بازدید 250873
۴

غذاهای ممنوع برای مبتلایان به زخم معده

کد خبر: ۱۱۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶ 07 September 2010
يک متخصص گوارش با بيان ممنوعيت روزه داري در مبتلايان به زخم معده و اثني عشر به دليل بروز و تشديد علائم درد گفت: مبتلايان به اين بيماري در رژيم غذايي خود حتما بايد از غذاهاي آب پز و کبابي استفاده و از خوردن غذاهاي تند، چرب و داروهاي مسکن پرهيز کنند.

دکتر رامين قديمي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران درگفت‌وگو با ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران، درباره وزه گرفتن بيماران مبتلا به زخم معده گفت: افراد مبتلا به زخم‌هاي پپتيک (زخم معده و اثني عشر) نبايد روزه بگيرند؛ چرا که گرسنگي طولاني مدت با معده خالي عوامل ايجاد درد را تشديد مي‌کند. اين در حالي است كه روزه گرفتن براي معده‌هاي سالم نه تنها هيچ ضرري ندارد بلكه بسيار مفيد است.

وي با اشاره به علائم شايع زخم معده، گفت: زخم معده با دردهاي شکمي در ناحيه بالاي شکم و معده احساس مي شود. دردهايي که با زخم‌هاي اثني عشر در ارتباط است با گرسنگي تشديد و در مبتلايان به زخم معده با خوردن غذا ظاهر مي‌شود.

به گفته وي، اشتهاي زياد و پرخوري در افراد مبتلا به زخم اثني عشر و کم خوري و بي اشتهايي در مبتلايان به زخم معده از شايع‌ترين علائم ظاهري هستند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، ميکروب هليکوباکتر را عامل اصلي زخم معده عنوان كرد و گفت: اين ميکروب که معمولا از زمان کودکي و شيرخوارگي در معده انسان وجود دارد در دهه 2و3 زندگي هر فرد بروز كرده و در اين مدت به آرامي رشد مي کند. در کشورهاي در حال توسعه 75 درصد و در کشورهاي توسعه يافته 30 درصد افراد اين ميکروب را در بدن خود دارند.

وي در اين باره ادامه داد: علاوه برميکروب هليکوباکتر، عوامل تغذيه‌اي، داروهايي مانند آسپرين، مسکن‌ها، داروهاي مورد استفاده در درمان پوکي استخوان و همچنين عوامل استرس زا مانند شوک، شرايط سخت زندگي و ... مي توانند از عوامل ايجاد زخم معده باشند.

قديمي گفت: بهتر است مبتلايان به زخم معده در رژيم غذايي خود از غذاهاي آب پز و کبابي استفاده کنند و بهتر است از خوردن غذاهاي تند، چرب، انواع فلفل‌ها و همچنين داروهاي مسکن، آسپرين و کورتن‌ها پرهيز کنند.

به گفته اين متخصص گوارش، به دليل مسائل نژادي، تغذيه اي، استفاده بيش از حد نان و برنج و همچنين شکل ظاهري دريچه مري، ريفلاکس مري يا سوزش سر دل بيشترين شيوع را در ايران نسبت به کل دنيا دارد. ريفلاکس مري و زخم معده از علائم ظاهري و ايجاد کننده مشابه برخوردارند.

وي درباره چگونگي درمان زخم‌هاي پپتيکي گفت: اگر عامل ميکروبي در ايجاد زخم معده مشخص باشد، 85 تا 95درصد امکان بهبودي کامل وجود دارد. همچنين در صورتي كه مصرف داروهاي مسکن عامل ايجاد زخم معده باشند، قطع مصرف دارو تنها راه حل درمان اين نوع از زخم‌هاست.

قديمي ادامه داد: درمان خانگي براي زخم‌هاي پپتيک وجود ندارد. شربت‌هاي معده نيز تاثير آنچناني در بهبود زخم‌هاي معده ندارند و تنها عامل ايجاد کننده سوزش را تا مدتي برطرف مي‌کند. پوکي استخوان از عوارض جانبي و طولاني مدت اين داروها است.

وي زخم‌هاي پپتيکي را از عوامل مهم ايجاد کننده خونريزي‌ها عنوان كرد و گفت: با انجام آندوسکوپي، رگ‌هاي خونريزي کننده قابل مشاهده هستند. اين خونريزي‌ها مي‌تواند خفيف يا خونريزي‌هاي شديد شرياني باشند.

اين متخصص گوارش افزود:علائم ايجاد درد زخم ها از فردي به فرد ديگر متفاوت است به اين منظوربيماران داراي زخم معده رژيم غذايي خاصي ندارند و مي توانند تمام ميوه ها و سبزيجات را مصرف کنند.

وي در پايان گفت: بيماري‌هايي که جنبه روان تني دارند مانند کم کاري يا پرکاري تيروئيد، سردردهاي ميگرني، فشار خون و مصرف داروهاي مسکن مي‌توانند تاثير مستقيمي بر ايجاد زخم معده داشته باشند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۴
برای زخم عثنی عشر جوجه کباب آبدار بهتر است یا خشک گوشت خشک بهتر است یا آبدار گوشت گوساله بهتر است یا گوسفند
پاسخ ها
چوپونته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اینایی که نوشتی همشون برای جیب بده
واقعا
ایاسوپ هم میشه خورد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر