بازدید 11445

چگونه ترمز «دلار ۶۰ هزار تومانی شب عید» کشیده شد؟

در اواخر سال گذشته، تشدید شرایط نااطمینانی و شکل‌گیری جو روانی منفی، اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور منجر به تحریک عامل انتظارات در فعالین اقتصادی و همچنین شدت گرفتن خروج ارز از چرخه رسمی اقتصاد شد که این خود موجب بروز آشفتگی در بازار غیررسمی ارز شد.
کد خبر: ۱۲۰۰۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲ 24 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروز دومین روز از هشتمین ماه سال است و نرخ دلار در بازار غیررسمی کمتر از ۵۰ هزار تومان دادوستد می شود. حال اگر به حدود هشت ماه قبل بازگردیم، بسیاری از فعالان بازار ارز از چشم انداز ارزی با دلار نزدیک به ۱۰۰ هزار تومانی در تابستان سخن می‌گفتند، چون در هفته‌های منتهی به شب عید نوروز ۱۴۰۲، قیمت دلار در بازار آزاد به بالای مرز ۶۰ هزار تومان رسیده بود و فضای بازار‌هایی نظیر ارز، خودرو و مسکن، بسیار ملتهب شده بود، ولی این پیش بینی ارزی محقق نشد و به بیان دیگر ترمز صعودی دلار کشیده شد؛ اما پشت پرده این مهم چیست؟ و چرا بازار ارز در هفت، هشت ماه اخیر تقریبا روند با ثباتی را سپری کرده است؟
چگونه ترمز «دلار ۶۰ هزار تومانی شب عید» کشیده شد؟

برای پاسخ به این سوالات، بانک مرکزی در گزارشی به این موضوع پرداخته و از اقدامات سیاست گذار ارزی در دوران ملتهب گذشته گفته است. بانک مرکزی در گزارشی که به محور اصلی اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و شرایط پیش‌بینی‌پذیر برای فعالان اقتصادی پرداخته، تاکید داشته است: هدف سیاست‌های بانک مرکزی ایجاد شرایط پیش‌بینی‌پذیر در بازار ارز برای فرآهم‌سازی محیط باثبات برای فعالان اقتصادی است.  

این در حالی است که در اواخر سال ۱۴۰۱، تشدید شرایط نااطمینانی و شکل‌گیری جو روانی منفی ناشی از انتشار اخبار مبنی بر به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام، اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور منجر به تحریک عامل انتظارات در فعالین اقتصادی و همچنین شدت گرفتن خروج ارز از چرخه رسمی اقتصاد شد که این خود موجب بروز آشفتگی در بازار غیررسمی ارز شد و با توجه به آثار منفی بروز این تلاطمات و نوسانات بر قیمت کالا‌ها و خدمات و نیز انتظارات تورمی فعالان اقتصادی، در عمل احتمال تداوم این روند در قالب شکل‌گیری چرخه باطل افزایش نرخ ارز و تورم به‌ شدت افزایش یافته بود.

اما چگونه این آشفتگی در بازار ارز مدیریت و کنترل شد؟ سیاست گذار ارزی معتقد است: در آن شرایط، سیاست‌های تثبیت اقتصادی پیرامون سه محور "کنترل رشد نقدینگی"، "پیش بینی‌پذیر نمودن اقتصاد و بازار ارز" و "بازنگری در مقررات" در دست اقدام قرار گرفت.   

به گونه‌ای که در راستای تثبیت بازار ارز مقرر شد تا در بازار حواله ارز، نرخی متناسب با شرایط و واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین گردد و برای یک دوره مشخص نیاز‌های واقعی اقتصاد در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های داخلی و نیز کالا‌های مصرفی و ضروری مورد نیاز خانوار‌ها با این نرخ پاسخ داده شود؛ بنابراین، تلاش بانک مرکزی در چارچوب سیاست‌های تثبیت اقتصادی به سه حوزه عمده کنترل مصارف ارزی، افزایش منابع ارزی قابل دسترس در قالب استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و بهبود انتظارات آحاد جامعه از طریق پیش‌بینی­پذیر نمودن وضعیت اقتصادی معطوف گردید که به واسطه سیاست‌های تثبیت اقتصاد کلان قریب به هشت ماه شاهد برقراری ثبات در بازار رسمی و غیررسمی ارز هستیم.  

چگونه ترمز «دلار ۶۰ هزار تومانی شب عید» کشیده شد؟

بانک مرکزی در گزارش رسمی خود بیان می‌کند: اجرای موفق سیاست‌های تثبیت در چند ماه اخیر سبب شده تا ضریب تغییرات نرخ دلار در بازار غیررسمی (نسبت انحراف معیار به میانگین) در هفت‌ ماهه ۱۴۰۲ در سطح ۳.۱ درصد قرار بگیرد؛ این در حالی است که میزان ضریب تغییرات در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹.۵ درصد بوده و این نشان‌دهنده افزایش ثبات بازار ارز در مدت زمان سپری شده از سال­ جاری است.

همچنین نرخ ارز در بازار رسمی (شامل حواله و اسکناس) که تامین‌کننده نیاز‌های اساسی و واقعی اقتصاد است، به ثبات و آرامش رسید به نحوی که ضریب تغییرات نرخ فروش حواله دلار در سامانه معاملات الکترونیک ارز از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۹ اسفند همان سال برابر ۶.۰ درصد بود و پس از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در اسفند‌ماه و بخش‌بندی بازار ارز و اعمال نرخ‌های متفاوت برای واردات کالا‌های اساسی و غیراساسی و تقاضا‌های اسکناس، ضریب تغییرات نرخ فروش حواله دلار در سامانه معاملات الکترونیک ارز در بازه زمانی ۹ اسفند سال ۱۴۰۱ تا پایان مهر ۱۴۰۲ به ۱.۴ درصد کاهش یافت و نرخ فروش حواله برای واردات کالا‌های غیراساسی نیز حول و حوش ۳۷۷ هزار ریال تثبیت شد. در مجموع، شواهد موجود حکایت از برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز و به تبع آن پیش‌بینی‌پذیری این بازار دارد. به تبع برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز، تثبیت و حتی کاهش قیمت در بازار سایر دارایی‌ها نظیر طلا، مسکن و خودرو نیز مشهود است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۲
همین دیروز رییس سازمان برنامه بودجه اعلام کرد که درآمدهای نفتی محقق نشده و کشور با 40% کسری بودجه روبرو است.
در چنین شرایطی بالا بردن عمدی نرخ ارز آسانترین ابزار برای ترمیم کسری بودجه دولت خواهد بود. بنابراین همانطور که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از قبل اعلام کرده اند، رسیدن نرخ دلار به حداقل 70 هزار تومان مسجل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
عوضش بورس امروزم منفی ۲۲۰۰۰
خسته نباشید به آقایون که نگذاشتند دلار ۲۰۰ هزار تومان شود عوضش دلار ۵۲۰۰۰ تومان ناقابل
جشن ملی دارد خدایی
دلاوران اقتصادی
ناشناس
| Singapore |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
علت روشن است
اقتصاد دستوری
دلار ۶۰ و ۵۰ چه قدر با هم تفاوت دارند ۲۰ درصد ، یعنی هیچ الانش سکه هم ۲۰ درصد حباب دارد و ارقام ۵ و ۶ خیلی تفاوتی و فرقی با هم ندارند
فقط و فقط بانک مرکزی در حال جمع آوری ارز کف بازار با ریال های بدون پشتوانه چاپی است تا دلار خودش را به بالاترین قیمت در زمانی که خودشان میدانند بفروشند
در زمان احمدی نژاد و روحانی اقتصاد دانها هشدار کمانه کردن دلار را به ان دولتها دادند که هر دو دولت می گفتند امکان ندارد دلار گران شود و در دولت یکی ۳ برابر و در دولت دیگری ۸ برابر شد

در ضمن دکتر نیلی با عدد و رقمهای آماری خود بانک مرکزی استاد فرزین ،نشان دادند که میزان نقدینگی افزایش یافته که درمقاله ادعایی سایت شما میگوید کاهش نقدینکی
ناشناس
| France |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
بازار دستوری و تحلیل اقتصادی؟؟؟؟
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی!!!؟؟؟؟
دلار ۶۰ که دلار تلگرامی بود؟؟
با توجه به تحولات جنگ در منطقه و احتمال به وقوع پیوستن سناریوهای مختلف، قیمت ارز به شدت افزایشی خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
تمروز دلار کشیده شد ولی ترمز تورم چطور؟
اقلام خوراکی از شب عید تا لاان چقدر گران شدن؟
لگن سازی های داخلی چند مرتبه افزایش قیمت دادن؟
خودرو در یک سال 150درصد گران شده
پراید مدل 85 ک ب درد اوراق هم نمیخوره 150 تومن

این دولت فاتحه ملت رو خونده داره خرماشو میخوره
این دولت در کدام برنامه ریزی و کدام طرح اقتصادیش تا به حال موفق بوده که در جلوگیری از افزایش بیشتر نرخ دلار موفق شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
نه دیگه ببین میگن ما نبودیم بدتر از این میشد پس بیا خداروشکر کنیم که این اقتصاددان های بزرگ سالها هست که هستن و شرایط بدتر نشده
اگر پای ایران به جنگ حماس باز شود، باز هم چنین تفاسیر و پیش بینی هایی را ارائه می کنید؟!
از اینکه دلار 70 ریالی را به 520/000 ریال رساندید تشکر میکنیم
دست بردارید فقط سیف گناه کار بود که ارز تو بازار می فروخت تا قیمت ثبات یابدچرا شما الان شما کرور کرور ارز می فروشید ؟!!!
شب عید امسال ایشالا صد هراز تومانی را خواهیم دید دلخوش به این مقدار نباشید مدیریت جهادی و امام زمانی مگر کم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
یه بنده خدا بود زیر همه اخبار تابناک کمنت میذاشت: اگر کارهای بزرگ دولت درست راسنه ای میشد مردم میدونستن چقدررررررر این دولت خدمت کرده!
به لطف خدا روش کم شد رفت همون ساندیسش رو بخوره دیگه ازش خبری نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
مجبوری بری دلار 60 تومنی بخری الان اینقدر حرص بخوری
"پیش بینی‌پذیر نمودن اقتصاد و بازار ارز"؟

بفرمایید هفته دیگه دلار چقدر میشه؟ ماه بعد چطور؟ سال بعد چطور؟ پیش بینی؟ شوخی می کنید دیگه
دلار 24000 تومنی کردید 51000 تومن افتخار هم میکنید
شب دراز است و قلندر بیدار

بذار هنوز 5 ماه تا شب عید باقی مونده

هیچ بعید نیست دلار تا اونجا بشه 100 هزار تومن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
دلار بازا حمله کردن
هیچی حکومت میخواست از مردم نوسان بگیره و اینکار را کرد
به مرگ داد تا به طب مردم بیچاره راضی باشند
یعنی از شدن دلار به 50-60 هزار تومان خجالت نمی کشید؟
این ترمز پاره میشود
بگذار انتخابات تمام شود
بی ارزش ترین پول جهـــــــــــــــــان خـــــــــــــجالت داره!!!!
شروع دولت جدید همان اول پاشو از روی ترمز دلار برداشت و دلار رو صد درصد کشید بالا و خیال و خود را تا دوره بعد راحت کرد
سالی دیگه گرانی بنزین هم داریم دلار 150 هزار تومنی در راه است .
ریس سازمان برنامه می گوید پیش بینی درآمدها خوشبینانه بوده یعنی غلط بوده نه نفت به آن میزان فروختیم نه قیمت درست پیش بینی شده بود طرح مولد سازی هم چندان موفق نبوده قطعا در آمدهای مالیاتی هم به سقف پیش بینی نخواد رسید بایک چنین کسر بودجه ای دولت خودش دست بکار خواهد شد و برای کسب در آمد قیمت دلار را افزایش خواهد داد .
متن افتخار مي كند كه ارز 100 هزار تومان نشد بلكه 50 هزار تومان شد . البته اگر صد هزار هم مي شد آنوقت افتخار مي كرديد كه دويست هزار تومان نشد و همينطور تا ابد ....

يكهو يك جمله بنويسيد هرچه بشود ما افتخار خواهيم كرد و متن طولاني ننويسيد
یکی از علتهای اون کاهش تقاضا از طریق عدم دادن مجوز ثبت سفارش واردات بوده است که اگر نگاه کنید اثرش رو در بازار همه وسایل هم به خوبی میتونید ببینید الان بازار مملو از جنس های درجه سه یا چهار و بی کیفیت شده .
عجب!
بجای تزریق دلار در جهت رشد تولید، آن را در بازار می فروشید تا رشد ارز را مهار کنید؟
اول بفرمایید چطوری شد که دلار تا مرز 60 هزار تومان رسید.
آره الان خیلی اوضاع داخل و خارج گل و بلبل است لذا دلار پایین می آید
در این شرایط که تدبیر و امید کارساز نشد ه و دلار 4تومنی شده 50 تومن لازمه رهبر کبیر که فردی صالح و نماینده خدا بر زمین برای نجات بشر از گمراهی و نشان دادن راه صحیح است مدتی برود امامزاده و زیارت و دعا کند خدا دلار را بی ارزش کند و راهکار بدهد چطور از خشکسالی نجات یافته و ارومیه پر اب شود که مردم تبریز چند سال بعد فرار نکنند به اطراف و خارج و بد است که از این قابلیت خداداد استفاده نمیکند
قیمت دستوری دلار
چیزی بیش از این نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار