بازدید 5895

اسنادی که تخلف مالک پتروشیمی میانکاله را ثابت می‌کند +تصویر

تخصیص بیش از ۹۰ هکتار زمین در اراضی ملی، اتفاقی است که بعید است با تغییر جانمایی پروژه برای ایشان رقم بخورد؛ بذل و بخششی مثال زدنی که وقتی بهتر خودنمایی می‌کند که بدانیم به شرکت‌های پتروشیمی دنا، مرجان و سبلان در استان‌های دیگر ۷ هکتار تخصیص یافته، در حالی که ظرفیت تولیدشان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن است، حال آنکه هدف پتروشیمی امیرآباد با زمینی به وسعت حدود ۱۳ برابر، تولید ۴۷۰ هزار تن است.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۵ 26 July 2023

اسنادی که تخلف مالک پتروشیمی میانکاله را ثابت می‌کند +تصویرفرایند اجرایی احداث پتروشیمی امیرآباد مازندران که یک بار متوقف شده بود، مدتی است از سر گرفته شده و مالک پروژه و مدافعانش بر قانونی بودن ماجرا تاکید دارند، در حالی که مستندات، چیزی دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ از واگذاری زمین بر خلاف طرح آمایش سرزمین و شکایتی که دامداران منطقه کرده‌اند و نتیجه اش، ابطال واگذاری بوده تا همسایگی با تالاب بین المللی و ذخیره گاه زیست کره میانکاله -که دست بر قضا حال و روز خوبی هم ندارد و نیازمند احیاست ـ ایرادات بسیاری به جانمایی مجتمع پتروشیمی امیرآباد مازندران وارد است؛ اما هیچ یک از این موارد موجب نشده که مالک/مالکان پروژه کوتاه بیایند و برای احداث این صنایع، سراغ جای دیگری بروند.

البته بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند آمایش سرزمین، احداث چنین صنایعی در استان مازندران در زمره اولویت‌ها نیست و غیرمجاز محسوب می‌شود و اگر قرار به جانمایی دوباره پروژه باشد، باید بیرون از محدوده این استان باشد. اتفاقی که شاید رقم زدنش برای مالکان این پروژه چندان ساده نباشد به ویژه وقتی می‌دانیم در موقعیت فعلی مشمول گشاده دستی و سخاوتی بی اندازه بزرگ شده اند که ممکن است دیگر نصیبشان نشود.

کافی است به تخصیص بیش از ۹۰ هکتار زمین در اراضی ملی روستای لله‌مرز و حسین‌آباد از پلاک یک بخش ثبتی ۱۸ شهرستان بهشهر به این پروژه دقت کنیم که در قیاس با زمین‌های تخصیص داده شده به پروژه‌های مشابه، خیلی خیلی بزرگتر است؛ آنقدر بزرگ که شرکت‌های پتروشیمی دنا، مرجان و سبلان در استان‌های دیگر در عرصه‌هایی با مساحت ۷ هکتار و با ظرفیت تولید یک میلیون ۶۵۰ هزار تن پروپیلن فعالیت می‌کنند، درحالی‌که طرح پتروشیمی امیرآباد با وسعتی حدود ۱۳ برابر، تولید ۴۷۰ هزار تن را هدف گذاری کرده است.

اسنادی که تخلف مالک پتروشیمی میانکاله را ثابت می‌کند +تصویر

شاید همین عامل مهم‌ترین دلیل برای اصرار مالکان پروژه بر ادامه کارشان، به رغم همه مخالفت‌های صورت گرفته و حتی اعتراضات مدنی باشد؛ اعتراضاتی که یک بار در شروع فنس کشی پروژه در اواخر سال ۱۴۰۰ به اوج رسید و در نهایت با توقف پروژه به ثمر نشست و حالا برای بار دوم بروز و نمود یافته، چون مالکان پروژه بدون آنکه تغییری در پرونده به وجود آید، عملیات فنس کشی را از سر گرفته اند و مدعی هستند که مجوز لازم برای احداث را دارند.

ادعایی که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و حتی با پرونده قضایی شکل گرفته برای مالکیت زمین و ابطال واگذاری آن به واسطه رای قضایی هم همخوانی ندارد، اما نتوانسته خللی در روند فنس کشی ایجاد کند. عملیاتی که به تاکید معاون سازمان حفاظت محیط زیست، تخلف است و هدف از آن، افزایش هزینه‌های بازپس‌گیری زمین و ایجاد حقوق مکتسبه است. تخلفی که مستندات حکایت از آگاهی مالکان پروژه و مقامات استان از آن دارد.

از جمله این مستندات، نامه‌ای به امضای معاون وزیر کشور و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ و خطاب به ریاست سازمان اراضی کشور است که در آن تاکید شده پروژه یادشده فاقد مجوز‌های لازم محیط زیستی است و لذا می‌بایست تا تعیین تکلیف و دریافت مجوز‌های لازم، از هرگونه فعالیت فیزیکی در آن جلوگیری شود؛ دستوری که باید هنوز پابرجا باشد، زیرا هنوز سازمان حفاظت محیط زیست مجوزی به این پروژه نداده و لذا ازسرگیری فنس کشی در زمین، تخلف آشکار محسوب می‌شود.

نامه‌ای رسمی که پیرو آن و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، نامه‌ای به امضای رئیس سازمان امور اراضی کشور خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به رشته تحریر درآمده که در آن بر ضرورت اخذ تاییدیه مطالعات اثرات زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست تاکید و به دنبال آن، متذکر شده: «تا اخذ مجوز مذکور از هرگونه فعالیت اجرایی بر روی عرصه ممانعت گردد.»

دستوری که حالا روی زمین مانده و اجرا نمی‌شود تا پروژه‌ای که به دلایل زیاد غیرمجاز است، در فاز اجرایی پیش برود و این سوال را به دنبال داشته باشد که وقتی غیرمجاز بودن این صنایع پتروشیمی و تاکید نهاد‌های مختلف بر آن، مانع از احداثش نمی‌شود و حتی قادر به توقف کار اجرایی در آن نیست، آیا می‌توان به وعده‌های مالکان مبنی بر غیرآلاینده بودن آن و خسارت نزدنش به ذخیره گاه میانکاله اعتماد کرد و باور داشت؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۹
عبدالله ثقفی، دارای 2 شماره ملی، ابر بدهکار بانکی، محکوم به 7 سال زندان به خاطر فساد مالی، چطور توانسته مجوز احداث پتروشیمی در یکی از مهمترین اکوسیستم های طبیعی ایران را بگیرد؟ از کجا سرمایه برای این کار آورده است؟ چرا بدهی های بانکی خودش را تسویه نمی کند؟ چه کسانی پشت سر او قرار داشته و حمایتش می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
مملک بی قانون
بازنشسته حداقلی بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
یک گروهی کشور را تکه تکه کرده
و بین خودشان تقسیم بندی کرده اند
و فقط در جاهایی که فکر کنند کمتر بهشان رسیده

. سر و صدا هاش به گوش مردم میرسد
یکی گوهرشاد نصیبش میشه
و یکی زمینهای ملی میانکاله

دیگری یکی دو سه بانک و چند تا برج و چند تا تانکر نفتکش و کارخانه های بزرگ و کوچک و چند تا هتل
و آن دیگری یک برش ازکوه دماوند
و ان دیگری قسمتی از جنگل و

دیگری ۱۵۰ هکتاردامداری و
چند کاخ قاجاریه و البته کرایه اش که زیر ماهی یک میلیون تومان است را ماهانه میپردازد !!؟

و۲۸ میلیون نفر از جمعیت کشور هم زیر خط فقر مطلق و لنگ نان شب خود هستند و

کلا ۸۰ میلیون نفر هم زیر خط فقر و فلاکت و بدبختی گرسنگی و رنج و عذاب هستند

البته ۵ میلیون نفر عالی زندگی میکنند و خدا را شکر دعا هم میکنند
ناشناس
| Canada |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
هرجایی رو کنکاش کنی رد پایی از فساد خواهی یافت
تمام پتروشیمی ها و کارخانه های فولاد متعلق به نهادها هستند. از آب و برق ارزان و مواد زیرزمینی متعلق به مردم استفاده کرده، تولیداتشان را صادر کرده و ارز حاصل از آن را در بهترین حالت به دلار 50 هزار تومان در داخل کشور می فروشند و سود حاصله را صرف برج سازی و ..... می کنند.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
اشتباه می کنید. کمی تحقیق کنید
ابعاد فساد سیستماتیک در این کشور آن قدر گسترده و فراگیر است که لازم نیست شما مدرک نمایش دهید. یک بچه دبستانی هم می داند که ساخت پتروشیمی در میانکاله بدون زد و بند امکانپدیر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
کشور با رانت اداره میشه
نمونه اش بورس گیت و ماجرای خوراک پتورشیمی ها
دولت به رانتی ها و حقوقی ها گفت بفروشید و سهام رو قالب مردم کنید ک میخوایم نرخ رو ببریم بالا
نام اشخاص دارای نفوذ و بهره بردار را کامل بیان کنید تا دستهای پشت پرده و با نفوذ برای ملت معلوم بشه ، چون این مجوز ها را به افراد معمولی نمی‌دهند، حتی اگر خطرات زیست محیطی و مخرب برای منطقه نداشته باشد ! همیشه برای انجام تخلف‌های بزرگ افراد با نفوذ دخالت میکنن و سهم خودشان را هم می‌گیرند.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
عزیزم
کی بیاد دستهای پشت پرده رو جمع کنه؟
همه یه دستشون پشت پردس
الان مشکل اینجاست ما کسی رو نداریم که هر دوتا دستش آزاد باشه
همه از هم سوتی دارن
چه کسانی پشت اینان اند که زور دولت هم لهش نمی‌رسه!؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
خود دولتی ها پشت این قضیه هستند زمان روحانی که کار متوقف شد شریک نبودند اما الان دستشان توی یک کاسه است کسی که ابر بدهکار است چطور باز میتواند
برا ی از اوانسهای دولتی استفاده کند ملت کیلویی چند خودشان باهم هستند وحظش را میبرند
خوبه رئیس محترم دولت قبلا رئیس قضا بوده ، این از پروژه میانکاله اون از میثم مطیعی ، دولت بی قانونی است تا دولت قانون و مردم، ضعیفترین دولت در تمام عرصه ها
۹۰ هکتار!!؟ حتما رشوه های گنده ای به مقامات ذی نفوذ داده
من اجازه نمیدم مردم فراموش کنن همین جنبش فواحش کمپین خرید دلار و بی ارزش کردن پول ملی گذاشته بود الان با جیب های پر از دلار تو نیاوران همشون لخت شدن افراد فقیر جامعه دچار زجر اقتصادی شدن مردم نباید فراموش کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
تو حالت خوب نیست برو روانپزشک
ساندیس هم بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
غربگدای بدبخت مگه دروغ میگه؟ کمپین خرید دلارتون رو کسی فراموش نمیکنه غرب زده های بدبخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
عقده از جمله های شرقگداها میباره
حالا که تخلفش ثابت شد با کدوم کد ملیش میخاین واسش اظهارنامه بفرستین؟( آقای عبداله عبدی مالک پتروشیمی میانکاله دارای چند کد ملی می باشد) ثبت احوال کجاس الان دقیقا؟
اینکه مهم نیست. در یکی از بخشهای حسایداری شرکت نفت بعد از بیست سال مشخص شده حسایدارشون دیپلم هم نداره و تمام کپی هایی که از مدارک تحصیلی تحویل داده جعلی بوده. چون جعل کپی در این کشور خلاف نیست، بهش گفتند اشکال نداره پیش میاد دیگه.حالا یک دیپلم جور کن. چقدر از مدیران آتو داشته خدا داند.
شهر هرت که میگن دقیقا منظورشون همینه ، چند نفر از دلسوزان منطقه باید جمع بشن با لودر هر چی ساخته را خراب کنند چرا که طرف گردن کلفت با دولتی‌ها هماهنگه.
اقلیم منطقه میاننکاله نابود خوواهد شد .مردم مازندران واقعا باید نگران باشند چون تمام طبیعت منطقه رفته رفته نابود خواهد شد.
تماما تخلف و پارتی بازی است.
تابناک چرا هیچ روزنامه و خبرگزاری اسامی مالک یا مالکان ویا حتی اسم شرکتی که ۹۰ هکتار از آبادترین
زمینهای استان زرخیز مازندران برای تولیدی. که طبق مقاله خودتان با ۱۳ برابر وسعت پیش بینی 30 درصد کمتر از کارخانه مشابه ای با مساحت ۷ هکتار !!!!!
آیا غیر از این است که این شرکت یا مالک یا مالکان وابستگی کامل به مسئولین رده بالای دولت دارند و هدف اصلیشان ویلا سازی است تا ایجاد کارخانه
تنها راه برای جلوگیری از تحقق این پروژه آلوده و فاسد
تنها و تنها حضور مردم غیرتمند استان زرخیز استان مازندران است کاری که در تمامی کشورهای پیشرفته انجام می‌شود
وگرنه ثابت شده که محیط زیست ایران که خودش بخشی از دولت است توانی ندارد که اگر داشت کارشناسان بی گناه خودشان از زندان آزاد می‌کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
عزیزم زر خیز را واسه استان مازندران استفاده نمیکنن.
اولین باره میشنوم
آقای تابناک !
داری چکار می کنی ؟!
الان به جرم نشان دادن اسناد محاکمه می شید !
تو مملکت ما : انجام دادن جرم اشکالی نداره ولی نشان دادنش (فیلم ، اسناد و غیره ) جرم بزرگیه

فقط موندم که هنوز میشه در خصوص اعلام جرم اقتصادی سوت زد یا باید مغزمون سوت بکشه از این همه عدالت !!!
احتمالا صاحب پتروشیمی دوستانی داره که اگه بخواد،کل میانکاله رو براش سند میزنن!!عجب قوه عدلیه مجریه مقننه ایی!!!
اصل تولید چیز خوبی میباشد ولی نباید از حول تولید در چاه افتاد خیلی از کشورهای کوچک عربی یک صدم کشور ما کارخانه ندارند ولی با واردات ارزان به ثروت رسیدند و تورم خیلی از این کشورها زیر صفر است
کاری به این ندارم ببینید طرف چه نفوذی در نهادهای امنیتی و نظارتی و حاکمیتی دارد
با سلام
چرا احرافی آدرس داده
میانکاله بخشی از شهرستان بهشهر است
اسناد واگذاری زمین به سازندگان طرح پتروشیمی از زمین های روستا های بهشهر است
بعد برای رد گم کنی ،پتروشیمی امیر آباد نام گذاری کردید ،ناقلا .، هواست و جمع کن مردم منطقه اجازه همچین جنایتی رو در بهترین زیستگاه تتفریحی پرندگان را نمی دهند
توی کشوری که رانت وفساد بصورت قانونی و خاص برای افرادی باشه . نابودی کشور اهمیت نداره ازمیانکله ته ارمیه تا هور تا ابر تا بختگان ووتاتاتا فقط خرابی ونابودی به این نمیگن توسعه وپیشرف به این میگن نفع افراد خاص به هرتریق
یه گوشش رو یه بچه پتروشیمی میزنن بقیه اش رو هم میکنن ویلا اسمش رو هم میزارن منازل سازمانی پتروشیمی!
اگر تابناک به معنای واقعی پیگیر پرونده می باشد بهتره یک سوال مهم در مورد این مساله بپرسه و به دنبال پاسخش باشه؟ اصلا قراره اونجا پتروشیمی ساخته شه؟!!! یا پروژه چیز دیگریست؟!
ایشاله ساخته میشه..شما هم کاری نمیتونید بکنید...جوونا شغل میخوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
از آنجا که زنجیره ایجاد اشتغال تان باید کامل باشد، پیشنهاد می شود اولین حلقه از زنجیره ایجاد شغل های مورد نظرتان را با ساختن بیمارستان و مرکز تحقیقات سرطان شناسی شروع کنید. چون پس از استقرار واحد پتروشیمی مورد نظر، با سونامی انواع سرطان مواجه خواهید. با این کار، بسیاری از پزشکان فرهیخته استان مازندران دیگر نیاز نخواهند داشت در تهران یا خارج از کشور دنبال کار بگردند و سایر کادر درمان نیز به دنبال آن جذب خواهند شد.
آرزوی توفیق برای ایجاد کنندگان شغل به هر قیمتی دارم و ان‌شاءالله اولین مراجعان آن نیز پایگذاران این صنعت در منطقه باشند.
میشه اول ایران رو نجات بدید بعد فلسطین رو؟
عحیبه که واسه مازندران دوستدار محیط زیست هستین واسه استانهای جنوبی که نمیدونم تاوان چی را باید بپردازن ، محیط زیست اقلیم و مردمش رگ هیچ کس را کلفت نمیکنه.
منم از بابت میانکاله نارحتم.چون میدونم چه اثرات مخربی خواهد داشت.
ولی ، انصاف را در خبر و پیگیری مطالبات تمام مناطق کشور رعایت کنید.
نسبت خبرها به حجم ویرانی ها و تخریب مناطق جنوب کشور بسیار کم است.
تالاب ها خشک شده ، آب شور شده ، آب از بالادست مکیده میشه ، و فاضلاب صنعتی بیداد میکنه، آب شرب را باید بصورت گالنی و با پول زیاد بخری و ... و درآمد اونهمه کارخونه مشخص نیست کجاست و بچه های اون منطقه بیکار
اون افراد خودجوشی بودند که با اسلحه سرد و گرم هفته قبل به بهانه سوم محرم در ییلاق اوپرت مردم رو کتک زدن و وسایلشون رو به دره پرت کردن میگم ای عزیزان الان قصدی ندارید با اون شوکر و اسلحه ها بیایید پتروشیمی میانکاله اعتراض کنید؟ نه معلومه که قصدی ندارید
همه تقصیر ها گردن شریعتی، میدونم به اون چی دادن که بال بال میزد برای این پروژه که انجام بشه، خدا ازشون نگذره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار