بازدید 2781
۶

محیط زیست: هورالعظیم در شرایط بحرانی است

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه وضعیت تالاب هورالعظیم بحرانی است، نسبت به وضعیت این تالاب در تابستان هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 10 May 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سید عادل مولا در گفت‌وگو با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم اظهار کرد: با توجه به آورد رودخانه کرخه و بارندگی‌های کم در این حوضه، میزان آبگیری تالاب هورالعظیم حدود ۵۰ درصد است. در حال حاضر مخازن شماره ۱، ۴ و ۵ هور وضعیت خوبی دارند و مخازن ۲ و ۳ به دلیل سطح بالاتر، بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: با این شرایط، هورالعظیم در شرایط بحرانی است و نگران وضعیت این تالاب در تابستان هستیم. اگر حق‌آبه هورالعظیم رهاسازی نشود در تابستان تنش‌های زیادی در تالاب از جمله آتش سوزی‌ها، مرگ و میر آبزیان و حیوانات، خیزش گرد و غبار و تصرفات در منطقه رخ می‌دهد و از این بابت نگران هستیم.

وزارت نیرو حق‌آبه هورالعظیم را نمی‌دهد

مولا گفت: مشکلات بسیاری در خصوص آبگیری تالاب هورالعظیم وجود دارد؛ یکی از موضوعاتی که به جد پیگیری می‌شود تامین حق‌آبه تالاب است. متاسفانه در پی آورد کم از حوضه بالادست، وزارت نیرو امسال حق‌آبه هورالعظیم را تامین نکرده است.

وی با اشاره به ادامه پیگیری تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم، بیان کرد: در قانون پس از تامین آب شرب، اولویت دوم تامین حق‌آبه زیست محیطی تالاب‌ها است اما اکنون مشاهده می‌شود که پس از تامین آب شرب، اولویت به آب کشاورزی داده شده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم مدیریت آب موجود در تالاب‌ها، افزود: اکنون بهترین فصل برای تامین حق‌آبه تالاب هورالعظیم است و مکاتباتی با وزارت نیرو برای این کار انجام شده است و همچنان در حال پیگیری هستیم. فصل سختی پیش رو داریم و باید شرایط مدیریت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
راست میگید و نگران هستید؟! یقه روئسای محیط زیست را بگیرید که پای طرح های مخرب محیط زیست را امضاء کردنند
سوغات چینی ها در توسعه میادین نفتی
چیز عجیبی نیست کل ایران در شرایط فوق بحرانی است مدیریت در ایران در حد فاجعه ملی است به گونه ای که در تاریخ ایران بی سابقه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
مدير نه ماكت هاي مديري
درباره تالاب میقان اراک هم بنویسید، تالابی که در 5 کیلومتری شهر اراک قرار دارد و هیچ کس به فکر آن نیست
نه تنها به احیای تالاب کمکی نمیکنند، حتی با احداث کارخانه در وسط تالاب، کمر به نابودی هر چه زودتر ان بستند (کارخانه تولید سولفات سدیم توسط شرکت املاح معدنی ایران).
والله خنده‌دار است، کجای دنیا وسط تالاب کارخانه ایجاد میکنند؟ آون هم با این وضعیت خشکسالی ایران!
تالاب میقان اگر کاملا خشک شود، اراک و روستاهای اطراف بخاطر طوفان نمک در معرض خطر خواهند بود و یه تهدید امنیتی ایجاد میشود
همین دو هفته پیش،‌ بخاطر خشک بودن و اصابت رعد برق، چند هکتار از تالاب آتش گرفت و سوخت...
تالاب‌های خوزستان به دلیل وسعت بسیارزیادخود درنقش یک متعادل کننده هواعمل میکنن....علوفه دام...ماهی گیری وووووو
باانتقال آب وسدسازی بی‌رویه وعدم اختصاص حقابه تالابها عملا ان هارا نابودکردن.... هورالعظیم به خاطر منابع نفت و گاز وحظورچینی هاتالاب روخشک ومفت استخراج میکنن....اگه ژاپنی هاروجایگزین میکردن نیازی به خشک شدن تالاب نبود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار