بازدید 4737

هشدار بورل درباره اختلافات حل نشده در اجرای برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به ادامه اختلافات حل نشده بر سر اجرای برجام هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴ 07 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از وب سایت اتحادیه اروپا، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادامه اختلافات حل نشده بر سر اجرای برجام هشدار داد.

بورل در بیانیه خود گفت که ۱۴ سپتامبر یعنی حدود یک ماه پیش وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای اعلام کردند که ایران از سال ۲۰۱۹ تعهدات خود در چارچوب برجام را کنار گذاشته و به آن‌ها بی توجه است.

این سه کشور در نامه اخیر خود همچنین اعلام کرده‌اند که قصدی برای لغو تحریم‌های ایران ندارند.

بورل گفت که با وجود مشورت با همه شرکت‌کنندگان اروپایی برجام اما دیدگاه‌های متفاوت باعث شده تا این موضوع تا امروز حل‌نشده باقی بماند.

بورل در عین حال این را نیز افزود که امضاءکنندگان برجام بر عزم خود برای یافتن راه حل دیپلماتیک در چارچوب برجام تاکید کرده‌اند. او همچنین تاکید کرد که خودش نیز متعهد به ادامه تلاش‌های ممکن برای از سرگیری اجرای کامل برجام است.

هفته گذشته نیز «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: طبق معمول، موضوع برجام در حاشیه مجمع عمومی سال جاری سازمان ملل مطرح شد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط ادامه داد: من با علی باقری، نماینده آمریکا در امور ایران و اروپایی‌ها دیدار کردم و نتیجه‌گیری من این است که سیاست اتحادیه اروپا تنها با رسیدن به یک توافق جامع درباره محدودیت‌های ملموس و کاملاً قابل راستی آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران از طریق نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لغو جامع تحریم‌ها و همچنین شروطی درباره همکاری هسته‌ای به منظور اجازه دادن به ایران برای در اختیار داشتن یک صنعت هسته‌ای شفاف و قابل اطمینان شامل تحقیق، به صورت کامل مورد تأیید است.

مورا در ادامه افزود: هیچ جایگزینی برای آن (برجام) وجود ندارد.

ماه گذشته نیز، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در شبکه مجاز ایکس، ضمن اشاره به دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همچنین نوشت: «من سه پیام اصلی را به امیرعبداللهیان منتقل کردم. اول، بازداشت خودسرانه اتباع اروپایی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها هستم. دوم، باید راهکار دیپلماتیکی برای مسئله هسته‌ای ایران از طریق برجام یافت. سوم، همکاری نظامی [ایران] با روسیه متوقف شود.»

در آن زمان نیز اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای به دیدار بورل و امیرعبداللهیان اشاره و اعلام کرد که بورل در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، فوری‌ترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران، و تحولات اخیر در مورد برجام را مطرح کرد. بورل، محکومیت شدید اتحادیه اروپا علیه بازداشت‌های خودسرانه بسیاری از شهروندان اروپایی، از جمله دو تابعیتی‌ها در ایران را ابلاغ کرد. او از امیرعبداللهیان بار دیگر خواست تا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا آزاد شوند. اتحادیه اروپا در بیانیه خود همچنین به مسائل حقوق بشری در داخل ایران نیز اشاره کرده و مدعی شده است که موضع این اتحادیه در مورد وضعیت بسیار نگران‌کننده حقوق بشر در ایران بدون تغییر باقی می‌ماند. ایران باید تضمین کند که آزادی‌های اساسی رعایت می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار