بازدید 15611

چرا سقوط «قلعه مستحکم» اوکراین در «باخموت» اهمیت دارد؟/ تغییری راهبردی در روند جنگ آغاز شده است؟

در نبردی سرنوشت‌ساز که به گفته کارشناسان طولانی‌ترین و شدیدترین نبرد اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، نیروهای روسیه موفق شدند سیطره خود را بر این شهر راهبردی تثبیت کنند و این امر به رغم درنگ و خودداری اوکراین از پذیرش این شکست و تلاش غرب برای کاهش اهمیت راهبردی آن است؛ بدتر اینکه سقوط این «قلعه روحی» به گفته اوکراینی‌ها هنگام برگزاری نشست سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن رخ داد.
کد خبر: ۱۱۷۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ 27 May 2023

چرا سقوط «قلعه مستحکم» اوکراین در «باخموت» اهمیت دارد؟/ تغییری راهبردی در روند جنگ آغاز شده است؟

 بین الملل تابناک: سقوط شهر باخموت یا به قول اوکراینی‌ها، «قلعه مستحکم» به دست نیروهای روسی، نقطه‌ی عطفی در جریان جنگی به وجود آورد که اواخر فوریه سال گذشته از حدود پانزده ماه پیش تاکنون ادامه دارد. به همان اندازه سیلی‌ به صورت کادر رهبری اوکراین بود که روی مقاومت این شهر برای تغییر روند جنگ و آغاز ضد حمله حساب کرده بود.
 

در نبردی سرنوشت‌ساز که به گفته کارشناسان، طولانی‌ترین و شدیدترین نبرد اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود نیرو‌های روسیه موفق شدند سیطره خود را بر این شهر راهبردی تثبیت کنند و این امر به ‌رغم درنگ و خودداری اوکراین از پذیرش این شکست و تلاش غرب برای کاهش اهمیت راهبردی آن است؛ بدتر این که سقوط این «قلعه روحی» به گفته اوکراینی‌ها هنگام برگزاری نشست سران گروه هفت در هیروشیمای ژاپن رخ داد. در حالی که زلنسکی در حال جمع آوری حمایت بیشتر غرب برای ضدحمله خود بود و اصرار داشت، آمریکایی‌ها جنگنده‌های اف ۱۶ را تحویل این کشور دهد ـ در اصل هم آن‌ها را به دست آورد ـ کلمات در راستای سوگواری برای این شهر به او کمکی نکرد و تنها گفت: «چیزی از آن نمانده است... با این حال در قلب ما باقی خواهد ماند». با وجود این، در پاسخ به توصیه مشاورانش عقب نشینی و از ماندن نیروهایش در باخموت صحبت کرد.


ماه‌ها پیش، زلنسکی خود در سایه تشدید نبرد در باخموت اعلام کرد، سقوط این شهر به معنای دادن امتیاز به پوتین سر میز مذاکره است، زیرا به معنای تغییری راهبردی در روند جنگ است که او اجازه آن را نخواهد داد. اکنون داده‌ها و مواضع تغییر کرده و زلنسکی به این باور رسیده که سقوط باخموت، یک ضد حمله برای بازپس‌گیری تمام مناطقی که به نیرو‌های روسی واگذار کرده اجتناب ناپذیر می‌کند. اما در مقابل بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران باور دارند سقوط این «قلعه مستحکم» به مثابه‌ی آغاز فروپاشی قطعات دومینو است و راه را روی نیرو‌های روس برای سیطره بر دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک ـ از بزرگ ترین شهر‌های اقلیم دونباس ـ باز کرده و آن‌ها را به سیطره کامل بر جنوب شرق اوکراین نزدیک می‌کند.


از نظر عملی و سیاسی تردیدی نیست که سقوط باخموت به نیرو‌های روسی برای ادامه پیشروی خود روحیه زیادی می‌دهد و سرخوردگی و بدگمانی نیرو‌های اوکراینی را با وجود حمایت گسترده نظامی غرب افزایش می‌دهد، زیرا به این ترتیب در عرصه میدانی نیرو‌های روس در مقایسه با نیرو‌های اوکراینی از امتیاز بهتری از نظر در دست گرفتن ابتکارعمل برخوردار شده‌اند. 

در اینجا نباید این واقعیت را فراموش کنیم که طبق گفته کارشناسان نیرو‌های حرفه‌ای روس در نبرد‌ها به کار گرفته نشده‌اند و بیشتر حمایت و پشتیبانی از نیرو‌های شرکت‌های امنیتی و داوطلبان را فراهم کرده‌اند، زیرا نیرو‌های حرفه‌ای ماموریت بسیار بزرگتری در صورت گسترش دامنه جنگ یا رفتن اوضاع به سمت درگیری مستقیم با ائتلاف «ناتو» خواهند داشت. چه بسا مهم‌ترین مساله این است که غربِ سرخورده از پیامد‌های این جنگ تردید کردن در فایده این ضد حمله و حتی امکان دستیابی به حل و فصلی سیاسی با شروط خود و مبتنی بر منافعش را آغاز کرده است. در حالی که پیش از این مانع از انجام مذاکراتی شده بود که تضمین نشده بود یا این که برخی نیاز‌های امنیتی روس‌ها را تامین می‌کرد.


پس از پیروزی میدانی روسیه در باخموت نمی‌توان انتظار شکل گیری مذاکرات صلح را داشت


در همین رابطه، دکتر «عفیفه عابدی» کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: تسلط روسیه بر باخموت از وجوه مختلف را باید به عنوان یک دستاورد برای روس‌ها و شکست و هزینه برای اوکراین و غرب تلقی کرد. همانگونه که اشاره کردید، نخستین وجه آن طولانی بودن جنگ در باخموت است. هر طرف در این جنگ پیروز می‌شد، تبلیغات گسترده‌ای درباره آن داشت. این در حالی است که این پیروزی برای روسیه بسیار مهمتر است، چون در یک سال و چند ماه گذشته، غرب تبلیغات زیادی درباره زمینگیر شدن و تلفات و هزینه‌های اقتصادی و نظامی روسیه داشت. در همین حال اگر این روز‌ها رسانه‌های غربی را مرور کنید، بیشتر اخبار و گزارش‌ها، مربوط به هزینه‌های گزاف اقتصادی و نظامی روسیه برای پیروزی در باخموت است؛ اما به هر حال تسلط روسیه بر باخموت به معنای بهبود شرایط روس‌ها در شرایط میدانی و روی زمین است، به ویژه که این شهر یک مرکز حمل و نقل و لجستیک منطقه‌ای در استان دونتسک اوکراین است و بیشتر ساکنان آن نیز روس زبان هستند.


وی افزود: شرایط میدانی و تبلیغاتی اکنون به نفع روسیه است و این می‌تواند فشار‌های مختلفی به جبهه غرب وارد کند. هر چه افکار عمومی اوکراین تضعیف شود، فشار‌ها بر کی یف برای پذیرفتن مذاکره و صلح با روسیه بیشتر می‌شود و این به معنای کاهش انسجام ملی در اوکراین در جنگ با روسیه است. در همین حال، غرب برای ادامه جنگ و جبران این شکست باید حمایت‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی بیشتری به اوکراین ارائه کند. اما همین راهبرد نیز نارضایتی در کشور‌های اروپایی را نسبت به ضرورت ادامه جنگ اوکراین افزایش می‌دهد. به گمان من، احتمالا شاهد دور دیگری از تلاش‌های تئورسین‌های جنگ اوکراین برای برجسته سازی تهدید روس‌ها برای امنیت اروپا خواهیم بود. این ویدئو اخیر رئیس جمهوری اوکراین درباره گفت‌وگو با مردم ایران هم باید در همین راستا تحلیل کرد. در واقع فرافکنی هم نوع دیگری از تلاش‌های غربی در برابر این شکست خواهد بود.


عابدی در پایان عنوان کرد: معمولا شرایط گفت‌وگو و مذاکرات صلح در جنگی مانند اوکراین، زمانی رقم می‌خورد که دو طرف از لحاظ هزینه‌ها در شرایط یکسان و ابزار‌هایی برای مبادله امتیاز داشته باشند. در واقع در کوتاه مدت پس از پیروزی میدانی روسیه در باخموت، نمی‌توان انتظار شکل گیری مذاکرات صلح را داشت؛ هر چند به نظر می‌رسد لزوم مذاکره و گفت‌وگو به سطح نخبگانی غرب راه یافته است. البته امکان اراه ابتکار جدید از سوی کشور‌های دیگر برای شکل دادن به مذاکره و گفت‌وگو پیرامون جنگ اوکراین همچنان به قوت خود باقی است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۷۹
بیشتر از یکسال، نه فقط زلنسکی بلکه همه افسران و اربابان آمریکایی و انگلیسی ، آرتومسک یا به قول شما باخموت رو تبدیل به دژ کردن. بیشتر از ۱۵۰ هزار نیروی آموزش دیده در انگلیس، و ناتو، بیشتر از ۲۵۰۰ کارشناس و مربی ناتو و حتی اسرائیل در این منطقه ، تقریبا هر سلاحی داشتن. ۶۷۲ مدل اسلحه. از ضد تانک و انواع مین گرفته تا ۴۷ مدل پهپاد جاسوسی و انفجاری و هر چه تصور کنین. اما خب، روس ، تقریبا فقط با نیروهای داوطلب ، قلعه و دژ شما رو آزاد کرد. ۱۵۰۰ کیلومتر مربع. کشته و معلوم دائمی ارتش برگزیده عزیز ناتو و آمریکا و انگلیس بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر.. از نظر شما که کمی معلولیت فکری دارین تغییر راهبرد شده.. پوتین ۱۶ ماه پیش راهبرد رو گفته و تغییری هم تش نیست. تا مرز لهستان و مجارستان ، خلع سلاح ، نابودی نازیسم هست. و اینکه ۴ سال پیش اعلام کرد اگر ادامه بده به حمله دونتسک. دولتی به نام اوکراینا وجود نخواهد داشت... و تمام. به جغرافیای جدید اروپا خوش آمدید. مثل قرن ها ،روس تا لهستان امروزی . اربابان انگلیسیتون در منتهای ضعفن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
خب حالا الان سوت و کف بزنیم برای قدرتی که خودشو دومین قدرت نظامی جهان میدونسته که بعد از یک سال جنگ یک شهر 74 هزار نفره رو موفق شده فتح کنه؟
بعد هم یک ذره فکر کردن هم بد نیست .. اصلا میشه توی یک شهر 74 هزار نفری 150 هزارتا نیروی نظامی جا داد؟؟؟؟ قبل از حرف زدن یکم فکر کردن هم بدی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
مرگ بر روسیه متجاوز
علی
| Germany |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
پوتین نه - ارباب پوتین
درست بگو
علی
| Germany |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
تخیلات رو میخونید
کلا از ناتو چی دیدی که میگی 150 هزار نیرو و انواع اسلحه سنگین و سبک
آخه بیچاره ناتو وارد عمل بشه چیزی از اسم روسیه اصلا میمونه ؟ تو تا الان جنگنده اف 35 و بمب افکن بی 52 دیدی تو اوکراین ؟
روسیه کل انرژیشو گذاشته چهار تا منطقه رو نمیتونه بگیره
آمریکا با پول تو جیبی سیلز روسیه رو زمینگیر کرده
به چی افتخار میکنی ؟خود پوتین مثل خر تو گل گیر کرده تو اومدی طرفداری میکنی شل مغز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
یکم بابت اراجیفی که بهم میبافی بیشتر فکر کن باخموت کلا 75هزار نفر سکنه داشته اونوقت ناتو 150هزار نیرو برده اونجا بابا خود رسانه های پرپکانی روس هم همپین اراجیفی نمبدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
اینهایی که می گن باخموت سکنه کم داشته باخموت شهر مسکونی نبوده شهر صنعتی بوده و محل کارخونه ها و به همین دلیل هم استراتژیک هست
یعنی در این خد هم اطلاعات ندارید بعد نطر میدین؟
باخموت برای اکراین مثل عسلویه هست برای ایران
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
این کشوری که سنگشو به سینه می زنی 7 برابر بلژیک به زور 190 سال پیش پدربزرگهای مارو کشته و تصاحب کرده بعد هم 130 پیش هم براَی تحقیر حرم امام رضا را تخریب کرده سخت نیست چند صفحه بخونی بعد نظر بدی....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
ناتو الان تو جنگ با روسیه هست زیاد بزرگش نکنید ناتو طبل توخالی هست تازه نیروهای حرفه ای روسیه جلو نیومدن
ناشناس
| Luxembourg |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
توده ای مزدور، تو که میهن نداری و از میهن دوستی هم بویی نبردی چون وطن تو دیکتاتور ساکن در کرملین است، ولی هیچ مکانی به نام «آرتِمُفسک « (نه «آرتومسک» که تو نوشتی: اقلا هجی درست پروپاگاندای اربابت را یاد بگیر توده ای بی سواد!) وجود ندارد و شهر اوکراینی باخموت دیگر به نام بلشویک تروریست تون به تون شده «رفیق آرتِم» خوانده نمی شود. اگر خرمشهر «المحمرة» شد، باخموت هم آرتِمُفسک خواهد شد. بقیه حرفهایت هم همینطور بی پایه و جعلی است. همانطور که ارتش جنایتکار روسیه از هزاران کیلومتر اراضی اشغال شده در اوکراین بیرون رانده شد از بقیه اوکراین هم بیرون رانده خواهد شد یا همانجا به کود مزارع اوکراین تبدیل خواهد شد.
زلنسکی چاره ای جز تسلیم شدن ندارد و مردم اوکراین باید زلنسکی را که موجب نابودی اوکراین شده محاکمه و به دار مجازات بیاویزن
پاسخ ها
بانام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
توی اکران هیچ کس عقل نداشت و همه منتظر نظر تو بودند
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
اعدام کمه براش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
زلنسکی اکراین را نابود کرد
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
نگو هنر پیشه بگو شیری در پوستین دلقک ... اگر مثل اشرف غنی بزدل فرار می کرد به امریکا هم خودش زندگی خوبی داشت و هم روسیه اوکراین را یک روزه می گرفت و تمام میشد وغرب هم هیچکاری نمی توانست بکند ایستادن او غرب را شیر و امیدوار کرد یا بهتر که بگوییم بچه شیراوکراینی غرب را متقاعد کرد که می شود با روسیه جنگید و به زانو دراورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
واقعاً نابودش کرد
اولا نبرد برای منطقه باخموت کماکان ادامه دارد و نیروهای اوکراینی در حال ضد حمله برای محاصره نیروهای اشعالگر در داخل شهر هستند. ثانیاً روسیه حدود 100 هزار تلفات (کشته و زخمی و اسیر) داده برای 7.5 کیلومتر پیشروی و اشغال مخروبه شهری که 70 هزار نفر جمعیت داشته. به گفته پریگوژین صاحب شرکت نظامی خصوصی «واگنر» فقط در منطقه باخموت 20 هزار تن از مزدوران او کشته شده اند. این جدای از تلفات نیروهای مسلح رسمی روسیه است. بعلاوه این تلفات نجومی هزاران قطعه از ادوات نظامی روسیه شامل تانک و خودروهای زرهی و توپ و غیره هم یا منهدم شده یا توسط اوکراین به غنیمت گرفته شده اند. پافشاری بر دفاع از شهر کوچک باخموت توسط فرماندهی نظامی اوکراین سیاست هوشمندانه ای بوده برای فرسایش قدرت برتر روسیه و خریدن زمان برای اماده شدن برای ضدحمله اصلی برای آزادی مناطق اشغالی اوکراین. با اینکه نبرد 10 ماهه برای منطقه باخموت ادامه دارد ولی اشغال خیابان های مخروبه باخموت حداکثر یک «پیروزی پیریوس» (کسانی که نمی دانند معنی آن را گوگل کنند) بوده است.
پاسخ ها
موسوی
| Czechia |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
بزرگوار تحلیل شما صحیح ... اما نگو اوکراین ! بگویید روسیه به تنهایی در مقابل ۶۰ کشور تراز اول جهان ... آنوقت تحلیل شما برعکس میشود و اهمیت این فتح پررنگتر
علی
| Germany |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
پیریوس رو زدم تو گوگل تویوتا پریوس آورد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
در طول پنجاه سال ۱۲ میلیون نفر در سراسر جهان توسط آمریکا و ناتوی فاشیستی بقتل رسیدندآنهاراباید سرکوب کرد این فاشیست های آمریکایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
كل ارتش رويسه چند نفر هست كه فقط تو باخموت 100 هزار نفر كشته و مجروج بده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
تحلیل بجا و کاملا درستی بود مرسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
حالا اوکراین پیروز شده باشه یا روسیه یه مسئله است که می شه درموردش صحبت کرد، ولی اینکه این پیروزی ربطی به شرکت تویوتا داشته باشه بعید می دونم :--)))))
خودت معنی پیریوس رو گوگل کن ببین چی میبینی
شاید گوگل ما فرق داره
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
موسوی کمی تاریخ بخونی جای دوری نمیره بعد بیا فقط یک قلم بگم روسیه 7 برابر بلژیک از ایران زمین جدا کره و اجداد ما را هم که مقاومتکرده کشته پیرمردهای که سنشون زیاده بپرسی باباهاشون براشو تعریفها کرده اند
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
استاد موسوی خیلی ساده است هیچکس حاضر نیست برای پوتین بجنگهبرای همین دست به دامان جانیان و قاتلان زندانها شده
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
استاد باسواد فقط روسها 12میلیون کشتند فقط گندم های انها را به زور گرفتند تا به جنگ بفرستند اسسستاد یک کم مطاله جای دوری نمی ره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
لشتباهی منف دادم
ما نباید طرف ظالم بایستیم و بهش سرویس بدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
غربی ها ظالمن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
جالب اینجاست که در قانون اساسی ما قید شده که

باید مدافع مظلومان و کشورهای تحت ظلم و ستم و تجاوز به حقوق حقه مردم انجا باشیم !!!؟

حالا چطور طرف روسیه ظالم و متجاوز اشغالگر خونخوار را گرفتیم را خدا میداند و مسولان !!؟
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
امریکا نباید طرف صدام حسین ظالم می ایستاد که خیلی ها رو شیمیایی کرد
ولی اربابت این کار رو کرد
همچین تحیل میکنین انگار خرمشهر ازاد شده
قرار نيست هر روز از این جنگ خبر منتشر کنید
" طبق گفته کارشناسان نیروهای حرفه‌ای روس در نبردها به کار گرفته نشده‌اند و بیشتر حمایت و پشتیبانی از نیروهای شرکت‌های امنیتی و داوطلبان فراهم کرده‌اند " به این کارشناسان مزدور بگویید اوکراین هم هنوز نیروهای حرفه ایش را رو نکرده . روزی که قرار شد آنها وارد میدان شوند ، فقط تعداد بیشماری کامنت گذار که شبانه روز در حال فحش دادن به روسها هستند ، وارد کارزار می شوند آنگاه وای به حال پوتین .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
اکراین از ۵۰ کشور دنیا سرباز و تجهیزات گرفته به علاوه کلی پول
موسوی
| Czechia |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
بابا تو چقدر دیگه متعصبی !! انگار وسط جنگی یا انگار اوکراین نون و آب ما میداده ... یا نکنه خصومت شحصی با پوتین داری ، برادر من جنگ یک شبه بوجود نمیاد ، زلنسکی آگاه بوده و عامدانه مشکل را حل نکرده ! اونوقت شما به جای مردم اسیر اوکراین در دست آمریکا ، رگ گردنت باد میکند ؟ این اوکراین ۳۰
سال پیش جز شوروی بوده ، همان روس ها هستند. شما کوتاه بیا برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
موسوی هنوز نفهمیدی طرف داره متلک می اندازه ؟!
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
هیچ مشکلی جز طمع به اوکراین در کار نبوده بالا جواب دادمفصل بخوان
انشاله به زودی همانطور که خرمشهر آزاد شد باخموت و کریمه هم آزاد میشن
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
ایشالا فلسطین هم آزاد بشه. یادت رفت اینو اضافه کنی. ولی دلیلش رو درک میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
ربطی نداره اونا دشمن ما هستن تحریممون کر ۳۰ساله از کل دنیا محروم کردن مارو
متاسفانه رئیس جمهور اوکراین هنرپیشه بوده و به خوبی می تواند فرافکنی کند باید به ایشان گفت ویرانی و اوارگی مردم اوکراین دست پخت هنرپیشگی ات برای غرب و ارباش آمریکا بود چه ربطی به ایران دارد که پای ملت ایران را وسط می کشی، آن زمانی که ناتو اقدامات تحریک آمیز در مرزهای کشورت با روسیه انجام می داد (نصب سامانه های موشکی و وعده خیالی پیوستن کشورت به اتحادیه نظامی شان) و روسیه مکررا به ناتو هشدار می داد که چنین اقدامات تحریک آمیزی برای کرملین قابل پذیرش نیست و ممکن است منجر به جنگ و درگیری شود باید به فکر بودی.
کشورت را اعضای اصلی همان گروه جی هفتی به این وضع انداخت که در هیروشیمای ژاپن دعوتت کردند و خام حرف های عوام فریبانه ات کردند.
آمریکا و غرب به خوبی می دانند که مسکو هم از نظر ژئوپلتیک و هم از نظر نظامی هزار دست برتری نسبت به کی یف دارد بنابراین حتی از تسلیحاتی که در اختیارت قرار می دهند اجازه حمله به خاک روسیه را نمی دهند چون به خوبی می دادند که یکی از دست های برتری در جنگ، وسعت سرزمینی است، وسعت سرزمینی روسیه، نصف کل اروپا است، حال چگونه اوکراین می خواهد به خاک چنین کشور پهناوری حمله کند؟ همان هواپیماهای اف ۱۶ ای که به توصیه آمریکا توسط غرب در اختیارات قرار داده اند اگر همگی با هم که از نظر خطوط پروازی محال است هم برای ضربه زدن به اهداف مسکو به پرواز در آیند در مرزهای پهناور روسیه گم می شوند و قبل از ضربه زدن به اهدافشان توسط سامانه های پدافندی روسیه شکار و منهدم خواهند شد.
زلنسکی هنر پیشه باید بداند که یکی از دلایل اصلی شکست هیتلر نازی گرفتار شدن نیروهای نظامی هیلتر نازی در مرزهای پهناور روسیه و سرمای شدید سیبری بود.
زلنسکی باید بداند که غرب تنها وعده می دهد و هیچ گاه توسط پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به روسیه حمله نمی کند چون خطر آخر زمان هسته ای بالا می رود بلکه با این سخنان تهدید آمیز تنها می خواهد زمان بخرد تا ببیند در آینده چه اتفاقی رقم می خورد ولی نمی داند که هر روز که از این جنگ می گذرد انسان های بی گناه بیشتری کشته می شوند، بهترین راه حل را پکن ارائه داد ( صلح، صلح، صلح) باید می پذیرفتی تا مردمت این گونه آواره و کشورت این گونه ویران نمی شد.
( به قول معروف اگر پشت گوشت را دیدی - کمک های غرب (حمله ناتو به خاک روسیه) را هم خواهی دید).
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
دوست عزیز وسعت روسیه نصف اروپا نیست دوبرابر و نیم قاره اروپاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
ممنون که اصلاح کردی، مساحت روسیه بیش از دو برابر کل قاره
اروپا است، و مساحت روسیه نصف مساحت کل اروپا و آمریکا به همراه کانادا است که آمریکا به ضمیمه کانادا از قلم افتاده بود.
خدایی خیلی هنر می خواد از ۵۰ تا کشور کمک مالی و اسلحه بگیری رسانه هاشونم ۲۴ ساعته ازت حمایت کنند کشو مقابلتم همه جوره تحریم کنند اخرم ۳۰ درصد خاکت و بدی بره. تازه اونم در برابر سربازهایی که زندانی روس هستن نه سرباز کارکشته و حرفه ای.
تبریک می گم به زلنسکی معجزه هزاره هست ایشون
. تازه روسیه زندانیا رو فرستاده دارن می جنگن ارزش ناتو رو اونقدر ندیده سرباز عادی خرجشون کنه.
زمانی که اکراین روس تبارها را بمباران و نسل کشی می کرد باید می فهمید صبر روسیه هم حدی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
زیاد تلویزیون و کیهان نگاه میکنی
استراتژی اوکراین در باخموت، قتلگاه بود. ظاهر شهر پیداست که چقدر به هدفش رسیده است. بعید میدانم روس ها توانایی یا حتی انگیزه تصرف یک شهر دیگر را داشته باشند.
کارشناس بیطرف ندارید!؟
بی بی سی هم موجود جالبیه. یه هفته پیش صبح تا شب می گفت باخموت قلب اکراینه و استراتژیکه باید کمک کنیم که روسها پیشروی نکنند الان که سقوط کرده می گه باخموت اصلا مهم نبوده اصلا کجا هست
در حالی که زلنسکی در حال جمع آوری حمایت بیشتر غرب برای ضدحمله خود بود و اصرار داشت، آمریکایی‌ها جنگنده‌های اف ۱۶ را تحویل این کشور دهد ـ در اصل هم آن‌ها را به دست آورد ـ کلمات در راستای سوگواری برای این شهر به او کمکی نکرد و تنها گفت: «چیزی از آن نمانده است... با این حال در قلب ما باقی خواهد ماند»
زلنسکی جان کمی بیشتر پول بگیری باقی اکراینم راهی قلبت می کنی
همین که زلنسکی تهدید به ترور پوتین کرده یعنی تو میدون جنگ دست پایین و دارن.
متاسفم بابت جنگ
این جنگ واسه هر کی فایده نداشت واسه زلنسکی نون و اب داشت میلیاردها دلار پول به جیب زد بدون هیچ نتیجه ای.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
کم دان عکس های زلنسکی را نگاه کنی ده سال پیر شده تو مگر توی کاه ات پفک راه میبری
هنوز آموزش تانک های آمریکایی آغاز نشده و سلاح های جدید در جنگ به کار گرفته نشده ، این جنگ حالا حالا ادامه داره ، چون روسیه متجاوز دوست نداره جنگ و کشتار روس ها و اوکراینی ها تموم بشه ، آخر جنگ ام با پیروزی اوکراین تموم میشه ، و روسیه متجاوز مجبور به پرداخت غرامت میشه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
پس بشین و تماشا کن
این جنگ دهها سال طول می کشد ونتیجه ان هم نابودی اقتصاد روسیه و متحدانش است. فقط در صوتی که روسیه از خاک اوکراین عقب نشینی کند ممک است جنگ پایان یابد البته اگر کارخان های اسلحه سازی غرب اجازه بدهند به هر حال همیشه بیاد جنگی باشد تا ذخایر مهمات و اسلحه تمام شود و کارخانه های اسلحه سازی بتوانند مهمات و اسلجه بساند و بفروشند.
فرقی نمی کند که ی طرف جنگ ابرقدرت اریکا باشد در افغانستان یا روسیه دومین قدرت نظامی . وقتی جنگ تمام می وشد که برای کارخانه های اسلحه سازی نفعی نداشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
فعلا که تورم روسیه ۲ درصده مال امریکا ۵ درصد مال انگلیس ۱۰ درصد طبق اخرین امار صندوق بین المللی پول
گور پدر هر چه روس و اوکراینی است . روسها در زمان تزارها دو سوم خاک ما را با پشتیبانی و نامردی انگلیسی ها و فرانشوی ها اشغال کردند و اوکراینی ها هم بخشی از ارتش تزار بودند. هر چه غربی و اروپایی کشته شود به نفع بشریت است فرق نمیکند روس است یا اوکراین و یا نگلیس یو فرانسوی و امریکایی. اینها در 400 سال گذشته جز جنگ و نفاق و غارت ملتهای مشرق زمین و افریقا وامریکای جنوبی هیچ کار دیگری نکرده اند و ثروت امروز انها حاصل غارت ملتهای دیگر است.
هر روز از این به اصطلاح خبرها بذارین کمی از عقده ها کم بشه
اصلا یه بخش درست کنین مخصوص توزیع ساندیس
.خیلی فشار بالاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
عقده که مال غربگداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
شوق گدا اونهای که دوستشون داری ۵۴۰۰ از بچه هاشون یکی هم به روسیه نرفتههمه رفتند به غرب یعنی همشون نفهم بودن و شما دانشمند کمی از متریال بالی سرت کار بکش وفکر کن
.... شب درازه
اگرساندیس هم باشد از ایرانی ها می گیریم. شما چه می گویید که سر در آخور سرویسهای جاسوسی امریکا و انگلیس و اسراییل دارید و پول می گیرید تا کشور ایران را تجزیه کنید و فحشا و هرزگی را به اسم ازادی ترویج دهید.
لعنت به متجاوز و حامیانش
اگه از نبرد اکراین و روسیه فارغ شدید یک نگاهی به داخل کشور هم بیندازید
تابناک بیشتر خبرگزاری اکراین و روسیه و آمریکا است تا ایران
پوتین محاسبات اشتباه در حمله به اکراین انجام داد, اون روی مقاومت مردم و ارتش حساب نکرده بود, و گمان میکرد اکراین کمتر از یکهفته تسلیم میشود برا همین اسمش را حمله نگذاشت و عملیات ویژه نامگذاری کرد, غرب هم انتظار چنین مقاومتی را از مردم اکراین نداشت و حتی غرب در ابتدای جنگ یک هلی کوپتر برای خارج کردن رلنسکی فرستاد که او انرا برگرداند و در عوض تقاضای سلاح برای مقاومت کرد,اینجا بود که غرب دید یک کشور اماده مقاومت است و فقط سلاح و اطلاعات میخواهد , روسیه همه جا موی دماغ بود و همین برای غرب موقعیتی مناسب بودتا با تامین سلاح و اطلاعات بجای در گیری مستقیم با روسیه که حتما برایشان هزینه و پیامدهای اجتماعی برای جامعه خودشان داشت استفاده کنند , یک ملت بپا خواسته بود تا برایشان با دشمنانشان بجنگند و در حقیقت بهترین فرصت برای غرب بود که به روسیه بفهماند که با اینهمه اهن و تلپ قدرتی پوشالی بیش نیست, روسیه قبل جنگ یک ذخیره ارزی تپل فکر کنم ششصد میلیاردی داشت و حال که فرصتش پیش امده بود غرب میخواست این ذخیره لاغر شود و در حقیقت با اشتباه پوتین او را را گوشه رینگ به دام انداخته بود و مطمینا تا ناک داون نکند دست بر نمیدارد, غرب از اکراین ضمانت گرفته که با سلاح هایی که از غرب میگیرد به سرزمینهای روسیه حمله نکند,و کریمه هم شامل این قرارداد عدم حمله میشود , حال بنظرم جای خوشحالی برای روسیه نمانده با کلی هزینه و کشته فقط توانسته قسمت کوچکی از اکراین را جدا کند و تصور میکنم همان بلایی که در باتلاق افغانستان برای شوروی افتاد و یکی از دلایل فروپاشی هم جنگ افغانستان بود این بار برای روسیه در باتلاق اکراین خواهد افتاد و بیرون امدن از این باتلاق به این سادگی ها میسر نخواهد شد , و مطمینم که صلحی در کار نخواهد بود و اینکه میگویند کشورهای ناتو بدنبال صلح هستند بنظر داستان است بیشتر بدلیل انست که کشورهایی که خود را در اینده اکراین شریک نمی بینند یا بیچارگی روسیه برایشان نفعی ندارد هر از گاهی دم از صلح میزنند که سهم خودشان در جتگ را کم کنند اما صلحی در کار نخواهد بود مگر اینکه روسیه به مرز خودش برگردد و خسارت حمله و اشتباه خود را هم بپردازد,
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
انشالله
ناتو با از دست دادن باخموت ضربه مهلکی را دریافت کرده ، در حال حاضر گیج است و نمی داند چکار کند . آیا ناتو پس از مدتی می تواند جواب این ضربه را بدهد یا نه ، اگر نتواند ، پس باید منتظر ضربات سنگین تری از جانب روسیه باشد ، این قانون هر جنگ و مبارزه ای هست .
ادعای کارشناس که میگه : هنوز نیروهای اصلی و حرفه ایی روسیه وارد میذان نشدن خیلی عجیبه. چون حنگ شهری تبحری جدای از جنگ های معمولی میخواد. تبحری که مزدوران واگنر در ان بسیار وارد هستن. در ضمن 50 کشور پشتیبانی کرده و صدها نمونه تجهیزات و ... خیلی از کشوره در حد بیانیه و خیلی ها در حد 7 تا 8 فقره مثلا تانک یا توپ حنگی و ... و همه هم ادوات مستهلک شده بودن که میخواستن از انگلیس و امریکا ، به این دلیل، ادوات و تحهیزات نو و به روز تهیه کنند. لطفا از کارشناسان بیطرفاستفاده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
میلیاردها دلار تا الان فقط آمریکا هزینه کرده دقیقا چی و داری انکار می کنی
اهمیت باخموت برای اکراین مثل عسلویه هست برای ایران
باخموت شهر مسکونی نیست شهر صنعتی است و مقدار کمی سکنه دارد که در کارخانجات مشغولند.
وای بر اونایی که از متجاوزی مثل پوتین حمایت و طرفداری میکنن
پوتین احمق نمیدونه که بلاخره با ناتو هم مرز میشه چه اوکراین رو بگیره
یا نه
کشتن انسانها هنر نیست
وحشی بودن تو ذات روسهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
باشه:))
مرگ برپوتین
چه بخواید وچه نخواید اوکراین سقوط میکنه و روی ناتو سیاه میشه . درود بر پوتین .درود بر جبهه حق
وقتی مردم اکراین فریب غربیهای بدذات رومیخورن وبه اربابی مزدور دون پایه ای مثل زلنسکی؛برخودشون رای میدن؛
بایدنتیجه ش روهم ببینن وبپذیرن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار