بازدید 3900

دولت و پارلمان پاکستان منحل شد

عارف علوی رئیس جمهور پاکستان دولت و پارلمان این کشور را به منظور زمینه سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام منحل کرد.
کد خبر: ۱۱۸۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ 10 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی المیادین، عارف علوی رئیس جمهور پاکستان دولت و پارلمان این کشور را به منظور زمینه سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام منحل کرد.

دفتر ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرد انحلال دولت و پارلمان به درخواست شهباز شریف نخست وزیر این کشور صورت گرفته است.

به موجب قانون اساسی پاکستان، انتخابات باید طی ۹۰ روز پس از تاریخ انحلال پارلمان برگزار شود.

این در حالی است که به احتمال زیاد دولت این زمان را به تعویق خواهد انداخت. وزیر دادگستری اعلام کرد در محدوده حوزه‌های انتخاباتی بر اساس آمار جدید ساکنان بازنگری خواهد شد و این مسئله به تعویق انتخابات منجر خواهد شد.

نخست‌وزیر پاکستان که پیشتر در مجلس این کشور گفته بود «به رئیس جمهور توصیه می‌کنم مجلس را منحل کند»، چهارشنبه شب خاطرنشان کرد: از روز پنجشنبه گفت وگوها را با رهبر اپوزیسیون آغاز خواهم کرد تا یک نفر از میان نامزدهای پیشنهادی هر دو طرف برای معرفی به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شود.

به نوشته رویترز، برگزاری این انتخابات سراسری ممکن است چندین ماه به تعویق بیفتد زیرا کمیسیون انتخابات تصمیم دارد بر اساس یک سرشماری جدید، صدها حوزه انتخابیه را دوباره سازماندهی کند.

تحلیلگران گفته‌اند هر گونه تاخیر در انتخابات می‌تواند خشم عمومی را برانگیزد و بر عدم اطمینان در کشور مجهز به سلاح هسته‌ای بیفزاید.

حزب عمران خان (حزب تحریک انصاف) در آخرین انتخابات سراسری در پاکستان که در جولای ۲۰۱۸ برگزار شد به پیروزی رسید و چند روز بعد وی برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش ایرنا، تحولات سیاسی پاکستان در حالی وارد مرحله پایان کار دولت و پارلمان ملی می شود که اخیرا دادگاه مبارزه با اختلاس مالی عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده و رهبر حزب تحریک انصاف را در پرونده اختلاس مالی مجرم شناخته و وی را به ۳ سال حبس و ۵ سال سلب صلاحیت محکوم کرد.

عمران‌خان هفته گذشته روانه زندان شد و روز گذشته نیز کمیسیون انتخابات پاکستان بخشنامه رسمی سلب صلاحیت عمران‌خان برای ۵ سال آینده را صادر کرد که طی آن عمران‌خان حق شرکت در انتخابات و یا گرفتن مناصب دولتی و سیاسی را نخواهد داشت.

دولت فعلی پاکستان فروردین سال گذشته پس از برکناری عمران‌خان نخست وزیر وقت از سوی نمایندگان پارلمان با تصویب طرح عدم اعتماد علیه وی، روی کار آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست