بازدید 11300
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

تغییر دسته‌بندی یارانه‌ها از «دهک» به «صدک»؛ احتمال تغییر مشمولان دریافت یارانه از آبان ماه

زمانی می‌گفتند دهک دهم درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شود، اما از این پس اگر قرار شود در آینده حذفی صورت بگیرد، به صورت صدکی خواهد بود و مثلا تصمیم گرفته خواهد شد که سه صدک آخر حذف شوند و یارانه نگیرد. یا اگر قرار باشد کمک‌های ویژه‌ای ارائه شود هم از این روش استفاده می‌کنیم و مثلا اگر تصمیم گرفته شود یارانه ویژه‌ای به این دهک داده شود می‌گویند به ۵ صدک اول یارانه ویژه را می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۹۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ 14 October 2023

تغییر دسته‌بندی یارانه‌ها از «دهک» به «صدک»؛ احتمال تغییر مشمولان دریافت یارانه از آبان ماهتغییر روند تخصیص یارانه به خانوار ادامه دارد و محدود به مشمول شدن دو دهک دیگر، دهک های شش و هفت نیست؛ تغییراتی که به زودی از راه خواهند رسید و اعمال خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، تا یک ماه دیگر دسته‌بندی درآمدی خانوار‌ها از «دهک» به «صدک» تغییر می‌کند؛ این خبری است که علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام آن می‌گوید: بر اساس آخرین تغییراتی که صورت می‌گیرد، دهک‌های درآمدی را از بعد خانواری خارج و به صورت «نفری» دهک بندی می‌کنیم تا فاصله دهک‌ها رُند و ساده شود. در گام دوم آن‌ها را به صورت «صدک» در می‌آوریم، یعنی هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و «صدک» می‌شود تا تحلیلِ بین دهک‌ها کلی نباشد و خیلی ریزتر و دقیق‌تر آن‌ها را بررسی کنیم.

تغییر دسته‌بندی یارانه‌ها از «دهک» به «صدک»؛ احتمال تغییر مشمولان دریافت یارانه از آبان ماهاما تغییر از دهک به صدک، به چه منظور صورت خواهد گرفت؟ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره می‌گوید: زمانی می‌گفتند دهک دهم درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شود، اما از این پس اگر قرار شود در آینده حذفی صورت بگیرد، به صورت صدکی خواهد بود و مثلا تصمیم گرفته خواهد شد که سه صدک آخر حذف شوند و یارانه نگیرد. یا اگر قرار باشد کمک‌های ویژه‌ای ارائه شود هم از این روش استفاده می‌کنیم.

وی می‌افزاید: قبلا دهک اول را داشتیم که پایین‌ترین دهک درآمدی از نظر معیشتی است و مثلا اگر تصمیم گرفته شود یارانه ویژه‌ای به این دهک داده شود می‌گویند به ۵ صدک اول یارانه ویژه را می‌دهیم که تعدادشان نصف مجموع دهک اول می‌شود؛ لذا قدرت تحلیل صدک خیلی راحت‌تر و فهم فاصله‌های آن خیلی بهتر است.

عسگریان با تاکید بر این نکته که این طرح از ماه آینده اجرایی می‌شود، در خصوص شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوار‌ها برای دریافت یارانه می‌گوید: در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود؛ این داده‌ها و شاخص‌ها خیلی مفصل هستند که مهمترین آن بعد خانوار و ساختار خانواده است؛ اینکه خانوار چند نفره است، چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند، آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد و موارد دیگر.

دهک بندی یعنی چه؟
مرکز آمار سالانه در گزارش بودجه خانوار، خانواده‎ها را بر اساس مجموع درآمد و هزینه‌های سالانه در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌کند. دهک اول کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها تشکیل می‌دهند. تقسیمی که به دولت کمک می‌کند خانواده‌هایی که کم درآمد هستند و می‌بایست با پرداخت یارانه حمایت شوند را شناسایی کند.

وی در ادامه می‌افزاید: یکی دیگر از شاخص‌ها، بررسی تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آن‌ها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و ... لذا تمام حوزه و امور بانکی است. داشتن خودرو شاخص دیگری است که در طرح صدک بندی خانوار‌های یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد که البته در آن تعداد خودرو و همچنین کیفیت و قیمت آن هم مهم است.

عسگریان در خصوص جابه‌جایی دهک‌ها بعد از صدک بندی خانوار‌های یارانه‌بگیر می‌گوید: فرض کنید یک نفر الان دهک هفتم است و یارانه می‌گیرد و مشمول یارانه تشویقی کالابرگی هم شده است حالا اگر دهک او جابه جا و مثلا هشتم شود، این فرد یارانه‌اش را می‌گیرد، اما دیگر مشمول خرید تشویقی و یارانه مضاعف نمی‌شود و یا اگر به دهک دهم رفت، یارانه‌اش حذف می‌شود.

وی در پایان تاکید می‌کند که با اجرای صدک بندی، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در این چرخه صدک‌بندی می‌چرخند. این در حالی است که عده‌ای از مردم که حدود ۶ میلیون نفر می‌شوند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکرده‌اند و از چرخه دریافت یارانه خارج هستند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۷
یعنی واقعا مشکل این بود؟ یعنی اطلاعات تا این حد دقت دارند که نیاز به ده برابر شدن دقت دسته بندی مردم احساس می شد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
منكه اگر قیامتی باشه ازتون نیمگذرم. كه البته هست. حق امثال مرا به چه توجیهی نمیدهید.
انقدر صغری و کبری چیدن نداره.
بفرمایید می خواهیم یارانه را راحت تر برای دهک های پایین حذف کنیم.
جالب اینجاست قیمت ها روزی که طرح را آغاز کردید یعنی اردیبهشت 1401 با آن نرخ دلار نیمایی آن روز کجا و الان کجاست. ریالی به یارانه اضافه نشده. همین مقدار اندک را هم قرار هست حذف کنید.
عملا فقط همه چیز را گران کرده اید. مدیریت و هدفمندی یارانه ای وجود ندارد.
فقط سر کار گذاشتن مردمه
پاسخ ها
عجبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
بنویس کلاه گذاشتن سر مردم بی نوا
یک سطر بنویسید"فروپاشی اقتصادی"
با یهانه های هدفمندی و هوشمندسازی و قاچاق یک شبه قیمت ها را چند برابر می کنند که یارانه ها نقدی پرداخت خواهند شد بعد از مدتی که قیمت ها جا افتادند کم کم با بهانه های جدید شروع به قطع یارانه های نقدی افراد می کنند سیاست نخ نمای افزایش قیمت و یارانه نقدی و حذف آن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
احسنت عین واقعیتو گفتی
اقایون نخبه این ثروت ایران دست یک کشور دیگه بود ایرانیها از عربها هم بیشتر در رفاه می بودن کلاهتونو بالاتر بزارید ببینید که با این مردم چه کردید ‌خجالت بکشید دهک به صدک کالابرگ به دهکهای ۶ و۷ یعنی ۶۰ میلیون ایرانی باید بمیرید که اینطوری اقتصاد رو پیش می برید وخیلی پررو می گید وصع اقتصادمون بهتر شده ازابن کارتون خیلی خوب متوجه شدیم اقتصادمون داره بهتر میشه افرین به هوشتون نخبه های اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
اولا کلاه ندارند چیز دیگری بر سر دارند ...دوما اینها در خوشبینانه ترین حالت به ده یا بیست میلیون نفر یارانه میدهند وبه اسم هفتاد میلیون نفر اعلام میکنند ..
این دهک بندی و معیار ها کاملا اشتباه و گمراه کننده هستش
بنده مستاجرم و شغل ثابتی هم ندارم و پول آنچنانی هم بحسابم نمیاد خودرو هم ندارم تو دهک ۷ چیکار میکنم؟
من با همین وضع سهام عدالت نگرفتم چون بهم تعلق نگرفت! اما کسانی که چن ده ملک داشتن سهام عدالت گرفتن
تو بحث بهزیستی هم دولت تمام قد پشت افراد کم توان جسمی ایستاده که کار بسیار خوبیه اما باز من کسی رو میشناسم که با پرونده سازی یه بی حسی موضعی یک دست رو بهانه کرده و امتیازاتی از دولت میگیره که آدم شاخ درمیاره و وضع مالی بسیار خوبی هم داره
تصور کنید من نوعی ماهی ۲۰ میلیون درآمد دارم ۷۰ درصد درآمدم باید بره برای اجاره و افزایش رهن سال آینده،لطفا با این دید اگر میخواین دهک بندی رو عوض کنید
این مثال ها هم فقط جهت فهم بیشتر مطلب بود وگرنه که نه سهام عدالت کسی رو پولدار کرده نه ۱۰۰ تومن اضافه یارانه
بجای یارانه دادن درامد خانوارهارا افزایش دهید کمر مردم شکست
اون بنده خدایی که تنخواه گردان یک شرکت خصوصی هستش و تنخواه به حساب شخصی این بیچاره واریز میشود و هزینه میشود چه گناهی کرده که آقایان کارشناس و اقتصاددان میگویند پس از بررسی حسابها شما ماهیانه فلان مبلغ تراکنش داشته ای ، این است مدیریت، فقط سرک کشیدن تو حسابهای شخصی ملت و اطلاعات نادرست
اظهارات این آقا قابل تامله، ایشان اظهار میدارند ۷۹ میلیون نفر یارانه بگیر داریم و ۶ میلیون نفر نیز از اول جهت دریافت یارانه ثبت نام نکرده واز دور خارجند، پس تکلیف میلیونها نفر که به دلایل واهی از دریافت یارانه حذفشان کردید چی میشه، و چرا آنها را از جمع یارانه بگیران کم نمی کنید و می گویید به ۷۹ میلیون نفر یارانه پرداخت میشه؟ با این حرفهای ضد و نقیض شما یارانه آنها کجا میره؟
بنا به گفته خوشان حدود70درصد مردم یارانه میگیرن ونیاز به یارانه دارن و جدیدا هم دو دهک به یارانه بگیرهااضافه شد، بعد مدعی هستند که رشد اقتصادی داشتیم و تورم کاهش شده.چی رو باورکنیم؟
دقت پشمک بیشتر از دهک و صدک است .
پاسخ ها
عباس قلی خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
صغری کبری میکنید چرا ..یک کلام کل یارانه را حذف کنید خلاص..از دهک به صدک از صدک به هزارم ده هزارک ،.جمش کنید این خاله بازی ها رو
دیگرچهارصد تومان ماهانه که قیمت یک کیلو گوشت نمی شود اینقدر صغرا کبرا دارد ؟
واقعا خجالت بکشید با این وضع اقتصادی افتضاحی که برای کشور درست کردید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اخه ۳۰۰ ۴۰۰ پوله که میخای موشکافانه کنید بگید کی میگیره کی نمیگیره! قطع نکنید خیلیا زندگیشون با یارانه میچرخه. چوب لای چرخشون نزارید که نچرخه
پس یکسری قرعه کشی دارن و پول میاد به حسابشون تکلیف چیه؟ نکنه بگید وضعش خوبه پس قطع کنید
اتفاقا خیلی بهتر هست چون دقیق تر می توان دسته بندی و رسیدگی نمود.
واقعا برید شرم کنید

بگید میحواهیم یارانه ها رو جمع کنیم والسلام
گوشت شد کیلویی ۵۰۰ مرغ رو هم ۸۰ کردید
حالام میخواهید حذف کنید
لعنت به این زندگی و دین و آئین شما
کجای اسلام گفته بیت المال را نامساوی توزیع کنید
بیت المال باید به صورت مساوی توزیع شود
هر کسی هم غنی بود خودش دست پا داره مالش رو ببخشه
صورت مسئله را عوض کردن آسان است ؛ مسئله این است طبق قانون مدت نزدیک به 20 سال است مر قانون در افزایش حقوق و دستمزد که 50 درصد بوده برای قشر حقوق بگیر اقدامی نشده و برای کسبه و کشاورز خرد هم مر قانون 6 دریافتی تا انتهای برنامه اشان در شهرها بزرگ به ماهی 25 میلیون تومان نرسیده و حالابا ارز 50 هزار تومانی باید دریافتی طبقه متوسط بالا و بعلاوه بازنشستگاه ماهی 40 میلیون تومان باشد و الا تو خود بخوان از اعتراضات منتج به .....
یکسال و نیم هست یارانه خانواده من کردن ..آن مهندسی که سیستم اختراع کرد ..کرد که مشکل مردم آنانی حل شود..یک سال نیم نامه اعتراض ما به تهران نرفته.زمان نادر شاه هم با اسب ده بار نامه رفته بود تهران آمده بود بابک بدبختی یک دو ریال کمک ماشین بعداز چهل سال بعداز مجروعیت.انهم با دهک واهی قطع شد هیچ کس هم جواب گونیست خدایا تو شاهد باش که من تمام اداره که نباید می رفتم رفتم هیچ کس حتی گوش هم نداد.دردم
یا آقای عسکری اشتباه می کند که 79600یارانه می دهیم ..یا اماره کشورمان بالای دویست میلیون هست ..اکراین دونباشد..اخلتاس گره یارانه در راه هست..هرجارومی کنی یارانه قطع..85ملیون شش میلیون ثبت نام نکرده..پس ای همه آدم مثل من که زجه می زند چه می گوید.. خداوندا تومارا رهامکن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست