بازدید 7541
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

مسئولان از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهند/ حداقل آمار‌های رسمی را پس از ۱۰ ماه منتشر کنید!

انتشار آمار‌های رسمی می‌تواند برای تحلیل درست و دقیق شاخص قیمت‌هایی نظیر مسکن مورد استفاده فعالان و کارشناسان اقتصادی و سایر مردم قرار بگیرد، اما چند ماهی است در حبس به سر می‌برد.
کد خبر: ۱۱۹۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 18 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از برنامه های اقتصادی دولت در نیم سال اول، اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و ارزی بود؛ رویکردی که با تمرکز بر کنترل و مدیریت بازار ارز، تلاش داشت انتظارات تورمی را نیز مدیریت کند و در بستر با ثباتی که شکل می‌گرفت، بتواند اقدامات اقتصادی را اجرایی کند. حال در این میان، با رویکرد اقتصادی دولت، مقامات مسئول در تیم اقتصادی دولت، ادعای کاهش قیمت مسکن در شهر تهران را در جلسات و گفت‌وگو‌های مختلف مطرح کردند.

مسئولان از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهند/ حداقل آمار‌های رسمی را پس از ۱۰ ماه منتشر کنید!

برای نمونه چند ماه قبل، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: با نزولی شدن نرخ تورم و ثبات بازار ارز، شاهد کاهش قیمت مسکن در بیشتر مناطق تهران هستیم. فرزین بیان داشت: طبق گزارش‌ها، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در تیرماه، نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی داشته و بررسی اطلاعات مناطق ۲۲ گانه تهران هم نشان می‌دهد قیمت در ۱۵ منطقه، کاهشی بوده که این امر تأثیر قابل توجهی بر کاهش کلی قیمت مسکن دارد.

پس از این اظهارات، وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد داشته و این روند ادامه خواهد داشت.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود: نرخ خودرو و قیمت خرید و فروش مسکن شیب کاهشی قابل قبولی داشته و این نرخ کاهشی مسکن باید اثر خود را روی اجاره‌بها داشته باشد.

اما در جدیدترین اظهارنظر، بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در شروع مهرماه و در حاشیه بازدید از مترو شهر جدید پرند اظهار داشت: در حال حاضر در همه کشور خبر‌های خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند. این موضوع اثر مستقیم بر بازار اجاره خواهد داشت.

روز گذشته نیز خبرگزاری فارس در گزارشی با تیتر «اولین آمار رسمی از کاهش قیمت مسکن در تهران» به نقل از گزارش وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی مسکن نوشت: "نرخ رشد قیمت مسکن پایتخت در شهریور ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۶ دهم درصد کاهش یافت. به گونه‌ای که  در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به مرداد ماه بیشترین رشد قیمت مربوط به مناطق ۱۱، ۱۲ و ۷ با رشد ۹.۶ درصد، ۹.۴ درصد و ۸.۲ درصد بوده است. از طرفی بیشترین کاهش قیمت مسکن نیز مرتبط با مناطق ۲۲، ۱۸ و ۱۳ بود که معادل ۱۱.۸ درصد، ۹.۷ درصد و ۹.۴ درصد کاهش یافت. در مناطق ۱، ۲ و ۳ که پیشران قیمت مسکن در تهران و کشور هستند نیز تنها افزایش قیمت ۴.۹ درصدی در منطقه یک اتفاق افتاده و مناطق ۲ و ۳ به ترتیب ۸.۴ و ۷.۴ درصد با کاهش قیمت مواجه شدند.

جمع بندی

بنابراین همان گونه که اشاره شد، مسئولانی همچون رئیس کل بانک مرکزی، وزیر راه و شهرسازی و سخنگوی دولت، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از کاهش قیمت مسکن خبر داده اند؛ ادعایی که مشاهدات میدانی از بازار مسکن هم آن را تایید می‌کند، چون قیمت‌ها در هفته‌های پایانی سال قبل، درست زمانی که دلار به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده بود، با افزایش روزانه مواجه بود و عملا بازار متلاطم شده بود و با شروع سال و افت پلکانی نرخ ارز، حباب قیمت‌ها در بازار مسکن شب عید و حتی بازار خودرو نیز به طور نسبی کمتر شد؛ بنابراین، در اینکه میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مقایسه با بازه زمانی همچون اسفندماه سال قبل، روند کاهشی داشته است، شکی نیست.

اما نکته مهمی که باید از سوی تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی و مرکزی آمار مورد توجه قرار بگیرد، به روزرسانی آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران است. به بیان دیگر، آخرین باری که بانک مرکزی آمار رسمی از تحولات بازار مسکن منتشر کرد، مربوط به آذرماه سال قبل بوده و حالا با گذشت ده ماه، هیچ آمار رسمی و قابل اتکایی نه از سوی بانک مرکزی و نه از طرف مرکز آمار رسانه‌ای و در اختیار عموم مردم قرار نگرفته است.

مسئولان از کاهش قیمت مسکن خبر می دهند/ حداقل آمارهای رسمی را پس از ده ماه منتشر کنید!

آمار‌ی که می‌تواند برای تحلیل درست و دقیق شاخص قیمت‌هایی نظیر مسکن مورد استفاده فعالان و کارشناسان اقتصادی و سایر مردم قرار بگیرد، اما چند ماهی است، در حبس به سر می‌برد. برخی نیز معتقدند حبس آمار‌های رسمی از سوی نهاد‌های مورد تایید، سرمایه گذاران بخش مسکن را فراری می‌دهد و این در شرایطی است که دولت کمتر از دو سال زمان دارد تا وعده سال چهار میلیون خانه در کشور را محقق کند و یکی از ابزار‌های مهم و اثرگذار در این زمینه جذاب سرمایه گذاران بخش ساخت و ساز و مسکن است. در مجموع حالا که همگان از روند نزولی قیمت‌ها در بازار مسکن خبر می‌دهند، بهتر است تا بخش‌های متولی انتشار آمار مسکن، آستین همت را بالا بزنند و آمار‌ جدید را به روز رسانده و به اطلاع مردم برسانند. هرچند چند هفته قبل نیز خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در این باره تاکید داشت: درباره انتشار آمار، تاکید رئیس جمهور این بوده که دو دستگاه مرکز آمار و بانک مرکزی بر تقویم زمانی انتشار آمار اقتصادی پایبند باشند، جز به دلایلی همچون تغییر سال پایه مالی هیچ تاخیری پذیرفته نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۸
در 6 ماه نخست سال 1402، میزان کسری بودجه دولت 340 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

این مبلغ 2 برابر کسری بودجه دولت در مدت مشابه سال قبل است!

همین یک قلم آمار نشان می دهد که دولت محرومان ابراهیم رئیسی چقدر در کارش موفق بوده است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
این در حالی است که بارها و بارها سخنگوی دولت و سایر وزرا از افزایش قابل توجه صادرات نفت در این مدت خبر داده اند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
سیاست و برنامه تیم اقتصادی این دولت و خاندوزی در دو بخش است کاهش هزینه های دولت از جیب مردم با افزایش ناچیز حقوق ها و افزایش درآمدهای دولت از جیب مردم با افزایش حداکثری قیمت ها و مالیات ها که نتیجه هر دو کاهش شدید قدرت خرید و گسترش فقر و رکود است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
تمام دولت‌ها کارهای زیربنایی و آینده نگری را فدای محبوبیت خود کرده تا در دور دوم رای بیاورند کاری که این دولت مردمی کاملاً از آن پرهیزکرده تمام کارهایی که انجام می‌گیرد نگاهی به آینده و برای آبادانی ایران و ایرانی بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
قیمت قطعی مسکن ملی را اعلام کنید!!! قیمت زمین آن 99 ساله است ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
ناشناس 12:55 کاهش قدرت خرید و کوچک کردن سفره مردم برای کنترل و کاهش مصرف مردم نابودی زیربنای کشور است اولین و اصلی ترین قدم برای کار زیربنایی هر کشوری افزایش رفاه مردم است عواقب این سیاست اقتصادی بسیار فاجعه بار برای کشور خواهد بود
ناشناس
| Canada |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
در ایران خبر ان چیزی است که صلاح دانسته شود منتشر شود نه ان چیزی که همگان باید بدانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
ناشناس۱۲:۵۵خوش به حالت که از هفت دولت عشق آزادی!!
در این مملکت صاحب خانه شدن مستاجران آرزویی است دست نیفتنی.
با این گرانی روز افزون زمین، مصالح ساختمانی، اجرت کارگران، هزینه های شهرداری، مالیات، عوارض..... قیمت مسکن از این هم گرانتر خواهد شد.
مسئولانی که خودشان عامل افزایش قیمت ها هستند خودشان مجوز افزایش قیمت صادر می کنند یعد خودشان آمار کاهش قیمت و مهار تورم می دهند!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
به نقل از یکی از نمایندگان مجلس:
در جلسه ای خصوصی که چندین نماینده مجلس حضور داشتن یکی از نمایندگان به بقیه میگه لطفا از مالیات ستانی خانه ها صرفه نظر کنید. من چند خانه دارم ک محل درامد من است و در صورت تصویب این قانون شامل حال من هم خواهد شد.

نماینگان مردم در این حد دغدغه مردم رو دارن. قوانین 85 میلیون نفر رو بر اساس منافع شخصی خودشان تصویب میکنن
قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازد!!!!

اگر آمار مسکن را اعلام کند، تو بوق و شیپور می کند که من حتی یک صدم وعده ام را محقق نکردم.
اره مفت شد بگیرین
ما در شمال غرب تهران یک واحد 80 متری طبقه اول را اجاره کرده بودیم به 600 میلیون ودیعه و ماهی 6 میلیون اجاره
موعد قرارداد 15 آبان است
صاحبخانه تماس گرفته و می گوید برای سال آینده 800 میلیون و ماهی 9 میلیون اجاره می خواهد
با کلی منت که چون از صبح تا شب هر دو با بچه نیستیم و ...
وگرنه پسرش می خواهد بنشیند و ما باید تخلیه کنیم
من نمی فهمم که مسکن ارزان شده دقیقا یعنی چه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
قابل توجه دولت مردمی عزیز
ناشناس
| Poland |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
مسکن ارزون شده یعنی نسبت به ۶ ماه پیش کمی ارزون شده ولی نسبت به سال پیش خیلی گرون شده پس چیزی که صاحبخونه طلب میکنه نسبت به نرخ سال پیش هست که افزایش داشته
دولت راستگویان درست میفرماید اولا اونقدر قیمتها افزایش داشته که هیچکس نمیتونه بخره درواقع تقاضا نیست برای همین بازار راکت است و کسی مجبور باشه خونه اش رو برای بیماری یا مهاجرت بفروشه زیر قیمت میده . دوما مسکن گرون نشده پول ما بی ارزشتر شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
دولت امروز با جریان سازمان‌یافته‌ای از تخریب و تحریف مواجه است که به صورت روزانه، سوژه‌ها و عملیات آن همپوشانی کامل با رسانه‌های ضد ایرانی دارد. هدف مشترک، تخریب هر نشانه امید و پیشرفت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
ناشناس۱۳:۰۵،خدا شفات بده!
چهار تا امار درست بدين ساختن 4 ميليون مسكن پيشكش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
غربگراها مأموریت دارند با هر موفقیتی که دولت به دست می‌آورد مخالفت کنند و علیه آن دست به وارونه‌نمایی بزنند
با این اوضاعی که پیش آمده و با این دولت خواب ارزانی در تمام زمینه هارا ببینید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
موفقیت‌ها که زیاد و پی‌در‌پی می‌شود غربگراها مجبورند برای هر یک از آنها سوژه‌ای کوک کرده و دروغی سرهم کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
ناشناس۱۳:۰۳حلالت باشه پولی که بابت وارونه نمایی اوضاع میگیری!
ضمن تشکر از مجلس و دولت انقلابی و یکدست باید عرض کنم که بجز مسکن همه چیز ارزان شده به طوری که مردم رغبتی به خرید ندارند و پولهایشان را در بالش هایشان نگهداری می کنند
چرا دولت عوض نمیشود؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
کی بیاد جاش؟
آمار کاهشی قیمت مسکن در روی کاغذ به درد عمه من میخوره که از هیچی سر در نمیاره، مسولین یا چشمشان را به واقیعت موجود در بازار مسکن بسته اند یا خودشونو زدن به خواب
منطقه ۱ تهران بر خیابان شریعتی واحد اداری نوساز متری ۴۰۰ میلیون
بله قزبان ارزان شده است قبول نداری از 118 بپرس
اصلا با این گفته ها قیمت مسکن پایین نیامده هرچی میگویند خیالی واهی بیش نیست
اولا این آمارتون غلطه ، حتی اگر درست هم باشه مثل کم شدن یک کاسه آب از آب دریاست
بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در شروع مهرماه و در حاشیه بازدید از مترو شهر جدید پرند اظهار داشت: "در حال حاضر در همه کشور خبر‌های خوبی از کاهش قیمت مسکن شنیده می‌شود و باز هم باید کاهش پیدا کند. این موضوع اثر مستقیم بر بازار اجاره خواهد داشت."

جواب: چرا به زخم مردم نمك مي پاشيد كجا قيمت مسكن كاهش پيدا كرده حتما سر كوچه اي كه خانه شما اونجا هست.
فقط مسعولین میتوانند از پس این قییمتها بربیان
همش دروغه بیش از 1000درصد افزایش داشته الان به قول خودشان 15 درضد کاهش پیدا کرده؟
مسکن راهی جز سقوط آزاد قیمت ندارد. قیمتهای فوق توهمی جز ضررهای سنگین برای مالکان و املاکی های کلاش که این قیمتها را رواج داده اند ندارد.
باید دکان تمام املاکی های کلاش بسته شود تا قیمتها سریعتر سقوط نموده و به کمتر از ارزش واقعی برسد.
مسولان از قیمت مسکن خبر ندارن خودشون قیمت خانه را بر عرش رساندن انها ارزان کردنش پیش کش گرونش نکنن هنر کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
گرون کردند که مالیات زوری بگیرند .
وقتی مسئولین از کاهش قیمت مسکن خبر میدهند پس حتما گران و گرانتر می شود
ولی مردم نمی بینند این کاهش را.
پس چرا مستاجران نمی تواندد خانه بخرند؟؟؟
چه معمای پیچیده ای
این هم از عجایب ایرانه
وقتی تو یک دنیای دیگه زندگی میکنی...فکر میکنی همه چی ردیف هست....هپروت میگی...باعث خنده میشی.قیمت خونه افت کرده
پارسال بوده مثلا متری ۸۰ تومن....بعدش شد ۱۶۰....و مثلا الان شده ۱۵۰
چندبرابر شده رکود هم اثری نداره کشور از دست رفت
بله درسته
نسبت به سال گذشته ارزان شده البته باید پایین تر بیاد چون واقعا الکی رفته بود بالا این چند سال
الان مرزداران و پونک و جنت آباد حداقل 30 درصد قیمت ها افت کرده
من خودم املاکی هستم پارسال مرزداران تا 140 میلیون هم رسیده بود الان نوساز حداکثر 100 الی 110 است در مرزداران
پونک هم 110 میلیون نوساز بود الان 80 با زور خریدار داره
این یه آمارشون خدایی درسته
حداقل بعضی مناطق تا 35 درصد هم ارزون شده
منم املاکی ام
در سعادت آباد آپارتمان نوساز 130 تومنی الان با ضرب و زور 100 تومن مشتری داره
بیچاره جوانهای بدبختی که میخواهند ازدواج کنند! هر چند دیگه ازدواجی وجود نداره از شدت گرانی مسکن!!
قیمت ها خیلی افت کرده مخصوصا آپارتمان در غرب و شمال تهران
خب غیر واقعی بالا رفته بود
الان هم با اینکه 20 الی 30 درصد قیمت مسکن پایین اومده خریداری نیست بنظرم بعنوان یک کارشناس املاک با توجه به بودجه جوان ها و حتی مردم باید 20 درصد افت قیمت داشته باشیم
و این کاهش قیمت حتما با توجه به برنامه ریزی دولت در بخش مسکن و ساخت مسکن انبوه اتفاق میفته
مدیران خدوم به فکر جیب مبارک میباشند البته حق هم دارند چون خرج عاغازاده ها در بلاد کفر بحدی بالا میباشد که باید به طریقی جبران نمود.....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار