بیستو سوم مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راهآهن سراسری در تهران، یعنی محل فعلی ایستگاه راهآهن تهران به زمین زده شد. طول راهآهن شمال ۳۸۲ کیلومتر بوده و علاوه بر این شامل ۲۸ کیلومتر خط انشعابی بندر امیرآباد و همچنین در کل ۹۱ کیلومتر خطوط فرعی (شامل ۵/۴۳ کیلومتر خط تجاری و ۵/۴۷ کیلومتر خط مانوری) است. در بخشبندیهای جدید راه آهن، از ایستگاه بنکوه تا ایستگاه گلوگاه جز راه آهن شمال یک محسوب میشود که وجود کوهها، دشتها و پلها با معماری خاص و زیباییهای طبیعیاش، مسیر ریلی را دو چندان کرده است. «پرونده راهآهن سراسری ایران» (موسوم به راه آهن شمال - جنوب)، به طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر سوم مرداد ۱۴۰۰ در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.
این گزارش بعد از ثبت جهانی راهآهن سراسری ایران، در طول یک سال گذشته از ایستگاه بنکوه تا ایستگاه گلوگاه راهآهن شمال کشور به تصویر کشیده شده است.
صد بار فریاد زدیم ؛ آرم بزرگ خبرگزاریها و سایتها ، روی عکس ، عکس رو خراب میکنه ! اما کو گوش شنوا ؟؟!!
خدارحمی کنه درآن سالها چکش وقلم ونهایت دینامیت بهترین ابزار راهسازی بوده که جاده هراز وراه آهن شمال ساخته شد الان بااین تکنولوژی روز روزراهسازی ۴۰ساله داریم آزادراه تهران شمال رامیسازیم خخختتتتتتخخخختتتتتخخخخختخ
تا چندی پیش تورهای یکروزه در این مسیر زیبا برقرار بود اما ظاهرا به مذاق عده ای خوش نیامد که این تورها را حذف کردند.
مهندسی باکبفیت آلمانی
بدش را همیشه میگویید خوبش را هم بگویید...احداث این را آهن در آن زمان با درآمد اندک ونبود امکانات امروزی در زمان مشخص انصافا کاری سترگ بود
حتما"ایناراهم تودوسال رییسی درست کرده
در مورد تاریخچه ش بنویسید که چه کسی احداث کرده این خط ریلی بی نظیر رو که تا الان همینطور سفت و محکم سرجاشه؟
زیبا بود
بی نظیره
خیلی زیبا
تشکر از عکاس بابت ثبت این عکسهای زیبا و نهایت قدردانی از سایت خبری تابناک بابت انتشار خبر و نمایش عکسها. مسببین این خدمات را خدا بیامرزه و روحشان شاد باشه انشاء الله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!