بازدید 10211

قاره هشتم زمین کشف شد

نیوزیلند اصلی‌ترین بخش بالای آب زیلاندیا را تشکیل می‌دهد، اگرچه چند جزیره دیگر در آن حوالی نیز بخشی از قاره مورد نظر هستند
کد خبر: ۱۱۹۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴ 08 October 2023

به گزارش تابناک،«زیلاندیا» می‌توانست قاره هشتم زمین باشد، اما میلیون‌ها سال پیش ۹۵ درصد آن زیر دریا غرق شد. زمین‌شناسان اخیرا اعلام کردند که موفق شده‌اند حدود دو میلیون مایل مربع از توده زمین زیر آب این قاره را نقشه‌برداری کنند.

تاریخ زیلاندیا با ابرقاره باستانی «گندوانا»، که صد‌ها میلیون سال پیش از هم پاشید، گره خورده است. براساس آخرین نظریه، زیلاندیا نیز حدود ۸۰ میلیون سال پیش به سرنوشت گندوانا دچار شد.

با این حال، برخلاف همسایه خود استرالیا یا بخش اعظم قطب جنوب، عمده زمین‌های زیلاندیا زیر آب غرق شد، و تنها بخش کوچکی از آن از آب بیرون ماند، که البته زمین‌شناسان معتقدند همان هم باید قاره هشتم زمین لقب بگیرد. نیوزیلند اصلی‌ترین بخش بالای آب زیلاندیا را تشکیل می‌دهد، اگرچه چند جزیره دیگر در آن حوالی نیز بخشی از قاره مورد نظر هستند.

دانشمندان در آخرین تحقیقات خود دو سوم شمالی منطقه زیر آب را لایروبی کردند، و ماسه‌سنگ‌های سنگ‌ریزه‌ای، سنگ‌فرش، ماسه‌سنگ دانه‌ریز، گل‌سنگ، سنگ آهک بیوکلاستیک و گدازه بازالتی را از دوره‌های زمانی مختلف بیرون کشیدند.

آن‌ها با تعیین تاریخ سنگ‌ها و تفسیر ناهنجاری‌های مغناطیسی توانستند واحد‌های اصلی زمین‌شناسی را در سراسر زیلاندیای شمالی نقشه‌برداری کنند. این کار نقشه‌برداری زمین‌شناسی فراساحلی کل قاره زیلاندیا را تکمیل کرد.

محققان ماسه‌سنگ تقریباً ۹۵ میلیون ساله از دوره کرتاسه پسین و ترکیبی از گرانیت و سنگریزه‌های آتشفشانی با قدمت ۱۳۰ میلیون سال از دوره کرتاسه اولیه را پیدا کردند. بازالت‌ها که جدیدتر هستند، حدود ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و مربوط به دوره ائوسن هستند.

علاوه بر آنچه نقشه‌برداری نشان داد، تغییر شکل داخلی هر دو قاره زیلاندیا و قطب جنوب غربی نشان می‌دهد کششی که منجر به ترک خوردن و فرورانش لایه‌های تکتونیک شد، به تشکیل دریای تاسمان انجامید.

چندین میلیون سال بعد، فاصله گرفتن بیشتر قطب جنوب از زیلاندیا به کش آمدن پوسته قاره هشتم ادامه داد، تا جایی که صفحه زیلاندیا نازک و نازک‌تر شد و در نهایت زیر آب اقیانوس فرو رفت.

 

العربیه فارسی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست