بازدید 3254

معدن طرزه کجاست؟ جزئیات انفجار هولناک در معدن پرحادثه

معدن طرزه در روستای طرزه از توابع دهستان دامنکوه بخش مرکزی شهرستان دامغان در استان سمنان واقع است.
کد خبر: ۱۱۹۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ 08 September 2023

به گزارش «تابناک»، این منطقه دارای معادن بسیار زیاد زغال‌سنگ است؛ حدود ۲۵ درصد ذغال سنگ کشور از معادن موجود در این روستا استخراج می‌شود.

طرزه در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین مراکز فعالیت معدنی شمال شرق کشور می‌باشد که شامل ۴ معدن اصلی کلاریز، مجموعه مادر (تونل مادر)، کلمدر برناکی و رزمجا غربی و چند معادن خصوصی دیگر بوده و عملیات معدنی در این محدوده از سال ۱۳۴۸ آغاز شده است.

معدن بزرگ طرزه نیز از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی می‌باشد

این معادن متاسفانه به دلایلی چند نظیر فرسودگی تجهییزات، ضعف مدیریت، ضعف HSE و مواردی همانند در طول سالیان اخیر، دچار حوادث متعددی شده که به برخی از ان‌ها اشاره می‌شود:

حادثه شهریور 1402 معدن طرزه

ساعت ۱۹:۳۰ عصر یکشنبه دوازدهم شهریور بر اثر تجمع گاز در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت البرز شرقی (معدن رزمجاه طرزه) در عمق ۷۰۰ متری معدن در طرزه دامغان، تونل ریزش کرد و ۶ نفر در معدن محبوس شدند. بر اثر این انفجار، تعدادی از کارگران بر اثر استنشاق گاز دچار تنگی نفس و مسمومیت گردیده که با درمان سرپایی در محل، بهبود یافتند و طبق گزارشات، شش کارگر در دل معدن اسیر شدند.

با تلاش نیرو‌های امدادی، عملیاتی و پشتیبانی و پیگیری مدیریت بحران استان سمنان و شهرستان دامغان، در کمتر از ۱۰ ساعت از انفجار معدن رزمجاه طرزه، پیکر بی‌جان ۶ نفر از محبوس‌شدگان این حادثه کشف شد. بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی‌صفت، در تونل محل حادثه‌ی انفجار معدن محبوس شده بودند و فعالیت تیم پیشران برای ایمن‌سازی محل و ورود به تونل برای امدادرسانی ادامه داشت و نهایتأ پیکر بی‌جان این ۶ کارگر بامداد امروز (دوشنبه، ۱۳ شهریور) پیدا شد.

در رسانه‌ها ادعا شده که استاندار سمنان از دقابق اولیه این واقعه در محل حادثه حضور داشت و مدیریت بحران را شخصا فرماندهی کرد. حرف بی محتوا و توهین زشت به افکار عمومی که جای دارد برعلیه منتشر کنندگان این بخش از متن (خبرگزاری ایسنا) طرح دعوی حقوقی صورت پذیرد و در صورت تائید ادعا توسط استاندار سمنان، برعلیه ایشان هم دعوی در دیوان انجام شود (چقدر زشت و کثیف و نچسب، برخی از مسئولان قصد دارند که خود را در صحنه نشان دهند و خود را پای کار به تصویر بکشند. اگر واقعا صلاحیت لازمه در عمل را داشتید که وضع کشور عزیزمان این گونه نبود. گلایه‌ها بماند برای بعد).

حوادث پیشین معدن طرزه

*ظهر ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در تونل "رزمجای مرکزی" معدن طرزه (فعالیت زیر نظر شرکت بخش خصوصی با نام نورگستران با قریب به ۱۲۰ کارگر) شاهد وقوع حادثه بودیم و ۲ نفر از مصدومان توسط عوامل اورژانس و ۲ نفر دیگر نیز توسط عوامل معدن به مراکز درمانی اعزام شدند. به گفته مسئولان بیمارستان ولایت حال هر چهار مجروح این حادثه مساعد بوده و یک نفر از آن‌ها مرخص شده و سه نفر دیگر در بخش جراحی بیمارستان ولایت بستری گردیدند.   

*ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طرزه، از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به‌دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در آن حادثه نیز ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس‌از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

 *۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ براثر ریرش تونل در معدن کلازیر، یک معدنکار فوت نمود. علی رئیسی، پیمانکار تونل اُکلُن ۴ شرکت شمال شرق معدن کلاریز طرزه دامغان در این رابطه اظهار داشت: بر اثر ریزش تونل که عصر امروز در معدن کلاریز طرزه دامغان رخ داد؛ یکی از کارگران این معدن بنام یوسف کوهساری جان خود را از دست داد (۲۰ کارگر در تونل اُکلُن ۴ شرکت شمال شرق معدن کلاریز طرزه مشغول استخراج زغال به روش دبیل بودند).

*در تاریخ ۲۳ و ۲۶ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در دو حادثه جداگانه در معدن طرزه، چند کارگر جان باختند. حادثه اول در اثر ریزش تونل معدن زغال سنگ طزره دامغان رخ داد و در نتیجه آن دو نفر کشته و یک نفر مصدوم شد. در حادثه دوم که در ۲۶ خرداد ماه رخ داد، معدنکار ۳۱ ساله در معدن رزمجای غربی البرز شرقی در اثر گازگرفتگی در معدن و حین انتقال به بیمارستان ولایت دامغان جان خود را از دست داد.

* در سال ۱۳۹۶ نیز، در حادثه گازگرفتگی رخ داده در معدن شماره سه طرزه، یک کارگر کشته شد.

تجزیه و تحلیل ۲۴۷ گزارش حادثه در معادن زیرزمینی زغال­سنگ 

تجزیه و تحلیل ۲۴۷ گزارش حادثه در معادن زیرزمینی زغال­سنگ در سه استان کشور طی یک دوره ۱۱ ساله (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴)، به منظور بررسی و رتبه ­بندی علل حوادث نشان داده است که بیشترین درصد فراوانی رخداد حوادث مربوط به ریزش سقف و کمر بالای کار بوده است. ریزش سقف به هنگام استخراج، نصب استحکامات و تعمیرات به عنوان مهم­ترین علل اصلی و عدم انجام مطالعات شناسایی خطر به عنوان مهم­ترین علل ریشه­‌ای وقوع حوادث گزارش شدند. عدم پایداری سقف کارگاه به عنوان مهم­ترین علت واسطه ­ای وقوع حوادث را می­ توان با تقویت سیستم­‌های نگه­داری و اصلاح تکنولوژی موجود به ­طور موثر بهبود بخشید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی