف تهران خواهیم داشت که در نیمه اول ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، نشست خبری جواد تاجیک مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) صبح امروز (سوم آبان‌ماه ۱۴۰۲) در بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست جواد تاجیک پیرامون بهسازی قطعه ۵۰ گلزار شهدا گفت: ساختار این قطعه با سایر قطعات بلوار شهدا تفاوت دارد. از جمله نابسامانی قبور و محیط پیرامونی و سایبان‌های آن سبب ایجاد تفاوت می‌شد. این موارد مشکلاتی را برای مردم در هنگام عبور به خصوص در دوران بارندگی ایجاد می‌کرد و مردم به سختی می‌توانستند در اینجا تردد بکنند. ما از جمله اقداماتی که در این دوره برای گلزار شهدا انجام دادیم، موضوع مرمت، بهسازی و مناسب سازی این قبور است تا بتوانیم فضا را برای زیارت عموم مردم مناسب‌تر بکنیم.

تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ قدمت گلزار شهدا

وی افزود: رهبر معظم انقلاب ملاحظاتی در رابطه با گلزار شهدا داشتند؛ سال ۹۷ و در ایام دهه فجر که به اینجا مشرف شدند در بازدید خود با یکسان سازی قبور گلزار‌های شهدا که در بعضی از شهر‌ها و یک قطعه از بهشت زهرا (س) آغاز شده بود مخالفت کردند و فرمودند که گلزار شهدا باید به همین شکل قدیمی خود باقی بماند.

تاجیک گفت: با حفظ ملاحظات رهبر معظم انقلاب، حتی سنگ مزار شهدا که خانواده شهید روی آن حساسیت دارند و مالک آن می‌باشند حفظ شده است، بنابراین ما سنگ را عوض نمی‌کنیم بلکه همان را حفظ و مرمتش می‌کنیم، همچنین حجله و کتیبه‌ای که خانواده شهدا سال‌ها قبل با هزینه خودشان بالاسر قبل شهدا نصب کرده‌اند را به همراه سایر نماد‌هایی که در این حجله‌ها قرار می‌گیرد را حفظ کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: رهبر انقلاب با این موضوع مخالفت کردند و کاری که ما در ساماندهی قطعه ۵۰ شروع کردیم مغایر باسخنان ایشان نیست بلکه ما فضای بین قبور شهدا از جمله سایبان‌های قدیمی که بعضاً برای زائرین مشکل ساز شده بود را تعویض، بهسازی و مناسب سازی کردیم.

وی ادامه داد: طراحی این کار از سال‌ها قبل شروع شده است و زمانی که مدیریت شهری جدید آمد برای پیشبرد بهتر کار از از یک مجموعه دعوت کرد تا کار مطالعاتی در این رابطه انجام دهند، ما قرار نیست در قطعات شهدا بنایی جدید بسازیم بلکه سنگ قبر و حجله شهدا خود دارای یک معماری خاص است، صرفاً اتفاقی که می‌افتد و در ظاهر خودش را نشان می‌دهد مناسب سازی کف بین قبور و محیط پیرامونی است

تاجیک تاکید کرد: در این بهسازی حتی تفاوت اختلاف ارتفاع سنگ‌ها نیز حفظ می‌شود، زیرا ما نمی‌خواهیم ارتفاع سنگ‌ها را یکدست کنیم اگر یک سنگ ۳ سانت باشد ۱۰ سانت باشد ۱۵ سانت باشد فرقی نمی‌کند، اما طبیعتاً آن سنگ مزار‌هایی که بالای سقف مجاز ارتفاغ دارند را حتماً با خانواده معظم شهدا صحبت می‌کنیم تا ارتفاع آن را بیاوریم پایین تا سایر خانواده‌ها گلایه نکنند. بهسازی و مرمت گلزار شهدا تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

تاجیک با اشاره به اینکه بهسازی مزار شهدای فاطمیون نیز تفاوتی با شهدای ایرانی ندارند، گفت: اکنون آمار بهسازی قبور شهدای فاطمیون بیشتر از شهدای ایرانی بوده است. همچنین در دهه‌های گذشته مدیران وقت مجموعه، چندین کانکس در سرتاسر گلزار ساخته بودند تا خانواده شهدای دفاع مقدس در آن استراحت کنند. اما در چند سال گذشته برای استراحت خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون کانکسی ساخته نشده‌است.

وی افزود: سیاست بهشت زهرا (س) این بوده است که به این کانکس‌ها اضافه نکند، چون مادران شهدای دفاع مقدس در این سال‌ها به رحمت خدا رفته‌اند و به مرور از تعداد آنان کم شده‌است بنابراین خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون نیز از همان کانکس‌های قبلی می‌توانند استفاده بکنند. البته ممکن است با بیشتر شدن درخواست‌ها در آینده میزان کانکس‌ها را نیز افزایش دهیم.

هیچ تفاوتی بین شهدای ایرانی و فاطمیون وجود ندارد

تاجیک گفت: در رابطه با ایستگاه‌های صلواتی نیز بنا داریم خدماتی به خانواده‌های شهدا ارائه دهیم، جز این موارد در مسئله تسهیل رفت‌وآمد به گلزار نیز هرگاه خانواده شهدا به ما مراجعه کردند سعی کردیم به درخواست آنان عمل کنیم؛ بنابراین برای ما هیچ تفاوتی بین شهدای ایرانی و فاطمیون وجود ندارد، زیرا بهشت زهرا (س)، گلزار شهدای جهان اسلام است.

تاجیک در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: بهشت زهرا (س) در طول ۵۳ساله گذشته دچار فرسودگی شده و ظرفیت آن در حال اتمام است و باید فکری به حال آن کرد. این آرامستان سه ناحیه با حدود ۲۰۰ قطعه دارد و در مجموع حدود ۲میلیون مسلمان در بهشت زهرا (س) مدفون هستند. با توجه به این موارد باید برای آینده فکری اساسی کرد و از مهمترین‌ترین اقدام مدیریت شهری جدید تعیین تکلیف آرامستان جدید است.

وی افزود: حدود یک سال وقت داریم آرامستان جدید را تعیین و تکلیف کنیم و مردم را از نگرانی در بیاوریم در سال آینده سه آرامستان در تهران احداث می‌کنیم بنابراین سال آینده به همراه بهشت زهرا (س)، چهار آرامستان در نقاط مختلف تهران خواهیم داشت که در نیمه اول ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.

تاجیک ادامه داد: اتفاق بزرگ دیگر اتصال فیزیکی گلزار شهدا بهشت زهرا (س) به حرم حضرت امام خمینی (ره) است و همچنین احداث پیاده راه فرهنگی گلزار شهدا تا حرم امام نیز از اقدامات دیگر خواهد بود.

تاجیک بااشاره به اینکه موضوع الکترونیکی کردن خدمات به خانواده عروجیان از اقدامات مهم سازمان بهشت زهرا (س) است، گفت: مقدمات آن فراهم شده و خانواده متوفی با مراجعه به سایت می‌تواند بصورت برخط، خدماتی مانند رزرو آمبولانس و تعیین محل دفن را دریافت کنند الکترونیکی شدن خدمات نظارت ما را بر انجام کار‌ها دقیق‌تر می‌کند و به زودی از سامانه هوشمند بهشت زهرا (س) رونمایی خواهد شد.

۳۰۰۰نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با سازمان بهشت زهرا (س) کار می‌کنند

تاجیک با اشاره به ساماندهی کارکنان در بهشت زهرا (س) برای جلوگیری از بروز تخلف سودجویان گفت: حدود ۲۰۰۰هزارنفر به صورت مستقیم و ۱۰۰۰نفر به طور غیر مسقیم با سازمان بهشت زهرا (س) کار می‌کنند برای کم شدن تخلفات سامانه‌های نظارتی را قوی‌تر کردیم، توجیه کارکنان در دستور کار قرار گرفت و سامانه ۱۳۷ و روابط عمومی بهشت زهرا (س) نیز به طور مستقیم شنوای شکایات و گزارشات شهروندان نیز هستند همچنین کارکنانی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند را ملزم کردیم بر روی لباس خود اتیکت معرفی نصب کنند.

وی افزود: قبلا در بهشت زهرا (س) سلطان قبر داشتیم برای از بین بردن این فضا، سند قبور را در سیستم ثبت اسناد تعریف کردیم تا تخلفی اتفاق نیفتد. دغدغه مردم در مورد شفافیت امور بهشت زهرا (س) را رفع خواهیم کرد. بهشت زهرا متولی همه قبرستان‌های، عمومی، خصوصی، وقفی و شهدا در تهران است، در گذشته ممکن است به این امر کم توجهی شده باشد، اما در دوره جدید تمام مناطق شهرداری نسبت به طراحی و بهسازی، قبور شهدای گم‌نام مکلف و ملزم هستند و آن‌ها باید این کار را با هماهنگی سازمان بهشت زهرا (س) انجام دهند.

تاجیک گفت: در همین راستا ساماندهی یادمان شهدای گمنام به شهرداری تهران سپرده شده است و با ایجاد یک ستاد هماهنگی در شهرداری تهران این کار به سازمان بهشت زهرا (س) واگذار شد. در همین رابطه یکی از اقدامات موثر این دوره بهسازی یادمان‌های فرسوده و ساخت یادمان‌های جدید برای شهدای گمنام در سطح شهر تهران است، این امر با ایفای نقش برای اجرای مسئولیت سازمان‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند، انجام می‌شود.

آغاز بهسازی ابن بابویه و امامزاده عبدالله (ع)

تاجیک در رابطه با ساماندهی آرامستان‌های موجود در امامزاده‌های پایتخت گفت: در راستای ساماندهی آرامستان‌های درون امامزادگان نیز در قدم اول بهسازی ابن بابویه و در قدم دوم امامزاده عبدالله (ع) را آغاز کردیم و ساماندهی امامزادگان دیگر نیز در سال جاری و سال آینده انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در مورد جانمایی احداث آرامستان‌های جدید برای شهر تهران اظهار کرد: این آرامستان‌ها در سه نقطه جنوب شرق، شمال غرب و شمال شرق احداث خواهند شد.

وی در مورد نرخ قبور در سازمان بهشت زهرا (س) نیز گفت: از گذشته قیمت قبور در سه ناحیه بهشت زهرا متفاوت بوده است و نرخ آن توسط شورا مصوب می‌شود. در ناحیه ۳ بهشت زهرا دفنِ روز در قطعات ۳۲۷ و ۳۲۸ انجام می‌شود و طبقه‌ای که به متوفی داده می‌شود رایگان است و برای دو طبقه دیگر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌شود که خانواده متوفی می‌تواند همان موقع یا با فاصله سه الی چهار ماه این مبلغ را پرداخت کند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) افزود: در بخش قدیمی‌تر ناحیه ۳، قیمت قبر سه طبقه ۴۵ میلیون تومان است. در ناحیه ۲ هم که حدود ۲۳ سال است شکل گرفته قیمت قبر سه طبقه ۷۵ میلیون تومان است و در ناحیه یک قبور سه طبقه ۱۱۵ میلیون تومان است.

اقداماتی برای کوتاه کردن دست دلالان در خرید و فروش قبور

تاجیک ادامه داد: از گذشته عده‌ای سودجو به دنبال دلالی قبر در بهشت زهرا (س) بودند، برای کوتاه کردن دست دلالان سعی کردیم با تمرکز بر روی آموزش و فراهم کردن فضا برای گزارش‌های مردمی این موضوع را به حداقل برسانیم. البته افرادی شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: پایانه مرکزی آمبولانس‌های شهری بهشت زهرا (س) در چهارراه ولیعصر (عج) فعال است و با موافقت شهردار تهران و همکاری مناطق مقرر شده در چهار نقطه دیگر نیز این پایانه‌ها گسترش پیدا کند تا سرعت اعزام آمبولانس‌ها افزایش پیدا کند. این پایانه‌ها در چهار پهنه تهران احداث خواهند شد تا علاوه بر افزایش سرعت اعزام آمبولانس‌ها در مواقع بحران نیز که مسیر‌ها بسته می‌شود تردد آمبولانس‌ها نیز تسهیل شود.

تاجیک با اشاره به موضوع پیش فروش قبور، گفت: پیش فروش، مصوبه شورای شهر تهران را نیز دارد. بر همین اساس در هر سه ناحیه بهشت زهرا (س) و قطعات قدیمی‌تر پیش فروش قبر انجام می‌شود و قیمت قبور نیز در پیش فروش حدود ۳۰ درصد بیشتر از دفن روز است. همچنین اکنون در آستانه خرید ۱۵ دستگاه آمبولانس از ایران خودرو برای تجهیز و تبدیل به آمبولانس‌های بهشت زهرا (س) هستیم و در بودجه سال آینده نیز پیش بینی نوسازی این ناوگان را انجام دادیم.

تاجیک ادامه داد: اولین هزینه مربوط به انتقال متوفی از منزل یا بیمارستان به بهشت زهرا (س) است، هزینه بعدی مربوط به تغسیل و هزینه دفن است و همچنین هزینه‌هایی که مربوط به کارگر آماده سازی قبر، سنگ لحد و تدفین است، اما در مجموع تنها ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده را از شهروندان دریافت می‌کنیم و در قبال این ما به التفاوت هم از منابع عمومی شهرداری استفاده نمی‌شود.

وی افزود: بهشت زهرا (س) از گذشته سازمانی خودکفا بوده و حتی از مازاد درآمد‌های آن به خزانه شهرداری نیز واریز انجام می‌شده است، اما از سال آینده از نگاه یک سازمان درآمدی به سازمانی خدماتی و فرهنگی تبدیل خواهیم شد. در ابلاغیه‌ای که از بهمن ماه سال گذشته داشته‌ایم در بهشت زهرا (س) به هر کد ملی تنها یک پلاک قبر واگذار می‌شود و با توجه به اینکه انتقال سند قبور باید در سیستم «ثبت اسناد» ثبت شود انتقال صرفا با نظارت سازمان بهشت زهرا (س) انجام می‌شود. به این ترتیب جلوی سو استفاده، دلالی و ایجاد سلطان قبر را خواهیم گرفت.

تاجیک گفت: منبع اصلی درآمد بهشت زهرا (س) فروش قبر است و ۷۰ درصد هزینه‌ای که بابت خدمات از شهروندان دریافت نمی‌شود از همین منابع تامین می‌کنیم. شورای شهر تهران در هر دوره‌ای بر اساس سیاستی که داشته هزینه‌های خدمات را در یکسال حداکثر ۳۰ درصد افزایش داده است؛ لذا با توجه به تورم فاصله تامین هزینه‌هایی که از شهروندان گرفته نمی‌شود مداوم افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین برای تامین هزینه احداث سه آرامستان جدید در تهران شهردار تهران دستور داده است که خرید زمین‌ها توسط سازمان املاک و مستغلات انجام شود و بهشت زهرا (س) در این حوزه هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی