بازدید 9172

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

بسته خبری اقتصادی امروز، تیتر‌هایی مانند سقوط ۷ درصدی شاخص بورس تل‌آویو، سایه سنگین بالا رفتن خطر ژئوپلیتیکی بر سر نفت، دلار در بازار غیررسمی تهران قد کشید، گرانی سکه به دنبال رشد نرخ دلار و طلای جهانی، برنده نوبل اقتصاد چه کسی است؟ و قیمت لاستیک بدون مانع همچنان بالا می‌رود را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۹۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ 09 October 2023

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان را ارائه می‌کند. پیمانه‌ای شامل تغییرات بیست و چهار ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

در حالی که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی صبح امروز اعلام کرد که با هدف تقویت ارزش پول این رژیم ۳۰ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق می‌کند، اما این سیاست جواب نداد و به خاطر حملات مقاومت ارزش پول «شکل» در معاملات صبح امروز منفی شد. به نقل از فایننشیال تایمز، صبح امروز در حالی بازار ارز در رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرد که ارزش شکل، واحد پولی این رژیم، به خاطر حمله نیرو‌های مقاومت فلسطینی به این رژیم، به کمترین میزان در ۸ سال گذشته رسید. ارزش شکل در شرایطی کاهش یافت که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش از برنامه خود برای تزریق ۳۰ میلیارد دلاری ارز به بازار ارزش این کشور با هدف جلوگیری از کاهش ارزش شکل خبر داده بود. در حال حاضر ارزش شکل در برابر دلار به ۳.۹۵ شکل به ازای هر دلار رسیده که در ۸ سال گذشته بی سابقه بوده است.

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

سقوط 7 درصدی شاخص بورس تل‌آویو

خبرگزاری رویترز گزارش داد: عملیات طوفان الاقصی فلسطینی‌ها علیه اسرائیل موجب شد شاخص بورس تل‌آویو دیروز 7 درصد سقوط کند و ده‌ها پرواز از آمریکا و اروپا به مقصد تل‌آویو لغو شود. این در شرایطی است که سرمایه گذاران بورس تل آویو امسال به دلیل طرح نتانیاهو موسوم به ایجاد اصلاحات قضایی و مراحلی که قبل از تصویب آن در کنست (پارلمان) پشت سر گذاشته بود، معاملات ضعیف داشته و تحولات کنونی فشار بیشتری بر این بازار وارد کرد.

سایه سنگین بالا رفتن خطر ژئوپلیتیکی بر سر نفت

تحلیلگران بانک ANZ طی یادداشتی اعلام کردند: «بالا رفتن خطرهای ژئوپلیتیکی در غرب آسیا سبب تقویت قیمت نفت خواهد شد... انتظار می‌رود، نوسانات بیشتری در قیمت نفت دیده شود.» به نقل از رویترز، به دنبال حملات نیرو‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی که نگرانی‌هایی در مورد عرضه نفت ایجاد کرده است، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای آسیایی بیش از 3 دلار افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با 2 دلار و 81 سنت افزایش 87.39 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 3 دلار و 6 سنت افزایش 85.85 دلار معامله شد. هر دو شاخص نفتی در ساعات اولیه معاملات بیش از 4 دلار در هر بشکه افزایش یافته بود.

افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن

قیمت طلا امروز، دوشنبه بیش از یک درصد افزایش یافت زیرا درگیری‌های شدید بین نیروهای حماس و رژیم صهیونیستی در آخر هفته خطر درگیری گسترده‌تر و علاقه به سرمایه‌گذاری‌های امن مانند طلا را افزایش داد. بهای هر اونس طلا با ۱۷.۱ درصد جهش به ۱۸۵۰ دلار و ۲۰ سنت رسید که بالاترین سطح خود در یک هفته گذشته بود. قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۹۳ درصد افزایش به ۱۸۵۱ دلار و ۲۰ سنت رسید. مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد سیتی ایندکس گفت: طلا به دنبال رویدادهای ژئوپلیتیکی در آخر هفته، جایگاه امن خود را بازیافت. وی افزود که ما پتانسیل صعود طلا به ۱۸۸۰ دلار را می‌بینیم اما اگر شاهد کاهش بازده اوراق بهادار نباشیم، بعید می‌دانم که به این زودی بتواند ۱۹۰۰ دلار را بشکند.

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

دلار در بازار غیررسمی تهران قد کشید

در معاملات بازار آزاد و غیررسمی امروز که البته حجم کمی نسبت به بازار رسمی دارد، نرخ هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش به کانال 53 هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در مرکز مبادله ایران به عنوان نرخ مورد تایید بانک مرکزی، 41209 تومان بود که نسبت به روز قبل، تغییری نداشت.

گرانی سکه به دنبال رشد نرخ دلار و طلای جهانی

بر اساس اعلام اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (دوشنبه، 17 مهرماه ۱۴۰۲) در بازار تهران 31 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری گذشته حدود ۲ میلیون تومان گران‌تر شده است.

واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی اظهار داشت: همواره عوامل سیاسی عاملی تاثیر گذار بر نرخ ارز بوده است و در سال‌های گذشته شاهد بودیم در انتخابات آمریکا هنگامی که «جو بایدن» بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشست قیمت دلار کاهشی شد و یا هنگامی که احتمال پیروزی «ترامپ» در انتخابات بیشتر می‌شد نرخ دلار افزایش می‌یافت. سیدعلی افزود: در شرایط موجود نیز دلیل اصلی نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت‌ها تا ۵۳ و ۵۴ هزار تومان نیز به دلیل تنش و فضایی است که در منطقه به وجود آمده و تاثیر منفی بر نرخ ارز گذاشته است. این اقتصاددان با اشاره به تثبیت قیمت‌ها در بازار ارز طی ماه‌های گذشته، گفت: ۹۰ درصد شرایط موجود به دلیل تنش میان اسرائیل و جنبش حماس است و این جو روانی در فضای مجازی باعث نوسان نرخ ارز بوده است. وی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های تثبیت توانسته بود آرامش را به بازار ارز بازگرداند و ثبات خوبی به بازار داده بود و بی‌شک با برقراری آرامش دوباره در منطقه، نرخ ارز ثابت می‌شود. /ایرنا

بیت‌کوین به ۱۳۷ هزار دلار می رسد؟

معامله‌گر ارزهای دیجیتال با نام مستعار تایتان آف کریپتو، پیش‌بینی خود در مورد چرخه بعدی بیت‌کوین (BTC) را در ایکس به اشتراک گذاشت. این معامله‌گر با تجزیه و تحلیل داده‌های قیمت تاریخی بیت‌کوین و ترسیم خطوط روند از پایین‌ترین چرخه قبلی تا اوج بعدی آن، هدف قیمت بالقوه را برای اوج چرخه آتی تخمین زد. بر اساس تحلیل این معامله‌گر، بیت‌کوین می‌تواند به ارزش حدود ۱۳۷ هزار دلار برسد که انتظار می‌رود این اوج در آگوست سال ۲۰۲۴ رخ دهد. در این میان، رهبر بازار رمزارزهای دیجیتال صبح امروز با قیمت ۲۷ هزار و ۹۵۲.۳۵ دلار معامله شد، پس از اینکه توانست افزایش اندک ۰.۱۵ درصدی طی ۲۴ ساعت را مدیریت کند. قیمت بیت‌کوین طی هفت روز گذشته بیش از سه درصد افزایش یافت، علاوه بر این، ۳۰ روز گذشته خوبی برای آن رقم خورد زیرا در بازه زمانی ماهانه ۶.۵۷ درصد افزایش ثبت کرد.

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

شاخص بورس تهران سبزپوش شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه، ۱۷ مهر ماه) با چهار هزار و ۳۶۱ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و پنج هزار و ۶۲۸ واحدی ایستاد. امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۷۲۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۹ هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال معامله شد. فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۲۸۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۲۵۶ واحد، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۱۰۲۷ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۷۷۷ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۷۴۶ واحد، ذوب آهن اصفهان (ذوب) با ۲۵۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

برنده نوبل اقتصاد چه کسی است؟

جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۳ به خانم کلودیا گلدن، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد رسید. خانم گلدن در سال ۱۹۹۰ به نخستین زنی تبدیل شد که در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد به استخدام دائم درآمد. او بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ رئیس انجمن اقتصادی آمریکا بود. او که متولد سال ۱۹۴۶ میلادی است در طول سالها تحقیقات و مطالعات اقتصادی خود تلاش بسیاری در خصوص نیروی کار زنان، نابرابری درآمد و همچنین شکاف جنسیتی اقتصادی انجام داده است. او همچنین یکی از اعضای آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا است. این پنجاه و پنجمین جایزه نوبل اقتصاد است که به یک اقتصاددان تعلق می‌گیرد. نخستین بار در سال ۱۹۶۹ اعطای این جایزه راه‌اندازی شد و از آن زمان، هر سال به یک یا چند اقتصاددانی که در آن سال تئوری‌ها و تحقیقاتشان کارآمد و قابل توجه بوده، اهدا شده است. این جایزه که به یاد آلفرد نوبل از سوی بانک مرکزی سوئد در حوزه علوم اقتصادی اعطا می‌شود معادل ۱۰ میلیون کرون سوئدی (۹۱۲.۴ هزار یورو) است.

قیمت لاستیک بدون مانع همچنان بالا می رود!

تسنیم نوشت: "از نیمه شهریورماه امسال التهابات در بازار خرید و فروش لاستیک داغ شده و واحدهای تولیدی نبود مواد اولیه را بهانه کرده و ضمن کاهش حجم تولید محصول کافی وارد بازار نمی‌کنند، از طرف دیگر بازار نیز با افزایش تقاضا شاهد افزایش قیمت‌ در انواع تایرهای سواری است. با گذشت 20 روز از التهابات بازار در نهایت سکوت وزارت صمت شکسته شد و فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت اعلام کرد: جبران کمبود لاستیک خودرو در کشور مستلزم تأمین ارز برای واردات در این بخش و ساماندهی حوزه توزیع از طریق خروج آنها از حالت سنتی و ثبت نام توزیع کنندگان لاستیک در سامانه جامع تجارت است. با وجود صحبت‌های معاون وزیر کمبود لاستیک به همراه افزایش نرخ ارز باعث شده تا رشد قیمت‌ها در بازار وارد فاز جدیدی شود به نحوی که لاستیک سمندی به قیمت 4 میلیون و 100 هزار تومان، پژویی به قیمت 3 میلیون و 900 هزار تومان و پرایدی به 3 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

بررسی‌ها از بازار لاستیک نشان می دهد که هنوز خبری از تشدید نظارت در بازار نیست و هرکس به صورت سلیقه‌ای قیمتی را برای تایرها پیشنهاد می‌کند، از آن طرف مردم نه می‌توانند به صورت اینترنتی خریدی داشته باشند و نه بازار تایری دارد که با قیمت دولتی در اختیار آنها قرار دهد."

قیمت خودرو تغییر چندانی نداشت

اقتصادآنلاین نوشت: "جنگ حماس و اسرائیل قیمت دلار در بازار آزاد را تا ۵۲ هزار تومان هم بالا برد. این جهش نرخ ارز بازار طلا را بیشتر از بازار خودروهای داخلی تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه قیمت دلار یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار خودرو است اما رصد بازار نشان می‌دهد که طی روزهای گذشته قیمت خودرو تغییر چندانی نکرده است.

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

بر این اساس در بازار امروز؛ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ به ۴۶۵ میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز به ۵۰۵  میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته تغییر نکرده است. قیمت پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی مدل ۱۴۰۲ هم ۶۰۰ میلیون تومان است که تغییر نکرده است. این خودرو از تیر تا به امروز ۱۸۰ میلیون ارزان شده است. قیمت تارا دنده ای ۱۴۰۲ هم به ۶۵۵میلیون تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته  ثابت است و طی سه ماه گذشته ۱۵۵ میلیون ارزان شده است. قیمت دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ به حوالی ۸۰۵ میلیون تومان رسیده است که به معنای ثبات طی روز گذشته است. دنا ۳۶ میلیون در ۳۲ روز گذشته ارزان شده است. این خودرو نسبت به خرداد ۱۳۰ میلیون تومان ریزش داشته است. قیمت رانا پانوراما پلاس مدل ۱۴۰۱ به ۵۳۰ میلیون تومان رسیده است که طی روز گذشته ثابت مانده است. رانا پلاس پانوراما ۱۴۰۲ نیز ۵۵۰ میلیون تومان که نسبت به روز گذشته ثابت است. قیمت پژو پارس XU۷Pمدل ۱۴۰۲ نیز ۴۹۵ میلیون تومان شده است و نسبت به دو روز گذشته ۵ میلیون گران شده است و طی ۲۶ روز گذشته ۳۵ میلیون ارزان شده است. قیمت پراید ۱۱۱ صفر مدل ۹۹ نیز امروز ۳۳۰ میلیون تومان است و  نسبت به روز گذشته ثابت مانده است. قیمت کوییک دنده ای R مدل ۱۴۰۲ حوالی ۳۴۰ میلیون رسیده است که نسبت به روز گذشته ۵ میلیون گران شده است. قیمت شاهین سایپا مدل ۱۴۰۲ امروز به ۵۷۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به روز گذشته تغییر نکرده است. شاهین G مدل ۱۴۰۰ هم ۵۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که به معنای افزایش ۵ میلیونی طی یک هفته است اما طی ۳۹ روز گذشته ۵۰ میلیون گران شده است."

انتقاد رئیس مجلس از روند افزایشی مصرف بنزین

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز گفت: عددی را در اینجا اعلام می‌کنم که باید به آن توجه کرد، گفته شده است که در پایان برنامه در تولید بنزین به ۱۲۹ میلیون لیتر در روز برسیم، اما همین الان ۱۳۷ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داریم که اگر بخواهیم رشد را تا پایان برنامه هم در نظر بگیریم این جدول کمتر از مصرف روزانه است. قالیباف بیان کرد: به این نکته باید توجه کرد که ما باید در مجلس تدبیری کنیم تا نحوه مصرف سوخت بهینه سازی شود. رشد ۵ الی ۶ درصدی در مصرف داریم، اما تولیدمان یک الی ۲ درصد است و در مصرف ۴ برابر و در حداقل استاندارد‌ها نیز ۲.۵ برابر استاندارد کشور‌های دیگری که صنعتی هم نیستند مصرف بنزین داریم لذا باید جلوی بد مصرف کردن را گرفت و باید به این نکته مهم دقت کرد. ما در فصل انرژی نکات مهم، جدی و اساسی داریم. مصرف بنزین ما نسبت به تولیدمان جلوتر است. /خانه ملت

ریزش «شِکِل» در بانک مرکزی اسرائیل/ واکنش معاون ارزی اسبق بانک مرکزی به دلار ۵۳ هزار تومانی/ افزایش توجه به سرمایه‌گذاری‌های امن/ بیت کوین به ۱۳۷ هزار دلار می‌رسد؟

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی