بازدید 5471
۲
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در پاسخ به «تابناک» مطرح کرد:

۱۲ هزار صلح یار فعال در سطح کشور داریم / با ایجاد دادگاه‌های صلح، تحول بزرگی رخ خواهد داد / حذف امضای قاضی برای صدور گواهی‌های انحصار وراثت یک خطاست

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور از برگزاری دومین همایش ملی صبر با عنوان وحدت، مهرورزی و صلح از ۱۱ مهر ماه جاری به مدت سه روز و مصادف با میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع) خبر داد و افزود: اختتامیه پویش با نام «به عشق امام رئوف می‌بخشم» با شعار وحدت، مهرورزی و صلح در مشهد و در جوار حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰ 30 September 2023

تابناک _ رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: از پنجم اسفند سال گذشته تا خرداد امسال ۴۲۲ محکوم به قصاص نفس با گذشت اولیای دم و همت و تلاش اعضای شورا‌های حل اختلاف و صلح یاران فعال در سطح کشور از چوبه دار نجات یافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، روز شنبه در نشست خبری با گرامیداشت میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت افزود: پیام دین مبین اسلام به بشریت این است که با دوستی و محبت با یکدیگر تعامل داشته باشند. 

وی ادامه داد: پنجم اسفند سال گذشته در سالروز میلاد امام حسین ـ علیه السلام ـ پویشی با نام «به عشق امام رئوف می‌بخشم» آغاز و پایان این پویش به میلاد مبارک امام رضا ـ علیه السلام ـ منتهی شد؛ در جریان برگزاری این پویش تلاش‌های گسترده‌ای انجام شد و شمار بسیاری از افرادی که محکوم به قصاص نفس بودند، از چوبه دار نجات یافتند، به طوری که ۴۲۲ خانواده از حق قانونی خود گذشتند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور از برگزاری دومین همایش ملی صبر با عنوان وحدت، مهرورزی و صلح از ۱۱ مهر ماه جاری به مدت سه روز و مصادف با میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) خبر داد و افزود: اختتامیه پویش با عنوان «به عشق امام رئوف می‌بخشم» با شعار وحدت، مهرورزی و صلح در مشهد و در جوار حضرت علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی در پاسخ به سوال «تابناک» در مورد نحوه فعالیت صلح یاران در سراسر کشور گفت: افرای که در زمینه ایجاد صلح و حل اختلاف کمک می‌کنند، دو دسته هستند: یک عده عضو شورای حل اختلاف می‌شوند و رسمی هستند و  دسته دوم مردمی که محترمند و اعتباری دارند و  از آن‌ها بعنوان صلح یار استفاده می‌کنیم و همکاری آن‌ها آزاد است و هر کس می‌تواند اعلام آمادگی نموده و علاقه و زمینه خود را مثلا به روسا و معاونان دادگستری در سراسر کشور بیان کند و هرگاه نیاز به آن‌ها باشد، آن‌ها برای اخذ رضایت اقدام می‌کنند و هزاران تن در سراسر کشور بعنوان صلح یار با ما همکاری دارند و به شکل آزاد فعالند. وی در مورد آمار دقیق صلح یاران افزود، در حال حاضر حدود ۱۶۰۰۰ هزار صلح یار در کشور داریم که ۱۲۰۰۰ هزار تن از آنان فعال هستند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه درباره داوری و میانجی گری گفت: داوری حرفه‌ای و میانجیگری حرفه‌ای را در شورا‌های حل اختلاف داریم که تعدادی از طریق جهاد دانشگاهی و آزمون انتخاب می‌شوند و دو دوره انجام شده و  سومین فراخوان هم در آبان ماه منتشر خواهد شد. البته  افرادی که دارای مدرک دکترا و از اساتید دانشگاهی هستند و سابقه کار دارند بدون آزمون پذیرفته می‌شوند. زمان آزمون هم اواخر آبان ماه است. بطور کلی آزمون شورا‌ها، سالی یک یا دو بار برگزار می‌شود.

وی درباره لایحه شورا‌های حل اختلاف گفت: این لایحه مراحل اساسی را  طی کرده و آخرین اصلاحات دوهفته گذشته انجام و به شورای نگهبان ارسال شده و ظرف یکی دو روز آینده نتیجه آن اعلام می‌شود و از این پس با  قانون جدید کار می‌کنیم. در قانون جدید دو اتفاق مهم رخ داده و آن هم ایجاد دادگاه‌های جدید بنام دادگاه صلح و همکاری این دادگاه ها با شوار‌های حل اختلاف است. بسیاری دعاوی به دادگاه صلح ارجاع می‌شود که در کنار شورای  حل اختلاف کار می‌کند.  تحول بزرگی در قوه قضاییه در پیش است.

صادقی درباره تفکیک آماری دعاوی مطرح در شورا‌ها گفت: بیشترین پرونده‌ها که حدود یک میلیون پرونده است، مربوط به دعاوی خرد و زیر ۲۰ میلیون تومان است و بعد از آن حدود نیم میلیون پرونده هم مربوط به دعاوی حصر وراثت است.

وی درباره پیشنهاد برخط شدن  انحصار وراثت در برنامه هفتم توسعه گفت: اگر انحصار وراثت برخط شود باز باید حکم قاضی باشد، زیرا این گواهی آثار فراون حقوقی داشته و با مال و آبروی مردم سر و کار دارد لذا اگر این قانون به گونه‌ای تصویب شود که نیاز به حکم قاضی نداشته باشد، خطاست و ایراد شرعی و قانونی دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره امکان واسپاری موضوع داوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: هر موسسه یا مرکز یا نهاد حقوقی که بخواهد در عرصه داوری وارد شود، نخست باید تعدادی داور حرفه‌ای داشته باشد؛ بنابراین، اکنون در حال جذب داوران حرفه‌ای هستیم؛ پس در این مرحله فعلا موسسات ارائه این نوع خدمات، توسعه چندانی ندارند و از جمله موسساتی که امکان همکاری دارند و از این همکاری استقبال می‌کنیم، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است که البته باید مراقبت کنیم  این موسسات دچار تعارض منافع نشوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
صلح یار چیه قانون باید طوری اعمال بشود که همگان بدانند گریز و صلح و مصالحه و .... هم نمی تواند مانع اجرای آن بشود و همه از قانون حساب ببرند. متاسفانه وقتی یک عده ای که صاحب قدرتند قانون را دور می زنند اعتبار قانون نزد مردم هم از بین می رود
در زمینه وراثت خیلی ضعیف ودیر عمل می شود 20سال یک پرونده حل نشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست