دچار «ایدز حقوقی» در فضای مجازی هستیم / نگاههای سنتی در قوه قضاییه باید تغییر کند

تابناک _ معاون رییس قوه قضاییه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: ما در زمان حاضر در فضای مجازی دچار پدیده ایدز حقوقی هستیم؛ یعنی به دلیل ناکارآمد بودن مسائل حقوقی، سامانه دفاعی خوبی در جامعه در برابر آن نداریم.
حجتالاسلام و المسلمین هادی صادقی روز یکشنبه در نشستی با نام "حکمرانی نوین قضایی و نقش مردم و نخبگان" در دانشگاه اصفهان افزود: ایدز بیماری است که در آن سامانه دفاعی بدن انسان از بین می رود و در فضای مجازی نیز اگر مسائل حقوقی ناکارآمد باشد مانند ایدز می شود؛ یعنی سامانه دفاعی جامعه از بین میرود.
وی تاکید کرد: به تازگی جهان های جدید و عجیبی در فضای مجازی ایجاد شده که به اندازه دنیای واقعی برای آنها به قانون نیاز داریم؛ اما هنوز کاری برای آن انجام نداده ایم.
حجت الاسلام صادقی افزود: حقوقدانان ما باید به فکر این باشند تا عقب ماندگی ها در این زمینه را به سرعت جبران کنیم و به جای صرف پرداختن به مباحثی مانند تولید مقاله، قوانین کارآمدی در این زمینه وضع شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در نظام حل اختلاف باید نقش های جدید مردم و نخبگان را دید و آنها را بازتعریف کرد و توسعه داد، اظهار داشت: ما باید روش های مختلف حل اختلاف که با فرهنگ ما همخوانی دارد را توسعه دهیم تا حل اختلاف دادگاهی به حداقل برسد.
معاون رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه در زمان حاضر به شکل حداکثری، مردم با کوچک ترین اختلاف به دادگاهها سوق داده می شوند، اضافه کرد: تشکیل شوراهای حل اختلاف در بیست سال گذشته کار شایسته و جدیدی بود؛ اما دچار فراز و فرودهایی هم شد و اکنون قانون سال ۹۴ بر آنها حاکم است که مهلت تمدید آن شهریور امسال به پایان می رسد و امیدواریم لایحه جدید که در مجلس در حال بررسی است، هرچه زودتر تصویب شود.
به گفته وی، در لایحه جدید، شوراهای حل اختلاف در دل دادگاه های صلح در نظر گرفته شده اند که این کار بسیار کمک می کند، ضمن اینکه ما دادگستری موازی نداریم.
حجت الاسلام صادقی با تاکید بر ضرورت توسعه بخش های دیگر شوراهای حل اختلاف یعنی میانجیگری و داوری گفت: بحث داوری دچار وضعیت غیرحرفه ای و آسیب شده و زمینه سوء استفاده عده ای را فراهم آورده است.
معاون رییس قوه قضاییه در عین حال با انتقاد از اینکه چرا تاکنون بسیاری از اصطلاحات حقوقی از زبان عربی به فارسی معادلسازی نشده است، تصریح کرد: بسیاری از مردم بدلیل آشنا نبودن با مفاهیم حقوقی و اصطلاحات عربی مندرج در آن، از مفاد قراردادهای مختلفی که امضا می کنند مانند قراردادهای ملکی مطلع نیستند و همین موضوع زمینه ساز برخی سوء استفاده ها شده است.
رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور ادامه داد: برای رفع این معضل، داوری حرفه ای تعریف شده است و از این پس داوران در شوراهای حل اختلاف باید مجوز بگیرند و دوره های آموزشی را طی کنند.
نگاه های سنتی در قوه قضاییه باید تغییر کند
معاون رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه نگاه دستگاه قضایی، قاضی ها و حقوقدانان بطور عمده سنتی است و باید تغییر کند، تصریح کرد: این حرف من به این معنی نیست که آنها از مسائل جدید آگاهی یا مطالعه ندارند اما خروجی آنها به این شکل است که از همان اول کار می خواهند مجازات کنند یا قوانینی در مجلس وضع می شود که تُند است و با کوچکترین جرم انگاری، مجازات گرایی و بعد حبس کردن مواجهیم و این حاصل وضعیت حقوقی امروز ماست.
حجت الاسلام صادقی با تاکید بر اینکه این الگوواره های ذهنی هنوز سنتی است، افزود: ما برای حکمرانی جدید باید با مشارکت مردم و نخبگان، تا می توانیم مسائل را نقد کنیم و الگوهای سنتی را تغییر دهیم و اجازه ندهیم قوانین جدید تا این حد جرم انگار و کیفری باشد، زیرا در پسِ ذهن ها این انگاره وجود دارد تا جرمی اتفاق می افتد حتما باید مجازات شود، درحالی که نه سیره پیامبر این بوده و نه اسلام آن را خواسته است و نه عقل.
به گفته وی، این روزها موضوع حجاب نیز مطرح است و برای آن بحث کیفری مطرح می شود اما آیا اینها مسائل و مشکلات موجود را حل می کند.
وی بر ضرورت همکاری با دانشگاه ها برای رسیدگی به این موارد تاکید و اضافه کرد: ما اگر الگوواره های ذهنی را تغییر ندهیم پیشرفت نمی کنیم، فقط چند ماده قانونی جابهجا می شود؛ اما از جریان سریع تحولات دنیا عقب می مانیم.
رییس مرکز توسعه حل اختلاف کشور با اشاره به موضوع حکمرانی خوب و جدید و مقایسه آن با حکمرانی سنتی در قوه قضاییه توضیح داد: حکمرانی سنتی مبتنی بر عدالت سِزادهنده، تعارضگرا و همراه با اِعمال قدرت از بالا به پایین است؛ اما حکمرانی نوین باید مردم محور، جامعه محور، مشارکت جو و تعاملی باشد و نقش قاضی از عاملی مطلق به تسهیلگر یا میانجیگر تبدیل شود.
وی با بیان اینکه ما برای حکمرانی جدید در قوه قضاییه ابتدا به مطالعه و تفکیک نقش ها و نقش آفرینان مانند قوه مقننه و قضاییه، نهادهای وابسته مانند کانون ها، موسسه های حقوقی، نظام های صنفی و کارگزاران حل اختلاف پرداختیم، افزود: به هفده روش از چند کشور در این زمینه دست یافتیم که درصددیم از بین آنها پنج یا شش روش را عملیاتی کنیم.
حجت الاسلام صادقی همچنین گفت: در فرهنگ اسلامی می گویند اگر کسی می خواهد قصاص شود، باید اذن حاکم برای آن باشد؛ اذن حاکم به این معناست که این حق وجود ندارد، خودسرانه قصاص شود، بلکه باید ترتیبات حاکمیتی را طی کند.
وی افزود: اما برخی اذن حاکم را به شخص وصل می کنند نه به نظام حکمرانی که این تعبیر باید اصلاح شود، زیرا وقتی می گوییم اذن حاکم در امر قصاص لازم است، به این معنی نیست که حتما رهبری اجازه دهند یا اگر فردی تفویض کرد خود رییس قوه قضاییه اذن دهد، این تعبیر نادرست است.
معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد: اذن حاکم یعنی اذن نظام قضایی و همین کفایت می کند و وقتی فرایند طبیعی طی شود، دیگر نیازی به اذن جدا ندارد.
حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست، با بیان اینکه این دانشگاه حدود ۵۳۰ دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف در گروه آموزشی حقوق دارد، بر ضرورت ارتباط هرچه بیشتر بین دانشگاهیان و نخبگان با قوه قضاییه به منظور حل مسائل و چالش های موجود در جامعه تاکید کرد.
حالا کی و چطور درمان ها موثر واقع شود.
خدا می داند
بودند که عامل اصلی گسترش و شیوع ان در دیگر موارد
از جمله در سیاست و تجارت و مدیریت و اقتصاد و
دادگستری و اجتماع و ورزش و فرهنگ و وووو
اگر راه حلهای حقوقی شما بلاگفا و کلوب را نمی بست، الان تمام تعاملات فضای مجازی کشور در فضای داخلی انجام میشد. ملیون ها محتوای مختلف ِ تولید داخل داشتیم. ولی مساله دقیقاً مثل فضای صداوسیماست، الان زنهای خارجی با انواع و اقسام عشوه ها و لباسهای کوتاه نمایش داده می شود اما اگر یک خانم 70ساله رفت آمریکا و در عروسی دخترش با فلان خواننده عکس گرفت، پخش تصویرش در تلویزیون ممنوع می شود (سابقه از سریال زیرخاکی است)
حتی در خصوص شبکه های اینترنشنال و بی بی سی فارسی و امثال اینها هم استانداردها کاملا متفاوت است. تصاویر بی حجاب مجریان و خبرنگاران عمدتاً مسلمان این شبکه ها بدون هیچ مشکلی پخش می شود.
در خصوص محتوا و فضای مجازی هم، همین الگو حاکم است. محتوای خارجی استانداردهایی بسیار متفاوت از محتوای داخلی دارد.
اما درباره برخوردها:
مثالی میزنم.
جنابتان لطف کنید و بروید سابقه فیلترشدن سایت بی بی سی فارسی را بررسی کنید.
اولین باری که این سایت فیلتر شد. اواسط دهه 80. مکاتبه ای در دستگاه قضایی وجود دارد آنرا پیگیری کنید و در سازمان ِ مبدأ، با فردی که این مکاتبه را تهیه کرده و کسانی که این مکاتبه را امضا کرده گفتگو کنید. سواد فضای مجازی ایشان را ارزیابی کنید. اسناد مثبته در جهت این درخواست را از ایشان مطالبه و رویت کنید. و بعد از همه اینها آثار این درخواست و اقدام متعاقب آنرا بر روابط بین کشورهای ایران و انگلیس و اروپا از یکسو و فرهنگ مقابله با فضای مجازی در حاکمیت از سوی دیگر بررسی کنید.
نتایج را برایتان پیش بینی می کنم
1) فردی که درخواست اولیه را تولید کرده کاملا با این موضوعات (فضای مجازی و مباحث روابط بین الملل و غیره) بیگانه بوه و همین حالا بعد از گذشت حدود 20 سال هنوز هم بیگانه است.
2) سلسله مراتب او که امضاهای آنها در حاشیه نامه است نیز با این موضوعات کاملا بیگانه اند.
3)درخواست ایشان در دستگاه قضایی یا سازمانِ مجری فیلترینگ تحریف شده است و اقدام صورت گرفته به مراتب بزرگتر از درخواست واصله بوده است.
جناب صادقی، این مکاتبه موجود است و تمام موارد بالا به صورت مکتوب، ثبت شده است.
بد نیست سابقه را ببینید تا بدانید بدنه ی کارشناسیِ مقابله با تهدیدهای فضای مجازی، چه کسانی هستند. و صد البته از این سوابق کم نیست و شاید بخش قابل توجهی از سوابق گذشته را بتوان مشمول همین قاعده کرد.
انشااله/به امید خدا/ با توکل به خدا/به قوت الهی/به زودی/با صبر و شکیبایی
چهل و چهار ساله دارید همینا رو میگید و مردم بدبخت کردید نسل جدید دیگه با انشالله به امید خدا توکل به خدا اینارو قبول ندارد نه اینکه خدارو قبول نداره این خرافاتو قبول نداره
دیگه نسل جدید و قدیم نداره، همه نسل ها با انشااله و ماشالا گفتن مسئولین مشکل دارن، من به کنایه گفتم
استثنائ شدن بعضی ها که در قدرت هستند بر خلاف استاندارد های جهانی است و سدی .برای پشرفت و توسعه و عدالت است
همان است که باعث عقب ماندگی ما شده است برای پیشرفت و توسعه است
يعني چند نفر با اين نوع تفكرات تو جامعه هست







