بازدید 2761

لاوروف: نباید انتظار توافق جدید درباره برجام داشت

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه نمی‌توان تضمین کرد که دولت جدید آمریکا در سال ۲۰۲۴ هم بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود، گفت که دولت بایدن در مذاکرات با تهران زیاده‌خواهی می‌کرد.
کد خبر: ۱۱۸۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ 15 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه روز پنجشنبه گفت که در حال حاضر انتظار هرگونه توافق جدید درباره برجام و توافق هسته ای ایران غیرواقعی است.نباید انتظار توافق جدید درباره برجام داشت

لاوروف طی نشست خبری در حاشیه اجلاس «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» موسوم به «آسه‌آن» در جاکارتا توضیح داد که با توجه باقی‌ماندن کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، انتظارات از حصول هرگونه توافق جدید برای احیای برجام در شرایط کنونی غیرواقعی است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی در این‌باره اظهار داشت: «من شک دارم که انتظار [احیای برجام] با روی کار آمدن یک دولت جدید [بالقوه] در آمریکا در یک سال آینده، به واقعیت نزدیک باشد. چه کسی می‌داند که آن دولت دموکرات خواهد بود یا جمهوری‌خواه».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «هیچکس نمی‌تواند تضمین کند که این دولت جدید از ترفند خروج از برجام بار دیگر استفاده نکند. برجام به سادگی توسط آمریکا از بین رفت و علی‌رغم همه الزامات منشور سازمان ملل، [واشنگتن] از اجرای قطعنامه تصویب شده با اجماع [در شورای امنیت] خودداری کرد».

طبق این گزارش، لاوروف در ادامه توضیحات خود گفت: «زمانی که دولت جدید جو بایدن در [آمریکا] به قدرت رسید، آنها گفتند که آماده بازگشت به برجام هستند، اما به جای اینکه تصمیمی برای احیای کامل قطعنامه [شورای امنیت] و خود برجام بگیرند، برای درخواست چیزهای بیشتری از تهران چانه‌زنی کردند».

وی همچنین افزود: «رایزنی‌های غیررسمی و در سکوت خبری بین مقامات ایرانی و آمریکایی در مورد چگونگی احیای مذاکرات از طریق آزادسازی دارایی‌های ایران در خارج از کشور - که غیرقانونی مسدود شده‌اند - در ازای حل‌وفصل سرنوشت برخی از اتباع آمریکایی که در ایران با اتهامات کیفری روبرو هستند، انجام شده است».

به نوشته تاس، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پایان اظهار داشت: «ما فقط از سناریویی استقبال می‌کنیم که در آن، این روابط عادی شود، اما همانطور که گفتم این ارتباط چندانی با برجام ندارد».

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از سال گذشته دچار وقفه شده است.  آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال گذشته در وین برگزار شد. به گفته کارشناسان، برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام، از زمان در دست گرفتن قدرت در کاخ سفید بوده است. 

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند. 

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

این در حالی است که چند روز پیش یک مقام آمریکایی به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود مجوز صلاحیت امنیتی «رابرت مالی» سرپرست هیأت مذاکره‌کننده واشنگتن با تهران، در بحبوحه تحقیقات سرویس امنیت دیپلماتیک وزارات خارجه درباره استفاده نامناسب از اطلاعات محرمانه، معلق شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۶
تا روسیه زنده است هیچ توافق برجامی صورت نمیگیرد .
متاسفانه در سیاست خارجی انقدر ضعیف و وابسته شدیم که مواضع ما رو روس ها تعیین می کنن و از وضعیت مذاکرات دولت، ما مردم ایران باید از طریق روس ها با خبر بشیم!!! سیاست عزت مندانه که میگه:
با وجود دوستی مانند شما نباید انتظار توافق برجام و کاهش تحریم ها و کاهش تورم و پیشرفت کشور و ...... داشت
لاوروف داری دیگه خیلی گنده تر از دهنت حرف میزنی. غلط زیادی بکنی به واگی میگیم بخوردتا. اربابت از اونا وحشت داره چه رسد بتو که با 2/5 متر قدبیقواره ات پیشکار ارباب دمپایی هستی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
کارش نداشته باشید قدش بلنده خون به مغزش نمیرسه
بی شرف تر پست تر نامرد تر از روسها خدا نیافریده
اما نمیدونم چرا این رو مسئولین ما نمیخوان بفهمن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
100 درصد
دوستان امریکا وقتی واقعیت هایی از رفتار های غیر قانونی امریکا را می شنوند سخت عصبانی می شوند ....واقعیت این است که امریکا به قوانین بین المللی پشت پا زده و ایران همه قوانین را رعایت کرده است .. تحریم های امریکا از نظر قوانین بین المللی غیر قانونی است و این واقعیت در ذهن وابسته امریکا دوستان وارانه جلوه میکند .... و همیشه برای دفاع از خطا کار بزرگ به دیگران و روسها حمله میکنند .. و ریاکاری شان ادامه دارد ....
پاسخ ها
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
تو مو میبینی ...
ظاهرا کشور دوست و بردار روسیه هم شرایط خوبی نداره و داره با کارت وطن عزیزمون ایران دوباره بازی میکنه و حساب چین هم که خیلی وقته مشخصه دنبال نفت و منابع مجانی است و به محض قطع شدن جناح رو عوض میکنه !!!!! برجام به ثمر ننشست چون روسیه و چین منافعشون تامین نمیشد ؟ و اینکه کلا مسیر رستگاری و استقلال کشور عزیزمون حداقل این دو تا کشور نیستند .
روس گدایان کجا هستند ؟ چند روزی هست دچار استحاله شده اند و کامنتی نمی نویسند . بیایید و از اربابتان دفاع کنید . کسی نبود ؟؟؟؟؟
عدم توافق کاملا به نفع روسیه است .وعمدا کاری میکنند که ایران در دامان روسیه مکار بماند
تنها انتظار و ذهنیت همیشگی ما ایرانیان از روس‌ها یک چیز است ،:

خیانت و خباثت
لاوروف: نباید انتظار توافق جدید درباره برجام داشت
تو و اربابت ببندید دهن تون رو که هر چه بلا ب سر این ملت آمده مقصر شما هستید
این همونی نیست که دیروز دست در دست عربها حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه تا ابد ایرانی را زیر سئوال برد و میگفت باید تکلیف اونها را نشخص کرد. بیشرف رسوا.
قدرمسلم اینکه چین وروسیه نفعشان درتوافق برجام نیست چون سودی که باعدم توافق میبرندخیلی بیشترازتوافق است بدینجهت این دوکشوردرموردبرجام نقش ازروآینه وازپشت سرمه رابازی میکنندومن حتم دارم که مسولین ماخیلی وقت است که پی به این واقعیت تلخ برده اندولی باوضعیت پیش آمده نه راه پیش دارندونه راه پس که بنظرمن برای برون رفت ازین مخمصه بایدمسولین امرکناررفته وکاررابه کاردان بسپارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست