بازدید 2215

ادعای آمریکا: ایران کشتی‌های تجاری را توقیف می‌کند

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور ضمن حمایت از طرح ضدایرانی دولت این کشور در سازمان‌ جهانی دریانوردی برای رد پیشنهاد ایران جهت میزبانی روز جهانی دریانوردی در تهران، ادعاهایی را علیه فعالیت‌های ایران در حوزه دریانوردی مطرح کردند.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱ 21 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آبرام پالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پی موافقت نشدن با میزبانی تهران برای روز جهانی دریانوردی در اکتبر، در صفحه توییترش با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران نوشت: کشوری که به طور تحریک‌آمیزی به کشتی‌های تجاری خارجی که در حال حمل‌ونقل قانونی هستند، حمله می‌کند، آن‌ها را توقیف می‌کند و آزارشان می‌دهد، نمی‌تواند میزبان روز جهانی دریانوردی باشد.

پالی در ادامه نوشت: ما مفتخریم که برای تایید تعهدمان نسبت به آزادی دریانوردی، در کنار اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی ایستاده‌ایم.

علاوه بر این، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با نادیده گرفتن فعالیت‌های ثبات‌زدای ارتش این کشور در منطقه، در صفحه توییترش در این باره نوشت: ما از تصمیم شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی برای لغو برنامه‌های برگزاری روز جهانی دریانوردی در تهران استقبال می‌کنیم. ایران به طور مکرر به امنیت دریانوردان، کشتیرانی تجاری و آزادی دریانوردی بی‌اعتنایی کرده است.

واکنش این مقامات آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد، یک سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام کرد که پس از تایید شدن پیشنهاد آمریکا برای مخالفت با میزبانی تهران برای روز جهانی دریانوردی طی یک رای‌گیری در این سازمان، پیشنهاد ایران برای میزبانی این رخ‌داد ایرانی رد شده است.

در طرح پیشنهادی آمریکا که مورد حمایت دولت انگلیس نیز بوده است و خبرگزاری رویترز  رونوشتی از آن را رویت کرده، ادعاهایی علیه فعالیت‌های ایران در حوزه دریانوردی مطرح شده بود.

ارتش آمریکا به گفته مقامات ایران، اغلب در حوزه دریانوردی فعالیت‌های تحریک‌آمیزی را هنگام توقیف‌های قانونی برخی کشتی‌های متخلفی از سوی ایران نشان داده است که در حال نقض مقررات دریانوردی بین‌المللی یا مشغول فعالیت‌های قاچاق بوده‌اند.

در همین راستا، فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه اخیرا درباره توقیف یک نفتکش خارجی متخلف از سوی ایران و رفتار تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در حین آن، اقدام «غیر قانونی و غیر حرفه‌ای» آمریکایی‌ها برای فراری دادن شناورهای متخلف قاچاق سوخت در خلیج فارس را سابقه دار عنوان و اظهار کرد: آن‌ها در موارد متعددی  از طریق نیروهای نظامی خود در خلیج فارس به حمایت شناور و نفتکش‌های قاچاق سوخت و متخلف پرداخته‌اند و با  پرواز جنگنده و اعزام شناور گشتی برای فرار آن شناورها تلاش کرده‌اند اما همواره با هوشیاری، دقت عمل  و اقتدار  رزمندگان نیروی دریایی سپاه مواجه شده است.

مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند که با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تامین می‌کنند. این در حالی است که اقدامات تنها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تاکید کرده است که این کار بر عهده کشورهای منطقه است و آن‌ها خود قادر به انجام آن هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی