بازدید 11947

واردات خودرو سرعت می گیرد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد واردات خودرو گفت: اگر از همه مشکلات و موانع بر سر واردات خودرو بگذریم و فرض را بر این بگذاریم که خودروهای خارجی با سرعت و قیمت مناسب وارد کشور شد، نحوه عرضه و فروش این خودروها به شدت مبهم است.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴ 28 June 2023

 

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین- واردات خودرو به ایران از سال ۹۷ به دلیل مشکلاتی مانند کمبود ارز ممنوع اعلام شد. اما از سال ۱۴۰۰ مجددا مطرح شد و آیین‌نامه واردات خودرو سرانجام در شهریورماه ۱۴۰۱ نهایی و به وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

اخبار واردات خودرو امسال هم داغ بوده تا جایی که لایحه واردات خودروهای کارکرده زیر ۵ سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب مجلس رسید و اعلام شد همه می‌توانند خودرو وارد کنند.

اما مخابره این اخبار در حالی است که در عمل اتفاق خاصی رخ نداده به طوری که بر اساس اعلام گمرک از حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودروی خارجی که از بهمن‌ماه امسال وارد گمرکات کشور شده ۲۴۱ دستگاه خودرو ترخیص شده و ۷۶۸ دستگاه در حال گذراندن مراحل ترخیص است. همه اینها در حالی است که در لایحه بودجه، واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال پیش‌بینی شده است.

در مورد واردات خودرو، کارشناسان و فعالین بازار خودرو معتقدند به دلیل کاهش تولید و عرضه خودروهای داخلی، ورود خودروهای خارجی می‌تواند بازار خودرو در ایران را متعادل کند و جلوی افزایش بیشتر قیمت‌ها را بگیرد. در این زمینه، موضع نمایندگان مجلس و وزارت صمت هم مثبت بوده است. چنانچه عباس علی‌آبادی، وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد واردات از ابزارهای مدیریت بازار خودرو به‌منظور جلوگیری از رانت و انحصار است. اما به رغم موضع موافق مجلس و دولت، واردات خودرو به کُندی پیش می‌رود.

مشکل تامین ارز حل نشده است
درباره اینکه چرا روند واردات خودرو به کشور همچنان کُند است با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صحبت کردیم. مهدی دادفر در این باره به همشهری آنلاین گفت: ما ابتدا باید شرایط را بسنجیم که در این زمینه اگر همه عوامل با جریان واردات خودرو همراه و هماهنگ شوند تا وقتی که بحث تخصیص بودجه به واردات خودرو از سمت بانک مرکزی حل نشود و منابع ارزی لازم تامین نشود واردات رخ نخواهد داد.

دادفر ادامه داد: در خصوص واردات خودروهای دست دوم، قانونگذاران در مجلس همت دارند که برای تعدیل قیمت خودرو و شکستن انحصار در بازار، واردات این خودروها انجام شود و در این زمینه هم قانون تصویب کردند که این دست اقدامات خیلی خوب است اما چند نکته بسیار مهم در این زمینه نادیده گرفته‌ شده که مانع واردات خودرو است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اولین نکته این است که دستگاه‌های ناظر در بخش اجرا و دستگاه‌هایی که می‌توانند با بخشنامه‌هایشان عملیات واردات را دچار اختلال کنند ۳۲ دستگاه هستند که باید در ابتدا این تعارض حل می‌شد.

دادفر ادامه داد: نکته مهم دیگری که در جریان واردات خودرو همچنان مغفول است مباحث مربوط به ضوابط  آزمایش‌های فنی به‌خصوص در بخش واردات خودروهای دست دوم است. در بحث خودروهای صفر کیلومتر هم ما هنوز نتوانستیم کارهای واردات خودروهای با برندهای اول جهانی را انجام دهیم و مباحث همولوگیشن (تایید قطعات در خودرو و انطباق عملکرد آنها با مقررات و استانداردهای مربوطه) و سازمان ملی استاندارد معلق است.

نحوه عرضه و فروش خودروهای خارجی مبهم است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تا مشکل تامین ارز و مباحث فنی مربوط به استاندارد حل نشود نباید توقع واردات خودرو داشت، افزود: اگر از همه این مشکلات و موانع بگذریم و فرض را بر این بگذاریم که خودروهای خارجی با قیمت مناسب وارد کشور شد، نحوه عرضه و فروش این خودروها مبهم است.

دادفر با انتقاد از اینکه نحوه عرضه خودروهای وارداتی به شدت دچار ابهام است، ادامه داد: این در حالی است که فروشندگان خودروهای چینی در کشور و خودروسازان بزرگ داخلی مانند سایپا و ایران‌خودرو همچنان در نحوه فروش و عرضه دچار مشکل هستند و یک رویه واحد در این زمینه وجود ندارد.

دادفر با بیان اینکه برای حل یک مسئله تبلیغات و حرف‌درمانی راه به جایی نمی‌برد، گفت: هماهنگی‌های لازم در بحث واردات خودرو در بعضی از جاهایی که تصمیم‌گیر هستند اصلا وجود ندارد و حتی مخالف آزادسازی واردات هستند و تا زمانی که این مباحث حل نشود واردات خودرو با روند کندی انجام خواهد شد.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
تحویل مسکن کی سرعت می گیرد ؟؟؟ مسکن اولویت خانواده و مردم هست یا خودرو ؟؟
اگر واقعا قصدشان واردات خودرو برای تنظیم بازار وحق مسلم مردم در حق انتخاب است بهترین کار اینست که دولت دخالت نکند. نه ارز 28500 بدهد نه محدودیتهای من درآوردی وبهانه های مضحک ومانع تراشی های عمدی وغیرعمدی ایجادکند. کارمردم رابه خودشان واگذار کند. اجازه دهند مثل همه کشورهای دیگر(غیر کوبا وکره شمالی) نمایندگیهای خودروسازان بین المللی دایر و واردات انجام شود. پس نه دلار دولتی که بهانه کمبودارز بیاورند نه دخالت دولتی
مگر میخوان صدقه بدهند
هر کس به حرفهای اینهاامید بست به خاک سیاه نشست
به افرادی خودرو خارجی تعلق میگیرد که‌سه امتیاز را داشته باشد
۱ فاقد پلاک باشد اتومبیل نداشته لاشد
۴۸ ماهاز خودروسازان داخلی خوددو نگرفتهباشد
۳ حق فروش هم نداشته باشد
افرادی که ثبت نامرک ردند مستحق ماشین هستند
ولی بعضی ها خنوز ماشین نیاورهده دارن از حساوت میمیرن که احتمال دارد
به نفع متقاضیان باشد
جرپ این افراد فقط وفقط اعتماد به مسیولین اقتصاد کشور بوده
دو ساله مردم با همین اخبار الکی سرکار گذاشتن، بیست سال دیگه هم وضع همینه. واقعا فکر میکنین اینا از سود هنگفت فروش فرغونهای از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی میگذرن و میذارن مردم خودروی خوب سوار بشن؟
خودرو سازهای گران فروش همیشه ضررده توان تامین خودروی نیاز داخل را ندارند بهتر است واردات خودرو بدون تعرفه آزاد شود و هر کس توانست وارد کند تا نیاز مردم با خودروی با کیفیت و ارزان خارجی تامین شود لطفا اجازه دهید مردم بتوانند به خودروی ارزان و با کیفیت دسترسی پیدا کنند لطفا تعرفه واردات خودرو را کاملا لغو و هیچ سقفی برای واردات خودرو تعیین نکنید کشور نیاز به واردات خودرو دارد . داخلیها معلوم نیست چرا هم خودروی بی کیفیت می سازند هم گران می فروشند هم ضرردهند هرگز هم معلوم نخواهد شد . واردات رانتبازانه هیچ دردی را دوا نخواهد کرد بلکه فساد بیشتری ایجاد خواهد کرد تنها راه واردات آزاد بدون تعرفه خودرو است
وقتی میرسلیم و مافیای خودور، حرف اول و آخر می زنند، کام مردم شیرین نمی شود، و جوانان ایرانی در حسرت یک ماشین بباقی لقی می مانند
امروز صبح ترمز پراید در حد صفرم نگرفت زدم یک ماشین گرانقیمت 60 میلیون ازم حسارت گرفت ماشین خودمم که داغون شد. حالا از کی باید غرامت بگیرم؟ سایپا فرغونسازی میکنه من نوعی باید خسارت بدم؟
هرکس بادلارهایی که درخانه داردمی تواندیک دستگاه خودرو واردکند نه ارزدولتی لازم دارد نه چیزدیگر
تاموقع انتخابات به همین روندمردم سرکارن بعدش هم خدامیدونه چه بلایی سرمون بیارند
انشاالله با افزایش واردات خودرو به کشور همه قیمت‌ها ریزشی و ارزان خواهند شد،
به امیدالله
اینا همه برای سر گرم کردن مردمه به خدا قسم اینا نمیخوان مردم ماشین خارجی سوار بشن چون اگه واردات ازاد کنن پس تکلیف ایران خودرو سایپا که تمام سدش تو جیب دولت میره چه میشه چرا باید ازاد بشه و این دو غول ادم کش طعطیل بشن چرا اینقدر ساده وخوش خیالین
واردات بایدزودترانجام بشه با ای خودرواداخلی هروز هزارنفرگشته میشه.بعدش میگن افزایش جمعیت تولیدداخلی متوقف کنیدجمعیت افزایش می‌یابد.ارابه مرگ میسازن.
چطوری ارز برای حجاج دارید؟وزیر قبلی نبایست برکنار میشد ولی اوضاع ما بهتر نمیشه با این میران فعلی ..شب خوش
دو ساله مردم با همین اخبار الکی و وقت کشی سرکار گذاشتن، بیست سال دیگه هم وضع همینه. واقعا فکر میکنین اینا از سود هنگفت فروش فرغونهای از رده خارج بی کیفیت و آشغالهای چینی میگذرن و میذارن مردم خودروی خوب سوار بشن؟

مردم از این اخبارهای بی عمل و تکراری و وقت کشی ، روانی وافسرده شدند
سلام به همگی ،بیشترگرانی ها از زمین ومسکن گرفته تا بقیه لوازم نه بابت دلاره نه بابت تحریم فقط وفقط بخاطر گرانی خودروهای خارجی دربازارهست واقعا اگرمیخواهید همه چیز ارزان بشه واردات خودرو را به مردم بسپارید یا مثل بقیه کشورها بگذاریدخودروسازان خارجی درایران نمایندگی فروش بزنن ازشون بابت فروش خودرو عوارص ومالیات بگیرید اونم کم نه زیاد
مجلسیهاتعرفه روبردارید وواردات آزادبشه هرکی دوس داره ماشین واردکنه تاقیمتهامتعادل بشه وهمش دولتیها میگن پیری جمعیت وبچه بیارید بیشترمردم دارن توی تصادف بااین ماشینهای مسخره ایرانی میمیرند
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری