بازدید 10358
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۲ تیرماه

ضرورت تجدیدنظر در روابط با روسیه / اصلاح مسیر مهار تورم / اصلاح از مسیر احیای سیاست می‌گذرد

سقوط سنگین بورس در سایه تصمیمات زیگزاگی، متحدان شرقی اول چین دوم روسیه، پهپاد‌های ایران در آفریقا، ضرورت عبور از نگاه رایج در حوزه‌های علمیه، آیا بازی ترکیه در قبال ناتو صحیح بوده است؟ توضیح جدید رئیس دیوان عالی کشور درباره پرونده اکبر طبری، گوشت ارزان کنیایی در راه بازار ایران و ثبت ۳۸ هزار طلاق، تنها در دو ماهه نخست امسال، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۲ 13 July 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۲۲ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که سفر رئیسی به جغرافیای گمشده سیاست خارجی، واکنش‌ها به امضای روسیه زیر بیانیه ضد ایرانی و بیانات رهبر انقلاب درباره ضرورت تبلیغ در دیدار با طلاب و روحانیون در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


اصلاح مسیر مهار تورم


سید محمد بحرینیان طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با تیتر اصلاح مسیر مهار تورم نوشت: یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور در دهه‌های اخیر، تورم است. موضوعی که مالیات پنهان است و براساس داده‌ها و اطلاعات، اثر تورم بر دهک‌های پایین‌تر جامعه، شدیدتر و سبب ایجاد اختلاف بیشتر و افزایش نابرابری در جامعه شده است. به خصوص افرادی که دسترسی به منابع مالی و استقراض نداشته یا دارایی و سرمایه گذاری خاصی ندارند، بیش از پیش در معرض آسیب‌های تورم قرار می‌گیرند و این در دهک‌های پایین‌تر بیشتر است. در حالی که ریشه تورم به پول کاغذی برمی گردد و به قدرت دولت بر نفوذ بانک مرکزی وابسته است، تامین مالی از طریق استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی می‌تواند تورم زا باشد. در حالی که در دهه‌های اخیر، بیش از ۹۰ درصد کشور‌های جهان، با الگویی کم و بیش مشابه توانستند تورم را کاهش و یک رقمی کنند. حتی بحران‌های اخیر مانند کرونا و بحران اوکراین نیز هر چند تورم را بالا برده، اما مجددا به سطح یک رقمی برگشته است. در حالی که تورم یک رقمی در ایران شبیه یک رویا است و تنها در چند سال محدود رخ داده است. از سوی دیگر تورم در دو سال اول دولت، بالاترین تورم در دو سال اول یک دولت بوده و ضرورت دارد تا گفتمانی صحیح در خصوص راهکار مدیریت و کنترل تورم صورت گیرد.

ساختار نظام بانکی به خلق کننده قدرتمند نقدینگی در جامعه تبدیل شده است و از سوی دیگر کسری بودجه دولت، سبب ایجاد این ساختار در نظام بانکی و در نتیجه تشدید رشد نقدینگی گردیده است. تجربه‌های مختلف نشان داده است که مدیریت قیمت ارز نتوانسته در بلندمدت از تورم جلوگیری کند و فشردن بیش از حد فنر آن سبب پرش‌های شدیدتر در دوره‌های بعدی شده است. رویکرد فشار برای قیمت گذاری دستوری، عملا نه تنها دستاوردی برای کنترل تورم ندارد، بلکه با کاهش تولید، کاهش سرمایه گذاری و سوق منابع به سمت رانت جویی، سبب کاهش تولید و تشدید تورم و رکود می‌شود. از سوی دیگر، علامت دهی غلط در اقتصاد به شمار می‌رود و به تشدید بازار سیاه و افزایش بیشتر قیمت‌های در دسترس عموم مردم به قیمتی بیش از قیمت تعادلی می‌گردد. امری که ضرورت دارد، استفاده از دانش متداول و متعارف دنیا در مدیریت و کنترل تورم از طریق کنترل و مدیریت نقدینگی است و پس از دستیابی به آن، می‌توان سیاست‌ها و برنامه‌ها و ایده‌های بهبودی را در پیش گرفت.


ضرورت تجدید نظر در روابط با روسیه


مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشت مدیرمسئول این روزنامه نوشت: همراهی وزیر خارجه روسیه با وزرای خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در زیر سوال بردن مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در بیانیه پایانی این شورا، یکبار دیگر درستی نقطه نظر‌های مخالفین افراط در روابط با روسیه را به اثبات رساند.


در کمتر از یک سال اخیر، دو قدرت شرقی که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران به صورت تعجب‌آوری برای تشدید روابط با آن‌ها تلاش می‌کنند یعنی چین و روسیه، غیرقابل اعتماد بودن خود را به اثبات رساندند. رئیس جمهور چین در ۲۰ آذر ۱۴۰۱ در سفر به منطقه با دفاع از موضع انحرافی امارات، مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس را زیر سوال برد و علیرغم اعتراضات دولت و مردم ایران حاضر نشد عذرخواهی کند و به فاصله ۷ ماه بعد از او، وزیر خارجه روسیه با تکرار همان کار، به مردم و دولت ایران بی‌حرمتی کرد. موضعگیری‌های چین و روسیه در موضوع مهم و حساس مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی، نشانه روشنی برای درک این واقعیت است که دولت‌های چین و روسیه برای جلب منافع خود حاضرند تمام قواعد اخلاقی و مقررات بین‌المللی را زیر سوال ببرند. این هر دو کشور ادعا می‌کنند با ایران روابط استراتژیک دارند و در عین حال بدیهی‌ترین حقوق ایران را به خاطر منافع خود نادیده می‌گیرند.


در بیانیه پایانی ششمین اجلاس مشترک وزرای خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه که این هفته منتشر شد، از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مساله جزایر سه‌گانه تنب‌کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت‌وگو‌های دوجانبه و یا دادگاه عدل بین‌المللی براساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است.


این حمایت به معنای نادیده گرفتن مالکیت ایران بر این سه جزیره است در حالی که دولت ایران در طول سال‌های متمادی با صراحت اعلام کرده این جزایر صد درصد ایرانی هستند و هرگونه ادعای امارات نسبت به آن‌ها کاملاً مردود است. از این موضع ایران دولتمردان روسیه اطلاع دارند و علیرغم این آگاهی، برای خوشامد شیوخ امارات و سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، وزیر خارجه روسیه پای بیانیه مردود وزرای خارجه کشور‌های عضو این شورا را امضا کرده است!


روسیه، علاوه بر این موضوع، در موارد دیگری نیز غیرقابل اعتماد بودن خود را در روابط با ایران به اثبات رسانده است. دو مورد بسیار روشن و خسارت‌بار عبارتند از ماجرای برجام و جنگ اوکراین. در ماجرای برجام، کارشکنی‌های دولت روسیه و شخص لاورف وزیر خارجه‌اش مانع به ثمر رسیدن مذاکرات شد و در مورد جنگ اوکراین نیز دولتمردان روسیه عامدانه کارهائی کردند که ایران به دخالت در این جنگ و حمایت از روسیه متهم شود و دچار خسارت‌های زیادی در سطح بین‌المللی و رابطه با اوکراین گردد.


قطعاً آنچه وزیر خارجه روسیه در همراهی با امارات برای زیر سوال بردن مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه کرده، آخرین خیانت روس‌ها به ما نخواهد بود. به همین دلیل، مسئولان وزارت امور خارجه ما تصور نکنند با احضار سفیر روسیه در تهران می‌توانند به ماجرا پایان بدهند. ما به تجدید نظر اساسی در روابط سیاسی با روسیه نیاز داریم تا بتوانیم دولتمردان روس را از ارتکاب این قبیل خیانت‌ها به ملت ایران پشیمان نمائیم.


اصلاح از مسیر احیای سیاست می‌گذرد


مازیار بالایی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان اصلاح از مسیر احیای سیاست می‌گذرد نوشت: پس از حوادث نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مکررا شنیده شده و می‌شود که باید نظام حکمرانی اصلاح شود. این کلام را عمدتا از سوی جریانی در حاکمیت می‌شنویم که به «نواصولگرایان» شُهره‌اند. کلام هم کلام صحیحی است و اغلب اندیشمندان حوزه علوم انسانی و نیز سیاستمداران چندین سال است که چنین گزاره‌هایی را بعضا عینا یا با ادبیاتی متفاوت بیان می‌کنند. ضرورت این مساله پس از حوادث سال گذشته بیش از پیش حس شده است، اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که اصلاح نظام حکمرانی به صورت آمرانه و از بالا به پایین سرنوشت خوبی به همراه ندارد. حداقل در تاریخ ایران بار‌ها شاهد بودیم که افرادی ولو با نیت خیر اقدام به اصلاحات از بالا داشته‌اند و‌ای بسا که در کوتاه‌مدت نیز به نتایج مطلوبی رسیدند، اما در میان‌مدت یا در افقی بلندتر فاجعه‌آفرین شده‌اند. آخرین موارد اصلاحات آمرانه را می‌توانیم در کارنامه هشت ساله مرحوم هاشمی ببینیم که در دوران یکه‌تازی وی در ساحت سیاست کشور نه به لحاظ اقتصادی نتیجه مطلوبی به دست آمد، نه اجتماعی و نه سیاسی. ذکر مثال رضاخان و فرزندش نیز تکرار مکررات است. در حقیقت اعمال «دیکتاتوری اصلح» در نهایت فاجعه‌آفرین و ناکارآمد خواهد بود و دلیل این امر نیز وجود حلقه مفقوده‌ای در اجرای این مدل مدیریت است که «مردم» نام دارند.

در حقیقت هر حرکت اصلاحی بدون اعمال نظر اکثریت مردم بلاموضوع خواهد بود. «خود عقل کل پنداری» حاکمان در طول تاریخ و عدم بهره‌مندی آن‌ها از مشاورین منتقد و صریح‌اللهجه و بدون تعارف، در نهایت آنان را به سمت انزوا و ناکارآمدی سوق داده که مثال‌هایش در طول تاریخ بی‌شمارند. اشتباه دیگری که خود عقل کل پنداران مرتکب می‌شوند این است که گمان می‌کنند به سلیقه و ذائقه مردم آگاهند و اقدامات‌شان را در راستای جلب نظر مردم می‌دانند. اما سوال اصلی اینجاست که «کدام مردم؟»


نوسازی الگوی حکمرانی یا عباراتی از این دست و اصلاح فرآیند‌ها تنها یک راه دارد و آن احیای امر سیاسی است. مراد از مفهوم «احیای امر سیاسی» یا «احیای سیاست» بازگشت تمام نیرو‌های سیاسی به عرصه قدرت، گشودن راه تاثیرگذاری شهروندان و رعایت اصل بی‌طرفی از جانب همه گروه‌های حاکمیتی دخیل در امر سیاسی است که در سال‌های اخیر به کرّات از جانب نهاد‌های قدرت نقض شده است. نکته اینجاست که این مساله را نباید محصور به مقوله انتخابات کرد و می‌بایست در لحظه لحظه جاری شدن سیاست در فضای کشور آن را لحاظ کرد. واقعیت این است که در چهار سال گذشته امر سیاسی به تعطیلی کشانده شده و گروهی در درون حاکمیت و نیز در خارج از آن به دنبال ادامه این فرآیند هستند.

اقتدارگرایان داخلی قدرت خود را در انسداد دایمی فضای سیاسی می‌بینند و تنها راه ادامه حیات خویش را در حذف همه نیرو‌های سیاسی می‌دانند و سکه تحریم‌طلبی و تحریم‌خواهی مخالفان حاکمیت در خارج از کشور هم تنها در چنین شرایطی رونق خواهد داشت. واقعیت این است که تعطیلی امر سیاسی خواست هر دوی این گروه‌هاست و در چنین شرایطی تنها در یک صورت احیا خواهد شد و آن حضور «مردم» است. اعمال نظر مردم در هر سطحی برهم‌زننده بازی شوم این دو گروه است. به بیان بهتر نه تنها اصلاح فرآیند‌ها و نوسازی حکمرانی براساس نظر مردم و با حضور آنان تحقق پیدا خواهد کرد، بلکه هر کدام از این دو گروه را نیز در دستیابی به اهداف‌شان ناکام خواهد گذاشت. «مردم‌محوری» اصل اساسی مشروعیت حکومت‌هاست و نظر مردم کاربردی‌ترین راهکار اصلاح شیوه حکمرانی است. تبدیل حکومت‌های مردم‌محور به حکومت‌های «الیگارش محور» سرآغاز پروژه انحطاط هر نظام سیاسی است و بازگشت به مردم از طریق اطلاع و اعمال نظرشان در حوزه‌های مختلف، راهکار بقا، کارآمدی و بهره‌وری حکومت‌هاست. تنگ کردن حلقه خودی‌ها و انسداد فضای سیاسی شاید در کوتاه‌مدت پاسخگوی نیاز اقتدارگرایان و انحصارطلبان باشد، اما در بلندمدت باعث زوال و کژکارکردی نهاد‌های سیاستگذاری و اجرایی می‌شود و یگانه مسیر رهایی‌بخش از این گرداب هولناک احیای سیاست از طریق هموار ساختن مسیر مشارکت مردم در اداره کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۶۴
از اول معلوم‌بود که روسیه هیچوقت دوست خوبی برای هبچ‌کشثری نبوده است
این روسیه نبود که جنبش فواحش رو به ایران تحمیل کرد! اونی که دست از سر ایران برنمیداره یانکی ها هستن
لعنت بر چین و روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
قرارداهای ننگین با چین و روسیه پلید عامل فقر و فلاکت ملت ایران شده/ از ایران بیرونشان کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
لعنت بر آمریکای فاسد
و من چه می فهمم سیاست خارجی چیست؟!!!!

معذرت که کارم به خود زنی رسیده
هم چین و هم روسیه ، هردو نشان دادند که منافع اقتصادی کشورشان اولویت اول آنهاست و احتمالا میدانند که درجه استیصال ناشی از اتکا ما به آنها در مقابل غرب چقدر زیاد است .
جالبتر اینکه غرب هم حاضر به کنار آمدن با حکومت نیست و منتظر بدتر شدن اوضاع است
کسی که ذره ای به کشور علاقه داشته باشد ، به راه رفته که سراپا خطا بوده و هست ادامه نمیدهد و امور اداره مملکت را به اهلش که همان مردم باشند میدهد
ملاک شایستگی نیست.
روسیه در طول تاریخ بار ها ایران رو تجزیه کرد وگرنه الان وسعت ایران حداقل چند برابر وسعت فعلی بود. کلا این روسیه از روزی که بوجود آمده کارش تجاوز به کشور هایی است که باهاش مرز مشترک داره . الان هم رفته سراغ اوکراین تا کل آن را ضمیمه خاک خودش بکنه
مگر دولتمردان راهی برای تجدید نظر در سیاست خارجی باز گذاشته اند؟؟فکر میکنید چین وروسیه چرا به این راحتی با ایران وکارت ایران بازی میکنند واز غرب امتیاز میگیرند؟چون خیالشان راحت است که سیاست خارجی ایران طوری طراحی شده که فقط به سوی شرق ویک طرفه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
آفرین دقیقا
ضرورت تجدید نظر در روابط با روسیه - بخاطر تحریم اون دو کشور فکر می کنند که ایران نمیتونه جواب بده و از جیب ایران برای کشورهای خلیج فارس هزینه می کنه ولی به نظرم ما هم با اینکه با روسیه رابطه داریم ولی در بعضی جاها روسیه را در خصوص حمله به اکراین تایید نمی کنیم این یک بازی دو طرفه بوده و سیاستی است که اهل فن میدانند و تازه فک کنم قبل موضع گیری کشورها قبل اش با کشور متبوع و هم پیمان در جریان میزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
تحليل بند تنبونى
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
نکته اینجاست اتفاقا اهل فن مثل شما نمی دانند
حتما باید روسیه همچون گذشته از پشت خنجر می زد تا روابط خود را با روسیه تجدید نظر کنید .

خسارت ایجاد شده از حمایت از روسیه را کدام یک از مقامات پاسخگو است ؟؟؟؟
روسیه به علت خوی اشغالگریش از جزایر کوریل که مال ژاپن است گرفته تا جزیره کریمه که از آنه اوکراین متاسفانه وزارت خارجه در این زمینه ضعف نشان میدهد.
هر دولتی ، قدرت خود را از داخل به دست می آورد ، بجای جلب حمایت قدرت‌های شرقی ،

رفراندوم آزاد ، اولین گام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
درود
داداش هایی که مواضعشون به روسیه نزدیک بود نظری ندارن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
منظورت شرقگدا هان؟
در این که روس‌ها آدم فروشند، شکی نیست اما بدانیم که اعراب دوست ندارند روابط ایران با روسیه و چین خوب باشد همانطور که روابط ایران با غرب را خراب کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
می تونی بگی چطوری روابط ایران و غرب را خراب کردند یک بار به خودت زحمت مطالعه را نداده ای
لطفا تحویل هواپیما سوخو ۳۵ به ایران را پیگیری کنید
حودمونو دلداری بدیم و می گیم لاوروف نخونده قرارداد رو امضا کرده مثل رییس جمهور چین که گفتیم بنده خدا اصلا وقت نکرده قرار داد دو ببینه و ندیده امضاش کرده.
جمهوری اسلامی بعد از جنگ با عراق از ترس عقرب جراره (آمریکا) به مار غاشیه (روسیه) پناه برد! البته روسیه و مادرش شوروی بیشتر شبیه انگلی مانند زالو هستند که آنقدر خون می‌خورند تا می‌ترکند.
ادم باید بخشنده باشه ما و امارات نداریم!!
پس اخلاق اسلامیتون کجا رفته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
احسنت به شما که بخیل نیستی و‌ شادی هایت را با برادران دینی تقسیم می کنی
سیاست دشمن انگاری کشورها یک سیاست غلط و آسیب زا است. هیچ کشوری بالقوه نه دوست است نه دشمن. بلکه همه کشورها بر اساس منافع ملی خود با سایر کشورها ارتباط برقرار می کنند. ایران نیز از این امر مستثنی نیست. ولی نزدیکی و اتحاد و شرکت در اتحادیه های بین المللی به خصوص با کشورهایی که منافع مشترک و هم چنین فرهنگ مشترک وجود دارد می تواند راهگشا باشد. به عنوان مثال عضویت ایران در سازمان کشورهای تورک و عرب در عین رابطه حسنه با قدرت های غربی و شرقی، بهترین گزینه برای سیاست خارجی ایران می باشد.
ایکاش مسولان ما ، میتوانستند فقط کمی با بازی ماهرانه اردوغان که در موازنه

سیاسی که بین شرق و غرب رفتار میکند از او یاد میگرفتند

و میتوانستند مثل اردوغان و با مهارت خیره کننده ای بین غرب و شرق بازی کنند و

می فهمیدند که او چگونه و بدون دادن هر گونه امتیاز و هزینه کردن مالی و سیاسی

و بدون انکه تعهدی برای کشورش ایجاد کند ، فقط از شرق و غرب برای کشور و مردم ترکیه کسب امتیاز میکند
سلام
تاریخ گواهی روشن و غیر قابل انکار برای بدعهدی و خیانت کار بودن روس هاست.
ذات این کشور این گونه بوده و غیر از این نیز انتظار نمی رود.
امروز در دنیا هیچ کشوری به طور قطعی دوست یا دشمن کشور دیگری نیست و تمام کشور های در رقابت با هم و در حال همکاری در اموری هستند که منافع مشترکشان اقتضا می کند.
روس ها و چینی ها ، ایران را تنها و بدن حمایت قدرت های غربی دیدند و ما را محکوم به سکوت در برابر اشتباهاتشان می دانند ، به همین دلیل نهایت استفاده را از سکوت ایران در قبال اشتباهاتشان می کنند.

مسئولین کشور ما اگر واقعا دلسوز و متعهد به منافع کشور هستند باید باز تعریفی از روابط با دنیا داشته باشند و از نگاه صفر و صدی در دوست و دشمن شناسی پرهیز کنند و هر رابطه و شراکتی را در صورت تامین منافع ملی بپذیرند.

مطمئنا بلوک شرق با سابقه بد عهدی که در گذشته داشته نباید به طور کامل تکیه گاه کشور ما باشد.
بهترین راه کار درخواست عضویت ایران در ناتو است تا چین وروسیه ...
در دنیای واقعی و خشن سیاست خارجی ، عملا هیچ دوست و یا دشمن همیشگی و ابدی اصلا وجود نداشته و ندارد

بهترین و موفق ترین حاکمان کسانی هستند که بتوانند بین دو طرف شرق و غرب

ایجاد موازنه کنند و همچون یک بند باز ماهر مجرب که روی طناب راه می رود

با استفاده ماهرانه از چوب تعادل بلندی که در دست دارد جهیت ایجاد یک تعادلی

بین این دو ( شرق و غرب ) حرکت کند و بنفع کشورش از هر دو طرف کسب منفعت کند

و بداند که خم شدن و رفتن بیش ازحد به هر طرف ، قطعا باعث سقوط و شکستن

کمر و گردن و حتی مردن خود و کشور و مردمش خواهد شد
جالب هست خود این عرب ها همیشه این بیانیه می‌دهند ساکت هستید ولی تا یک کشوری مانند چین و روسیه می آیند و مهمان آن می شوند صداتون در می آید و یا کشورهای دیگر که مهمان آن می شوند باز ساکت هستید!!
بابا روسیه و چین هم مانند بقیه هستند بر اساس منافع ملی خودشان حرکت می کنند شماها دچار سوتفاهم هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
هر کشوری براساس منافع مردم خود ، اقدام سیاسی انجام می دهد ، الا ایران
کشور از نظر اجتماعی، محیط زیستی ،تکنولوژی و روانی دیگر طاقت این را ندارد که چند سال سیاست گرایش به غرب و دوره ای سیاست گرایش به شرق را در پیش بگیرد از هم اکنون سیاستی متوازن را به شکلی واقعی و نه. به شکل صوری در پیش بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
بعنی همان شعار انقلاب نه شرقی و نه غربی تاکیدشعاراول انقلاب هم تاکیدبیشتربرنه شرقی بودوبعد نه غربی چون ضربه شرق موذیانه تر هست ودیرمتوجه میشویم واثرش بعدظاهرمیشود ولی ضربه شرق ابلهانه ترواثرش همان لحظه ظاهرمیشود


.
اولا این بخش بیانیه هیچ گونه حق مالکیتی برای امارات قائل نشده و در آن به خوبی آمده باید از طریق دادگاه حل و فصل شود و نگفته حتما مال امارات هست دوم هم در دادگاه بین الملل باز هیچ حقی برای امارات قائل نیست چون سند آن هست و قابل خدشه هم نیست سوم هم اینکه اینکه مگر تا الان اقدامی هم کردن در شکایت به دادگاه؟ بیشتر برای اهداف سیاسی گنجانده شده تا فشار سیاسی بر ایران بیاورند و فاقد ارزش حقوقی هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
درک درستی نداری ولی سوادکه داری شایدآنهم آبکی بیانیه رادرست بخوان وازبزرگترتفسیرآنرابخواه
شرق گداها کجا هستن؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
بی سواد همه مانند شما غرب گداها وابستگی به جایی ندارند
ناشناس
| Czechia |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
۱۰:۳۵
بله معلومه اصلا وابستگی به روسیه ندارید!!!! وگرنه هر حکومتی بود باید در برابر این وقاحت روسیه سفیرش را اخراج می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
شما 2 نفر یا هردو منافق هستید یا دارید توی زمین اونا بازی میکنید. برادرم ذهنت را از شرق و غرب خالی کن. اینکه باید به یک سمت بریم دارای خسارات فراوانی برای ماست. ما باید فقط منافع ایران برامون مهم باشه. اگه با هردو طرح روابط حسنه داشته باشیم هیچ کدوم دیگه نمی تونن از ما سوء استفاده کنند. چرا فکر می کنید اگه با غرب دوست بشید باید مستعمره اونا باشید. مگه تمام کشورهایی که با غرب روابط خوبی دارند مستعمره شدن.؟ اما توی این شرایط که با یک طرف دشمن هستیم باید امتیازهای فراوانی به چین و روسیه بدیم و در آخر فقط ضرر نسیبمون میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
خخخخه هنوز نمی‌داند روسیه فقط یکی از کشورهایی هست که چند وقت یکبار می‌رود آن جا و چند کشور دیگر هم میر روند پس لطف کنید همه اخراج کنید!
ضرورت داردولی کی گوش میده روسیه هرجارفته باخودش خوشبختی نیاورده ودوستانش ازکشورهای عقب مانده ازهرجهت چه ازنظرعلمی چه ازنظر رفاه اجتماعی وچه ازنظر اقتصادی هستند یک صرب المثلی مادهاتی ها داریم که میگوید ؛ اگرخواستی خاک برسر بریزی برو زیر تل بلند خاک برسرکن نه جائیکه کره شمال وکوبا وامثالهم چنین میکنند البته مطمئنا مستولین ما چشمهای باز وگوشهای شنوادارندوهمه ‌چیزراخوب متوجه هستند وازیک سوراخ هم چندبارگزیده نمیشوندانشاالله البته ماا روسیه چندبارگزیده شده ایم
عه عه عه . تجدید نظر روابط با روسیه؟؟؟ نه‌خیر روسیه هرچی بگه درسته و هرکی مخالفت کنه غربگداست و آلبانی نشینه .فقط ما ایرانی هستیم و اونایی که مثل ما فکر میکنن . درود بر چین و روسیه . سه تا دونه جزیره که این حرفارو نداره . قابل روس هارو نداره اصلا
شرق گداها کجا هستند بیاند جواب بدند. درگیر جنگ که مردن مارو، فقیر کردن مردم رو و حالا زمین کشورم میخواند. مرحبا. شاید شما میخواید روی قاجار سفید کنید
طرف اصلی این ادعای مالکیت امارات است که شریک تجارت خارجی اول ایران ومحل رفت وامد وتجارت چمدانی مسافرین خارجی ایران است
سالی چه تعداد مسافر امارات داریم۔چرا نباید در رابطه با انها تجدید نظر کنیم۔دولتهای عربی دوست ایران در چه موضعی قرار دارند۔ تما یلات آنگلیسی در ایران علی رغم ادعاها با جهت گیری ناسیونالیستی در ایران شدید است۔
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
کیش رو جزیره ازاد اعلام کنند و کارگزاران جمهوری اسلامی در آنجا دخالت نکنند تا ببینید همین یک جیره خرج کل ایران را خواهد داد و امارات را تعطیل خواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
فکر کنم خودت هم نفهمیدی چی گفتی
با سلام واحترام

مردم ایران در تعجب هستند که مسئولین تصمیم گیر کشور بجای اعتماد به اقای ظریف که چندین سال پیش گفتن به روسیه اعتماد نکنید.همچنان به پوتین بیشتر اعتماد می کنند.

البته ملت ایران باید میزان خسارت ناشی از حمایت از روسیه شامل حمایت درجنگ اوکراین وخرابکاری در به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام را به حساب این گروه تندرو منظورکنند.
همانطوریکه امروز اقای مطهری تویت کردند.
همه کشورها برای منافع ملی و مردم تلاش می کنند این مسئولین ما هستند که خواب تشریف دارند البته منافع ملی براشون اصلا اهمیت نداره
فقط موشک
روسيه كمونيست و خداناباور كريمه و شرق اوكراين و بخشي از گرجستان را هين چند سال پيش از اين كشورها جدا كره ، حالا همين كشور كه ارتش كثيفش توى اوكراين مردم مظلوم اوكراين را قتل عام ميكنه از ما ميخواد كه جزاير خودمونو به كشورى كه قبلا متعلق به ايران بوده بديم ، وقاحت روس ها حد و مركزى نداره ، هيچ كشورى مثل روسيه و هيچ نژادي مثل روس ها در طول تاريخ اشغالگر نبوده، اين كشور قفقاز جنوبي و تركمنستان را از ايران،آلمان شرقي را از آلمان،جزاير كوريل را از ژاپن،شمالغرب گرجستان را از گرجستان، جزيره كريمه و شرق اوكراين را از اوكراين،كشورهاى ليتوانى ، لتونى و استونى را از اروپا، سمرقند و بخارا را از تاجيكستان ، مولداوي را از اروپا شرقي جدا و ضميمه خاك كرده كه مجددا جدا يا هنوز جزئى از روسيه هستن ، حالا همين كشور با تاريخچه سياه و ضد بشرى خود از ايران ميخواد كه كشورمان را خودمان تجزيه و به عربها بديم چون به خنسي خورده و به پول عربها نياز داره، دم اردوغان گرم كه با تو دهنى به پوتين بعد از ساخته شدن نيروگاه دو هزار مگاواتى هسته اي توسط روسها و گرفتن موشكهاى اس ٤٠٠ و اشغال بازار روسيه با اجناس تركيه از پيوستن اوكراين به ناتو حمايت كرد و براى گرفتن اف شانزده ها و ارتقاء ارزش لير تركيه مجددا به سمت امريكا متمايل شد، بله وقتى سياستمدار متكى به راي اكثريت مردم باشه و حافظ منافع ملى كشورش باشد در داخل و خارج مورد احترام است و وزن بالايي دارد و ديگران حاضرند به او امتياز بدهند تا نظرش را جلب كنن ، آيا سياستمداران ما هم اينجورى هستن و اينطوري عمل ميكنن ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
بدبخت مردم روسیه بیشتر از تو خداباور هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
روس ها و اوکراین ها از یک از نژاد هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
درسته که روسیه دشمن ایرانه ، ولی اول مطالعه کن
نظام روسیه ناسیونالیستی و سرمایه داریه
احتمالا ایران این سری کمتر پهباد به روسیه داده بخاطر همین روسیه خواسته تلافی کنه
شرق گداها چشمتون روش خوب رکبی روسیه وچین بهتون زد مرگ برروسیه مرگ برچین
زبان چینی روکه تومدارس قراره آموزش بدین خب دیگه شما که اینقدربراچین وروسیه سینه چاک میدین زبان روسی روهم آموزش بدین بجاش فارسی رو بردارین
ازون بالا میایی رشته رشته
میان ابروهات خالی نوشته
باید با روسیه قطع رابطه کرد بزرگترین دشمن ایران روسیه است نه امریکا
نظام روسیه خبیت ترین دشمن ایران است (نظر سنجی)
اعتراض و احضار سفیر دیپلماسی نمایشی است...
تابناک به تعهد اخلاقی و اطلاع رسانی واقعی به مخاطبان که از حقوق اساسی آنها به شمار می رود تبعیت کن...ویرایش گزینش و سانسور مطالب دیگران محکوم به شکست است....
دست ایران زیر سنگ است اگر روس ها و چینی ها توهین بزرگتری هم بکنند حتم بدانید در عمل ایران قادر به پاسخگویی نیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی