بازدید 12301

«شام دخترانه»؛ موجی تازه که به زودی به ایران هم خواهد رسید

«این غذای ایده آل من است و من نامش را می‌گذارم بشقاب دخترانه»؛ این پست خاص به مذاق شمار زیادی از کاربران آن شبکه اجتماعی خوش آمد تا موجی از تصاویر مشابه منتشر شود که بشقاب‌های دخترانه نام گرفته بودند و به سرعت، تعریفی مشخص هم یافتند که به نوعی مشخصه کلیدی این بشقاب‌هاست.
کد خبر: ۱۱۸۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ 25 July 2023

«شام دخترانه»؛ موجی تازه که به زودی به ایران هم خواهد رسید«شام دخترانه» به گوشتان خورده؟ اگر نه، بهتر است کمی درباره آن بخوانید و بدانید، چراکه به زودی موج فراگیر آن در برخی نقاط جهان، به کشورمان هم خواهد رسید.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله ویژگی‌های عصر جدید، سرعت فراگیر شدن رویداد‌ها و پدیده هاست که به واسطه شبکه‌های اجتماعی و فعالیت گسترده مردم در آن‌ها رقم می‌خورد؛ دنیایی که گاه آنقدر سریع و در مواردی، کم دقت است که برخی مفاهیم در مسیر انتقال به دیگر نقاط جهان، گم شده یا حتی رنگ می‌بازند و ممکن است تغییر ماهیت نیز بدهند. دنیایی که هنوز سوالات بسیاری پیرامون آن بی پاسخ مانده است؛ مثلا می‌شود به چالش سطل یخ اشاره کرد که به نیت آگاهی بخشی درباره یک بیماری خاص و نادر و جذب سرمایه برای انجام مطالعات و پژوهش پیرامون آن، به منظور یافتن درمانی موثر برایش آغاز شد، اما کمی بعد شبیه تفریحی شد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن استقبال کرده و تکرارش می‌کردند بی آنکه هدف از انجامش را بدانند یا در این باره تامل کرده باشند که آیا با خالی کردن سطل حاوی آب و یخ روی سر خود، به هدف این چالش کمکی کرده‌اند یا خیر؟

البته در همه موارد این گونه نمی‌شود و موارد مثبت زیادی را می‌توان برشمرد که به واسطه فضای مجازی فراگیر شده و اتفاقات مثبت زیادی را رقم زده یا به دنبال داشته اند؛ پدیده‌هایی که هرچه بیشتر درباره شان بدانیم، امکان بهره مندی از مزایایشان افزایش پیدا می‌کند و از معرض آسیب‌هایی که ممکن است به دنبال داشته باشند، در امان می‌مانیم.

با یادآوری این نکات، بد نیست با پدیده تازه‌ای آشنا شویم که ابتدا بر بستر یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در جهان، یعنی «تیک تاک» شکل گرفت و به مرور زمان کل آن شبکه را در برگرفت، بعد راهش را به شبکه‌های اجتماعی دیگر باز کرد و در نهایت تا جایی فراگیر شد که بحث و بررسی پیرامون آن در محافل پژوهشی و علمی هم در دستور کار قرار گرفت؛ پدیده‌ای با عنوان «شام دخترانه»!

شاید اگر «تیک تاک» در ایران فیلتر نبود، موج شام دخترانه تاکنون کشورمان را در برگرفته و شاخ و برگ‌های متفاوتی هم یافته بود!
شاید اگر «تیک تاک» در ایران فیلتر نبود، موج شام دخترانه تاکنون کشورمان را در برگرفته و شاخ و برگ‌های متفاوتی هم یافته بود!

اما شام دخترانه یعنی چه و از کجا آمده است؟ ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک تیک تاکر (کاربری که در تیک تاک به تولید و انتشار محتوا مشغول است و شمار دنبال کنندگانش هم قابل توجه است) در پاسخ به کاربری که گفته بود «چگونه دهقانان در قرون وسطی مجبور بودند که فقط نان و پنیر بخورند! این خیلی وحشتناک است»، تصویر بشقابش را منتشر کرده بود که حاوی مقداری انگور، خیارشور، نان و پنیر بود.

«این غذای ایده آل من است و من نامش را می‌گذارم بشقاب دخترانه»؛ این پست خاص به مذاق شمار زیادی از کاربران تیک تاک خوش آمد تا موجی از تصاویر مشابه منتشر شود که بشقاب‌های دخترانه نام گرفته بودند و به سرعت، تعریفی مشخص هم یافتند که به نوعی مشخصه کلیدی این بشقاب‌هاست. اینکه با نوعی از غذای حاضری مواجهیم که پختنی نیست و سریع و ساده آماده می‌شود.

با این تعاریف، نیاز به گفتن نیست که چنین عادت غذایی‌ برای بسیاری از ایرانیان آشناست و به طور ویژه در فصول گرم سال، بسیاری ترجیح می‌دهند که در وعده شام از ترکیب‌هایی مانند نان و پنیر به علاوه هندوانه یا انگور یا حتی نان و پنیر و سبزی و امثال آن بهره‌مند شوند که بسیار دلچسب هم هست. وعده‌ای که نه نیاز به تدارک آنچنانی دارد و نه زحمت پخت و پز و ایستادن پای اجاق گاز در روز‌های گرم را به افراد متحمل می‌کند، با این مزیت که در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود.

سبک و سیاقی در تغذیه که کم و بیش در فرهنگ‌های مختلف رایج بوده و هست و حالا در سایه این موج به راه افتاده در شبکه‌های اجتماعی، مورد توجه دوباره مردم قرار گرفته و حتی واکنش مراجع علمی و پژوهشی را هم به دنبال داشته است، به این صورت که محققان با بررسی این بشقاب‌های حاضری دریافته اند که اگرچه بشقاب‌های دخترانه مزایایی دارند، اغلب از منظر میزان کالری دچار مشکل هستند و بهتر است به گونه‌ای آماده شوند که شامل ۵۰۰ کالری هم باشند.

این توصیه‌ای است که در مقاله‌ای در خصوص بررسی این پدیده داغ شده در شبکه‌های اجتماعی در مجله آنلاین سلامت (health) مورد تاکید قرار گرفته و در آن تاکید شده که توصیه کارشناسان تغذیه در خصوص بشقاب‌های دخترانه، کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام ایجاد یک بشقاب شام دخترانه، گنجاندن ترکیب‌هایی از پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات ها، چربی‌های سالم و میوه‌ها و سبزیجات تازه برای تامین ۵۰۰ کالری در این وعده غذایی است.

توصیه‌ای عمومی که با توجه به سن و جنسیت افراد و برخی مولفه‌های دیگر، باید در میزان کالری دریافتی لحاظ گردد، وگرنه به تاکید محققان، بشقاب دخترانه را از وعده‌ای غذایی به میان وعده تبدیل می‌کند و باید مراقب عواقب گرویدن به آن بود. نکاتی مهم که علم به آن‌ها کمکمان خواهد کرد با رسیدن این موج جدید دنیای مجازی به کشورمان، از آن برای تغذیه بهتر و سالم‌تر و مزایای دیگری که به دنبال دارد، بهره بگیریم، نه اینکه یکباره آن را به دستورالعملی بی اشکال تبدیل کرده و کورکورانه از مد روز تبعیت کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۲
پرچم
بهتر بود اسم مناسبی واسش انتخاب می کردن. مثلا بشقاب ایرانی
تابناک خبر کم آوردی؟
برو از قیمت گوش و مرغ گزارش تهیه کن؟
این چ تیتری بود خداییش؟!
منم میخوام
پیشنهاد برای یک شام دخترانه: یه پیش دستی، چهار تا سوسک، نصف یه موش، پنج تا عنکبوت له شده، دو قاشق روغن موتور سوخته به جای سس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
خدا عقلت بده
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
خیلی شیرینی شیرین عسل
هرنوع غذای طبیعی سالم که با هرنامی معروف شود بسیار خوب است.
یکی گروه از غذاهای محلی خراسان اشکنه بوده است که دهها نوع داشته است و خصوصا برای سنین بالای 50 -60سال که فک کمی ناتوان تر می شود بسیار عالی بوده است.
این دسته غذاهای ارزان امروزه متاسفانه جای خود را به غذاهای فست فود یا سرطان آور با مواد نگهدارنده داده است
همین ب اصطلاح شام دخترانه و ب نوعی سبک،ب راحتی حداقل۳۰ هزار تومان هزینه دارد،قابل توجه مسئولان شکم سیر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
یخ جوری میگی 30 تومن آدم فکر میکنه 30 میلیونه! خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
در جواب کامنت۱۴.۲۵ احتمالا درآمدت بالاس،کسی ک حداقل حقوق کارگری و یا کارمندی را دریافت میکنه،،و مستاجر هم میباشد برای هزینه کرد هر یک ریال هم باید دست و دلش بلرزد،البته قانون نانوشته طبیعت میگوید سیر از گرسنه خبر ندارد.
به به به ! غذای دخترانه !!!!!!!!!!
مردم ایران از نداری عمری ست که شام دخترانه می خورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
آخی بمیرم واست واسه همینه صبح تا شوم تو نت می چری؟
آره تا اونجایی که یادمه همیشه دخترای خونه کلفتای ما بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
ماشالله به این شعور و تربیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
معلومه که از دخترا یه کتک مفصل خوردیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
اون خونه ای که شما توش اینجوری تربیت شدی شاید اینطوری احتمالا همینطور بوده
گوشت نایاب شد
شام دخت انه برای ملت فقیرانه
کم کم عکس یه کف دست نون و یه پر پیاز میزارن اسمشم میزارن شام مقاومت
ياد قديما بخير، چه ذهن آرامي داشتيم…
سرطان تكنولوژي ،. افراط انسانها، عصر سقوط اخلاق …
من که مشکلی ندارم ،ولی فکر کنم چند شب پشت هم شام دخترانه جلوی خانمها بگذارند نظرشان عوض شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی