بازدید 2345

واکنش پزشکیان به یک توئیت

مسعود پزشکیان در باره‌ی توییت عضو دفتر رهبری مبنی بر خبر تاکید رهبری بر گسترش آزادی‌های مشروع اجتماعی گفت: این یک توییت است؛ اگر خود مقام معظم رهبری یک چنین درخواستی کرده باشد بالاخره باید به یک طریقی به مجلس برسد ولی این مجلس با آن دیدگاهی که دارد بعید است بتواند بستری را فراهم کند که آزادی‌های مشروع را باز کند.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵ 03 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از انصاف نیوز، نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس، در گفت‌وگو با انصاف نیوز توضیح داد: بالاخره این نمایندگان همان آدم‌هایی هستند که سعی می‌کنند این محدوده را تنگ‌تر و تنگ‌تر کنند. حالا اگر از اینها درخواست شود که بازش کنند، باید صبر کرد و دید که چطوری می‌خواهند چنین کاری کنند؛ حداقل کمی سخت است که بتوانند.

دکتر پزشکیان درباره‌ی «احصا، تبیین و تحقق این آزادی‌های مشروع اجتماعی» گفت: یک مقدار سخت است، چون نگاه نمایندگان فعلی مجلس یک نگاه مشخصی است و با این نگاه نمی‌توان به آن آزادی‌های اجتماعی رسید. شما در رابطه با حجاب دیدید که چقدر با نگاه برخوردی و شلاقی می‌خواهند مسئله را حل کنند، به جای اینکه بشارت بدهند و اصلاح کنند. در قرآن اول بشارت می‌دهد و بعد نظارت می‌کند اما اینها فقط تهدید می‌کنند. با تهدید نمی‌شود آزادی ایجاد کرد.

وزیر دولت خاتمی درباره‌ی اینکه منظور از آزادی‌های مشروع اجتماعی را چه می‌داند، گفت: همین محدوده‌ی قانون اساسی در رابطه با حقوق شهروندی، آزادی اعتراض، عدم دستگیری آدم‌ها بیش از ۲۴ ساعت، داشتن وکیل، محاکمه‌ی علنی، یا مسائل مربوط به قومیت‌ها، … اگر همین قوانین را اجرا کنند، تصور می‌کنم خود به خود همه‌ی اینها اجرا می‌شود و لازم نیست چیز جدیدی بیاورند. خارج از قانون که قرار نیست کاری کنند؛ فقط اجازه بدهند قانون اساسی جمهوری اسلامی اجرا شود و مثلا هر کسی خواست اعتراض کند نیایند برایش پرونده درست کنند.

او می‌گوید که فصل دوم قانون اساسی، یعنی اصول ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۲، ۳۳، …، تقریبا معطل مانده است. هر جا که با نگاه آنها نمی‌خواند، قانون را زیر پا می‌گذارند و به آن عمل نمی‌کنند. همان چارچوب قانون اساسی را اگر مراعات کنند خیلی از مشکلات و مسائل حل می‌شود.

این نماینده‌ی مجلس تاکید دارد: همان چارچوب قانون اساسی را مراعات کنند، ازجمله در مورد اعتراضات طرف را می‌گیرند چند ماه می‌گذرد و نمی‌گذارند کسی را ببیند. خب اینها خلاف قانون اساسی است. یا در مورد انتخابات، کسی را به خاطر داشتن عقیده‌ای کنار نگذارند. نیاز نیست موضوع جدیدی را برای آزادی احصا کنند؛ همین‌ها را رعایت کنند.

پزشکیان درباره‌ی چشم‌انداز چنین سیاستی گفت: بستگی به نوع رفتار نهادها و گروه‌هایی دارد که مجری آن باشند. تا اجرا نکنند، حرف است. اگر این سیاست از طرف مقام معظم رهبری باشد و اجرا نکنند که خیلی جای اما و اگر خواهند داشت؛ این آقایان هر جا که حرف خودشان است از آقا خرج می‌کنند اما هر جا که نظر آنها نباشد آن دستور و منویات ایشان را هم نادیده می‌گیرند. لذا بعید می‌دانم که اجرا شود.

او در پاسخ به اینکه به فرض که اجرا شود چه تاثیری خواهد داشت، گفت: طبیعی است که در آن صورت فضا بازتر می‌شود، آزادی‌ها بیشتر می‌شود، با منطق با مردم مواجه می‌شوند. ما اگر باوری داریم و برای باورمان دلیل و برهان محکمی داریم، دلیلی ندارد که با مردم برخورد شلاقی کنیم! ما به جای اینکه تهدید کنیم با دلیل، منطق و عملکردمان نشان بدهیم که راه ما بهتر از راه دیگران است. این را در عملکرد می‌شود نشان داد، نه با شعار. حالا ما هی بگوییم که «راه ما خوب است»، ولی وقتی که تا دلت بخواهد فقر، فساد، رانت، رشوه، زمین‌خواری، قاچاق و دزدی در جامعه باشد، چطور می‌توان باور کرد که این سیستمی که درست کردیم بهتر از بقیه است؟!

پزشکیان البته گفت: این موضوع را آقای فضائلی نباید بگوید، من معتقدم خود مقام معظم رهبری باید در یک جلسه‌ای مسئولین را خطاب بدهد که این کار را بکنید. چون شاید این نظر آقای فضائلی باشد و نظر رهبری نباشد. در آن صورت، مقام معظم رهبری باید صریح از مجلس و دولت و قوا بخواهند. توییت یک نفر کافی نیست.

او گفت: معلوم نیست که این دستور یا خواست مقام معظم رهبر است یا نیست. اگر باشد، در دیدار مجلس و دولت صراحتا اعلام می‌کردند و برد بیشتری داشت و پاسخگویی مناسب‌تری را می‌شد از دستگاه‌های مسئول درخواست کرد.

پزشکیان در پایان گفت: اول رهبری باید بخواهد، در آن صورت به تبع یک کارهایی باید صورت بگیرد و مجمع تشخیص مصلحت هم باید مرجع نظارت بر اجرای این خواسته باشد. این را می‌شود پیگیری کرد اگر خواست رهبری باشد ولی اگر فقط یک نفر از دفتر رهبری چنین چیزی گفته باشد، نمی‌توان گفت که این خواست رهبری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست