بازدید 22289
۳

یارانه تشویقی برای ۷ دهک مشمول کالابرگ

با اضافه شدن دهک‌های ۶ و ۷ به مشمول طرح کالابرگ الکترونیک، حالا ۷ دهک یارانه بگیر کشور می‌توانند با خرید ۲۰۰ هزار تومانی در طرح کالابرگ، از یارانه تشویقی این طرح بهره مند شوند.
کد خبر: ۱۱۹۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ 13 October 2023


به گزارش تابناک به نقل از همشهری، ۲ دهک دیگر نیز به طرح کالابرگ الکترونیک اضافه شدند و تعداد دهک‌های درآمدی مشمول این طرح به ۷ دهک می‌رسد؛ این اقدام دولت در راستای حمایت از معیشت خانوارها و هدایت یارانه نقدی به مسیر اصلی، یعنی تأمین امنیت غذایی خانوارهاست؛ اما اصل ماجرا چیست؟

بعد از اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیک، ابتدا خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در ۳ دهک پایین درآمدی و بعدازآن کل خانوارهای مستقر به این ۳ دهک مشمول طرح شدند. آن‌ها می‌توانستند با اختصاص بخشی از اعتبار یارانه نقدی خود به خرید سبد کالابرگ، از یارانه تشویقی برخوردار شوند؛ اما در ادامه ضمن اینکه مشوق‌ها افزایش یافت، بر تعداد خانوارهای مشمول طرح نیز اضافه شد.

از دوم شهریورماه امسال اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به ۵ دهک ارتقا یافت و ۲ دهک چهارم و پنجم نیز مشمول اجرای این طرح شدند به‌نحوی‌که چنانچه همچون دهک‌های اول تا سوم کم‌درآمد ۵۰ درصد اعتبار یارانه خود را به خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیک اختصاص دهند مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مازاد به آنها تعلق می‌گیرد. با توجه به آنکه خانوارهای دهک‌های چهارم تا هفتم از یارانه ۳۰۰ هزارتومانی به ازای هر نفر برخوردار هستند با احتساب اعتبار مازاد ۱۲۰ هزارتومانی، مبلغ ۴۲۰ هزار تومان به‌عنوان یارانه تشویقی در هرماه به آنها تعلق خواهد گرفت.

با این حساب، تاکنون ۵ دهک پایین درآمدی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک شده‌اند و در صورت اختصاص ۲۰۰ هزار تومان از یارانه نقدی خود به خرید در این طرح، مشمول دریافت یارانه تشویقی به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان می‌شدند که باید در همان‌ماه آن را صرف خرید کالاهای موجود در سبد می‌کردند؛ حالا آنگونه که صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، خانوارهای دهک‌های ۶ و ۷ نیز مشمول طرح کالابرگ الکترونیک خواهند شد و می‌توانند یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی دریافت کنند.

علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید: دهک ششم و هفتم از هفته آتی مشمول طرح کالابرگ می‌شوند و با ورود این دو دهک جدید به طرح، تعداد جمعیت تحت پوشش در سطح کشور از ۴۱ میلیون به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد که افزایش چشمگیری است.

وی ضمن بیان اینکه شرایط بهره‌مندی از طرح مذکور برای مشمولان جدید نیز همچون دهک‌های پایین‌تر که در گذشته وارد طرح شده‌اند، است توضیح داد: مثلاً هر کسی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را (از ۱۱ قلم کالای تعریف شده در سبد کالایی طرح کالابرگ) خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: دهک‌های چهارم تا هفتمی که ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند باید همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را از سبد مذکور خرید کنند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی و اضافی شامل حال آنها شود؛ به عبارتی یارانه دریافتی این دهک‌ها در صورت خریدشان به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی در پایان تأکید کرد: استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً «اختیاری» است اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر خواهد شد.

پیش‌تر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال تغییر دهک‌بندی خانوارها و بررسی مجدد آزمون وسع خبر داده بود؛ بر این اساس، اگر تغییراتی در دهک‌بندی‌ها رخ دهد، احتمال جایگاه خانوارها در ۹ دهک یارانه‌بگیر وجود دارد و اگر کسی در این ۷ دهک بماند، مشمول طرح کالابرگ خواهد بود. نکته دیگر اینکه قبلاً، وزیر کار گفته بود افرادی که به هر طریق برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه «حمایت» مراجعه و اعتراضشان را ثبت کنند. به گفته وزیر رفاه، اعتراضات بررسی و پاسخ داده و دهک‌های درآمدی بر اساس آزمون وسع مجدداً بررسی می‌شوند.

در طرح کالابرگ الکترونیک، امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قندوشکر با استفاده از مبلغ یارانه خانوار یک‌ماه زودتر از واریز نقدی برای خانوارهای دهک‌های اول تا سوم فراهم شده است.

میزان اختلاف تورمی ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده از سال ۱۴۰۱ بدون لحاظ کردن اعتبار مازاد برای مردم شارژ می‌شود و در صورت تورم احتمالی روی اقلام سبد، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را نسبت به سال ۱۴۰۱ پوشش می‌دهد به‌نحوی‌که پرداختی خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود.

نکته قابل‌توجه این است که افراد بعد از خرید در طرح کالابرگ، چنانچه مشمول اعتبار تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی شدند، آن اعتبار را باید در همان ماه صرف خرید کالاهای موجود در سبد کالابرگ کنند؛ چراکه این اعتبار قابل‌انتقال به ماه بعد نیست و در پایان ماه از حساب خانوار حذف می‌شود.


منبع: روزنامه همشهری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
اونوقت براچی از یارانه بعضی ها کم کردین این ماه میشه علت رو بگید من از کالا برگ استفاده کردم دقیقا عمون قدر ازم کم کردین موقع که خرسد کردم هم ازم کم کردین کجاش به صرفه مردم
ایا کس یا کسانی از این نوع افزایش یارانه منافع شخصی دارند که مردم‌را تشویق به خرید از این کالاها و فروشگاهها می کنن؟
آقای عسکگری درسته دستامون خالیه ولی بهتر نبود تو سبد کالا گوشت تازه بگنجید نه گوشت یخ زده که معلوم نیست چندین ماه تو یخچال‌ها مانده وآیا خودتون وعزیزانتون گوشت یخ زده میل میکنید ؟؟؟؟؟؟ هرچه برای خود میخواهی برای دیگران همان را بخواه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست