بازدید 13693

خبر خوش برای نخبگان؛ وام خرید مسکن یک میلیارد تومانی و وام اجاره ۳۰۰ میلیونی بگیرید!

در حالی که چند روزی از ماموریت دشوار مجلس برای شبکه بانکی نمی‌گذرد، ساعاتی قبل وزیر راه و شهرسازی از موافقت شورای پول و اعتبار برای حمایت مالی ویژه از نخبگان خبر داد؛ خبری که می‌تواند با روی خوش بانک‌ها مواجه نشود!
کد خبر: ۱۱۷۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴ 06 June 2023

خبر خوش برای نخبگان بدون خانه؛ وام خرید مسکن ۶۰۰ میلیونی و وام اجاره ۳۰۰ میلیونی بگیرید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ برکسی پوشیده نیست که امسال حال و روز بازار مسکن و اجاره، متفاوت با تمام سال‌های گذشته است؛ به گونه‌ای که بسیاری از مالکان با رونمایی از قیمت‌های نجومی فروش و اجاره، مستاجران و متقاضیان خرید خانه را شوکه کرده اند؛ تا جایی که در بسیاری از مناطق شهر تهران و کلان شهرها، بهای اجاره بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بسیاری را مجبور به تغییر منطقه و حتی شهر کرده است.

در این میان، دولت همچون سال‌های اخیر، سازوکار حمایتی با عنوان تسهیلات ودیعه مسکن را در دستور کار قرار داده است؛ روشی که در سال‌های کرونایی رونمایی شد، ولی بسیاری از متقاضیان را گرفتار شعب بانکی و سنگ اندازی مدیران بانکی کرد تا در نهایت قید دریافت وام اجاره را بزنند.

به بیان دیگر؛ در یکی دو سال اخیر، رقم پرداختی وام ودیعه مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون و در کلان‌شهر‌ها و سایر شهر‌ها نیز ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان بوده است؛ ارقامی که با توجه به افزایش عجیب اجاره بها در هفته‌های اخیر، به گونه‌ای بی اثر شده و بسیاری از مستاجران چشم انتظار افزایش مبلغ آن هستند؛ انتظاری که با موافق بهارستان نشینان همراه شد.

نمایندگان در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۹ خرداد ماه مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی با ماده ۱۱ این طرح موافقت کردند.

بر اساس ماده ۱۱؛ بانک مرکزی موظف است در صورت تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه به گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر در حوزه مسکن بر اساس اولویت بندی که ظرف مدت یک ماه به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد، اقدام نماید. سقف فردی تسهیلات در سال اول اجرای قانون برای شهر‌های مختلف بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار که در سال اول برای شهر تهران ۲ میلیارد ریال، مراکز استان‌ها یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهر‌ها یک میلیارد ریال و برای روستا‌ها ۴۰۰ میلیون تعیین می‌شود که در سال‌های بعد متناسب با تورم نقطه به نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش می‌یابد. تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌های عامل به عنوان تکلیف ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن محسوب می‌شود.

حمایت ویژه از نخبگان

در حالی که با موافقت نمایندگان مجلس، رقم وام ودیعه یا همان وام اجاره به ۲۰۰ میلیون تومان در شهر تهران افزایش داشته است، ساعاتی قبل بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از افزایش مبلغ وام ودیعه به ۳۰۰ میلیون و خرید یا ساخت مسکن به یک میلیارد تومان برای نخبگان خبر داد.

مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، با اشاره به جلسه عصر امروز شورای پول و اعتبار نوشت: در جلسه امروز شورای پول و اعتبار، وام خرید و ساخت مسکن نخبگان (با معرفی بنیاد ملی نخبگان) از ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافت. وزیر راه و شهرسازی افزود: وام ودیعه مسکن نخبگان نیز ۳۰۰ میلیون تومان تصویب شد.

خبر خوش برای نخبگان بدون خانه؛ وام خرید مسکن ۶۰۰ میلیونی و وام اجاره ۳۰۰ میلیونی بگیرید!

این خبر خوش در کنار موافقت مجلس با افزایش وام ودیعه مسکن برای مستاجران متقاضی، مرهمی بر آشفته بازار مسکن و افزایش قیمت‌های عجیب آن است؛ اما شیرینی این خبر می‌تواند با سنگ اندازی بانک‌ها تلخ شود، چون تجربه سال‌های اخیر بیانگر عدم همراهی بسیاری از بانک‌ها در ارائه تسهیلات مسکن از جمله وام ودیعه مسکن است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مطابق با قانون بودجه امسال و بر اساس تبصره ۱۶ قانون بودجه، بانک مرکزی موظف است حداقل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان  برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل اقدام نمایند؛ بنابراین، پیش بینی می‌شود در صورت تداوم روند گذشته شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات خرد به مردم، نخبگان و سایر متقاضیان تسهیلات مذکور در پیچ و خم شعب بانکی گرفتار شوند؛ در نتیجه انتظار می‌رود در همین شروع کار، تمهیدات ویژه‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و بانک مرکزی اندیشیده شود تا شاهد اتفاقات تلخ گذشته در خصوص پرداخت نکردن وام به مردم نباشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۴
کمر نخبگان را با این وام شکستید. با ۶۰۰ میلیون در تهران ۸ متر مسکن می شود خرید. نخبه اگر نخبه باشد به امید این وعده های کمر شکن شما نمی ماند و می رود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1 سال ديگه برو پايش كن ببين به چنتاشون دادند البته اجازه امار گيري و استخراج اطلاعاتشو نمي دن
الان همه اقا زاده ها ميشن نخبه
خنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
حقوق خالص نخبه با مدرک دکتری تازه استخدام شده ماهی شانزده میلیون و این وام بیست و سه درصد سود یا نزول، به فرض بیست ساله بودن ماهی بیست میلیون! لابد بقیه قسط را هم کمیته امداد باید بدهد
کمر نخبگان را با این وام شکستید. با ۶۰۰ میلیون در تهران ۸ متر مسکن می شود خرید. نخبه اگر نخبه باشد به امید این وعده های کمر شکن شما نمی ماند و می رود.
حرف بیخودی اولا این که ودیعه فقط برای متاهلین هست دوم این که وام 600 تومن با سود 18 درصدی یعنی در نهایت باید 2.4 میلیارد تومن بر گردونید در 15 تا 20 سال یعنی عملا 15-20 سال احاره نشین بانک هستید
نخبه گلیم خودش رو میتونه از آب در بیاره به فکر کند ذهن ها که زندگی این بلارو سرشون آورده باشید واجب تره
من هم کارمندم و 20 سال است که مستاجرم کی به من خبر خوش می دهید اقای رئیس جمهور و دست اندرکاران کشور !!!!!!!!!!!!
البته تا مولفه های نخبه بودن از نظر تصمیم گیران چه باشد
به احتمال خیلی زیاد ما از دسته بخبگان یا پخمگان هستیم نه وام خریدیک میلیاردی به ما تعلق میگیره نه وام اجاره ۳۰۰میلیونی
خوب بقیه مردم چی؟ وام فقط برای کادمندان بانک.وام فقط برای نخبگان.وام فقط برای کادمندان فلان وزارتخانه. چرا نمی توانید امکانات عمومی کشور را بطور مساوی بین مردم تقسیم کنید.آن فرد عادی در گوشه یک شهرستان کوچک باید به اندازه همان پایتخت نشین نزدیک به مرکز قدرت از بیت المال سهم داشته باش. این نکته خیلی ساده است
برای قبولی باید دید ملاک گزینش که طرف نخبه است یا بخمه است چیه
تا دیروز برای صد ملیون وان ازدواج سی تا ضامن می خواستند حالا خدا می داند برای بک ملیارد چند تا میخواهند اینطوری پیش بره همه ملت ایران باید ضامن همدیگر بشن در بانک ها
خبگان الان تو امریکا وکانادا واروپا بهترین امکانات رو دارن
این بیشتر به شوخی نزدیکه تا واقعیت، با این حقوقهای ناچیز کدام نخبه میتونه اقساط وام یک میلیاردی رو پرداخت کنه؟
آش به مبلغ ظرفی دوزار
نکنید این دروغها را نگویید
من یک مخترعم . حتی یک استکان چایی هم کسی به ما نمی دهد . حتی اگر بمیریم یک اگهی تسلیت هم کسی برایمان نخواهد گفت .
اینها همه برای متنفذین و صاحبان کرسی های دانشگاهی است که به صورت سیری ناپذیری درامده اند
آدم حسابی بیش از ۴۰ میلیون نفر اجاره نشین در مملکت داریم. این طرح ها چه دردی درمان می کنه ؟!!! بقیه مردم بووووق هستند؟! چرا تسهیلات درست حسابی برای خانه دار شدن مردم بانرخ بهره کم و پرداخت طولانی نمی دهید؟ فقط برای زاده ها ارز کرور کرور به آمریکا، اروپا و کانادا می فرستید؟ بخدا با این هوش باید شما رو بفرستند کره پلوتون رو آباد کنید.
ایران را به خاک‌سیاه نشاندید. روز تا شب فقط حرف مفت و دریغداز دو کار مثبت علمی!
از فردا تمام فک فامیلای رییس بانکها نخبه در میان
تمام کارمندان هم
خوب این نخبه چقدر باید‌حقوق بگیرد که از پس قسط بر بیاد. ثانیا کجا آپارتمان با ابن قیمت گیر میاد
چرا نفاوت بین مردم ؟ در این روزهای سخت اقتصادی آیا نباید همه را یکسان دید ؟ ضننا اکثر نخبگان از دید بزرگواران حکومت معلوم است چه اشخاصی هستند امثال نخبگان پایتونی، یا امثال همین آقای بذرپاش !
قسطش چقدره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
نخبه ای؟
می شه تعریفی از نخبگان داشته باشید که بر اساس جنان معیاری یک فرد خود را محق برای دریافت چنین وام هایی بداند، مثلا مدرک فلان مقطع به اضافه تالیف فلان تعداد مقاله یا کتاب
این در حالی است که چه بسا کسانی که توانمند و نخبه واقعی هستند اما در این بنیادی که نام نخبگان را یدک می کشد عضویتی ندارندو و چه بسا کسانی که عضو بنیاد هستند اما مردم چنین قابلیتی را در ان فرد نمی بینند که نام نخبه را یدک می کشد
همین وام قیمت خونه را دوباره میکشه بالا...میگی نه نگاه کن
این طرحهای دولت با شمع دو سانتی مخزن صدهزار لیتری را داغ کردن است . وام دردی را دوا نمیکند و همه مشکلات را به یک مشکل دیگری بنام وام گره میزنید . قدیم ها میخواستیم کار بزرگی انجام بدید و همه منابع را آماده میکردیم آخر سر به خاله میگفتیم داری یک کمی پول بهم قرض بده . الان دولت با این همه یال و کوپالش نقش اون خاله را دارد و بس
از فرداست که آقا زاده ها در لیست نخبگان ردیف میشن،همه شون میشن نخبه .
نخبه رو کی تعریف میکنه. یه عده به کاغذبازی رفتنر نخبه شدند تا یه حقوق مفت بگیرند و یه وام یک میلیاردی با بهره پایین. کجای دنیا پول مفت میرند. همه جا پول رو به پروژه تحقیقاتی تخصیص میدهند و به متخصصین دانشگاهی در ازای کاری که انجام میدهند حقوق میدهند و نه پول مفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
نگران نباش اینجا هم به کسی چیزی نمی دهند . اینها البته امار است ولی نه برای نخبگان بلکه به نام نخبگان برای اساتید رابطه دار دانشگاهها
به نخبگان شناسایی شده و افراد اهل کار چیزی نمی ماسد
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
والا من دکتری تموم کردم و مثلا نخبه شدم و نه حقوق مفتی گرفتم نه میتونم این وام رو بردارم چون ۱۵ سال کل حقوق خودم باضافه ۵-۶ تومن کسری قسط رو باید بدم و عملا تو دهات هم نمیتونم خونه بخرم. این طرح وقتی مفید هست که حقوق حدود ۵۰ میلیون باشه که ۲۰ برا اقساط بره و بقیه هم برای بقیه قسط و خرج زندگی نه حقوق های ۱۵-۲۰ تومنی
تو این سیستم بذرپاش هم خودش رو نخبه میدونه....... !!!!! دخترای زاکانی هم نخبه هستن .....!!!!!!!!!
فقط حرف مفت و چرت و پرت
پسر من الان تو دبیرستان تیزهوشان درس میخونه و به قول شما نخبه حساب میشه ولی من باید شهریه به مدرسه پرداخت کنم!!!!!! شما از پس تحصیل رايگان تین بچه ها بر نمی‌آید چه انتظاری از من پدر دارین که بچه رو دلخوش به موندن کنم؟؟؟
وام هر چی باشه یعنی بندگی و کار برای پرداخت اقساط اونم با سود ۱۸ درصد درصد که هیچ کجای دنیا برای مسکن عرف نیست
من 9 ماه هست برای 600 میلیون اقدام کردم ولی بانک اظهار میدارد که منابع برای پرداخت ندارد
الان این بذرپاش خودش نخبه است؟
آدم مونده بخنده یا گریه کنه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار