بازدید 6070
۴

میزان صادرات نفت ایران از نگاه رسانه‌های خارجی

چندی پیش، یک نشریه انگلیسی در گزارشی نوشت که ارقام اولیه گروه نظارتی ایالات متحده نشان می‌دهد، تهران در ماه «می» بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت صادر کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 07 June 2023

 به گزارش تابناک اقتصادی؛ نشریه قدیمی Lloyd's List ـ که خبرها و تحلیل‌های صنعت حمل و نقل را پوشش می‌دهد ـ چندی پیش در گزارشی نوشت: صادرات نفت ایران در ماه «می» به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. 

تومر رانان، گزارشگر ارشد دریایی این نشریه، در تایید این موضوع اعلام کرد: ارقام اولیه گروه نظارتی ایالات متحده نشان می‌دهد که تهران در ماه «می» رکورد صادرات روزانه نفت را پس از تحریم‌ها شکست.

افت و خیز صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۰۴ به بیشترین حد خود رسید و از مرز دو میلیون بشکه گذشت. بنا بر گزارش‌های اوپک، ایران تقریبا چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید و به طور متوسط دو میلیون و ۶۸۴ هزار بشکه نفت در روز صادرات می‌کرد.  

اما گزارش‌های این سازمان نشان داد که پس از اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا  علیه ایران، صادرات نفت با کاهش ۲۲ درصدی روبه رو شد و در سال ۲۰۱۱ به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید. با احیای برجام در سال ۲۰۱۵، فروش نفت ایران در بازار‌های جهانی، بار دیگر از سر گرفته و روزانه حدود دو میلیون بشکه در روز فروخته شد.

با این حال دیری نپایید که  همزمان با خروج ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ بار دیگر صادرات نفت ایران با افت چشمگیری مواجه شد، تا جایی که بر اساس گزارش موسسه کپلر و ورتکسا، آمار فروش نفت ایران به حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسید.

 

افزایش صادرات نفت ایران به نقل از رسانه‌های خارجی

این روز‌ها رسانه‌های خارجی از افزایش صادرات نفت ایران به رغم تحریم‌ها می‌گویند. بلومبرگ در آخرین گزارش خود، صادرات روزانه نفت ایران را حدود ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه در ماه‌های پایانی ۲۰۲۲ اعلام کرد؛ رقمی که تقریبا دو برابر شده است.

رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ایران در دو ماه آخر ۲۰۲۲ به بالاترین حد رسیده است. همچنین مشاور انرژی SVB International گفت: صادرات نفت ایران در دسامبر (دی ۱۴۰۱) به طور متوسط ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز بود که ۴۲ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر (آذر ۱۴۰۱) افزایش داشت و بالاترین رقم در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌آید.

پترولجستیک هم نوشت،  یک روند صعودی در صادرات نفت ایران وجود دارد و از نظر این شرکت در دسامبر (دی ۱۴۰۱) سال ۲۰۲۲ بالاترین سطح صادرات نفت برای ایران رقم خورده است. آمار‌های شرکت کپلر (یک شرکت اطلاعاتی) نیز نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران در نوامبر (آذر ۱۴۰۱) ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز بوده است که بالاترین میزان از آگوست (شهریور ۱۴۰۱) ۲۰۲۲ و تقریباً برابر با نرخ ۱.۲۷ میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۱۹ به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش ورتکسا، واردات نفت ایران در دسامبر (دی ۱۴۰۱) به چین رکورد جدید ۱.۲ میلیون بشکه در روز را ثبت کرد که این رقم ۱۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
بررسی شود این مقدار به چه مبلغی فروش رفته و چقدر پول فروش آن وصول شده است..
آیا بقیه کشورها هم مثل پاکستان بجای پول نفت، گوسفند به ایران می دهند و یا مثل چین پولها در بانکهای چین بلوکه می شود؟؟؟
4=2*2
قبل از تحریم 2.5 میلیون بشکه نفت می فروختیم و الان بیشتر از نصف آن
قبل از تحریم نفت را به قیمت خیلی پایین و برخی زمانها به قیمت منفی می فروختیم و الان در بدترین وضعیت 70 دلار و میانگین 85 دلار
با فرض بدبینانه ترین حالت نسبت به قبل از خروج ترامپ از برجام حالا فروش نصف ولی قیمت دوبرابر ، پس درآمد ارزی حاصل از فروش نفت هیچ فرقی نداشته است بلکه بیشتر هم شده است
پس چرا قیمت دلار را دولت 15 برابر کرده و به طبع آن تورم وحشتناک ایجاد کرده زمین و مسکن و خودرو و کالاها و... را باعث شده قیمتشان طغیان کنند
تابناک این مطلب رو تیتر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
خخخخ یعنی چه ریاضیات و استدلال هایی!! آخه مگه قیمت دلار به فروش نقت ربط داره؟ تورم 59% تحویل دادید انتظار دارید دلار بشه 1000تومن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
جناب اقاي اقتصاددان:
الف- پول نفت صادراتي ايا وارد كشور شده يا در بانكهاي خارجي بلوكه شده؟
ب- آيا قيمت ارز فقط به قيمت نفت وابسته است يا معلول عوامل ديگري هم هست؟
ج- ايا افزايش تورم صرفا ناشي از افزايش قيمت ارز است يا عوامل ديگري از جمله رشد نقدينگي يا فرار سرمايه هم در آن دخيل هستند؟
د- آيا در شرايط عدم ثبات اقتصادي ناشي از تحريمها سرمايه گذاري جديدي در داخل كشور صورت گرفته كه بخواهد جبران استهلاك ماشين آلات قبلي باشد يا روز به روز هزينه نگهداي ماشين آلات موجود در كشور زياد شده است؟
و ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار