بازدید 6998
۴

کاهش شدید قیمت گندم در بازارهای جهانی

امروز در بازارهای جهانی قیمت انواع محصولات اساسی کاهش یافت و فرصت مناسبی برای کشورهای وارد کننده است که انبارهای خود را در این فرصت پیش آمده پر کنند.
کد خبر: ۱۱۷۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴ 07 June 2023

به گزارش تابناک به نقل از فارس، امروز قیمت انواع محصولات اساسی در بازارهای جهانی کاهش یافت و از معدود روزهایی است که در چند وقت اخیر بازار با کاهش قیمت مواجه شده است، به نظر می رسد که بازار پس از افزایش‌های متوالی روزهای گذشته نیاز به اصلاح دارد و افزایش عرضه هم بر این کاهش قیمت ها تاثیر گذاشته است.

پیش از این هم سازمان خواربار جهانی ملل متحد اعلام کرده بود که امسال شاخص قیمت محصولات اساسی و مواد غذایی نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت اما در روزهای اخیر بازار خلاف این پیش بینی ها را طی می کرد.

به نظر می رسد افزایش عرضه در بازار با آغاز فصل برداشت بسیاری و نیز کاهش تقاضای واردات دو عاملی است که  بر تعادل بازار تاثیر گذاشته و قیمت را کاهش داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ؛ تنها در روز جاری قیمت گندم برای تحویل در ماه جولای 3.75 دلار کاهش داشته و هر بوشل از این محصول به قیمت 624 دلار به فروش رفت.

قیمت ذرت هم که معمولا به عنوان خوراک دام استفاده می شود نیز کاهش 1.75 دلاری را ثبت کرده و هر بوشل از این محصول به قیمت 606 دلار و 25 سنت  فروخته شد.

بر اساس این گزارش، امروز قیمت دانه‌های روغنی هم از این کاهش قیمت ها عقب نماند به طوری که دانه روغنی کانولا 3.3 دلار کاهش یافت.

قیمت‌های  جهانی روی هزینه کشورهایی که عمدتا وارد کننده هستند تاثیرگذار است، کشورهایی که وارد کننده هستند در زمان کاهش قیمت ها فرصت مناسبی برای واردات دارند زیرا ارز کمتری پرداخت خواهند کرد.

کشورهایی که وارد کننده هستند امنیت غذایی کشورش بیشتر در معرض آسیب است و با تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین و جنگ اخیر روسیه و  اوکراین این آسیب پذیری بیشتر شده است بنابراین پس از این اتفاقات کشورها از هر فرصتی برای پر کردن انبارهای خود استفاده می کنند به طوری که  چین نیمی از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است.

کشورها اخیرا رویکرد جدی تری هم در تولید کالاهای اساسی در پیش گرفته اند و سعی دارند از منابع محدود آب و خاک کشورش به جای تولید محصولات آب بر وکم تاثیر در از محصولات اساسی و موثرتر در امنیت غذایی استفاده کنند.

بنابراین در چنین شرایطی که دنیا با تمام توان تامین امنیت غذایی را با برنامه های متنوع در دستور کار دارد، کشور ما هم باید تولید محصولات اساسی و خودکفایی در آنها را جایگزین تولید محصولات کم اهمیت نظیر هندوانه و خربزه و صیفی جات کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
در کشور ما قیمت های جهانی بالا می رود که همه چیز به بهانه افزایش قیمت بالا می رود ولی وقتی کاهش است نه خود دولت نه کارخانجات کاهش نمی دهند
بعد صحبت از عدالت را در منابر و جلسات هیئت دولت مطرح می کنند!
سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تمام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن از شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهریه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا اتوبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افزایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نرخ جدید نداشته
من نانوا فقط در بحث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
و روزی ۸۰۰به شاطر
روزی ۳۰۰برای نان دربیار
و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ولی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش باشه
و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
و با این هزینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را با ضرر به مردم بده
کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
داداش میدونی بحث چیه
همه ما دوست داریم چیزی که داریم گرون و بقیه حق ندارند گرون کنند.
یکی از آشناهایی ما زمینش تو این چند سال از متری 2.5 رسیده به حدود 40 میلیون، ولی وقتی میره سیب زمینی بخره میگه خدا لعنتشون کنه سیب زمینی شده 15 تومن مثلا.
خب هر بوشل گندم حدودا ۲۰ کیلو میشه یعنی گندم کیلویی ۳۱ دلار بعد دولت گندم کشاورزو کیلویی ۱۵ هزار تومن میخره (که کارشناس ها میگن هر کیلو گندم ۱۶۱۰۰ تومان برای کشاورز آب میخوره )
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر