بازدید 21550
پانصد و نودمین روز از حمله روسیه به اوکراین

سرنگونی سه جنگنده اوکراین توسط پدافند روسیه/شکست سنگین روسیه از اوکراین در دریای سیاه/هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک هسته‌ای در اروپا

پانصد و نود روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۹۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴ 16 October 2023

سرنگونی 3 جنگنده اوکراین توسط پدافند روسیه

بین الملل تابناک: پانصد و نود روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اوکراین خواستار اخراج روسیه از سازمان امنیت و همکاری اروپا شد
۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ۲۰:۱۰

وزیر خارجه اوکراین در اظهاراتی خواستار خارج کردن روسیه از سازمان امنیت و همکاری اروپا شد و هشدار داد اگر روسیه در آنجا باقی بماند، این سازمان «به مرگی بی‌صدا» دچار خواهد شد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: سازمان امنیت و همکاری اروپا برای آن شکل گرفت که تنش‌ها میان شرق و غرب را در زمان جنگ سرد کاهش دهد و به اعضایش کمک کند تا درخصوص مسائلی همچون حقوق بشر و کنترل تسلیحاتی هماهنگی داشته باشند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، کولبا در ادامه گفت: تنها کاری که روسیه این روزها در سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام می‌دهد، نابود کردن این سازمان است.

وی عنوان کرد: شرایط در سازمان امنیت و همکاری اروپا بسیار پیچیده و دردناک است اما انتخاب ساده‌ است؛ یا باید به همراه روسیه به مرگی آرام دچار شد و یا بدون این کشور حیاتی جدید را آغاز کرد.

اوکراین از زمان آغاز جنگ با روسیه خواستار اخراج روسیه از سازمان‌های بین‌المللی از جمله گروه ۲۰، شورای امنیت سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بزرگ شده است.

روسیه بارها غرب را به تلاش برای تضعیف و تحت کنترل در آوردن سازمان امنیت و همکاری اروپا متهم کرده بود و گفته بود که این گروه از اصول اولیه خود فاصله گرفته است.

این سازمان ناظرانی برای درگیری‌ها و همچنین برای انتخابات ارسال می‌کند. این سازمان همچنین برنامه‌هایی با هدف مقابله با قاچاق انسان و اطمینان حاصل کردن از آزادی مطبوعاتی دارد.

هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک هسته‌ای در اروپا
۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ۲۰:۱۰

ولادیمیر یرماکوف، مدیر واحد عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه به آمریکا درباره عواقب ارسال موشک‌های میان و کوتاه‌برد به اروپا هشدار داد.

یرماکوف درباره این مساله گفت: توقف موقت و یکطرفه استقرار موشک‌های میان و کوتاه‌برد مبتنی بر زمین از جانب روسیه، مستقیما به آنچه آمریکا در این رابطه انجام می‌دهد، مرتبط است.

وی افزود: بیانیه‌های شفاف درباره اقدامات تلافی‌جویانه ما که مقامات روسیه در زمان اعلام ضرب‌الاجل مذکور صادر کردند، جای هیچ سوءتعبیری نمی‌گذارد.

دیپلمات ارشد روسیه همچنین با اشاره به اینکه تقابل کنونی بین روسیه و آمریکا، از سوی واشنگتن جرقه خورده است، تاکید کرد: به طور کلی، باتوجه به جوانب بن‌بست فعلی بین دو کشور، روسیه باید به منظور حذف یا دست کم کاهش عدم توازن موجود، اقدامات مشخصی در حوزه راهبردی اتخاذ کند.

یرماکوف تصریح کرد: به نظر من، از جمله این اقدامات می‌توان به استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در بلاروس در واکنش به رزمایش‌های هسته‌ای مشترک ناتو و همچنین انصراف از تصویب پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای اشاره کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش‌تر اعلام کرد که به‌دلیل عدم تایید سند این معاهده از سوی آمریکا، مسکو هم می‌تواند از آن خارج شود.

رئیس‌جمهور روسیه دراین‌باره ادامه گفته بود که «اقدامات روسیه در این عرصه باید رفتاری آینه‌ای در برابر آمریکا داشته باشد؛ زمانی که دولت‌ها این معاهده را امضا کردند، ما این را تصویب هم کردیم اما آمریکا چنین نکرد؛ از نظر تئوری، امکان پس گرفتن تصویب وجود دارد.»

در بیانیه منتشر شده توسط دومای روسیه نیز آمده است که کمیته امور بین‌الملل باید تا تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) درخصوص این مسئله تصمیم‌گیری کند.

شکست سنگین روسیه از اوکراین در دریای سیاه
۱۴۰۲/۰۷/۲۴ - ۲۰:۰۶

شواهد حاکی از آن است که روسیه در هفته‌های اخیر پس از یک سری حملات موفقیت آمیز اوکراین، بیشتر ناوگان دریای سیاه خود را از کریمه اشغالی خارج کرده است. عقب‌نشینی ناوگان روسیه یک شکست جدی برای تهاجم ولادیمیر پوتین و نشانه‌ای از پیروزی اوکراین در نبرد دریای سیاه است.

به گزارش وال استریت ژورنال کشتی‌های جنگی روسیه از سواستوپل خارج شده و به بنادر دیگر در شرق دریای سیاه منتقل شده‌اند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای از اوایل ماه اکتبر سال جاری نشان می‌دهد که کشتی‌های روسی شامل سه زیردریایی کلاس کیو (Q)، دو ناوچه موشک هدایت شونده و یک ناوچه گشتی با عجله از بندر سواستوپل در کریمه خارج شده و به بندر نووروسیسک روسیه در سواحل شرقی دریای سیاه نقل مکان شده‌اند.

درک این‌که چرا دستور خروج از سواستوپل داده شد، کار سختی نیست. از آگوست 2023، اوکراین چندین حمله جسورانه انجام داده است که دفاع هوایی روسیه در کریمه را تضعیف کرده و خسارات جدی به خود ناوگان وارد کرده است و تلفاتی از جمله تعدادی کشتی جنگی بزرگ و یک زیردریایی به همراه داشته است. اخیرا در 22 سپتامبر، اوکراین توانست مقر ناوگان دریای سیاه را در قلب سواستوپل بمباران و تا حدی منهدم کند.

موفقیت اوکراین در نبرد دریای سیاه بسیار چشمگیرتر است چراکه این کشور در حال حاضر نیروی دریایی فعال ندارد. در عوض، اوکراین به حملات متهورانه همراه با ترکیبی از پهپادهای تولید داخل و موشکهای کروز دوربرد که توسط شرکای غربی این کشور ارائه شده است، متکی است.

اولین پیشرفت قابل توجه برای تلاش‌های جنگی اوکراین در دریا، شامل غرق شدن کشتی موسکوا (Moskva) در آوریل 2022 که گل سرسبد ناوگان دریای سیاه روسیه، بود. دو ماه بعد، نیروهای اوکراینی جزیره بسیار کوچک «مار» اما از نظر استراتژیک مهم را که در نزدیکی خطوط کشتیرانی در شمال غربی دریای سیاه قرار دارد و در روزهای اولیه تهاجم توسط روسیه تصرف شده بود را آزاد کردند. به دنبال آن در نیمه دوم سال 2022، یک سری حملات هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف نظامی روسیه در سراسر کریمه، انجام شد.

هدف حمله اوکراین در دریای سیاه، تامین تعدادی از اهداف مهم است. کیف امیدوار است با حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه و سایت‌های کریمه به محاصره دریایی بنادر خود پایان دهد و در تامین تدارکات ارتش پوتین در جنوب اوکراین اختلال ایجاد کند. در نهایت، هدف این است که اشغال بیشتر کریمه برای ارتش روسیه پرهزینه باشد.

خروج ناوگان روسیه از سواستوپل بر اثربخشی تاکتیک‌های اوکراین تاکید دارد. این را می‌توان در بازگشایی آزمایشی اخیر بنادر دریای سیاه کشور به روی کشتیرانی تجاری نیز مشاهده کرد. روسیه ابتدا محاصره بنادر اوکراین را در آستانه تهاجم تمام عیار آغاز کرد، قبل از موافقت با توافقی با میانجی‌گری سازمان ملل در تابستان 2022 که امکان ارسال محدود غلات را فراهم کرد. کرملین سپس در ژوئیه 2023 از توافقنامه غلات خارج شد و تهدید کرد که تمام کشتی‌های باری که به سمت اوکراین حرکت می‌کنند را هدف قرار خواهد داد.

مقامات اوکراینی که از تهدیدهای روسیه دلسرد نشده بودند، در اوایل ماه اوت یک «کریدور دریایی بشردوستانه» جدید را اعلام کردند که از آب‌های اوکراین در شمال غربی دریای سیاه می‌گذرد و سپس سواحل نزدیک به اعضای ناتو (رومانی و بلغارستان) را در آغوش می‌گیرد. تا اوایل اکتبر، بیش از دوازده کشتی با موفقیت از بنادر اوکراین از طریق مسیر جدیدِ محاصره‌شکن حرکت کردند. این ترافیک دریایی نشان دهنده یک راه نجات اقتصادی برای اوکراین است که می‌تواند نقش مهمی در توانایی این کشور برای حمایت از خود در یک جنگ طولانی داشته باشد.

ماهیت پویای تحولات اخیر در دریای سیاه کاملا در تضاد با وضعیت نسبتا ایستا در خط مقدم جنگ در جنوب و شرق اوکراین است، جایی که نیروهای اوکراینی به مدت چهار ماه برای شکستن میدان‌های مین متراکم و استحکامات دفاعی روسیه به شدت تلاش کرده‌اند. از ماه ژوئن، عدم پیشرفت اوکراین بر پوشش اخبار جنگ غالب بوده است. این تاکید رسانه‌ای بر عملیات زمینی در مقیاس بزرگ، تصویری گسترده‌تر از موفقیت قابل توجه اوکراین در جبهه کریمه را پنهان کرده است. با این حال، اخبار مربوط به عقب نشینی ناوگان روسی از سواستوپل در حال حاضر توجه ناظران را دوباره به خود، متمرکز کند.

جیمز هیپی؛ وزیر نیروهای مسلح بریتانیا در تاریخ سوم اکتبر سال جاری در یک کنفرانس امنیتی در ورشو، استدلال کرد که اهمیت نظامی عملیات اخیر اوکراین علیه ناوگان دریای سیاه روسیه با آزادسازی استان خارکف یک سال قبل قابل مقایسه است. هیپی اظهار داشت: «شکست عملی ناوگان دریای سیاه روسیه واضح است و من استدلال می‌کنم که همین شکست باعث شد که ناوگان مستقر در شبیه جزیره کریمه مجبور به پراکنده شدن به بنادری شود که از آن‌جا نمی‌تواند تأثیری بر جنگ اوکراین داشته باشد و این اتفاق اعتبار بسیار زیادی برای اوکراین به همراه آورده است.»

سرنگونی سه جنگنده اوکراین توسط پدافند روسیه

پدافند روسیه در نبرد با جنگنده‌های نیروی هوایی اوکراین، موفق به شکار سه فروند از آن‌ها در یک روز شد.  

به گزارش منابع خبری، پدافند هوایی روسیه، روز دوشنبه دو فروند «میگ-۲۹» و یک فروند «سوخو-۲۵» اوکراین را بر فراز این کشور سرنگون کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور در یک روز، دو جنگنده میگ-۲۹ و یک فروند هواپیمای سوخو-۲۵ نیروی هوایی اوکراین را با موفقیت رهگیری و سرنگون کردند. این شکارها در مناطق «آرخانگلسک»، «دمیتروفکا» و «زوونتسکی» انجام شد.

در روزهای اخیر نیروی هوایی روسیه، چند پیروزی برابر جنگنده اوکراینی ـ چه در حال پرواز و چه در زمین ـ به دست آورده‌اند. هفته پیش، یک پهپاد کامیکازه روسی به نام «لانست» با موفقیت یک هواپیمای سوخو-۲۵ اوکراین را در فرودگاه هدف قرار داد. روسیه دفاع هوایی خود را نیز در مناطق «خرسون» و «دنیپروپتروفسک» نیز تقویت کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که پدافند هوایی این کشور با سامانه‌های «پنتسیر»، «اس-۴۰۰» و «اس-۳۰۰» تقویت شده اند و هر سه پدافند یاد شده قادر به سرنگون کردن جنگنده میگ-۲۹ هستند.

وبگاه شبکه خبری «الجزیره» نیز اخیرا نوشت که  روسیه از انبار گسترده موشک دوربرد خود استفاده کرده و چندین فرودگاه را در پشت خط مقدم هدف قرار داده تا هواپیماهای نیروی هوایی اوکراین مستقر در آنجا را نابود کند. نیروی هوایی روسیه از برتری خود در دفاع ضد هوایی استفاده کرده و در توقف حملات هوایی اوکراین کارآمدتر شده است. به ازای هر ۱۵ جنگنده  اوکراینی، ۱۰۰ هواپیمای روسی وجود دارد.

در حال حاضر، شمار کمی از خلبانان اوکراینی به زبان انگلیسی تسلط دارند تا برنامه آموزشی فشرده مورد نیاز برای بهره برداری مؤثر از اف-۱۶ را با موفقیت پشت سر بگذارند.

پوتین: تلفات ارتش اوکراین در جریان ضد حمله هشت برابر روسیه است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شرکت رسانه‌ای چین که بخشی از آن صبح امروز، دوشنبه منتشر شده، یادآور شد: « نیروهای مسلح اوکراینی در تلاش برای ضد حمله خود متحمل تلفات بسیار زیادی شده و  تعداد آنها هشت برابر بیشتر از روسیه است.»

وی گفت: «از چهارم ژوئن، عملیات ضد حمله ارتش اوکراین ادامه دارد. نه تنها تاکنون هیچ نتیجه‌ای از آن حاصل نشده، بلکه تلفات بسیاری وجود دارد. تلفات ارتش اوکراین بسیار سنگین است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم،  تقریباً یک به هشت است.»

پوتین این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که ضد حمله اوکراین کامل شکست خورده است، اگرچه کی‌یف در حال آماده سازی عملیات تهاجمی فعال جدید در برخی مناطق جبهه نبرد است. وی تاکید کرد، با وجود این، نیروهای مسلح روسیه در حال انجام "دفاع فعال" و بهبود موقعیت خود در تقریباً کل خطوط تماس در منطقه درگیری، از جمله در جهت‌های کوپیانسک، زاپروژیه و آودیوسکی هستند.

بایدن مدعی شد: واشنگتن به کی‌یف کمک می‌کند تا از کشیده شدن اروپا به جنگ جلوگیری کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس ادعا کرد که ایالات متحده از اوکراین حمایت می‌کند زیرا می‌خواهد از کشیده شدن پای اروپا به جنگ در اروپا جلوگیری کند. 

به گفته وی، در روند اوضاع درباره اوکراین، هدف او جلوگیری از «اشغال کشور مستقلی است که با متحدان آمریکا در ناتو و روسیه هم مرز است.»

بایدن افزود: آیا درگیری های بزرگی در اروپا سراغ دارید که ما [ایالات متحده] در آن دخالت نداشته ایم؟ ما نمی خواهیم این مسئله دوباره اتفاق بیفتد. ما می خواهیم مطمئن شویم که دموکراسی در اروپا پایدار بماند و اوکراین نقش کلیدی را در این امر ایفا می‌کند.

بایدن حمایت همزمان از اوکراین و اسرائیل را ممکن دانست

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی همچنین گفت که ایالات متحده توانایی حمایت همزمان از اوکراین و اسرائیل را دارد.

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده می تواند "امنیت بین المللی" را تضمین کند، افزود: «محض رضای خدا، ما - ایالات متحده آمریکا، قدرتمندترین کشور در تاریخ جهان هستیم و ما می توانیم از هر دو متحد خود مراقبت و همچنان امنیت کلی بین المللی خود را حفظ کنیم.»

علاوه بر این، بایدن تاکید کرد که ایالات متحده موظف به انجام چنین کاری است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس اعلام کرد که دولت ایالات متحده بیش از دو میلیارد دلار کمک به اوکراین و اسرائیل درخواست خواهد کرد.

سالیوان گفت: «رئیس جمهور به صراحت گفته که قصد دارد با یک بسته مالی برای اوکراین و همچنین حمایت بیشتر از اسرائیل به کنگره برود. ما انتظار تعامل فشرده با کنگره طی هفته جاری را داریم، زیرا ما روی این بسته کار کرده و به دنبال کسب حمایت هر دو حزب در این زمینه هستیم.»

رسانه آمریکایی: تفاوت زیادی در کمک آمریکا به اوکراین و اسرائیل وجود دارد

شبکه ABC News بامداد امروز در گزارشی یادآور شد که وضعیت کنونی در اسرائیل، ایالات متحده رویکرد متفاوتی را در مقایسه با ارائه کمک نظامی به اوکراین نشان داد. 

در این گزارش آمده است: «کنتراست روشنی در مقایسه با اوکراین وجود دارد. ایالات متحده یک بسته کمک فوری فوری به کشوری مانند اسرائیل ارائه کرده که احتمالاً حتی هنوز به آن نیازی ندارد، در حالی که کنگره از تامین مالی اوکراین خودداری کرده است. بدین ترتیب، حمایت "قوی و واقعی" از اسرائیل با "کمک اکراه آمیز" غرب به اوکراین بسیار متفاوت و گویای واقعیات زیادی در برخورد واشنگتن با این دو مناقشه است.»

اوکراین باید خود را برای پایان حمایت غرب آماده کند

اولگ سوسکین، مشاور سابق دو رئیس جمهوری اسبق اوکراین هشدار داده که مردم اوکراین باید خود را برای قطع کمک‌های آمریکا به دلیل وخامت اوضاع در خاورمیانه آماده کنند. وی در کانال تلگرام خود نوشت: زمان زیادی نمانده، وقت بسیار کم است. ایالات متحده به زودی کمک به اوکراین را متوقف خواهد کرد.»

این سیاستمدار اوکراینی تاکید کرد که قطع حمایت واشنگتن در ماه نوامبر به دلیل وضعیت اسرائیل اتفاق خواهد افتاد و اروپا نیز قادر به ارائه کمک‌های لازم به کی‌یف نخواهد بود. سوسکین همچنین هشدار داد که در صورت قطع کمک‌های غرب، عواقب شدیدی در انتظار اوکراین خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۱
می بینید که پوتین چه روحیه ای از دست پخت خود برای ملتهای خاورمیانه گرفته. تقریبا از صحنه جهانی محو شده بود ولی حالا داره گرو کشی می کنه و به غربیها و لابی اسراییل میگه اگر می خواهید بیشتر در جنگ وخون درگیر نشید باید به من در اکراین و همه دنیا امتیاز بدهید. همین بود که می گفت غیر ممکن هست ما در اکراین شکست بخوریم. اگر ما هزینه بدهیم غرب هم باید در خاورمیانه هزینه بدهد. الان هم اماده هست که با عوامل خود جنگ را به سرتاسر خورمیانه با هزینه ملتهای خاورمیانه گه گیر پوتینی ها افتادند گشترش دهد. اگر کافی نبود در کره شمالی هم اتش روشن می کند. اگر کافی نبود دوباره دنیا را با یک داستان دیگر تعطیل می کند. ولی دنیا بزرگتر از پوتین را سر جای خود نشانده. دیدنی خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
فعلا که وزیر امورخارجه مان، میگه ممکن هست ما هم به جنگ ورود کنیم
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
آقای محترم بهتر است بدونی که اگر دولت ایران در این جنگ دخالت کند به ضرر شما هم است در ضمن کره شمالی هم آماده باش کامل است در مورد چین هم بگم که دولت چین منتظر حمله به تایوان است مگر ترامپ فاش نکرد که پینگ و پوتین برای حمله به اوکراین و تایوان توافق کردند فعلأ آقای رییس جمهور چین شی ژی پینگ سرگرم پاکسازی ارتش خود است فکر می‌کنی چینی ها فقط دنبال پول هستند نه دوست من اونا هم به سرزمین های تاریخی خود احترام می‌گذارند پس چین هم مثل روسیه برای جنگ آماده شده
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
دم پوتین گرم خوب حالتونو کرد تو قوطی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
این کانادایی دلش به همین خوشه که با آی پی های جعلی به خودش رأی مثبت بده
ناشناس
| Canada |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
به ۱۰۳۳
پوتینی همه را به راه خود انگارد
ما وقتی می گیم سیاست خارجی ایران هوشمند و هوشیار نیست دوستان پوتینی میگویند خیر. نگاه کنید . گفته شده که بن سلمان بلینکن را چند ساعت معطل کرده تا با او ملاقات کند. ببینید که پوتین و بن سلمان و شی و رجب و نتانیاهو که همگی روابط خوبی با ترامپ داشتند با بایدن شمشیر را از رو کشیدند و با او همکاری نمی کنند. ولی سیاست خارجی منجمد کشور ما چه در زمانی که ترامپ بود وچه زمانی که بایدن بود مرغش فقط یک پا دارد و نمی تواند از فرصتها استفاده کند. البته پوتینی ها میگن که ما هنوز هستیم پس سیاست خارجی ما هم موفق بوده. ملت ایران در معیشت و اقتصاد و زندگی هست که هزینه این منطق شما را می دهند. ولی برای پوتینی ها مهم نیست. انها در فرصت خدمت هستند پس پیروز هستند!
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
این درست است
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
بایدنگی خشکی همه چیز به ضرر اربابت شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
بایدن مفنگی و ترامپ دیوانه نمادی کامل از آمریکا هستند
سری پیش که بایدن از بالا پرت شد پایین
مقامات آمریکا اومدن بایدن رو از روی زمین جمعش کردند
هنوز بعد از این همه سال پوتینی ها اعتماد به نفس ندارند و میگن تمام دنیا و امریکا و اروپا و جن و انس کار و زندگی خود را ول کردند تا ما نباشیم. برای همین حتی نمی توانند یک قدم از قدم یا یک تحول در سیاست خارجی یا داخلی ایجاد کنند. فقط می خواهند بمانند و این کعبه مقصود انهاست. همین.
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
احسنت
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
بایدنگی چناری فعلا که جن و انس و غیر انس همه به نفع روسیه کار میکنن و دارن زپرتسکی اربابتو میکشن زیر زمین
به همین علت سوزش رفته بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
باز این کانادایی شروع کرد به مزخرف گفتن و جفنگ نوشتن
میگ فقط به درد بمباران مناطق بی دفاع می خوره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
اف 35 هم همینطور به همین دلیل هنو تو هیچ جنگی استفاده نشده ولی با این حال کلی تلفات داده!!!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
دوستمون هنوز تو جنگ جهانی دوم سیر می‌کنه نمیخاد بدونه که جنگنده نسل چهار به پایین دیگه تو جنگ‌های پیشرفته هدف آسانی هست.اف ۳۵که فرمودند بار‌ها وارد آسمان کشورمون شده خبر ندارید حتی نتونستند بعلت رادار گریزی رصد کنند تورو خدا کمی مطالعه کنید چند نفر بدون سند و مدرک حرفی می‌زنند قبول نکنید این که عرض کردم ربطی به غرب زدگی نداره این انگ زدن هم سابقه دار بی منطقیست
این جبهه خاور میانه هم در راستای منافع روسیست هواسمون باشه یه وقت نقش نیروی نیابتی روسیه رو در معادلات بازی نکنیم چون عدم توافق با امریکا و موضوع پهبادها همش در راستای منافع مسکو بود
روسیه جنگ با اوکراین رو به جبه جدیدی یعنی حماس اسرائیل کشاند.ایران میبایست مراقب باشد و فریب پوتین رو نخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
آفرین به تحلیل درست شما
شکست سنگین روسیه از اوکراین در دریای سیاه
واقعیت اینه که برای جلوگیری از خسارت توسط حملات قایق موتوری اوکراین و بدلیل مشخص شدن تقشه حمله جدید ناوهاشو جمع کرد ولی از این به بعد حملات رو افزایش میده و ممکنه قصد حمله زمینی و تصرف بیشتر رو هم داشته باشه
چون در حال حاضر ارتش اکراین بدلیل کمبود نیرو فلج شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
اره‌
واقعا اگر پوتین هم بیاد اقرار به شکست بکنه‌ اهالی ساندیس میگن نه قائم باشکبازیه‌
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
۰۰:۱۶
رانی جان فعلا که همه جوره غرب و اربابت باخته و اوکراین هم نابود شد
روسيه تا اينجا باخته است
اوکراین و طرفداران غربی او برای همیشه نابود خواهند شد بطور قطعی
پاسخ ها
ن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
تو روسپرست مزدور پوتین از خودت خجالت نمیکشی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
در جواب شما میتوان گفت شما راست میگویید حالا 43 ساله غرب نابود میشود
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
دادا زپرتسکی نابوده ولی اوکراین میتونه با صلح جنگو تموم کنه
مردم اوکراین جنگ نمیخان
علت اینکه به زلنسکی گفتن نیا اسرائیل این بوده که زلنسکی چیزی نمیده فقط دست بگیر داره الان هم تو اسرائیل خودشون دنبال حمایت نظامی هستن حالا این وسط زلنسکی هم میاد میخواد یه چیزی کاسب بشه این وسط
مرگ بر آمریکا
وضعیت اقتصادی الان کشورمان با چند سال گذشته بخاطر فروش بالی نفت و ورود پولهای بلوکه شده خیلی فرق کرده فقط باید دست انگل و دلال را کوتاه کنند و در اجرای طرح‌های عمرانی با کنترل و نظارت دقیق جلوی زدوبند و ریخت و پاش ها را بگیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
اگر هزاران برابر هم بیاد فقط شکم اطرافیان میره
مردم هیچ
چقدر جنگ و جنایت !!!!همه دنیا داره جنگ میشه وانسانهای بیگناه در حال کشته شدن دلم میخواد دنیا تموم بشه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
شما خبر نداری دوست عزیز. در قتل عام انگلیس در جنگ جهانی دوم یک سوم جمعیت ایران معادل حدود ۱۳ میلیون نفر قتل عام شدند. ولی شما فقط گوشتون به اینه که اروپا وضعش بد نشه
واقعا از کار روس پرستان داخلی موندم این روسیه که اینچنین در باتلاق گیر افتاده و نمیتونه خودشو نجات بده چطور میتونه به ما کمک کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
اوکراین و غرب دارن به چیز کشیده میشن جناب بایدنگ پرست
اسرائیل که مستقیم خونه هارا میزنه چرا از المپیک حذف نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
به چه نکته مهمی اشاره کردی
چون پول داره
دوستان عزیز روسیه برای یک حمله بزرگ آماده شده لطفاً به جای هیجانات الکی کمی منطقی باشیم به موازات جنگ فلسطین و اسرائیل حملات روسیه به اوکراین شدید تر شده ناوگان سوستوپل به پشت جبهه منتقل شده احتمالا روسیه دوباره قصد تهاجم به خاک اوکراین را دارد اینبار خطرناک تر پس بجای شعار شعار شعار بفکر منافع ایران باشید ورود ایران به درگیری سامی ها از اساس اشتباه است همین طور اسلاو ها پس نخود هر آش نشیم دنیا در آستانه جنگ جهانی سوم است تقابل دولت ها کشور ها ملت ها قومیت ها نکته مهم این است که اینبار خاورمیانه تقریباً یک دشمن مشترک دارد و آن اسراییل است فقط کافیست که تمام خاورمیانه ترکیه ایران عربستان عراق مصر و کشورهای عربی به صورت همزمان به اسرائیل حمله نظامی بکنند آمریکا به ترکیه نیاز داره پس هرگز ترکیه را از ناتو خارج نمی‌کند چون موقعیت سوق الجیشی روسیه در منطقه برای آمریکا مهم است لطفاً چاپ کنید
روسیه داره در اوکراین جنگ رو میبازه و از نظر اقتصادی هم تحریمها داره نابودش میکنه لذا جنگ رو به اسرائیل کشاند و باعث کشتارهای اخیر در منطقه روسیه است
اگر به فرض جنگ با اسراییل از طرف پاکستان ایران و ترکیه اتفاق بیفته بی‌شک شکست پذیرا میشود اسرائیل
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم