بازدید 37951
تابناک اقتصادی تغییرات جدید بنزینی در برنامه هفتم توسعه را بررسی کرد؛

«سهمیه بندی و قیمت بنزین» تغییر می‌کند/ جزئیات سازوکار جدید «کارت ملی» به جای «کارت سوخت» / بساط قاچاق بنزین برچیده می‌شود؟

رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو‌ها به جای افراد، مشکلاتی از جمله محرومیت بخش قابل توجهی از جمعیت بدون خودرو از بهره مندی یارانه به همراه داشته است. علاوه بر این، این رویکرد منجر به یارانه انرژی بیشتر برای افراد با خودرو‌های بیشتر و ثروتمندتر شده و موضوع نابرابری در توزیع یارانه‌ها را تشدید کرده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵ 09 October 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مساله بنزین از زمان‌های دور، مساله مهم برای حاکمیت بوده و همین موضوع در دوران‌ مختلف، مشکلات متعددی برای کشور ایجاد کرده است. در حال حاضر نیز مساله اصلی بنزینی کشور روی موضوع ناترازی بنزین متمرکز است. عوامل متعدد و مختلفی روی ناترازی بنزین تاثیر دارد؛ از تعداد بالای خودرو‌های فرسوده گرفته تا قیمت پایین بنزین در کشور، که موجبات افزایش استفاده از خودروی شخصی و قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه را فراهم کرده است.

در این زمینه، اما مساله‌ مغفول مانده، مربوط به نظام اعطای یارانه‌های بنزین است که در حال حاضر سهمیه بنزین بر روی خودرو اعطا می‌شود. در حال حاضر بخش زیادی از رقم مربوط به فروش بنزین، قاچاق است و این مساله سازمان یافته در جایگاه‌های سوخت مرزی صورت می‌گیرد.

وجود کارت‌های سوخت جایگاه‌داران ارائه بنزین در کنار عدم امکان نظارت بر مصرف مبتنی بر پیمایش در صنعت حمل و نقل کشور، موجب شده است که نه تنها حاکمیت داده‌ای در زمینه نوع مصرف و میزان مصرف بنزین یا گازوئیل مصرفی در صنعت حمل و نقل کشور نداشته باشد، بلکه هیچ تصویری از نحوه مصرف هر وسیله نقلیه نیز ندارد و در این وضعیت قاچاق سوخت به راحتی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین، باید سازوکار اعطای یارانه‌های بخش بنزین به جای خودرو و کارت سوخت بر بستر اعطای سهمیه به نفر و از طریق یک کارت همگانی نظیر کارت بانکی یا کارت ملی صورت پذیرد که در برنامه هفتم توسعه نیز به مساله اعطای یارانه‌های انرژی بخش غیرصنعتی بر روی کد ملی و تشکیل بازار مبادلات انرژی مختص بخش غیرصنعتی برای مصارف بالاتر از الگوی بهینه، پرداخته و مطرح شده است. 

باید سازوکار اعطای یارانه‌های بخش بنزین به جای خودرو و کارت سوخت بر بستر اعطای سهمیه به نفر و از طریق یک کارت همگانی نظیر کارت بانکی یا کارت ملی صورت بپذیرد که در برنامه هفتم توسعه نیز به مساله اعطای یارانه‌های انرژی بخش غیرصنعتی بر روی کد ملی و تشکیل بازار مبادلات انرژی مختص بخش غیرصنعتی برای مصارف بالاتر از الگوی بهینه، پرداخته و مطرح شده است.



پیرامون موضوع یارانه اعطایی به خودرو در بخش بنزین، متاسفانه سازوکار فعلی اعطای یارانه بنزین به هر خودرو در سطح کشور چالش‌های متعددی را در مدیریت اقتصادی کشور ایجاد کرده است. رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو‌ها به جای افراد، مشکلات متعددی از جمله محرومیت بخش قابل توجهی از جمعیت بدون خودرو را از بهره مندی از یارانه به همراه داشته است. علاوه بر این، این رویکرد منجر به یارانه انرژی بیشتر برای افرادی با خودرو‌های بیشتر و ثروتمندتر شده است و موضوع نابرابری در توزیع یارانه‌ها را تشدید کرده است. علاوه بر این، این رویکرد نادرست و ناعادلانه مانع از توسعه سیاستگذاری موثر و صحیح در زمینه یارانه انرژی در بخش بنزین شده است.

برای رفع این موارد باید سازوکار اعطای سهمیه بنزین اصلاح شود تا به جای خودرو به افراد سهمیه اختصاص یابد. در کنار این موضوع، ایجاد بازار مبادله سهمیه بنزین برای افراد امکان قیمت گذاری و مصرف مبتنی بر بازار را فراهم می‌کند.

«سهمیه بندی و قیمت بنزین» تغییر می‌کند/ جزئیات سازوکار جدید «کارت ملی» به جای «کارت سوخت» / بساط قاچاق بنزین برچیده می‌شود؟



در حال حاضر، مکانیسم توزیع پراکنده و وجود کارت سوخت جایگاه‌داران در پمپ بنزین‌ها، امکان قاچاق سوخت را فراهم کرده است و در نتیجه اطلاعات دقیقی در مورد مصرف وجود ندارد که زمینه وقوع قاچاق و برداشت بیشتر از نیاز واقعی منطقه جایگاه موردنظر را به وجود آورده است. دولت با حذف سهمیه اعطایی به خودرو بر روی کارت سوخت فردی و همچنین کارت سوخت جایگاه‌داران و اجرای بازار مبادلات سهمیه‌ای، می‌تواند تا حد خوبی قاچاق را از بین ببرد، به داده‌های موثق دست یابد و یارانه بنزین به صنعت حمل و نقل را نیز تداوم و بهبود بخشد.

این سازوکار جدید مستلزم ایجاد بازار مبادلات انرژی در بخش بنزین است که در برنامه هفتم توسعه آمده است. این رویکرد فراتر از بنزین است و همه حامل‌های انرژی در بخش خانگی را در بر می‌گیرد و به سمت اعطای یارانه انرژی بر اساس سرانه تغییر می‌کند. با هدایت مستقیم مزایای افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی به افراد، به جای دولت، این رویکرد کلیدی از طریق تشکیل بازار مبادله انرژی تسهیل می‌شود.

برای صنعت حمل و نقل، قیمت بنزین بدون تغییر می‌ماند. با این حال، بر اساس ناوبری و پیمایش هر یک از خودرو‌های فعال در این صنعت مبتنی بر GPS، آن‌ها بنزین را با قیمت تخفیف دریافت می‌کنند. افرادی که در صنعت حمل و نقل درگیر نیستند و از میزان تعریف شده سهمیه نفر بیشتر بنزین نیاز دارند؛ باید بنزین را با قیمت بالاتری از افرادی که خودرو ندارند یا افرادی که در مصرف خود صرفه جویی کرده اند خریداری کنند. آن‌ها ملزم به خرید بنزین از طریق بازار مبادلات انرژی خواهند بود.



افراد بر اساس بهینه سازی مصرف خود درآمد مستقیم دریافت می‌کنند و این سازوکار بهینه‌سازی و دریافت منفعت مستقیم آن‌ها را تشویق می‌کند تا اقدامات ساده‌ای برای کاهش مصرف و صرفه جویی در مصرف بنزین و دیگر حامل‌های انرژی انجام دهند. در نتیجه، افراد انگیزه خواهند داشت تا فعالانه در کاهش مصرف انرژی مشارکت کنند و در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی داشته باشند.

برای صنعت حمل و نقل، قیمت بنزین بدون تغییر می‌ماند. با این حال، بر اساس ناوبری و پیمایش هر یک از خودرو‌های فعال در این صنعت مبتنی بر GPS، آن‌ها بنزین را با قیمت تخفیف دریافت می‌کنند. افرادی که در صنعت حمل و نقل درگیر نیستند و از میزان تعریف شده سهمیه نفر بیشتر بنزین نیاز دارند، باید بنزین را با قیمت بالاتری از افرادی که خودرو ندارند یا افرادی که در مصرف خود صرفه جویی کرده اند خریداری کنند. آن‌ها ملزم به خرید بنزین از طریق بازار مبادلات انرژی خواهند بود. دولت با اجرای این سامانه با سهمیه‌ای معین و ثابت، علاوه بر حذف قیمت‌های متغیر، از مشترکینی که بنزین در الگوی استاندارد و بهینه مصرف می‌کنند، حمایت می‌کند. افرادی که مصرف بالایی دارند، باید بنزین را با قیمت بالاتری خریداری کنند و آن‌ها را تشویق به کاهش مصرف کنند. این رویکرد به موضوع بهینه‌سازی مصرف نیز منجر خواهد شد و کاهش مصرف را تشویق می‌کند.

«سهمیه بندی و قیمت بنزین» تغییر می‌کند/ جزئیات سازوکار جدید «کارت ملی» به جای «کارت سوخت» / بساط قاچاق بنزین برچیده می‌شود؟


در پایان باید به این نکته توجه داشت که رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو‌ها به جای افراد، چالش‌های متعددی را در حاکمیت اقتصادی ایران ایجاد کرده است. برای حل این مسائل پیشنهاد می‌شود سازوکار اعطای سهمیه بنزین برای اختصاص سهمیه به افراد اصلاح شود. ایجاد بازار مبادلات و بورس انرژی مختص بنزین، امکان قیمت گذاری و مصرف بر اساس بازار را فراهم می‌کند. علاوه بر این، اجرای بازار مبادله انرژی امکان اعطای یارانه انرژی را بر اساس سرانه به افراد در بخش خانگی فراهم می‌کند. با این رویکرد، مزایای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی مستقیم به جیب افراد می‌رود و مشارکت در تلاش‌های صرفه‌جویی انرژی و ارتقای بهره‌وری اقتصادی را تقویت می‌کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۸۸
دوباره شروع شد
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
واقعا اصلا فکر خوبی تو این مملکت نیست
اول ماشین هیبریدی ازاد کنید و تعرفه نگیرید و به مردم اعلام کنید .و در کنار این اقدام بنزید لیتری 20 هزار تومن بکنید و گازوییل و بزنید برای ماشین های حمل و نقل عمومی تفاوت قیمت به کارت ملی یارانه بریزید و در سامانه ثبت باشن.واقعا خیلی فکر می شه کرد که به نفع مملکت باشه ولی نمی دونم چرا مافیاها همه جا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
یاد صبح جمعه افتادم
صحیح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
نزدیک انتخابات و باز پوپولیسم شروع شد برای همون چهار درصد رای باقیمانده که ممکنه برن پای صندوق. اینقدر بیسوادی در مجلس بیداد میکند که نمیدانند فردی که یارانه بنزین نمیگیرد سوار تاکسی و اتوبوس و مترو ...میشود که همه انرژی یارانه ای مصرف میکنند. مگر همه مردم یارانه آب و برق کشاورزی میگیرند که کشاورزان میگیرند؟ مگر همه یارانه داروهای خاص میگیرند؟ این بساط توجیه قاچاق و ...بیخودی و بازی تبلیغاتی است. در ضمن دوستی قصد گذر از مرز داشت، حجم باک بنزین او را محاسبه و به قیمت لیتری 45 هزار تومان از ایشان معادل دو میلیون گرفته اند که بنزین را به عراق میبرد بنابراین قاچاق از مرز رسمی هم منتفی است و بازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
آقا من چون خودرو ندارم، با این کار موافقم
عالیه
درود بر تابناک و دولت مردمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
طرح حجاب تموم شد دارند برای خودشون اشتعالزایی میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
دولت باید افزایش قیمت بنزین را از خودرو سازان بگیرد برای همه روشن است که قیمت خودرو نسبت به سایر کشورها بسیار بالا است از طرف دیگر اگر از خودرو سازان دریافت کنند مجبور می شوند خودرو کم مصرف تولید کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
روسیه هم دیگه بنزین به اینها نمیده ، پالایشگاه ها فرسوده اند و توان تامین مصرف روزانه را ندارند و بدتر از همه هر روز صدها خودرو به ناوگان کشور اضافه می شود . هیچ برنامه معقول و مشخصی هم ندارند بجز گران کردن بنزین . با این ترفند هم باز ثرتمندان از منابع طبیعی متنفع می شوند .
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
با سلام
خجالت داره
اقای وزیر نفت دیدید جز خالی بندی ادعای تان بیش نبود که میگفتید بنزین گران نمیشود
عادلانه ترین نوع یارانه بنزین به کسی هست که ماشین دارد بعد از دادن بیمه و گران فروشی کارخانه های بی کیفیت داخلی برای ماشینهای وطنی و دادن گمرکی برای خودروهای خارجی
برای چه کسی که ماشین ندارد یارانه بنزین بگیرد؟؟؟
کشور صادرات نفت دارد چرا به هر ایرانی نباید پول نفت مساوی برسد؟؟؟؟این مدل یارانه جز مسخره کردن مردم چیزی نیست
یعنی این دولت عرضه دادن یک ۶۰لیتر بنزین به هر خودرو را هم ندارد؟؟؟؟؟
ادعا ادعا
دست به قیمت بنزین بزنید قیمت تمام کالاها مجددا وحشتناک گران میشود
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
فکر خوبیه
به افراد بنزین بدن نه خودرو یعد یه فکر هم برای حمل و نقل عمومی کنند مثلا مسافر و جابجایی کالای عمومی با قیمت مناسب که قیمتها سرسام آور نشه
ورود ماشین هیبریدی را هم آزاد کنند تا مصرف بنزین بیاد پایین یه دفعه که مصرف صفر نمیشه
بنزین هم به افراد بدن نه ماشین و قیمت را آزاد کنند عادلانه است
ناشناس
| France |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
چرا اخر این قدر دولت فکر مردم هست؟؟؟
حالا دولت میخواهد زورکی به هر فردی ۱۵ لیتر بنزین بدهد؟؟؟
دولت جان برنج وطنی هم دوست داشتید به هر فردی اختصاص بدهید بد نیست
اگر دغدغه تان قاچاق است اوکی ، پس کل لیست قاچاق ورودی و خروجی باید عادلانهبه کد ملی هر فرد ایرانی واریز شود و بعد قیمت ازاد شودنه اینکه در لیست قاچاق فقط روی بنزین زوم کنید

من چه قدر خوشبختم که دولت اینقدر دلسوزم هست و میخواهد زوری زوری ۱۵ لیتر بنزین ام بدهد
ان وقت یارانه هایی که ملت به ۲ لگن ساز اصلی کشور دادند در ۳۰ سال اخیر چه میشود؟؟
میخواهید بنزین را کنید ،منتهی حق ندارید به شعور مردم توهین کنید
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بنده بعنوان بزرگترین و شریف‌ترین و بهترین انسان روی سیاره مشتری در این مورد هیچ گونه پیشنهاد یا خدایی نکرده خدایی نکرده زبون شیطون کر انتقادی ندارم؟
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
اول کارت ملی مردم را بعد از چندسال انتظار تحویل بدهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
چرا به کسانی که خودرو ندارند خودرو نمی دهید تا آنها هم از یارانه بنزین بهره مند شوند
س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
چرا هر سال متناسب با تورم بنزین و سوخت را گران نمیكنید. چرا یكباره به انفجار میرسانید. نمیتوان گفت كه شما نمیدانید. بالا بردن به یكباره تصاعدی قیمت بنزین رانت دارد ولی افزایش قیمت سالانه آن ندارد. با قیمت بنزین مخالفان دولتها ؛ دولتها را آچمز نیز میكنند.
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
کارشناس محترم سهمیه بندی سوخت
لازم بذکر است اگر یارانه سوخت بجای خودرو به اشخاص داده شود قطعا خودروداران که جابجایی مسافر را هم بر
عهده دارند با افزایش هزینه کرایه فشار مضاعفی را بر پیاده ها وارد خواهند کرد و هر چقدر یارانه گرفته اند باید برای ایاب و ذهاب پرداخت کنند و اجناس هم صعودی افزایش قیمت خواهد داشت .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مشکلات را گردن مردم نیاندازید باید جلوی قاچاق را بگیرید ! مردم چکار کنن وقتی مجبورشان کردید خودروی پر مصرف داخلی استفاده کنند تقصیر آنها چیست ! شما نمیتوانید قاچاق سوخت را کنترل کنید به مردم فشار می آو.رید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
واقعا باید برای بنزین فکری کرد که مال بیت المال این همه مفت در جیب برخی ها که چندین ماشین دارند ریخته نشود. اما چگونه؟ نمی دانم
مافیا های مختلف در ایران چنان ریشه دار شده اند که اجازه کارهای زیربنایی که منجر به جلوگیری از قاچاق و درامد های هنگفتش می شود جلوگیری می کنند. به طور مثال شرکت های تاکسی اینترنتی به طور آنلاین در حال رصد کردن خودروهای در حال خدمت رسانی هستند اونوقت چطور دولت با این همه دفتر و دستک از پس این کار بر نمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
خب میبینم که آقایون یه بار دیگه پای قولشون واستادن و بعد از تکذیب 100 باره افزایش قیمت تصمیم به افزایش قیمت گرفتن
دولت محرومان روی ظالمان رو سفیده کرده
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
رئیس جمهور دومین مقام عالی رتبه کشور است .
اگر بخواهد فقط می تواند با یک بخشنامه ریشه همه مافیا ها را بخشکاند.
اگر بخواهد می تواند از نیروهای ارتش و سپاه برای نابود کردن مافیا استفاده کند.
مافیا ی قدرتمند را اگر نتوانند با تفنگ از بین ببرند ، با تانک و موشک می شود این کار را کرد ، می توان خانه مافیا را بر سرشان خراب کرد اگر بخواهند.
شما یادتان نمی آید ، بنزین صد تومانی را هفت برابر کردند تا همه مشکلات حل شود.
یعنی اگر قیمت بنزین با قیمت بنزین در آمریکا و اروپا یکی بشه، اقتصاد ما مثل اقتصاد اون کشورها می شه؟ توروم ما مثل این کشورها می شه؟ نرخ بیکاری چی؟ ماشین ها با قیمت جهانی به دست مردم می رسه؟
اگر گزاره های دوم تحقق پیدا می کنه پس عیب نداره قیمت بنزین هم مثل اونها بشه
در غیر اینصورت ... قیمت بنزین رو افزایش دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مقایسه قیمت بنزین در ایران و اروپا ، جوکی بیش نیست .

چون موردی مقایسه کردن روشی نادرست است ، باید درآمد ماهانه و هزینه های خانواده نیز مقایسه شود تا مقایسه دقیقی اتفاق افتد.
ناشناس
| Singapore |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
پایه حقوق ۴۰۰۰ دلار در امریکا و یا بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
عدالت در کشوری که دارای ثروت بزرگ نفت و گاز است این است که همه مردم با قیمت مناسب خودرو با کیفیت و کم مصرف داشته باشند این عدالتی که مسئولان تعریف می کنند در جهت تامین منافع خودشان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
خیر، اگر مردم و مسئولین ما هم شدند مثل مردم و مسئولین آمریکا، شاید اقتصادمان هم مثل اقتصاد آنها بشه
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
پول بنز می دیم پراید سوار می شیم
اونوقت بابت بنزین که می شه ما می شیم پر مصرف
نمی دونم والا
شاید ماها حالیمون نیست!!!!!
صد خط نوشتی بازی با کلمات و دروغ چند خط ساده جواب میدم
آیا افراد آقا زاده و پولدار سمند و پژو سوار میشن صدی ۹ لیتر مصرف یا مردم عادی پولدار خودرو صدی ۵ سوار میشه کی داره یارانه دیگری رو مصرف میکنه چند هزار پولدار داریم کمه ولی طبقه معمولی بیش از ۷۰ میلیون نفر قاچاق کی میکنه مردم یا مسوولین و فرزندانشون و ..... کی چهار چرخ و برد ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مجوز ماشین خارجی برقی و هیبریدی نمی دهید و هزینه مصرف بالای خودرو ساز داخلی را مردم باید بدهند .

چه ناعادلانه و ناکارشناسانه
دستتان را از جیب مردم بیاورید .
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
نویسنده محترم این متن زیبا
شما که ایقد بفکر مصرف بی رویه هستی چرا یه آمار از نفتکش های غول پیکری نمیدی که هفته ای به لبنان و سوریه میرن؟
ترفندی جدید با بهانه قدیمی قاچاق برای افزایش قیمت بنزین فقط چطور برای مالیات گرفتن حداکثری از مردم دیگر کشورها الگو هستند کجای این دنیا بنزین را به جای خودرو به افراد سهمیه می دهند!!!!!!!!!!!!
این ساز و کاری است که خودتون درست کردید خوب برای خودروها عوارض ببندید یا کسی،که چندتا خو رو داره مالیات بیشتری بدهد چرا دنبال راههای عیر معقول می‌روید خودتون خودروهای بی کیفیت میدین به مردم . جاده‌ها و خیابان‌ها هم که عیر استاندارد. خودروهای عمومی و شرکت واجد هم گران خوب مردم چکار کنند؟ چرا خودروی برقی نمبارین؟ خودروی دیزلی و.....
پاسخ ها
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
عزیز دل الان دو سال است که از خودرو های گرانقیمت که اتفاقا مصرف سوخت کمتری هم داشته وکمتر هوا را آلوده میکنندمالیات میگیرند حالا اگر خانواده‌هایی که زن ومرد هردو خودرو دارندسهمیه بنزین با کارت ملی فقط شامل سرپرست خانواده میشود اون‌یکی چکار کند؟
اگر یارانه بنزین فقط به خودرو بی عدالتی است پس یارانه دارو هم فقط به بیمار و یارانه سوخت هواپیما فقط به مسافران هواپیما و یارانه گازوئیل فقط به خودروهای سنگین و کشتی ها و یارانه سفر زیارتی فقط به مسافران زیارتی و ....... هم بی عدالتی است
احسنت طرح خوبیه
باید زودتر از اینا اجرایی میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
در اییران طرحی ک ب نفع مردم باشه وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
ممکن است طرح خوبی باشه اما بعید میدانم اجرایی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
احیانا تو نباید الان تو فلسطین برای برادرات بجنگی؟؟
همینجور از خودتان طرح به در نکنین ببینین سایر کشورهای توسعه یافته در این زمینه چه می کنن شمام یاد بگیرین..تا برای مردم مشکلی به مشکلات عدیده شان ایجاد نکنین !
فقط همین کم مونده انجام بشه تا قشر کارگر مشکلاتش حل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مشکل شما با کارگرا چیه؟ مگه کارگرا برده های شمان که دوست ندارید از پول بنزین منفعتی ببرن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
کسی با کارگر مشکل نداره ولی همین افزایش قیمت میاد روی قیمت تاکسی و اتوبوس و تا قیمت گوجه و خیار افزایش پیدا میکنه بیشترین آسیب رو هم همون قشر میبینن
ما که نفهمبدم چی میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
با دقت بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
خودش هم نفهمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
در مقابل 20 هزار تومان یارانه در ماه قیمت بنزین چند برابر خواهد شد مانند حذف دلار 4200 تومانی کالاهای اساسی
دوباره روز از نو روزی از نو.
جرات دارید احرا کنید
اولا قیمت بنزین در ایران گران نیست
در امریکا کارگر ۳۰۰۰ دلار می گیره
بنزین لیتری یک دلار میشه ۳۰۰۰ لیتر بنزین
در ایران کارگر ۷.۵ میایون می گیده بنزین لیتری ۳۰۰۰ میشه ۲۵۰۰ لیتر

دوا در ایران مردم ماشین ۱۰۰۰۰ دلاری را ۳۰۰۰۰ دلار می خرند
یونی یک میلیارد تومان پول اضافه که سودشمیشه ماهی ۲۰ میلیون
پس پول خرید کل بنزین عمر ماشین را در روز اول پرداخت می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
آفرین
تحلیل خوبی بود
جون مادرتون بزارید یکم آروم تو بدبختی خودمون زندگی کنیم
باز یه شر دیگه درست نکنید
این گزارش به این معنی است که گرانی بنزین و گاز خانگی قطعی است.
ای کاش دولت با مردم صادقانه رفتار می کرد.....
برخلاف شعارهای دولت ، دود این گرانی ها به چشم اقشار و طبقات ضعیف و متوسط می رود. مثل همیشه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
وقتی یارانه درست توزیع بشه خب چه ایرادی داره؟ معلومه قشر مرفه هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
اینقدر یارانه یارانه نکن
همه بدبختی ها و گرونیا از همین جمله شروع شد
ناشناس
| France |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
۱۱۳۴جواب:
حرف بی ربط نزن
قشر مرفه!!
چهار تا لغت یاد گرفته می اید کامنت میکند
این طرح دارای نقص اساسی است و به جای توزیع عادلانه رایانه، باعث می شود افراد ثروتمند بیشترین یارانه را بگیرند. چراکه این افراد عموما از خودروهای با مصرف پایین استفاده می کنند و اصولا حساسیتی به قیمت بنزین هم ندارند. اما افراد ضعیف جامعه از خودروهای با مصرف بالا استفاده می کنند که عموما محل امرار معاش آنها هم هست. از طرف دیگر توان مالی مناسبی برای بهبود راندمان مصرف بنزین خودروشان را ندارند. به خاطر همین این افراد باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. بنابراین این طرح باید همراه با رویه هایی برای حمایت از اینگونه افراد برای بهینه سازی مصرف سوخت خودروشان در کنار متغیر بودن قیمت بنزین با توجه به نوع وسیله نقلیه باشد.
هرگونه افزایش قیمت بنزین ، تاثیری شگرف بر تورم عمومی می گذارد .
و این به معنای آتش زدن به بشکه باروت است ‌
جالب است اینکه مردم از داشتن خودرو با کیفیت و قیمت مناسب محروم هستند خود عدالت است اما اختصاص بنزین فقط به خودرو بی عدالتی است!!!! افزایش قیمت بنزین با اعمال شاقه برای مردم با بهانه قاچاق و عدالت
میخواین گرونش کنید دیگر این همه صغری کبری داستان چیه
احمدی نژآد هم عین همین حرفها را میزد کارت سوخت را راه انداخت به این مصیبت مملکت را بیست ساله دچار کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
خدا ذلیل واواره اش کند این تحفه خدا نشناس را
اخه مگر نگفتید قیمت بنزین عوض وتغییر ندارد؟چرااینقدر دروغ میگید؟اشکالی نداره ،مردم درهنگام انتخابات جبران میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
کاری نداره ... میان میگن مشارکت ۱۰۰۰ درصد بوده ... صاف تو دوربین نگا می کنن و میگن
یعنی یارانه 45 تومانی میشه 50 تومن بعد بنزین گرون میشه؟؟ آخه اون کارشناس اقتصادیتون نمی گه بنزین گرون بشه تمام اجناس با افزایش قیمت مواجه میشه از همه بدیتر کرایه ماشین می ره بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مهم افزایش درآمد دولت از مردم است
بعيد مي دونم كه بخواهيد اين تجربه تلخ را باز هم تكرار كنيد
مديراني كه هنوز نتونستند استفاده از كارت سوخت شخصي رو اجباري بكنند و همچنان با كارت سوخت آزاد به مردم بنزين فروخته ميشه چطور طرح ديگه رو ميخوان اجرا بكنند. بهتر بود در طي اين سالها قيمت سوخت كم كم افزايش پيدا ميكرد تا باعث وحشت مردم و ايجاد گراني شديد نميشد. فعلا همه نگران افزايش چند برابري قيمتها هستند . قاچاق سوخت با توجه به حجم و وزن بالا و همچنين خطرات نگهداري و حملش ، به اين راحتيها نيست و دولت راحت ميتونه جلوشو بگيره.
درود بر ملت سلحشور ایران ، درود بر دولت رئیسی درود بر مجلس انقلابی درود بر حماس و جهاد اسلامی درود بر سید حسن نصرالله درود بر بسیجیان جان بر کف
پاسخ ها
سناریو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
پوتین خودتی؟
آنقدر دروغ گفتید که خودتون هم باورتون شده ، کدوم یارانه؟ هفت هشت هزار دلار حقوق ماهیانه نمی خوایم نصفش را بدید بعد بقول خودتون قیمت حاملهای انرژی را که منابع آن مجانی در اختیار دولت است ، با قیمت جهانی از ملت بگیرید.
برنامه ای هفتمی این دولت آن را تهیه می کند و این مجلس هم آن را تصویب می کند مشخص است که چه خوابی در آن برای مردم دیده اند افزایش قیمت ها برای مردم با بهانه های مختلف فقط نمونه ای از این برنامه است
افزایش قیمت بنزین در راه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
یا حسین
ظاهرا با به وجود اومدن شرایط جنگی در منطقه فرصت طلبان دست به کار شدن تا دباره یه شک تورمی به مملکت و مردم وارد کنن . دلار - سکه - طلا - خودرو و بنزین . فکر کنم دوباره شرایط داره برا کاسبان تحریم خوب میشه.
خودتون رو مسخره کنید. نمیگم باید اسراف کرد ولی بالاخره کشوری که خودش روی نفت و گاز و ... باید با کشورهای اروپایی که هیچ نفتی ندارن فرقی داشته باشه یا نه؟! تازه قیمت خودرو در اینجا از اروپا و امریکا و ... خیلی گرونتره و حقوق ها یک دهمم اونجا هم نیست!!
هیمن هاست که باعث نارضایتی مردم میشه و
جالبه تا یکماه پیش میگفتن دروغه.شایعه س.بعد انتظار دارن مردم حرفاشونو وعده هاشونو باور کنن.اینکه قیمت بنزین تو ایران کمه نسبت به بقیه کشورها بحثی توش نیست.اما همون ترکیه که بنزین لیتری ۷۰ هزار تومنه پایه حقوق کارگراش به پول ما ۴۰ میلیون تومنه.ما هیچی مون تناسب نداره.بحث حقوق که میشه مسئولین میگن همینی که هست هم زیاده. بحث بنزین و قیمت اجناس میشه با آمریکا مقایسه میکنن.متاسفانه مسئولین ما ۴۴ ساله خودشونو به خواب زدن و کسی هم که خودشو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد.متاسفانه این مسیر عاقبت خوشی نداره
یعنی تو این سالها این چیزهایی که میفرمایید معلوم نبود
کجای دنیا آخه اینجوریه؟ کجای دنیا به کارت ملی نفرات، بنزین میدن؟ ما تنها کشوری هستیم که از بنزین استفاده میکنه؟
نمیتونی ورود و خروجی رو کنترل کنی، چرا با یه مشت دروغ، مشکل رو گردن مردم میندازی؟
یه مشت ماشین بی کیفیت که هم بنزین کشور رو میبلعه هم جون مردم رو میگیره تولید میکنید، تازه حمایت هم میکنید از این آشغال ها. مگه مردم بنزین رو میخورن؟ اصلا قاچاق کانتینری مگه کار مردمه؟ تا هزار تا آشنا نداشته باشی، میشه قاچاق کرد اصلا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
فقط وفقط در ام القرای اسلام
این همه مشکلات ایجاد کردید بس نیست؟ چرا با روان مردم مظلوم بازی می کنید؟پول هم که از آمریکا گرفتید.
خودرو با کیفیت و مصرف سوخت بهینه با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهید و حمل نقل عمومی ارزان و مناسب برای همه نقاط فراهم کنید
بعد
اساتید متوجه نمیشوند که افراد فقیرتر بیشتر از خودرو جهت کسب درآمد و تامین هزینه های زندگی استفاده میکنند که با این تصمیم دچار مشکل و افزایش هزینه ها خواهند شد و افراد غنی نیاز به بنزین بی کیفیت سهمیه 1500 نداشته و معمولا به علت عدم آسیب به خودرو های خارجی از بنزین سوپر استفاده میکنند
45 سال نبودِ مدیریت تخصصی در کشور و اجرای روشهای صحیح و خطا ، آینده هم همینطور خواهد بود
بی خاصیت ها :مگه از افراد عادی بدون خودرو عوارض و مالیات ماشین میگیرید ؟ مگه از اونها عوارض گوناگون دریافت میکنید؟ شما همون اول که ماشین رو به خلق بی دفاع میفروشید پول 50 سال بنزین رو پیش پیش میگیرید. اصلا فرد بدون خود رو بنزین میخواهد چه کار؟
طرح خوب و عادلانه ایه. با شجاعت اجرا کنید
مردم بقدری فقیر شدن که همین الان هم بسختی گذران میکنند.این قضیه بنزین یک تورم بزرگ ایجاد میکنه .و فقز بیشتر میشه.البته عده ای هم بابت انواع رانت ثروتمند میشن.
دولت محترم شما عدالت رو تقریبا از بین بردید.کنکور.مدارس پولی.بیمارستان و درمان پولی.استخدام رانتی و گزینشی.
الان هم به بهانه کمک به افراد فاقد خودرو تورمی ایجاد می کنید که ده برابر اون پول سهمیه بنزین مردم دچار ضرر مالی و کاهش قدرت خرید میشوند.
اگر دنبال عدالت هستید یارانه رو باید 45.5 دلار به مردم میدادین.
خیلی راحت خودتون دارین حق مردم رو نادیده میگیرید.
تابی جان لطفا انتشار بدهید.ممنون
بر اساس نظر سناتور آمريكايي پاشنه آشيل ايران بنزين است.
برای خراببهای غزه باید کاری کرد !!!!
بی عرضگی در بحث جلوگیری از قاچاق سوخت را توجیهی بر افزایش قیمت بنزین قرار ندهید، در ضمن تورم ناشی از افزایش این قیمت چه تبعات منفی بر قشر پائین جامعه وارد می کند همونیکه ماشین ندارد سوار تاکسی و اسنپ و .... می شود ، میدانید چقدر باید هزینه کند افزایش کرایه چندین برابر و سایر کالاهای اساسی زندگی هم بی تاثیر از این افکار پوچ نخواهد بود . اولی زیر ساختها را درست کنید تازه می فهیمد اصلا نیازی به افزایش هم نداریم ؟!!!!
میخوان به مرور سهمیه بنزین افراد رو قطع کنن دیگه اعتراض دسته جمعی هم نمیشه دیگه چون تدریجی ملت رو بدبخت میکنن کسی متوجه نمیشه
سایت محترم و مسئولین مرتبط سهوا یا عمدا اشتباهی در این زمینه دارند و آن اشتباه تکرار یک جمله که قیمت ارزان بنزین در ایران،اتفاقا باتوجه به سطح درآمدی پایین مردم ایران قیمت بنزین لیتری 1500تومان از خیلی از کشورهای همسایه ما گرانتر است یک کارگر در ایران حقوق 11میلیون تومانی دریافت میکند بنزین لیتری 1500تومان است در امارات ،کویت و...بنزین اصلا لیتری 50000تومان ببینید یک کارگر دراونجا چند برابر یک کارگر ایرانی مزد دریافت میکند؟
چطور معاون اول رییس جمهور با افتخار اعلام میکند ما میدانیم هر نفر چقدر نان استفاده میکند این که مصرف بنزین نمیدونند جای سوال است!!!درمورد قاچاق بنزین بهترین شخصی که میتواند دراین زمینه بشما کمک کند آقای محصولی هستندوزیر کشور آقای احمدی نژاد
مسأله اینه که اگر قیمت بنزین واقعی هم بشه مشکلی از مشکلات ما مردم همیشه در فشار حل نمیشه.
این طوری یارانه بنزین عادلانه توزیع میشه و به نفع بدبخت بیچاره های بدون ماشین هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
با گرانی بنزین و تورم حاصل از اون، به قشر فقیر بیشتر فشار میاد ...
خود من حدود ۱۲ ساعت با اتوبوس و ۲ ساعت با سواری جابه جا میشم تا به محل کار برسم ... آقا سهمیه بنزین نمی خوام، بزارین همونهایی ماشین دارن استفاده ش کنن ، به نفع من هم هست .. اگه یارانه بنزین به من بی ماشین بدین، حداقل کرایه ها م و ... خیلی گرانتر میشه و به ضرر همه هست و قیمت همه چیز گرون میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
تا کنون کدام طرح این دولت به نفع بدبخت بیچاره ها بوده؟ فقط به نام مردم و عدالت ولی به کام خودشان
لپ کلام رو بگو، کغگیر به ته دیگ خورده میخواید مردم بدبخت رو بدوشین
با لطف الهی یک بی عدالتی جدید در راه است. از گلوی مردم بریدن و در حلقوم سرمایه دار و دلال و غیره ریختن
بله یکم تورم کنترل شده پول و سود آقازاده ها و دلالان و دوستانتون کم شده بنزین گرون کنید تا تورم بره بالا سود ببرید
از دولت برای توجه بی شائبه به منافع آقازادگان و دلالن و دوستان و آشنایان کمال تشکر را داریم
بالاخره اسراییل این خرابی در غزه ببار اورده است باید خرجش از یک جایی در بیاد دیگه
شما به دلار حقوق بده نمیخواد به فکر مردم باشی ما خودمان صرفه جویی سوخت میکنیم.
خیر ، قاچاق سوخت برچیده نخواهد شد
چون ، کسانی که یک کشتی سوخت قاچاق می کنند ، مسلما با کارت سوخت از پمپ بنزین نگرفته اند
آنها یک نفت کش دارند ، آنها یک اسکله برای بارگیری دارند ، آنها چندین تانکر برای حمل و نقل بنزین از پالایشگاه به اسکله را دارند ، آنها تولید یک ماه پالایشگاه را دارند .
متوجه شدی در مورد کی حرف می زنم یا نه ؟
هی تکذیب و شایعه است و بهمان است ، آخر دوباره آسمون ریسمون بافتن برای گران کردن همه چیز ( همه چیز به بنزین وصل است) ، الان من هواپیما ندارم و سوار هم نمیشم بم یارانه بنزین هواپیما ( که بسیار هنگفت است) پرداخت میشه ؟ که به آدم بی خودرو پرداخت بشه؟ آدم بی خودرو سالی خدا تومن مالیات و بیمه و عوارض و ... میده؟
آخرم چندرغازی که به بی خودرو ها میدن ده برابرشو باید بابت گرانی همه چیز پس بدن،
تنها دلیلی که این داستان رو راه انداختن خفه کردن صدای قشر محروم که باز مثل آبان نریزن بیرون، و از آن ور هزینه جنگ حماس رو دادنه
هنوز نتوانستند کارت ملی مردم را تمام و کمال تحویل دهند و صدور کارت ملی هم چند ماه طول میکشد پیشنهاد می کنم بجای کارت ملی از کارت سوخت برای احراز هویت شخص استفاده بشود!!!!!
مردم تحکل گرانی را ندارند، بادنیا صلح کنید، راه حل اینه
بنزین رو گرون کنین و سهمیه بندی و کارت سوخت و کارت ملی هم جمع بشه. مردم خیلی راحت ترن و و کارت هیچکس هم گم نمیشه و پمپ بنزین ها هم خلوت میشن.
ماشین خارجی رو ۱۰ برابر قیمت کشورهای فوب خلیج به مردم می ندازین ، بعد میاین منت بنزین رو سر مردم می زارین ؟؟؟؟؟؟.
۱۰۰۰ ها برابر یارانه بنزین رو از طریق گران فروشی لگن داخلی و عوارض سنگین خودرو وارداتی از مردم می گیرین
بر روی کارت ملی که هنوز صادر نشده یعنی آخر بلاحت که البته قابل پیش بینی بود.
ما که پول نداریم ماشین بخریم چرا رارانه سوخت بما نمیدن این اسمش عدالت است طرف میلیاردربه تعداد افراد خانواده چند تا ماشین دارند از رازانه بنزین هم استفاده میکنه در اصل دولت حق منو به ان گردن کلفت هبه میکنه خجالت چیز خوبیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
اگر مبلغ ناچیزی هم به شما بدهند 10 برابر آن را در افزایش قیمت ها جبران می کنند چند بار باید از یک سوراخ گزیده شوید؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
مطمئن باش یارانه سوختی که بخوان به من بی ماشین یا به تو بی ماشین بدن، حتی کفاف افزایش کرایه ها تاکسی ها و اتوبوس ها مون رو نمی ده .... چه برسه به بار تورمی ش رو همه اشیا و زندگی
خوب اگه خیلی فکر عدالت هستین، چرا طرحی که تو مجلس سالها پیش اومد که ۵ درصد درآمد مناطق نفت خیز، واسه سرمایه گزاری تو همون منطقه استفاده بشه، چرا رای مخالف دادین و اجازه ندادین مناطق نفت خیز جنوب، و استنانها شون توسعه یابن ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
اینا منابع خام کشور رو غنیمت برای خودشون می دونند فقط نفت نیست مس کرمان طلای سیستان و آذربایجان و صدها معادن دیگه در سراسر کشور رو به خاندان خودشون یا به روس ها واگذار کردن
اگه مبنا عدالت هست، شهرهای خوزستان و گچساران که نفت و گاز فراوانی دارن باید بنزین خیلی ارزون تر از قیمت حتی فعلی باشه و سهمیه مردم شون هم بیشتر بشه و حتی پول نفت و گازشون غالبا خرج توسعه خودشون بشه ... نه مثل الان که حتی ۱ درصد درآمد نفت و گاز شهرهای نفت خیز، صرف توسعه این مناطق محروم نمیشه
با این درامد ما همین الانشم هزینه ایاب الذهاب بالاست. این بنده خدا ها که واسه ما تصمیم میگیرند درامدشون مثل ما نیست. ما ماشینمون پرایده عزیز.
ولی خب کی تا حالا به ما گوش داده که اینبار بده.
کار خودشون رو میکنن ما هم مثل همیشه مجبوریم قبول کنیم و فشار رو تحمل
اگه بناست که قیمت بنزین آزاد بشه، اول باید واردات خودرو خارجی آزاد آزاد بشه بدون باجدهی به گمرک محترم ...

از یه طرف خودرو لگن پر مصرف داخلی گران قیمت تولید می کنن ... از طرفی مانع واردات آزادانه خودرو خارجی کم مصرف توسط مردم می شن ...

و از طرف دیگه با کمال پررویی و وقاحت میان تو چشا مردم نگا می کنن و می گن بنرین رو باید به قیمت فوب خلیج فارس بهتون بدیم ... نمی گن که الان خودرو سواری مناسب تو دوبی با ۳۰۰ میلیون میشه بخری و تو ایران ، ۳ میلیارد می ندازن به مردم
و بعد ساندیسی ها میان و می گن اینا کار دشمنه و اونی که این متنو نوشته هم آلبانی نشین هست
کجای دنیا منابع را اینگونه آتش میزنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
ممد جان من تو یا از اعضای دولتی یا از این تند روها
آخه وقتی تابناک خبری میره همه عالم و آدم مخالفن یا نظرات دیگه ای دارند ولی تو مخالف همه ای و یه نظر دیگه میدی !!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
کجای دتیا پراید رو ۳۰۰-۴۰۰ میلیون می دن دست مردم ؟؟
چند بار میخواین یک کار رو امتحان کنید؟
هر چند سال یک بار به بهانه ارزانی بنزین و جلوگیری از قاچاق قیمت بنزین افزایش پیدا میکنه
بابا!!!!! مشکل از جای دیگس
تورم رو کنترل کنید
وگرنه باز چند سال بعد دوباره میاین میگید که بنزین ارزونه و قاچاق میشه
چرا بنزین از عراق و یا عربستان قاچاق نمیشه
چون پولشون ثبات داره
بله برادر ثبات....................
بهتره آماده شلوغی‌های صدها برابر دفعه قبل باشید
افندی، قیمت توی بازار مبادلات انرژی رو کی تأمین میکنه؟ حداقل و حداکثر قیمت تو بورس رو کی تعیین میکنه؟ خب اینجوری که قیمت یک لیتر بنزین میشه پنجاه هزار تومن
حقوق های را به قیمت جهانی برسانید و آن وقت قیمت بنزین را جهانی کنید، حقوق های ناچیزی دولت به کارکنان و بازنشستگان با این تورم اصلا همخوانی ندارد
وضع اسفناک ترافیک خود گویای همه چیز است.
یه زمانی می گفتن قیمت نفت شده بشکه ای 150 دلار کلی شادی می کردیم چون عین آدم های ساده لوح فکر می کردیم قرار زندگی مرفه تری داشته باشیم الان بگن شده بشکه ای 4000 دلار بیشتر ناراحت میشیم چون پولش تو جیب آقایون و مقاصد خاصشون در دنیا میشه و مردم بدبخت و بدبخت تر
قیمت حقوق کارمندان کی عادلانه می شود ؟
بله بایدساماندهی وبرنامه ریزی شود،چرابایدیک نفریایک خانواده درروزدهها لیتربنزین مصرف کندویکی حتّی یک لیتربنزین مصرف نکند.
پاسخ ها
مم جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
عزیز برادر احتمالا خبر نداری هرخودرو ماهیانه سهمیه مشخص دارد وکسی که روزانه ده ها لیتر بنزین مصرف می‌کند با قیمت آزاد فعلا لیتری سه هزارتومان مصرف می‌کندراستی ما زمین کشاورزی نداریم ولی چرا به مایارانه کود شیمیایی وپروانه چاه عمیق وکمک هزینه آبیاری قطره ایی نمیدهندوفقط شامل کشاورزان میشود این ابدا عادلانه نیست
من موندم چرا همه چی از ایران قاچاق میشه، ولی هیچ قاچاقی وارد ایران نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
یه ماشین خارجی کم مصرف ارزان که مردم بخوان وارد کنن، دولت اجازه نمی ده می گه چون ارزونه و بازار مافیای داخلی راکد میشه
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
عزیز برادر اتفاقاخیلی چیزها هم به ایران قاچاق میشود منتها توسط اغازاده ها ونورچشمی
هاوبطریقی انجام میشود که دیگر لفظ قاچاق به آن اطلاق نمیشودومسولش میشود کولبر قاچاقچی وتاوانش را هم میدهند
دستمزدهابراساس تورم وبازار کار باشه
شما هیچ زیر ساختی رو درست نمی کنید برای کاهش مصرف سوخت نه تغییری در صنعت خودرو صورت می گیرد و نه در واردات خودرو فقط زورتون به ملت بی دفاع رسیده شما اگر می خواهین جلوی قاچاق سوخت و بگیرین بروید سر مرزها خودتون پمپ بنزین بزنید و سوختو با قیمت تمام شده و سود ش به مردم مرز نشین بفروشید و این قاعله قاچاق وخطراتش رو حذف کنید و آنها هم بدون صرف هزینه و طی کردن مسیرهای پر خطر سوختو در شرایط تحریم با قیمت بالا می فروشند و ازشون بخواهید با دلار بفروشند و واریز کنند به حساب دولت وشما به ریال توصیه کنید .
هیچ چیز بجز گرونی و بدبختی واسه مردم نداشتین
تعجب نکنید اگر بگویم که یکی از دلایل حمله حماس به اسراییل ( که با تشویق و حمایت ایران انجام گرفت) انحراف اذهان عمومی برای گران کردن بنزین بود
یک کارگر آمریکایی یا اروپایی با یک روز کار چندلیتر بنزین میتونه بخره؟
یک کارگر ایرانی با یک روز حقوقش چند لیتر بنزین میتونه بخره؟؟
حالا مقایسه کنید ببینید کدام بنزین گران هست! مردم تاوان بی ارزشی پول رو باید بدهند ؟؟ ر
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بک کارگرساده امریکائی بایک روزخقوق خودمیتواندخرج خوردوخوراک بک خانواده ۴ نفره رابرای یک هفته تامین کند تنها چیزگران اجاره خانه است که معمولاًزن وشوهر هردوکارمیکنند یکی خرج اجاره خانه رامیدهد ودیگری خرج خوردوخوراک وپوشاک ولوازم رندگی را البته با همان قیمت اجاره خانه ومقداری پول نقد یک کارگر میتواند ۳۰ ساله خانه باوام بانکی خانه دارشود که بجای اجاره اقساط بانک رامیدهند اینجا اضافه شدن قیمت بنزین بهانه ای میشود برافرابش چند برابری قیمتها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
احسنت عین واقعیتو بیان کردید
اول بروید ورود خودرو ها برتر خارجی را با عوارض گمرکی زیر بیست درصد مجوز وزود بذهید این شرایط خراب رانتی خودرو را بردارید خودش مصرف را حداقل چهل تا پنجاه درصد کم می کند دوم با تشکیلات رسمی و نیمه رسمی و خصوصی که بنزین را قاپاق می کنند درست برخورد کنید تا این دو مشکل حل نشود ملت مظلوم زیر ستم اقتصادی و مدیریت ناخالص و بی صداقت باید کمر شکن بشود جمع کنید این بساط ریا و تزویر را ملت کلا داغون شد زیر این همه اما و اگر هزاران تخلف انجام می شود عایدات و سودش به جیب خودرو سازان و قاچاقچیان عمده بنزین می رود بیچارگی اش را مردم باید تحمل بکنند دست بردارید از این مدیریت تهدید و شارلاتیسم والله ملت گناه دارند و اخرش کار دست خودتان و مردم می دهید . تمام این سیاست ها بیمارگونه نخ نما شده است از سکوت ملت سو استفاده نکنید .
به جای این طرح های تخیلی و فضایی، برین فکری برای خودروهای تولید وطن بکنن که در رده مصرف سوخت و گرانی قیمت در دنیا اول هستند و در کیفیت آخر! بعد از مردم انتظار صرفه جویی داشته باشن! وقتی مجبور هستیم خودروهایی را به اجبار بعد از کلی قرعه کشی و انتظار بخریم که چنین مصرف دارن،تقصیر مردم چیه؟؟
ای ملت بیدار مگر بار اول شماست !! این مسائل که همه مطرح کردن دولت مقتدر می داند کسری بودجه وهزینه های بالای دولت ومجلس باعث شده این بنده خداها صبرشون به سر برسه وقیمت بنزین را مثل قیمت گوشت که ازکیلوی 150تومان به 550تومان رساندن وکسی هم نمیتواند کار بکند وهیچ کس جواب گو نیست افزایش دهند دولتی ها ومجلسی ها که ماشین شخصی ندارند بیچاره ها پول بنزین یک کیلو گوشت.ذهن ملت را به سوی دیگری میبرند.
هزينه موشك پرانيها را بايد بدهيم.
چشم
خوب تو گیر و دار جنگ فلسطین طرح افزایش قیمت بنزین میدید. راه حل بنزین از جیب مردم نباید تامین بشه. اگه صرفه جویی میخواید ماشین درست و حسابی بدید به بازار. اگه جلوگیری از قاچاق میخواید مرز ها رو زیر نظر بگیرید. هر کاری که میخواید بکنید با افزایش قیمت بنزین آتش مردم رو فوران میدید
هیچ امیدی به اینده این کشور با وجود مدیران نالایق نیست .
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان.
سهمیه 60 لیتر بنزین جوابگوی یک ماه هم نیست و قطعا وقتی آزاد بشه دیگه حتی مسافرت هم نمی شه رفت مگر قشر مرفه جامعه چون اگر لیتری 20 هزار تومن بشه یک سفر به طور متوسط 200 لیتر مصرف بشه فقط باید 4 میلیون تومن پول بنزین داد و با این درآمد امکان سفر نیست
در حال حاضر بخش زیادی از رقم مربوط به فروش بنزین، قاچاق است و این مساله سازمان یافته در جایگاه‌های سوخت مرزی صورت می‌گیرد
د.باره به ئولت فشار اومد دچار کمبود بودجه شده قاچاق مرز ها رو بهونه میکنه!!
خیلی سخته پیدا کردن جایگاه های سوخت مرزی؟
همین حرفو زمان روحانیم شنیدیم...مشخصه که هیچ بهونه دیگه ای ندارید!!!
دولت بایدورودخودروهای برقی راآزاد وهیچ گونه پول بابت هزینه های کمرکی ازمردم نگیرد وضمنا شایسته است دولت قیمت بنزین را به دوره آقای حسن روحانی یعنی همان هزارتومان بازگرداند دولت با این کار هم مشکل کمبودبنزین راحل خواهد نمود هم تورم راکاهش خواهدداد ضمنامردم باخرید ماشین های دوگانه سوزبرق وبنزین هوای پاک وسالم خواهدداشت
ارزش پول ملی رو به 45 سال پیش برگردونید. یک لیتر سوخت هم قاچاق نمیشه.
بنزین در دو مرحله 50 تومن خواهد شد
وقتی قیمت بنزین از یه لیتر آب هم کمتره؛ همین میشه وضعیت ناترازی بیداد میکنه و کسی هم حاضر نیست کاری کنه به خاطر صبح جمعه و حماقت بزرگش وگرنه زمان دولت دهم با شیب بیشتر قیمتی انجام شد به بهترین شکل هم انجام شد بدون هیچ مشکلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
بیش از 95 درصد قیمت آب معدنی برای بطری پلاستیکی آن است
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
تمام بدبختی های قیمت بنزین مربوط به همون دولت دهم واون شییب بیشتراست که گریبان
ملت رو گرفته اون موقع دراوایل کاربه هر نفر چهل وپنج هزارتومان یارانه تعلق گرفت که آنزمان پول زیادی بود ولی بعدا به بهانه های مختلف عده ایی را حذف کردند هرچند قانونا وشرعا یارانه باید به همه ایرانی ها پرداخت شود چه پولدار چه بی پول مثل تمام کشورهایی که به مردمشان یارانه میدهند
تمام تاوان این طرح ها را مستضعفان میپردازند
افزایش قیمت بنزین تمام اقلام مصرف کنندها را گران میکند
ببینید بنزین به عنوان یک ثروت ملی و برای مردم هستش
واز مردم بپرسید نظرشون در مورد طرح های شما چی هستش
همه اگاه هستن طرح های شما برای کسب پول بیشتر بوده و هست و نه به خاطر مردم
30 هزار تومن احمدی نژاد داد تا دیگر فقرا ، تا عدالت برقرار بشه ، اما از ان زمان دیگر فقرا ، فاصله شان از ثروتمند 1000 برابر شد . این طرز فکر رو اقای ریسی انجام داد اما از سال قبل همه چی چند برابر شد .مخصوصا مواد غذایی
قیمت نفت و بنزین این کشور رو که مال این مردم هست مقایسه میکنید با ترکیه که نفت نداره؟؟؟
اگر هم قاچاق میشه صددرصد با همکاری عوامل دولتی هست وگرنه مروم عادی یک لیتر بنزین هم نمیتونن از مرز رد کنن. چرت و پرت هایی هم گفتید بدرد خودتون میخوره
دقیقا مثل یارانه ها میخوان مال اکثریت مردم رو ببرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
در حال حاضر قشر عظیمی از مردم از مترو استفاده نمی کنند آیا یارانه آن هم به مردم مناطق محروم پرداخت می گردد؟
این دوره مجلس از ان دوره هایی است که بعدها می گویند دوست نشنود دشمن نبیند
قیمت بنزین رو به اروپا و آمریکا و خلیح فادس دوست دارن برسونن ...

بعد حقوق و درآمد نردم هم به ریال ایران باشه ....

هیچی هم به روشون نمیارن که قیمت ماشین خارجی در ایران، حدود ۱۰ برابر قیمت اروپا و فوب خلیج فارس هست
اینا اول میان دلار رو بالا می برن، به تبع اون طلا گرون میشه و دولت خزانه های طلا داره و به نفع ش میشه و بعد خودرو بومی داخلی (به قول خودشون) گران میشه و دولت و خودروسازهاش منتفع میشن و بعد نوبت بنزین می رسه که یک تورم مضاعف ایجتپاد می کنه ...
اون جاهایی که بنزین قاچاق میشه ، دیدم مثلا وانت می اومد پمپ بنزین، ۲۰ تا ۲۰ لیتری پر می کرد و می برد ، اونی که قاچاق می کنه که نمیاد بنزین بزنه تو باک سواری و ...
از طرفی دولت به راحتی می تونه جلو قاچاق سوخت رو بگیره، ولی خودشون نمی خوان ‌....

می خوان هر ساله بهانه داشته باشن و بگن قاچاق و .. و گران کنن
آرزوشونه قیمت بنزین آزاد بشه ولی واردات خودرو خارجی کم مصرف آزاد نشه ....

بنزین هم قیمت اروپا ولی خودرو خارجی بد قیمت ۱۰ برابر اروپا ..‌..

این هم شد عدالت علوی تون
چند وقت پیش، مافیای خودردسازی داخل، یک خودروی دنا به نمایندگان اعطا کرد و ...

نماینده ها هم خوب قدردانی کردن از خودروسازها .‌‌...

حتی کار به جایی رسید که واردات خودرو خارجی که محدود بود رو هم اعطا کردن به مافیای خودرو ی داخلی

حالا این نماینده ها و این دولت ها کجا دلسوز ماهستن که بگن بی ماشین ها حق شون خورده میشه و ...
این طرح از مغز فندقی دارمده است این موضوع باعث افزایش شدید قیمت های دیگر می گردد و هیچ نفعی برای طیقه فقیر ندارد جز ضرر باید قدرت خرید مردم زیاد گردد سپس قیمت بنزین تعدیل گردد الان قیمت بنزین نسبت به درامد مردم کم نیست شما به کارگر حقوق معادل کارگر در کشور های پیشرفته بده بنزین را هم به قیمت چهانی بده
از یه طرف به مردم می گن باید از تولید داخلی خودرو حمایت کنید و ... بعد که لگن داخلی خیلی پرمصرف تر از خودروهای خارجی ست و بنزین زیادی مصرف شد، میگن مردم مصرف سوخت تون زیاد شده و ناترازی و ... گران کردن بنزین صرفا واسه خودتون مردم انجام می گیرد تا هوای پاکی تنفس کنید
اجبار می کنن مردم رو به خرید لگن داخل .... لگن داخل هم پرمصرفه و هوا رو آلوده می کنه .... و بعد هم مانع واردات خودروی برقی و کم مصرف می شن و عوارض ۱۰۰۰ درصدی می گیرن و بعد میگن مردم دلاور ایران، دلیل مصرف زیاد سوخت هستن
یارانه بنزین به ماشین ها برای بی ماشین ها هم خوب بود، وقتی یارانه بنزین نباشه کرایه ها خیلی بالاتر میره و چند برابر به ضرر باز هم بی ماشین ها میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
در حال حاضر قشر عظیمی از مردم از مترو استفاده نمی کنند آیا یارانه آن هم به مردم مناطق محروم پرداخت می گردد؟
در ایران بی خردان مدیر و مسئولند . مشکل همین است و بس.
حماس خدا ارت نگذرد تو باعث بانی ابن برنامه هستی
کافیه تو این گیر و دار جنگ حماس قیمت بنزینم افزایش بدید. آشوب ایران رو هم در بر میگیره و خب مسلما یه عده هم از این آشوب داخلی نهایت استفاده رو میبرند.
تعرفه خودرو هیبرید رو بردارید
جایگاههای شارژ راه اندازید کنید
وضعیت اقتصادی در ژاپن طوری است که مدیران توانایی در اختیار داشتن خودروی شخصی را دارند و عامه افراد جامعه توانایی خرید و نگهداری آن را ندارند
در زمان احمدی نژاد سیاست ها طوری انجام شد که فقیر ترین اقشار جامعه توانستند وسیله ای حداقلی خریداری کنند اگر چه فرسوده یا اسقاطی یا قدیمی باشد
حقیقت ماجرا این است که نه خیابانهای شهر کشش این همه خودرو ندارند و نه سوخت آن موجود است و آلودگی هوا هم یکی از معظلات آن است که هر چه زمان می گذرد بیشتر می شود
مسئولین هم به جای حل ریشه ای مساله در حال جابجا کردن صورت مساله هستند.
دوباره داستان یارانه ها ر و تکرار کنید، چقدر کوته فکرید که فکر می کنید با این۶۰ لیتر قاچاق سوخت صورت می گیره!!! ۶۰لیتر بنزین کفاف یک هفته یک خودرو هم نیست، قاچاق در قالب کشتی های سوختی صورت میگیره که اصلا وارد کشور نمیشه
نیروی کار کمه!!کسی مفت کار نمی کنه!!کارها رو دست باد کرده!!با این کارا مسافرکشی و استفاده از خودرو کمتر میشه و مجبور میشی مفت برای اربابان بردگی کنی!!!!
اینها بهانه است. اگر موضوع مبارزه با قاچاق است تعداد افرادی که در مناطق مرزی زندگی می کنند و اتفاقا خودرو هم ندارند به مراتب بیشتر از دیگر نواحی کشور است. به ویژه در سیستان و بلوچستان که مد نظر نویسنده متن است. بنابراین اگر دلیل مبارزه با قاچاق است بهتر است دلیل دیگری بیاورید چون واضح است اشتباه می کنید. اگر موضوع عدالت است خب آن بحث دیگری است که در این مقال نمی کنجد چیزی بنویسم.
اقای تحلیل گر -کارشناس-طرفداری بنزین گران و وووووووووووووووو..................!!!!!!!!!!!!

پولدارها با خودروهای عالی و با کیفیت و کم مصرف ---کم بنزین مصرف می کنند وبازهم به نفع پولدارهاست !!!!!

افراد متوسط و کم درامد که خودروهای ایرانی دارند با مصرف بالا بیشترین ضرر می کنند چون مصرف خودروهایشان بالا است بازهم پولدارها سود می کنند !!!
کافیه اختلاس کم شه تا مشکل بودجه حل بشه
لااقل میزاشتن ۴ ماه از دروغا بگذره و بعد قیمت بنزین را بالا ببرند!!!!!!به محض جنگ اسرائیل قیمت دلار و طلا و بنزین و همه چیز را بالا کشیدن!!
حالا باید با کارت ملی پدربزرگمون بنزین بزنیم !
این تکته رو هم باید توجه کرد. بدلیل فروش بنزین توسط افراد ایجاد شغل شده و ترخ بیکاری پایین خواهد بود .
این دیگه آخرین بار خواهد بود .دارید با آتش بازی می کنید!
هر کس پلاک خودرو به نامش هست چه یکی و چه بیشتر فقط یک کارت سوخت داشته باشد و بقیه مردم که خودرو ندارند ملا از هزینه حمل نقل عمومی و بابری و ... بهرمند می شوند. ئر غیر اینصورت این هزینه ها به شدت افزایش یافته و مردم هرچه هم رایانه بگیرند چند برابر باید برای افزایش هزینه خرج کنند.
خودروسازان داخلی طبق برنامه زمانبندی مکلف به تولید خودروهای هیبریدی باشند و برقی باشند و واردات اینگونه خودروها هم بدون عوارض گمرکی و مالیاتی باشد (مابه تفاوت از محل صرفه جویی سوخت تامین می شود). در صورت تخلف خودرو سازان از برنامه زمانبندی مالیتهای سنگین به آنها وضع بشود. حمایت 5 سال تا 10 سال است نه 40 سال
دقیقاً موقعی که میخواستن بنزین رو هم کارتی کنن همین حرفها رو میزدن: عدالت اجتماعی- یارانه بیشتر به ثروتمندان- جلوگیری از قاچاق سوخت و .... بیخیال ... دیگه ارزش وقت گذاشتن و فکر کردن رو هم نداره. نه این مساله و نه هیچ مشکل دیگه ای . باید شل کرد و هر کاری خواستن بکنن. قرار نیست مشکلی رو حل کنن که، فقط قراره از این پیچ تاریخی بگذرن و حالا تا پیچ دیگه خدا بزرگه.
ترا خدا دست کاری نزنید خراب میشودوقتی پول دارها از قشری بنزین گران بخرند باز دودش درچشم ما می رود
مشکل فلسطین و غزه رو حل کردید ،حالا نوبت مشکلات داخلی شده؟؟؟؟
واقعا انهایی که میگن فکر خوبیه چطور حساب کردن مثلا در ماه چقدر بنزین به هر فرد به جای ماشین میدن انوقت بنزین بشه قیمت دلار قیمت سایر اقلام مصرفی چند 100 برابر میشه آیا فکر نمیکنید این جنگ مردم با مردم هست تا فقط به نفع دولت و ضرر مردم تمام بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست