بازدید 11358

از مهاجرت پزشک عمومی به متخصص و فوق تخصص رسیده‌ایم/ احتمال نیاز به خدمات درمانی از خارج در سال‌های آتی

آمار مهاجرت پزشکان وحشتناک است. غیر از این‌که به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شده تا دلایل موضوع را مشخص کنند، بسیاری از حرف‌های جامعه تخصصی باید جدی گرفته شود. وقتی بحث تعرفه‌ها را داریم و یکی از دلایل مهم جامعه پزشکی نیز همین واقعی نبودن تعرفه‌هاست، باید به آن توجه کرد. دستگاه اجرایی برای این موضوع چه کاری کرده که تعرفه‌ها واقعی شود؟
کد خبر: ۱۱۸۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸ 11 August 2023

مهاجرت پزشکان در سال‌های اخیر به تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده و این در حالی است که برخی مسئولان این موضوع را به جوسازی‌های رسانه‌ای منتسب می‌کنند، اما آیا این مشکل با نسخه‌هایی مانند افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری حل می‌شود؟

به گزارش «تابناک»، این روز‌ها مهاجرت پزشکان و به طور کلی کادر درمان تبدیل به موضوع مهمی در نظام سلامت شده که هرچند برخی به دنبال کتمان این واقعیت هستند، اما مشاهدات نشان می‌دهد که بی توجهی به این موضوع، منجر به رخدادی کم سابقه در نظام سلامت شده است. پزشکانی که با هزینه‌های بسیار زیاد برای نظام سلامت در کشورمان تربیت می‌شوند، به واسطه مشکلات اقتصادی و اجتماعی تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و بسیاری از کشور‌ها پذیرای آن‌ها هستند. حتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس از پزشکان ایرانی استقبال خوبی می‌کنند و این واقعیت روز به روز تبدیل به چالشی بزرگ برای نظام سلامت کشورمان می‌شود.

باید به این فکر کنیم که این موج مهاجرت منجر به مشکلاتی مانند کمبود پزشک در سال‌های آتی می‌شود. حتی اگر ظرفیت دانشجویان پزشکی و دستیاری هم افزایش پیدا کند، ادامه این روند نمی‌تواند مشکل کمبود پزشک را حل کند. با این‌که هشدار‌های فراوانی در این زمینه توسط رسانه‌ها و نخبگان داده می‌شود، اما همچنان توجهی به این موضوع نمی‌شود.

مسائلی مانند تعرفه گذاری دستوری، هجمه‌های اجتماعی علیه جامعه پزشکی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، جذابیت‌های کار و زندگی در کشور‌های دیگر از جمله دلایل افزایش آمار مهاجرت پزشکان برشمرده شده است. موضوعی که در برنامه این هفته «پرسشگر» با اجرای کیانوش جهانپور روی آنتن زنده شبکه آموزش رفت و بررسی شد.

افزایش مهاجرت پزشکان در سال‌های اخیر

رضا لاری پور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این برنامه گفت: موضوع مهاجرت فقط مربوط به کادر درمان نمی‌شود. مهاجرت نیروی انسانی یعنی رفتن یک فرد تحصیل کرده که می‌تواند برای کشور منشا برکت باشد و می‌شد به راحتی او را در کشور نگه داشت. مهاجرت کادر درمان شاید خیلی مهاجرت بارزی به نسبت سایر رشته‌ها نباشد، اما، چون روند و شتاب در این حوزه در سال‌های اخیر بسیار تند شده، مسئله بسیار جدی است. از طرفی توجه به این نکته مهم است که کادر درمان نیروی ارزشمندی است و همه کشور‌ها به این فکر می‌کنند که به نیرو‌های بهداشتی درمانی نیاز دارند و تلاش می‌کنند از نیرو‌های تربیت شده سایر کشور‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: این مهاجرت اختصاص به پزشک و داروساز و دندان پزشک ندارد و حتی سایر حرفه‌های پزشکی نیز در صف مهاجرت قرار گرفته‌اند. برخی فکر می‌کنند افراد می‌خواهند به راحتی بروند در سایر کشور‌ها زندگی کنند، در حالی‌که علاقه افراد به کشور خودشان بسیار زیاد است و مهاجرت آسیب‌های روانی بسیاری برای افراد ایجاد می‌کنند؛ بنابراین افراد به سادگی مهاجرت نمی‌کنند.

لاری پور بیان کرد: ما یک گواهی به نام حسن سابقه کار داریم که یکی از آخرین مراحل برای اقدام به مهاجرت است. البته این به معنی این نیست که هر فردی که این گواهی را می‌گیرد، می‌خواهد به خارج از کشور برود و دیگر برنگردد. نکته مهم دیگر این است که از دوران کرونا، آمار مهاجرتی در کشور وجود داشت که شتاب رو به رشد نداشت، اما بعد از کرونا این آمار قدری کاهش یافت و دوباره حالا آمار افزایشی را بیش از گذشته مشاهده می‌کنیم.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: تقریبا می‌توان گفت که آمار ارائه گواهی حسن سابقه کار به نسبت گذشته دو برابر شده است.

باید محافظت از نخبگان را جدی بگیریم

مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: اگر وزیر بهداشت خودش این طور فکر کند و نسبت به این موضوع نگرانی نداشته باشد، خیلی خطرناک است. به نظر می‌رسد روند مهاجرت میان نخبگان و پزشکان جدی شده است. حتی گفته می‌شود در برخی کشور‌ها حتی مدرک پزشکی هم خواسته نمی‌شود و اگر مطمئن شوند فرد پزشک است، او را پذیرش کرده و از او خدمات می‌گیرند. در خروج سرمایه‌ها از کشور باید سخت گیر و نگران باشیم.

وی ادامه داد: به کسی گفتم که اتومبیل خوب به پزشکان بدهید. فرض کنید فلان پزشک که جراح عروق خوبی بوده و اتومبیل او ۲۰۶ بود، در تصادف کشته شد. یعنی باید محافظت از نخبگان را جدی بگیریم. در مقطعی دولت و مجلس با نخبگان به خوبی رفتار نکرده و مهاجرت را تشدید کردند. باید واقعیت‌ها را ببینیم.

شیخی: آمار مهاجرت پزشکان وحشتناک است

زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در برنامه پرسشگر اظهار کرد: موضوع نیروی انسانی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه نظام سلامت مهم است. از دست رفتن نیروی انسانی بسیار تهدید کننده است، زیرا کل جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر به این موضوع بسیار ساده نگاه کنیم، تهدید بیشتر می‌شود. آمار مهاجرت پزشکان وحشتناک است. غیر از این‌که به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شده تا دلایل موضوع را مشخص کنند، بسیاری از حرف‌های جامعه تخصصی باید جدی گرفته شود. وقتی بحث تعرفه‌ها را داریم و یکی از دلایل مهم جامعه پزشکی نیز همین واقعی نبودن تعرفه‌هاست، باید به آن توجه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: دستگاه اجرایی برای این موضوع چه کاری کرده که تعرفه‌ها واقعی شود؟ ما می‌گوییم مالیات پزشکان در منطقه محروم را بر دارید تا پزشک در منطقه محروم انگیزه کافی برای کار در این مناطق داشته باشد. بعد در صحن علنی مجلس شاهد هستیم که برخی از همکاران مجلس می‌گویند که ما نگاه صنفی داریم و با تذکر فراوان مواجه می‌شویم. همه این موارد به هم وابسته است و زنجیره‌ای است که حلقه‌های مختلفی دارند.

وی بیان کرد: وقتی وارد بیمارستانی در اصفهان برای بازدید شدم، رییس بیمارستان به من گفت یکی از مشکلات اساسی این است که دانشجویان همه حواس‌شان به رفتن است. می‌گویند رفتن ساده‌تر شده و امتحان زبان هم مثل قبل نیست. چند رزیدنت را صدا کردیم و حرف زدیم. یکی از این رزیدنت‌ها از من پرسید: چرا نریم؟

شیخی افزود: مسئولان اجرایی کشور چه پاسخی به این سوال دارند؟ دانشجوی پزشکی، دانشجوی همین جامعه است و هزینه‌های بسیاری برای او شده است. وقتی این دانشجو می‌گوید ساختار اجرایی کشور قبل از آن‌که با ضوابط اداره شود، با روابط اداره شده و در این جامعه با کوتوله پروری، یک شبه خانم دکتر و آقای دکتر مشاهده می‌شود؛ بنابراین همان قدر که این افراد نگران مشکلات اقتصادی هستند، نگران جایگاه اجتماعی خود هم هستند.

این نماینده مجلس گفت: همین دانشجویان بودند که در کرونا به داد جامعه رسیدند و باید در شان آن‌ها برخورد کنیم.

احتمال نیاز به خدمات درمانی از خارج در سال‌های آتی

لاری پور در ادامه برنامه بیان کرد: در صنعت و خودروسازی قابلیت اتکا نداریم، شاید در حوزه امنیت تنه به تنه پزشکی حرکت کرده باشیم. ولی این اتفاق در پزشکی رخ داده که برای هیچ فرآیند درمانی نیازمند خارج از کشور نیستیم و هیچ ایرانی به این فکر نمی‌کند که برای یک عمل جراحی باید به خارج از کشور برود. ولی در آینده نزدیک ممکن است این فضا تغییر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ هزار رزیدنت، ۱۵ هزار پزشک طرحی، ۲۰ هزار عضو هیات علمی، ۹۰ هزار پزشک عمومی و ۶۰ هزار متخصص داریم. شاید حدود ۴۵ هزار پزشک عمومی در مشاغل دیگری کار می‌کنند. میانگین دریافتی این افراد ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و مردم این را نمی‌دانند. برخی می‌گویند که ایران بهشت پزشکان است. این حقوق یا کمک هزینه تحصیلی حدود ۲ تا ۴ میلیون تومان بود و برای افزایش آن، مقام معظم رهبری دستور دادند.

جلوگیری قانونی از خروج نخبگان، روش شکست خورده است

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: جلوگیری قانونی از خروج نخبگان، روش شکست خورده است. برای آزاد سازی مدرک، مبلغی که باید دریافت شود را افزایش دادند. کشور‌های خارجی دیگر به مدرک پزشکی هم نیاز ندارند و می‌گویند بیا اینجا و هم زبانت را بگذران و هم امتحانی از تو می‌گیریم و اگر صلاحیت داشتی، خودمان قبولت می‌کنیم. حتی با چند توصیه از طرف اساتید هم می‌توان این کار را کرد.

وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی همه این موارد را جمع آوری کرده است. در حوزه مهاجرت بیش از ۵ دستور از طرف رییس جمهوری داریم. این دستورات به مراکز مختلف داده شده است.

لاری پور بیان کرد: از جمله دلایل مهاجرت پزشکان می‌توان به مواردی مانند اقتصادی معیشتی، کم توجهی به جایگاه حرفه‌ای و هجمه‌های رسانه‌ای، دلایل شخصی و خانوادگی و دلایل سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.

وی درباره راهکار‌ها اظهار کرد: اولین راهکار، فهم درست و عمیق سیاست گذاران از مسائل حوزه سلامت است. تا زمانی که این فهم درست نشود، اتفاقی نمی‌افتد. زیرا سفره سیاست گذاران با مردم عادی متفاوت است. اگر سیاست‌های کلی سلامت که در سال ۱۳۹۳ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اجرا می‌شد برای ما کافی بود، اما همان هم اجرا نمی‌شود.

لاری پور گفت: تعرفه طلافروشی و وکیل و شیرینی فروش را چه کسی تعیین می‌کند؟ تعرفه جامعه پزشکی تعیین شده و حتی بر اساس واقعیت هم نیست.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: در حدود سال ۱۳۹۰ حدود ۹۴ درصد افراد تب تخصص گرایی داشتند، اما چه می‌شود که متقاضیان دستیاری کاهش پیدا می‌کنند. تعداد پزشکان عمومی در سال‌های گذشته بیشترین تعداد دریافت کنندگان گواهی حسن انجام کار را تشکیل می‌دهند. الان میانگین سنی از ۲۵ سال به ۳۵ سال رسیده است. مهاجرت به خارج از کشور در برابر مهاجرت درون کشور چیزی نیست. الان مهاجرت از شغل به شغل دیگر در کشور تبدیل شده است.

مشکل پرداختی مردم در نظام سلامت باید با نظام ارجاع و بیمه‌ها حل شود

ویس کرمی در ادامه این برنامه گفت: یکی از مشکلات درآمد پزشکان است که انگیز پیدا کرده و بمانند. مشکل دیگر این است که مردم ضرر نکنند که این را می‌توان با بیمه حل کرد. یعنی بیمه‌ها را چنان باید تقویت کرد که هزینه بر دوش مردم نیفتد. راه حل دیگر نظام ارجاع است.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی می‌گویند می‌خواهید خدمات را گران کنید و مردم ندارند. برخی تصمیم‌ها گرفته می‌شود که درست نیست، اما حرف‌های عامیانه است و مشتری خودش را دارد.

وی بیان کرد: این نگاه که پزشکی شغل پردرآمد است هم خیلی‌ها را دچار مشکل کرده است. شخص با این همه سختی درس‌ها را پاس می‌کند و بعد متوجه می‌شود که ۱۲ میلیون حقوق می‌گیرد و از طرفی در بهشت در کشور‌های دیگر به او نشان داده می‌شود. حالا فرض کنید فرد مجرد باشد و خانه هم ندارد و بعد پزشک است. این نگاه به پزشکی که قبله پول دار شدن است، این طور نیست.

از مهاجرت پزشک عمومی به متخصص و فوق تخصص رسیدیم

شیخی در ادامه برنامه گفت: نگرانی کمیسیون بهداشت و درمان این است که وقتی درست آسیب شناسی نمی‌کنیم، نیرو را برای چه کسی تربیت می‌کنیم؟ کمبود پزشک در مناطق محروم یا مراکز استان وجود دارد. یک زمان مهاجرت پزشکان عمومی مطرح بود، بعد از کرونا دیگر مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص و فلوشیپ رخ داده است. این برای جامعه یک درد است. چند سال دیگر باید برگشت به عقب بزنیم و از پزشکان خارجی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نباید به این موضوع با ساده انگاری نگاه کرد و باید جدی گرفت. در سیاست گذاری تلاش کردیم و فریاد زدیم. کمیسیون بهداشت و درمان بود که عامل افزایش حقوق رزیدنت‌ها شد. رزیدنت داخلی در دوران کرونا تمام کشیک‌های بیمارستان را انجام می‌داد و فقط ۱.۵ میلیون تومان می‌گرفت. جلسه‌های فراوانی برای این موضوع گذاشته شد و مقام معظم رهبری دستور دادند که این افزایش انجام شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۲۴
کسیکه خواهان رفتن است بگذارید برود و به علائقش برسد . راه حلش ساده ولی زمان بر است بدون رودرواسی ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی را بشدت افزایش داده و حتی ظرفیت پذیرش عمومی به تخصص را افزایش دهید بدون باند بازی و پذیرش خودیها ، از ظرفیت بسیج و نیروهای متعهد استفاده شود مطمئنا طی چند سال اینده این نقصیه برطرف خواهد شد.
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
پرشک فلک زده ایی که بعد از حدود ۳۵ سال درس خواندن و گذراندن دوره سربازی و طرح اجباری در مناطق دور دست تازه می خواهد عاشق شده و تشکیل زندگی دهد در حالی که آه در بساط ندارد نیاز به دلسوزی و حمایت دارد راه حل عالمانه ایی که من پیشنهاد می کنم این است که این پزشکان که در مناطق محروم کشور خدمت می کنند به مدت ده سال معاف از هرگونه مالیاتی شوند و پزشکانی که سابقه ده سال خدمت در مناطق محروم را دارند یک دستگاه خودرو خارجی بدون پرداخت هرگونه عوارض گمرکی وارد نمایند قطعا با این راهکار جذب کادر درمان در مناطق محروم بسیار بالا خواهد رفت و آمار مهاجرت پزشکان جوان به شدت کاهش خواهد یافت
راه حل مشکل این بود که ارائه دادم
حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند
ناشناس
| Canada |
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
من یک پزشک فوق تخصص هستم سه سال پیش عطای طبابت در ایران را به لقایش بخشیدم در مطبم را بستم و امدم به کانادا
در این مدت روزی نبوده که همکاری ازم در مورد نحوه مهاجرت سوال نکنه
شاید باورتان نشه ولی بیشتر از نصف همکارهای سابقم در همین مدت مهاجرت کرده یا در شرف مهاجرت هستند اکثرشان هم متخصص و فوق تخصص هستند
lموسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
خدا شفات بده با این نظرت .همین نظرات امثال شما هست که اوضاع مملکت به این روز افتاده .پزشک یک نیروی خیلی تخصصی هست مثل کارمند ویک اداره ساده
نیست که از ظرفیت بسیج استفاده کرد .فکر کردی برای تربیت یک پزشک باید چند سال زحمت کشید .چقدر هزینه کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
خلايق هر چه لايق.

احتمالا اگر ذره اي دانش اش را داشتي و مي ديدي عزيزي كه در آي سي يو هنوز شانس زيادي براي زنده ماندن داره چطور بي دليل بال بال مي زنه و فوت مي كنه شايد لحن و محتواي نظرت كمي متفاوت بود
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
در هندوستان بدون آزمون پزشک و دندانپزشک می گیرند، قبل انقلاب پزشکان مملکت هندی بودن، چرا از افزایش ظرفیت وحشت دارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
پزشم فوق تخصص 05:08
متاسفم که کشور نیروی پزشک تخصصی را از دست داده. متاسفم وضعیت کشور را اینگونه نابسامان کردند که همه حتی کارگر معمولی در حال فرار از کشور است. امیدوارم بزودی کسانی که کشور را به این نقطه رساندند ....بگذریم اما شما هم نگاه کنید به امکاناتی که کشور مجانی در اختیارتان قرار داد اما به محض متخصص شدن، حاضر به خدمت به کشورتان نشدید. مطمئن باش در کانادا براحتی ایران طبابت نخواهی کرد. به راحتی ایران از پرداخت مالیات فرار نخواهی کرد. براحتی ایران درآمد چند صد برابری متوسط مردم نخواهی داشت و... و در آخر همچون سربازی هستی که از مقابل دشمن با ترس فرار کردید و ذلت در اختیار قرار دادن حیثیت خود به دشمن را پذیرفتید! ! هر چند خود نیز همچون بسیاری از افراد از وضعیت موجود ناراضی هستیم اما متاسفانه برخی از شماها فقط دنبال پول و تجارت هستید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
نوع نگاه مسئولان هم مثل شماست آنهافقط شیفته خود و حزب خودی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
نا شناس ١٠:٥٩

افسوس كه امكان فرار از ماليات در ايران را يك امتياز مي داني و مهاجرت را ذلت. مگر رسول اكرم ص در شرايط بسيار سخت هجرت را توصيه نفرمودند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بیشتر فشار به خاطر وضعیت داخلی کشور و نابسمانی های به وجود آمده است وگرنه اقدام نمی کردند .... یک جو با ثبات و با آرامش می خواهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اصلا اگر راه حل شما شدني بود و نظركرده ها كل ظرفيتي كه مي گوييد را قبضه نمي كردند باز راه حلي بسيار بسيار گران بود چونكه براي تربيت هر پزشك در سيستمهاي متعارف حدود يك ميليون و صد هزار دلار بايد هزينه كنند و حتي سيستم جهان سومي مثل ايران هم حداقل ششصد ميليون هزينه براي هر پزشك عمومي بايد بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
نظر شما تا حدی اجرایی شده و کشور پر شده از اساتید ودکترهای بی سواد و باعث شده که اولا دانشجوها هم خوب تربیت نشن ودر خصوص پزشکی هم باعث شده مردم سردرگم این دکتر و اون دکتر بشن و اکثریت این پزشکان که سهمیه ای هم هستن بی سواد مطلق هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
پزشکان ما که عموما تا 90 درصدشان نخبه نیستند پس بگذارید بروند.
حدود70 درصدشان که انواع سهمیه های قانونی هستند که در کنکور عین تافته جدا بافته با ایشان برخورد می شود که حداقل اگر بروند دیگر مکررا از انواع رانت قانونی در آزمون های ورودی مختلف استفاده نخواهند کرد و یکبار برای همیشه پایشان را روی گرده ما خواهند گذاشت و بعدش هم آنها به مرادشان خواهند رسید و هم بقیه داوطلبان و مردم آینده شان قابل برنامه ریزی تر خواهد شد.
اون 30 درصد باقی مانده هم نوع دوم یعنی 10 درصد هم که با تقلب و پول سر صندلی پزشکی نشسته اند و پزشک هم نمی شدند شرشان را پدرانشان خودشان می کندند و آن 20 درصد باقیمانده که واقعا آزمون داده اند هم 10 درصدشان در یک کنکور فقط روش های تست زنی را خوب یاد گرفته اند و کلی سرمایه گذاری کرده اند وگرنه دانش آموز نخبه ای از لحاظ درسی نیستند. فقط تست زن های قهاری شده اند که به لطف پول پدر و زحمت معلم و پشتکار زیادشان بوده و در واقع نوع سوم از همان سیستم ناعدالتی آموزشی حاکم بر آموزش کشور
.هستند. می ماند 15 درصد که 5 درصدشان به دلایلی یا به تجارت روی می آورند، فوت می کنند یا تغییر رشته داده یا انصراف می دهند و خلاصه بعضا هم استعداد
شگرفشان هرز می رودنهایتا 10 درصد می ماند که واقعا استعداد هستند. اینها هم روی هم از هر گروه 50 درصدشان می روند و 50 درصدشان می ماندد.
اینم تکلیف پزشکان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اموسوی مطمئنی که از ظرفیت مرفیت استفاده نکرده؟
هر چند پزشکان و متخصصان در حال مهاجرت از کشور هستند ولی در عوض کلی مداح و روضه خون داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
و طب ايراني اسلامي كه علم پزشكي را متحول كرده
یک نگاه به کامنت های زیر مقاله های مربوط به موضوعات پزشکی بیاندازید متوجه می شوید که میزان احترام به جامعه پزشکی چقدر است . لجن مالی پزشکان و کادر درمانی بخاطر اینکه وابسته به دولت نیستند ،راحترین کار در رسانه های عمومی است و عموم هم معمولا از آن استقبال می کنند چونکه گنهکار دیدن خط اول درگیر در درمان نه معارض دارد و نه داغ و درفش !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
كاملا موافقم
چرا اينها بهشت را ترك و به ميان كافران در جهنم مي روند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
يكي از تفاوت هاي مهم بهشت و جهنم آدم هاي ساكن در آنها هستند. كمي فكر كن به اين موضوع
پزشک میخواهیم چی کار ؟!!!
موشک و پهپاد و مستعان داریم . همینا کافیه
خدایا خودت به داد این مملکت برس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
خدا می گوید از تو حرکت از من برکت.
رفراندوم
تنها راه نجات کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
به فرض محال که برگزار کنن به نتیجه میشه اطمینان داشت؟
کیا رفتن
کیا موندن
ای کاش مداح ها مهاجرت میکردن
با سلام،من خودم در جایگاه متخصص داخلی سالیان سال به این مملکت خدمت کردم ولی واقعا شرایط طبابت و پرداخت حقوق و مزایا توی ایران حتی از افغانستان هم پایین‌تر هست،مالیات پلکان و قاصدک و آذرخش همه و همه تیشه به ریشه جامعه پزشکی این مملکت زده، برا اینکه یه پزشک، دوره عمومی و طرح عمومی و دوره تخصص و طرح تخصص رو بگذرونه حداقل 15 سال زمان نیاز داره تازه اگه خیلی زرنگ باشه و همه امتحانات و بخش ها رو بموقع پاس کنه و امتحان کنکور و امتحان دستیاری رو بدون هدر رفت وقت قبول شده باشه، کسی که این شرایط سخت رو گذرونده حداقل انتظارش داشتن یه رفاه نسبی هست نه اینکه بعد از گرفتن مدرک تخصص حقوق 13 ملیون در ماه رو بهش پیشنهاد بدن! این شرایط مهاجرت قطعا وخیم تر میشه و مطمئن باشید با افزایش ظرفیت رشته های پزشکی و دندانپزشکی نه تنها مشکلی حل نمیشه بلکه با ورود افراد سهمیه ای و بیسواد قطعا سلامت مردم آسیب های جدی تری رو خواهد دید کما اینکه همی الان مردم آسیب های زیادی رو دارن میبینن ولی جایی در مورد اونا گفته نمیشه، راه حل برون رفت از این شرایط نابسامان، توجه به جایگاه نیروهای کارآزموده و تخصصی و حذف مالیات های نجومی و طرحهایی مثل قاصدک و آذرخش هست و این در صورتی اتفاق میوفته که در دید مسئولین درمان و سیاسیون ما، سلامت مردم و خانواده ها در اولویت باشه
متاسفانه صعنت بیمه در ایران بسیار ضعیف است و بیشتر جنبه صوری دارد!!! اکثر ملت بیمه هستند ولی بیمه هایی با پرداخت هایی که اگر نباشند بهتر است!!!
در کدام کشور دنیا ویزیت متخصص در بخش خصوصی معادل قیمت یک کیلو رطب و در بخش،دولتی معادل یک بسته سایز متوسط چیپس است ؟؟!!!!
در کدام کشور دنیا حق الزحمه یک آنژیو گرافی که یک پروسسور پر ریسک و استرس زا است معادل یک جفت کفش ایرانی است ؟؟!!!!!! که البته این حق الزحمه شش الی ۹ ماه بعد پرداخت می‌شود با کسر ۱۰ درصد مبلغ به عنوان مالیات.
در کدام کشور دنیا حق الزحمه یک عمل جراحی قلب باز که جزو سنگین ترین و پر استرس ترین اعمال جراحی است ،معادل قیمت یک دست کت و شلوار معمولی (نه برند) است ؟؟!!!!
سال ۹۶ تعرفه ویزیت در بخش خصوصی ۳۸ هزار تومان بود. در همان سال گوشت قرمز کیلویی ۳۸ هزار و مرغ هر کیلو ۶۵۰۰ تومان و رطب یک جعبه ۶۰۰۰ تومان و شیر یک بطری،۱۵۰۰ تومان و برنج شمال کیلویی ۱۰ هزار تومان و پژو ۲۰۷ اتومات ۴۸ میلیون تومان بود..الان به قیمت‌ها توجه کنید.
ویزیت ۱۳۵ هزار تومان یعنی تقریبا سه و نیم برابر شده طی شش سال.
گوشت قرمز ۴۸۰ هزار
مرغ ۹۰ هزار
رطب ۱۱۵ هزار
شیر ۳۰ الی ۳۵ هزار .
برنج شمال کیلویی ۱۱۰ الی ۱۲۰ هزار
پژو ۲۰۷ اتومات ۸۰۰ میلیون تومان !
مشاهده کردید که تمام قیمت‌ها طی شش سال اخیر ۱۲ الی ۲۰ برابر شده اند . از جمله اجاره مسکن و مطب.
اما طی همین زمان تعرفه های،پزشکی فقط ۳ الی ۳ و نیم برابر شده اند!
این بی عدالتی است که انجام شده و بعد هم برای انحراف افکار عمومی ،پزشکان را متهم به زیاده خواهی و فرار مالیاتی می‌کنند!!!
فرار مالیاتی برای پزشکان اصلا امکان پذیر نیست. چه الان که تمام خدمات پزشکی on line است و چه قبلا که در دفترچه های بیمه بود. فرار مالیاتی برای پزشکان امکان پذیر نیست. حتی اگر کارت خوان نداشته باشند. چون مشخص است هر پزشک چه تعداد ویزیت کرده. قبلا از دفترچه های،بیمه که آمار نسخ مشخص بود و الان هم که on line است.
اما زیاده خواهی !
با مقایسه قیمت کالاها و خدمات نسبت به حق الزحمه پزشکان مشخص شد چه کسانی زیاده خواه هستند!! شیر ۱۵۰۰ تومانی را دولت اعلام کرده ۲۵۰۰۰ تومان ! رطب ۶۰۰۰ تومانی الان ۱۱۵ هزار !!! مرغ ۶۵۰۰ تومانی الان ۹۰ هزار !!!! می‌بینید که همه ارقام ۱۵ برابر شده اند و بعضی،قیمت‌هایی است که دولت اعلام کرده!
اگر ۳ برابر شدن یک خدمتی می‌شود زیاد خواهی ، ۱۵ برابر شدن آن چه نام دارد ؟؟؟!!!!!
نتیجه این شده که تا حال حدود ۱۰ هزار پزشک از کشور رفته اند. الان در ایران هر ویزیت در بخش خصوصی کمتر از سه دلار است !!!
این رقم در عراق ۲۰ دلار
در ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس ۴۰ الی ۶۰ دلار است. در همین کشورها قیمت یک خودرو یک سوم قیمت آن در ایران است !!!!!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
جناب تویوتا درد دل تو تا اندازه ایی درست است ولی شما فقط یک بعدی به قضیه نگاه کردی اگر ویزیت یک پزشک متخصص مثلا دو میلیون تومان باشد در حال که بیمه ها هم کمتر از ده درصد هزینه را تقبل می کنند آیا باید مردمی باشند که توانایی پرداخت این پول را داشته باشند ؟
آیا کارگر و کارمندی که ۱۰ میلیون حقوق می گیرند باید به خاطر نداشتن پول ویزیت بمیرند ؟
پس باید درآمد همه افراد جامعه متناسب افزایش یابد تا همه مردم توانایی دسترسی به خدمات درمانی داشته باشند و درآمد پزشکان هم متناسب افزایش یابد
من موافق دریافت برابر دریافت ویزیت فوق تخصص برابر دریافت آرایش ابرو توسط یک آرایشگر زنانه که‌معادل ۸۰۰ هزار تومان است می باشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دوست عزیز کلی نوشتی اما به یک نکته کوچک توجه نکردی، اون هم مردمی است که قراره از خدمات پزشکی استفاده کنند. دانشگاه مجانی در اختیار درس خوان ها قرار گرفته تا برای همین مردمی که بعضا قدرت خرید یک قرص کامل نان هم ندارند، خدمات ارائه دهد. الان وضعیت طوری شده که برخی برای کارگری و فعلگی هم مهاجرت می کنند چون پول کشور بی ارزش شده. این صحبت ها مخالفت با خواسته پزشکان نیست اما باید تورم در کشور کنترل شود. میزان درآمد پزشکان چند برابر متوسط درآمد مردم ایران است؟ آیا در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هم چنین اختلافی وجود دارد؟ ایا فرار از مسئولیت های پزشکی و خطاهای پزشکی که در ایران روی می دهد قابل مقایسه با اروپا و آمریکا .
است؟ میزان پرداخت مالیات چطور؟ مطب هایی مراجعه نکردید که حتی کارت خوان در آن وجود ندارد و به بیمار می گویند پول نقد بده؟ در حالی که امروزه هندوانه فروش ها هم پوز دارند! احترام به بیمار چطور؟ تا به حال اروپا رفتید ؟ نحوه برخورد پزشکان با بیماران را دیدید؟ مشایعت بیمار تا درب خروجی توسط پزشک را مشاهده کردید؟ به هیچ عنوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ينال بندري، ويزيت دو ميليون توماني كجا بوده؟ كي گرفته؟ ويزيت اكثر پزشكان تقريبا معادل يا كمي بيشتر از يك اصلاح سر مردانه است. ببخشيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اتفاقا پزشكان براي رعايت مردم بوده كه تا همين جايش را تحمل كرده اند وگرنه چند سال متوالي قرار است هزينه بي كفايتي متوليان درمان كشور از جيب كادر درماني پرداخت شود ؟ باور كنيد هيچ قشري ديگري سقوط اقتصادي اي مانند سقوط پزشكان را تحمل نمي كرد با احترام ، حتي معلمان هم به اندازه پزشكان سقوط نكردند اينرا چشم بسته نمي گويم چونكه والدين من معلم بوده اند و مقايسه ام الكي نيست
وقتی شبکه های اجتماعی رو محدود و فیلتر میکنید
آموزش رایگان رو پولی و گران میکنید
هزینه زندگی رو گران میکنید
تفریح و سرگرمی رو حرام اعلام میکنید
آموزش عالی رو برو برای جوانان لایق قطع و مفتخورهای سهمیه ای و متقلب سهل و آسان میکنید
شغل برای جوانان لایق رو به آرزو تبدیل میکنید و خودی ها راحت سرکار هستن
کشور خالی از نیروی نخبه میشه و تیشه به ریشه اعتماد پویایی و سرزندگی جوانان این مملکت می‌زنید
ما رو که بدبخت کردین و عمرمون رو تباه حداقل بچه هامون رو بدبخت نکنید
این کشور در آینده تاوان سختی برای نامید کردن و آواره کردن جوانانش پرداخت میکنه
در شهرستان محل زندگی ما بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ اتفاقهای خوبی در زمینه بهبود خدمات بهداشتی و درمانی افتاد از جمله دسترسی به پزشکان متخصص بیشتر شد خواستم از آقای قاضی زاده وزیر وقت تشکر کنم اتفاقا در همان زمان جامعه پزشکی مورد بیشترین هجوم از طرف رسانه های رسمی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
حتما فريمان هستيد!
با توجه به فرمایشات ایشان بهتر است هر چه زود تر ظرفیت تخصص پزشکی افزایش یابد و اجازه ندهیم مافیا این ظرفیت را کم نگه دارد.
خوب حالا دیگه به جایی رسیدین که یکی به نعل می زنید یکی به میخ . متخصص ایرانی فرار میکنه می خواین بجاش دکتر هندی - افغانی - عراقی - لبنانی - سوری - نیجری - پاکستانی و غیره وارد کنید . دستتون درد نکنه . ولی واقعا شما را بخدا خجالت نکشید .
از اون ۲۰ هزار عضو هیات علمی ده هزارتاش در حال رفتن هستند. حالا هی تو رادیو تلوزیون برنامه بذارین و مجلس سقف حقوق بذاره و … همه دارن میرن
فقط پزشکان مهاجرت می کنند؟
مملکت مهندس خوب نمی خواهد؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
نه مهندس به چه درد میخوره اوس ممد افغانی بهتره! ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
مملكت مهندس خوب هم مي خواهد. بدون ترديد

جريان پزشكان از اين جهت بُلد شده كه چند سالي بسيار هدفمند پزشكان را كوبيدند، جامعه را نسبت به پزشكان بي اعتماد كردند، فرار مالياتي را كه فقط مختص اين صنف نيست شديدا برجسته كردند. .سوژه خوبي هم بود براي انحراف افكار عمومي تا بي سروصدا كارهاي خودشان را بكنند.

دزدي و حق ناحق هاي كلان در خيلي جاهاي ديگر به صورت سيستماتيك داره انجام مي شه كه اكثريت مردم كوچكترين اطلاعي از آنها ندارند
یعنی واقعا نمیدونین چی به سر زندگی مردم آوردین و نیازه مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کنه؟ با این وضع اقتصادی و اوضاع خراب آب و برق و امکانات زندگی و برخوردهای هرروزه با مردم، تعجب نداره هرکی امکانش رو داشته باشه مهاجرت کنه.
آقاي مهران مديري

با كمك دوستان در صدا و سيما كاملا هدفمند طنز بساز و پزشكان را مسخره كن. سوژه بسيار خوبي است براي اكثريت مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دکی خیلی اختلال شخصیت خودشیفته ات زیاده یک تست آنلاین در اینترنت بده!!!
متاسفانه دست هائی درکاراست که پزشکان طرازاول ونخبگان دانش پرشکی کشورمان رااز خدمت رسانی به بیماران محروم سازد وآنها رافراری دهد وانوقت ازافراد بی استعداد به زور پرشک تولید شود که بااین سیاست پزشکی کشورما که درحد بهترین های دنیا بوده بشدت سقوط واین امتیاز ویژه که بعدازانقلاب نصیب کشورمان شداردست برود چیزی که‌بسیار مشهوداست بخصوص طی دو تا سه سال اخیر مهاجرت اساتید وپزشکان خوب کشور بوده که هیچ جایگزیتی برایشان نیست مشخص نیست چرا باید بهترین سرمایه های کشورمان راکه باهیج مبلغ پولی قابل خرید نیستند براحتی باسیاست های نادرست ازدست بدهیم که دودش بچشم خودمان ونسلهای بعد ازخودمان خواهد رفت
دلیل مهاجرت نخبگان فقط بحث اقتصادی نیست بحث سیاسی و فضای بسته کشور از نظر سیاسی اجتماعی و ... در آن دخالت دارد اینجا حتی مردم در انتخاب پوشش خود حق انتخاب ندارند بنابراین نخبه ها کار آفرینان و افراد متمول مهاجرت می کنند و اشخاصی که می مانند در نسل بعد نسلی ضعیف و کم هوش و با انواع و اقسام بیماری ها ناشی از فقر تغذیه ای خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اتفاقا با هر کدوم که صحبت میکنی فقط صحبت پوله فقط
مردم بی تخصصو الاف هم دوس دارن برن خارج و نمیتونن چه برسه به پزشکها و کسانی که اون طرف خریدار دارن
معلومه میرن
الان بقیه نخبه ها دارن دریافتی مناسبی میگیرن که شما فقط به پزشکا بند کردید.
هر کسی در این کشور خدمت صادقانه انجام می دهد باید تکریم شود .

پزشک، پرستار ، معلم، استاد دانشگاه و همه مشاغلی که از واسطه گری بدورند.

در نطام مالیاتی ما فقط درآمد به عنوان یک عدد ملاک محاسبه است!

در حالی که کیفیت و چگونگی تولید و کسب این درآمد باید مد نظر قرار گیرد.

درآمد پرستاری که شیفت شب خدمت می کند، آتش‌نشانی که هر لحظه با مرگ مواجه است، معلمی که فکر و ذکرش رشد فرزند من و شما است، پزشکی که در یک منطقه محروم خدمت می کند، عزیزانی که در صنایع مربوط به نفت و گاز در مناطق عملیاتی جنوب، دور از خانواده و در گرمای شدید، زحمت می کشند، آیا باید مالیاتی مشابه واسه گران باشد؟

مالیات عادلانه، یک راه صحیح و شدنی برای هدایت افراد به مشاغل خدمت رسان و کنترل زالو های اقتصادی است.

نخبگان علمی جامعه، توقع مالی زیادی ندارند. اگر داشتند که وارد مسیر علم نمی شدند.

نگاه داشتن آنها در وطن نیز اول با تکریم و ایجاد عدالت در کسب حداقل های زندگی برایشان مهیا می شود.

کاری کم هزینه که فقط درک صحیح از صورت مساله را می طلبد.
هیچ عارضه یابی میشود که علت مهاجرت چیست؟ بابا تو این مملکت به پزشگ به چشم غارتگر نگریسته میشود .دارایی دمار از روزگار انها در اورده است.پزشک بعد از اینهمه زحمت وقتی بی حرمتی از سیسنم میبیند به فکر مهاجرت میافتن جهت یافتن اعتبار و حرمت خود
فقط مختص پزشكان نيست. در بيشتر مشاغل هست. انسان جايي مي رود كه به وي بها بدهند.

جامعه اي كه در آن اميد و پويايي نباشد زنده نيست. و جالب است كه خيلي از مسئولين اين را قبول نمي كنند چون نمي خواهند پاسخگو باشند.
بروند که دیگه برنگردند.اینجا ایرانه و درآمد مردم به ریال و تومان ولی این پزشکان زیر میزی به دلار حساب میکنند ، اندازه قیمت خون پدرشان طلب میکنند.اولا که زیر میزی خلاف است ، دوما آخه اینقدر زیاد ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
شما تقصير نداري. اطلاع نداري

فقط همينقدر بگم كه درصد بالايي از پزشكان كه هنوز كار طبابت مي كنند به زحمت اموراتشان را مي گذرانند. باور نداري بيشتر تحقيق كن متوجه مي شي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
خيلي قشنگ با سيبل قرار دادن پزشكان افكار عامه مردم را از برخي مسائل منحرف كردند. درصد پزشكاني كه برايشان امكان زيرميزي گرفتن هست در مقايسه با جمعيت پزشكاني كه هنوز طبابت را رها نكرده اند و كار پزشكي مي كنند بسيار ناچيز است. ولي متاسفانه اكثر ما از پيش قضاوت خود را كرده ايم و همه چيز را سياه و سفيد مي بينيم

در يك معامله خانه يا ويلا شما راحت به بنگاهي املاك يك پول تپل و مفت مي دهي بعد صحبت پزشكي و درمان كه مي شه زورت مياد پول بدي و صحبت از قسم و شرافت... مي كني
جانیاز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
الان تو بدن داغه، بذار چند سالی بگذره، اون موقع می فهمی که چی به سرت اومده. باید بری از پزشکای زبان بفهم جیبوتی التماس بکنی.
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
مساله پول نیست، فعلا در ایران پول دار و بی پول در حال تحمل استرس هستند،فضای آزاد و سالم یک جامعه از پول مهم تره.
همینی که هست هر کی نمیخاد بزاره بره
??? موضوع مهم و جالبی بود و بنظرم حق مطلب را میهمانان برنامه نتوانستند بجا آورند. تمرکز روی پول و تعرفه درمان و ... شاید دغدغه گروهی اندک باشد ولی فشارهای اجتماعی و بی ثباتی سیاسی، تبعیض و ظلم و ... بعلاوه عدم امنیت شغلی نه برای خودشان بلکه فرزندانشان و ناهنجاری های حاضر علیه خانواده ها؛ همینطور تنگی فضای موجود برای خدمتگزاران واقعی مردم را نباید زیر فرش پنهان کرد. مگر قبل انقلاب که تمایل به مهاجرت‌ نزدیک به صفر بود وضعیت اقتصادی جامعه پزشکی خیلی عالی بود؟ پزشکان هم نسبت به بقیه آحاد جامعه زندگی نسبی متوسطی داشتند. در چند ماه و سال اول انقلاب که چند هزار پزشک و استاد دانشگاه مهاجرت کردند مشکل اقتصادی عامل اصلی بود‌؟ دیکتاتورک های کوچک که دانسته یا ندانسته فضای اجتماعی و شغلی را ناامن کردند و کرده اند را نمی توان نادیده گرفت. مدیران میانی نقش کمی در نارضایتی و حذف افراد نداشته اند. کم از این مدیران نداشته و نداریم که افراد دانا و مخلص به مردم و مملکت را فراری داده اند و گاه پس از مدتی پرونده فساد اخلاقی و مالی و ... برملا می شود. آنها خرابکاری خود را کرده و می کنند و نمی توان بدون بررسی ریشه ای علت ها؛ مسئله را حل کرد یا جلو مهاجرت را گرفت. هجرت قطعا مذموم نیست ولی این که فردی کشور و سرزمین آبا و اجدادی خود را ترک می کند و به سرزمینی که مال او نیست می رود باید به متغیرهای دافعه و جاذبه مهاجرت تمرکز کرد. من کمتر کسی را دیده ام که از رفتنم متاثر شده باشد. بسیاری می گویند: خوش به سعادتت راحت شدی!! آنها که عقل ندارند و تریبون دارند می گویند مملکت همین است که ما می گوییم و ما می خواهیم! هر که نمی خواهد برود!! خوب می روند بعد گروهی مثل نماینده مجلس و ... فیگور دلسوز مملکت را می گیرند که چرا می روند؟ و اگر بجای پژو ۲۰۶ به آنها ماشین شاسی بلند بدهیم نمی روند!! کدام نماینده خودرو شاسی بلند اهدایی!! را نپذیرفت؟ و گفت افرادی هستند که استحقاق بیشتری دارند یا اصلا زیر بار نرود؟ خفیف کردن موضوع مهاجرت نخبگان به مبلغ تعرفه و خودرو و ... بنظر اهانت به افراد دلسوزی باشد که حتی برای مجانی کار کردن در کشور هم جایی ندارند... تفکر مدیران ما خراب است. در حوزه پزشکی آیا آن تعداد معدودی که با رانت و ... توانسته اند بیمارستان خصوصی بسازند یا سهام چند صد میلیاردی به دست بیاورند حاضرند بروند و فکر برگشتن نباشند. مافیای پزشکی وابسته نفس جمع کثیری را بریده است...
آقای دکتر جهانپور گرامی ضمن تشکر از شما بابت طرح این مسائل اساسی؛ تصور می کنم اگر این نشست ها به ملاحظه کاری و تنها پوسته علل را دیدن و دعوت از میهمانان خجالتی محدود باشد حتی می تواند توهم مدیران ارشد را نسبت به علل این پدیده تشدید کند و هیچگاه به حل مسئله کمک نکند.
علت مهاجرت پزشكان و كادر درمان تعرفه و ميزان درآمد نيست چون هيج جا مثل ايران پزشكان درآمد ندارند
پاسخ ها
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
کاملا درسته علت پول نیست ، فضای حاکم بر جامعه است.
حقوق پزشک عمومی در ایران خیلی کم است ولی پزشکان متخصص فوق نجومی مثلا ماهی ۳میلیارد!اندازه ۷۰پزشک عمومی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
بعضي از فوق تخصص ها شايد. و البته كسي صحبت از دندانپزشكان نمي كند!! چرا؟ هيچ وقت فكر كردين؟
هر کی ناراحته جمع کنه بره!!!یاد کی و چی میوفتید بزرگواران؟
چذا؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!؟؟؟!!!
علت؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟
بزار برن
از خود راضی های از خود متشکر
مالیات فرار کن
تا امثال استاد تبریزیان هستند
نیازی به این دکترای مالیات نده نیست
پاسخ ها
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
دوست محترم وقتی تا چند سال آینده پزشک هندی و پاکستانی آوردند اون موقع متوجه میشی چی گفتی.
همانها که در ظاهر مخالف غربند در واقع خود و بچه هایشان در نهایت با سرمایه های کلان به همان غرب مهاجرت میکنند وقتی با سهمیه بچه های اینها رو پزشک میکنید معلومه دیگه میرن باید بدون سهمیه بچه های با استعداد و دلسوز کشور رو در رشته های مختلف و به ویژه پزشکی پذیرش نمائید
مهم حجاب مهاجرت و فقر که مهم نیست مسولین کشور هم که جراحی کاراشون تو خارج انجام میدهن.
اصلا برای اینها مهم نیست که نخبگان، متخصصان و سرمایه داران مهاجرت کنند، متاسفانه سیاست های خارجی و داخلی شکست خورده امید به آینده را با شکست مواجه کرده است.
همه میگن آمار وحشتناک است لطفا" اعلام کنید !!!!!!!!!!!!!!

دادش نخبه فقط پزشک نیست همه حتی یک کارگر هم میتونه نخبه باشه ولی با توجه به شرایط این شغل را گرفته!!!!!!

مشکل اینجاست که پزشکان ببخشید نخبه های شما سیر نمی شوند !!!!!!!!!!!!!!
خیلی هاشون سسهمیه ای هستند این حرص دربیاره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اتفاقا بيشتر غير سهميه اي ها مهاجرت مي كنند
مهاجرت پزشکان ایران با مهاجرت سایر افراد متفاوت است. پزشکان میروند خارج و برج ها و ویلاهای تریلیون تومانی خودرا که با کارانه ها و زیر میزیهای ناحق نجومی خریده اند در ایران کرایه میدهند و با درامد آن در خارج عشق و حال میکنند. هیچ کشور توسعه یافته ای مدارک پزشکان ایران را که ۷۰ درصد آن ها هم سهمیه ای هستند قبول ندارد.
این خیلی بد هست که به پزشکان که اکثرا بهره هوشی بین ۹۰ تا ۱۲۰ دارند میگویییم نخبه. این حرف یعنی اینکه مردم ایران عقب مانده و کند ذهن هستند که در آن پزشکان که در بقیه جهان یک مدرک تحصیلی عادی و متداول هست نخبه محسوب میشوند.
کارانه های نجومی را قطع کنید و صرف اعزام بیماران به کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات کنید. در آن جا پزشکان سهمیه ای و بیسواد وجود ندارد و باعث ارتقای کلی سلامت مردم کشور میشود. بیمارستان ها ما تبدیل شده اند به کشتارگاه.
هم طب اسلامی داریم و هم نذر و نیاز به پزشک احتیاجی نیست
تابناک جان‌برو تو ارشیو خودت بگرد ببین چقدر به پزشکان توهین کردی و ناسزا گفتی. برین از پاکستان پزشک در پیت وارد کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
حداقل 17 دفعه نظر مخالف خود را در توهين هاي تابناك ارسال كردم كه منتشر نكرد ، حالا معلوم نيست كه چرا رويه اش را عوض كرده ! لابد يا آش آنقدر شور شده كه آشپزها هم فهميده اند و يا بخاطر انتخابات است و ....
من نمی فهمم، چرا وزارت بهداشت ظرفیت پزشکی را کم می کنه، ما پزشک لازم داریم.
چرا می روند؟
یکی از کسانی که قطعا از مهاجرتش به آفریقا حمایت می کنیم همین ویس کرمی است. بالاخره آنگولا و سودان جنوبی هم پزشک لازم دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اتفاقا آينده كاري و احترام و آزادي پزشكان آفريقايي از ايراني ها بيشتر است . بنده خبر مستقيم از ساحل عاج و كنيا دارم كه با وجود فقر بيشتر كادر درماني با احترام بيشتري كار و زندگي مي كند و در ضمن چهار پنج يال هم كه كار مي كنند به راحتي جذب سيستم درماني كشورهاي پيشرفته مي شوند
اتفاقا اون هایی که درآمد بالایی دارند و دلار جمع کردن دارن میرن
چرا مهندسان کشور نمی روند؟
چون دلار مهاجرت را ندارند.
نا سپاسی و پرتوقعی در قشر های مرفه بیشتر می افتد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
در مورد مهاجرت دانشجويان دانشگاه شريف شنيدين چيزي؟
یک مداح که دو روزمحرم مراسم میرود چقدر میگیره ! یک میلیون و پونصد تومن؟
مشکل در خود سیستم پزشکان است. سختی های دوران دانشجویی که بعضا نیاز نیست سبب
شده فارع التحصیلان فاصله خود با سایر صنوف خدماتی را بسیار زیاد ببینند و رقمهای نجومی مطالبه بکنند. اینکه دانشجو در بیمارستان به تنهایی کار کند و استارش کارانه بگیرد، اینکه دانشجوی پزشکی خورش بیمه نباشد، .... از این دست مشکلات منظورم است.
بروند به جهنم با امکانات این کشور دکتر میشوند و بعد میروند نوکری اعراب را میکنند این که چه درآمد ما کم است ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
اب رو بریز اون جایی که می سوزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
جسارتا اين جهنمي كه اشاره فرموديد شامل فرانسه هست يا نيست
ما پزشکی مدرن نمی خواهیم
طب سنتی همه مریضی ها را بهتر درمان می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
یادت باشه مریض شدی نری پیش دکتر مدرن
محصول تفکر ساندیس گرایانه هر کی دوست نداره جمع کنه بره همین می شه
همه مشکلات کشور، تاکید می کنم «همه» مشکلات این کشور دو سه تا ریشه اصلی و اساسی دارند که تا این ریشه ها وجود داشته باشد هیچ راه حل مقطعی جوابگو نخواهد بود. اگر چشم بینا و گوش شنوایی باقی مانده باشد (که ظاهراً نمانده) این مشکلات اساسی باید در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه سنگین - - حل شود و الا که فقر فساد گرونی میریم تا ...
با دنیا صلح کنید همه در رنج و عذابن
ای بابا چرا کشوری با این همه ثروت خیلی راحت داره سرمایه هاش را ازدست می دهد یک دکتر فوق تخصص چند سال درس خوانده طرح گذرانده عمر ما دیگر برای یک نوازد که بخواد بزرگ شود و فوق تخصص بگیرد کفاف نمی کند
قاضی زاده هاشمی نیز به کانادا مهاجرت کرد ، اخوی وزیر اطلاعات روحانی نیز شهروند کانادا است
متخصص ها و فوق تخصص ها برای پول نمی روند. نگران آینده خود و فرزندانشان هستند. می روند تا کارهای سطح پایین تری انجام دهند اما آرامش و امید و آینده بهتری داشته باشند.
اینا رو ولشون کن حجاب رو بچسب
در همین صفحه دست کم 5 تبلیغ برای مهاجرت هست!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
آفرین به نکته سنجی شما .
بادرود،مگرتنهاپزشگان هستندکه اقدام به مهاجرت مینمایند،درحقیقت تعدادزیادی ازنخبه های فارغ التحصیلان بهترین دانشگاههای کشوراز گرایشهای مختلف وهمچنین سرمایه داران که توانسته انددراین ۴۴سال بخصوص ۱۰ساله گذشته هرچندکه این تصمیم بسیاربرایشان سخت بوده ولی تصمیم گرفته اندتا فراررابرقرارترجیح دهندوعلت کاملا واضح است که بسیارجای تاسف دارد.
از خارج یعنی این که پزشک افغانی بیاریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
ساليان سال هست كه پزشكان خدومي از افغانستان در جايگاه هيئت علمي مشغول هستند و همان چند نفري كه من مي شناسم بسيار با سواد و زحمتكش هستند
درهمه اقشار به دلیل مهاجرت کمبود داریم ،این کمبود برای همه مشاغل است . لطفا این نوع کمبود ها را مختص یک شغل ندانید.
تنها راه رفع مشکل کمبود پزشک گسترش رایگان دانش پزشکی می باشد.
آموزش دوره پزشکی که اونقدر خرجی نداره. هر کی علاقه داره و میخواد بهش آموزش بدیم. وقتی تعداد پزشک زیاد شد مراجعه به مطب ها کمتر میشه از اونطرف پیشگیری از بیماری بخاطر افزایش اگاهی مردم افزایش پیدا میکنه و هزینه های دولت تو بخش درمان کاهش پیدا میکنه.
فقط مشکل اینجاست که مافیای پزشکی انحصار ایجاد کردن و نمیزارن دست زیاد شده. نتیجه این خودخواهی و طمع شلوغی مطب ها و بیمارستانهاست و افزایش بار مالی.
تنها راه جذب کادر درمان در مناطق محروم کشور معافیت مالیاتی به مدت دست کم ده سال و اجازه واردات یک خودرو خارجی بدون تعرفه گمرکی برای پزشکانی که بیش از پنج سال در این مناطق خدمت کرده اند می باشد
قطعا با این راهکار عالمانه جذب نیرو در مناطق محروم بسیار بالا خواهد رفت
تعرفش خیلی هم زیاده. مثلا از پی اچ دی سایر رشته ها بیشتر درس خوندن؟ چرا باید چند ده برابر دکتری سایر رشته ها درامد داشت هباشند؟
تعرفه چیه میخواید از آب گل آلود ماهی لگیرید تعزفه رو بیشتر ازین گرون کنید؟! یک متخصص پزشکی که روزی چهل نفر رو دست کم ویزیت میکنه از هر کدوم ۱۴۰ تومان و از بیمه پنحاه تومان میگیره در ماه ۲۵ روزه چقدر میشه؟ میشه ۱۹۰ میلیون تومان. علت را در جای دیگر جستحو کنید همان علتی که سایر ایرانی ها را ترغیب به مهاجرت کرده
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
تازه باید در آمد از خرید و فروش املاک و اجاره کشی از مردم را در کنار آن به حساب آورد. آنوقت روشن میشود که دلایل کم در آمدی توسط بانک جهانی توسط اتاق بازرگانی و بانک های خصوصی تبلیغ میگردد؛
بزرگترین گروه شغلی پس از بانک ها پزشکان هستند که دلال پروری میکنند و از آنها سود خوبی بجیب میزنند
برای افزایش تعرفه  ها , توجیهات الکی نیارید. برخلاف باقی رشته ها برای پزشک ها هم فرصت  شغلی زیاده هم درآمدشون با درامد پزشک های اروپا, کانادا, و امریکا برابری میکنه (البته با هزینه به مراتب کمتر).
علت  مهاجرت پزشکها , همان دلایلی که نخبگان باقی رشته ها تا حالا مهاجرت میکردند (بی عدالتی, عدم اطمینان به آینده , بی قانونی, فساد , آدم امنیت,  آینده  فرزندان, آزادی های فردی و اجتماعی,  ...)
. چرا قبلا مهاجرت پزشک کم بود: چون تو  کشورهایی  مثل کانادا برای کار با مدرک پزشکی باید از هفت خان رستم رد بشن و سالها صبر کنند.
  چرا اخیر مهاجرت پزشکها زیاد تر شده , چون این کشور ها  با کمبود نیروی کار در حوزه سلامت مواجه شدند, و شرایط کار رو تسهیل کردند
فکر می‌کنید مشکل فقط مهاجرت هست ؟ توصیه می‌کنم یک‌سر به دانشکده های پزشکی بزنید تا ببینید افزایش بی در و پیکر چه بر سر آموزش آورده ، دانشجویی که در طول تحصیل خود حتی یک مریض ندیده کم نداریم !
اساتید بزرگوار به علت دغدغه های مالی و اقتصادی انگیزه و تلاشی برای آموزش به دانشجویان ندارند...
حداکثر یکی دوسال دیگر متوجه عرض بنده خواهید شد ، وقتی بیمار مرگ در منزل را به مراجعه به پزشک سهمیه ای و بیسواد ترجیح دهد.
تو رو خدا اینقدر پزشک پزشک نکنید. فشار اقتصادی رو همه مردم هست و هر کس می تونه مهاجرت می کنه. این پزشکا زمان اقای قاضیانی که ویزیت ها رو سه برابر کرد جیباشون از خون مردم بدبخت پر شده. حالا هر کی پزشک شد باید بنز سوار بشه و 3-4 تا ویلا تو شرق و غرب کشور داشته باشه که بمونه ایران؟؟؟؟ جمع کنن برن بابا. ظرفیت پزشکی رو چند برابر کنن . یه سر به مطب برید و یک ساعت تو مطب بمونید خیلی راحت متوجه میشید یک پزشک معمولی و نه مخیلی معروف در روز بیشتر از 150 میلون 200 میلیون درامد داره و در کل سال 50 میلیون میخواد مالیات بده!!!!
همچین روضه ای نوشتین کسی تو این مملکت زندگی نکنه فکر می کنه چه خبره؟ چرا فقط پزشکا حق دارن درامدشون رو با تورم مقایسه کنن. کارمندی که تو این 4 -5 سال 10 درصد به حقوقش اضافه شده ادم نیست؟؟؟؟؟
مهاجرت پزشک متخصص و فوق متخصص از شکم سیری است، خیلی از آنها مدت مدیدی با همیاری دولتهای مختلف منابع مالی مشروع و بعضا نامشروع جمع میکنند و برای زندگی بی دغدغه از کشور مهاجرت میکنند چرا من کارمند با مدرک PHD در همان جامعه درمان برای یک سفر به نزدیکترین نقطه از کشور با مشکل تامین هزینه مواجه میشم و متخصصان پزشکی به راحتی مهاجرت میکنند و بدون مشکل، زندگی لاکچری در بهترین جاهای دنیا را همراه با خانواده شروع میکنند. این به دلیل "عدم وجود عدالت در جامعه درمانی" است.
دستمزد جراحی قلب نصف آرایش یک خانم است آن هم سال بعد با کسر مالیات حالا برو تا آخر
معلومه کمر همت به نابودی پزشکی بسته اند خارجی ها هم بدون صرف هزینه پزشک تحصیل کرده فوق تخصص گیرشان می آید آیا به نطر نمی رسد دست همان‌ها توسط عده ای نفوذی در کار باشد مسئولین مواطب باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
میزان درآمد متوسط مردم ایران پایین است. . اگر قرار باشد دستمزد پزشکان به مقداری باشد که شما می گویید بسیاری از مردم دیگر توان مراجعه به پزشک را هم ندارند (همین الان هم خیلی ها توان مراجعه ندارند بخصوص برای خدمات دندان زشکی). چاره کار مهار تورم در کشور،
و گسترش بیمه همگانی
برخی پزشکان زیبایی استثنایی و یا پزشکان چهره شده و.... یا الف ) از ایران نخواهند رفت و این بدلیل وضعیت خراب مالیات گرفتن وزارت اقتصاد و... که نمی توانند درامد ماهیانه اشان که 4 میلیارد تومان تشخیص بدهند و یا ب) آنهایی هم که می روند نمی توانند آنجان دوام بیاورند و بین 5 الی 8 سال مجبور به برگشت خواهند شد.... بنابراین در این مدت یا باید دانشجویان این رشته را زیاد کنیم و یا از خارج مثل زمان سابق وارد کنیم ....
اشکالی نداره اجازه بدهید بروند ،ما به جای اونا افغانی وارد می کنیم تا شغل مردم را هم اشغال کنند تا مردم ایران بیشتر بیکار و گرسنه شوند تا بیماری را فراموش کنند
لطفا متوجه باشیم زنگ خطربه صدا درامده پزشک و غیر پزشک نمی شناسه از مهندس و پرستار و حتی بدون تحصیلات هر کس که برایش ممکن باشه مهاجرت میکنه-شرایط اقتصاد اینو دیکته میکنه
ههمین دیروز با مطب دکتر دندان پزشک تماس گرفتم صبح ها که تشریف ندارند بعداز ظهر منشی گوشی برداشت و گفت دکتر تا هفته اینده وقت ندارند گفتم خوب هفته بعدش وقت بدید لطفا من مشکلی ندارم بعد گفت بین مریض بیاید گفتم خوب بفرمایید کی بیام معطل نشم نزدیک هستم گفت بیاید بشینید اینجا هروقت شد گفتم خانم من بیام ۴ ۵ ساعت بشینم هروقت نوبت شد مگر بنده علافم فرمودند مشکل خودتونه گفتم خیر مشکل دکتر و شما هست که یک وقت ساده نمی تونید بدید و برای بازار گرمی به مردم توهین می کنید قحطی که نیومد میرم جای دیگه
افرادی که الان داد و بیداد می کنند به دکترها توهین می کنند مردم باید ببینند چرا مردم متنفرند از دکترهای پولکی ....البته قشر سالم و زحمتکش و دلسوزم هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست