بازدید 3439
۴

تخریب دیوار دوره هخامنشی در گلپایگان

 بخشی از دیوار باقی مانده از باروی گلپایگان در استان اصفهان که مربوط به دوره هخامنشی بود، بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی گلپایگان تخریب شد.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰ 17 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، در برخی جاها این دیوار دو تا سه متر قطر و ۷ تا ۱۰ متر ارتفاع داشته است. همچنین دو روایت برای تاریخ هخامنشی و ساسانی برای بارو وجود دارد.

این دیوار در میان ساختمان‌های نوساز قرار داشته و شهرداری با استشهاد محلی و بدون استعلام از نمایندگی میراث فرهنگی آن را تخریب کرد.

باروی گلپایگان در فهرست میراث ملی ثبت نشده بود. حالا با تخریب بخش باقی مانده از این بارو، دیگر اثری از این بنای تاریخی در شهر نیست.

گلپایگان با وجود صد هزار نفر جمعیت هنوز اداره میراث فرهنگی ندارد و رسیدگی به آثار تاریخی آن را نمایندگی میراث فرهنگی پیگیری می‌کند.

این شهر بناهای تاریخی زیادی دارد اما حدود ۱۶۰ بنای آن ارزشمند شناخته شده اند. همچنین ۳۰ بنا از این تعداد ثبت ملی شده اند.

توقف عملیات تخریب دیوار باروی منتسب به دوران هخامنشی در گلپایگان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلپایگان از توقف عملیات تخریب دیوار باروی منتسب به دوران هخامنشی توسط یگان حفاظت این اداره خبر داد.

به گزارش ایرنا، ظهر روز سه شنبه فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن دیوار باروی منتسب به دوران هخامنشی در گلپایگان با ماشین آلات ساختمانی در حال تخریب است.

مصطفی قانونی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا، درباره این موضوع اظهار داشت: شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی اقدام به تخریب این دیوار کرد که با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی گلپایگان، عملیات تخریب آن متوقف شد.

قانونی ادامه داد: اگرچه این دیوار جزو آثار ملی ثبت شده نیست، اما برای هرگونه عملیاتی درباره آن استعلام از اداره میراث فرهنگی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: از باروی مذکور همین دیوار هفت تا هشت متری باقی مانده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
طبق ماده558 قانون مجازات اسلامی این عمل مستوجب کیفراست.متاسفانه چون این اقدامات شاکی خصوصی ندارد به راحتی انجام می شوندومیراث کشور رابربادمیدهندای کاش ریاست قوه قضاییه ازدادستان های محترم بخواهندقاطع برخوردنمایند.
تابناک قطر اشتباه مصطلح است ضخامت صحیح است
اقا این دیوار حدااکثر برای دوره قاجار باشه
اغراق هم حدی دارد
هر دم ازین باغ بری می رسد...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار