بازدید 5233

نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه آماده بهره برداری شد

عملیات احداث این نیروگاه پنج سال پیش و در تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۷ در چهار فاز یکهزار و ۲۰۰ مگاواتی و در مجموع به ظرفیت چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات با حضور روسای جمهور ترکیه و روسیه توسط شرکت اتم شروع شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ 30 March 2023

به گزارش تابناک و به نقل از تارنمای خبری استار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در منطقه آک کویو استان مرسین در سواحل دریای مدیترانه آماده بهره برداری شده است.

 فاتح دونمز گفت: با انتقال سوخت مورد استفاده، نیروگاه هسته‌ای آک کویو در ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ (هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) وارد چرخه تولید انرژی می‌شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز دیشب در یک برنامه تلویزیونی زنده از بارگذاری سوخت و افتتاح این نیروگاه در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ (هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) با حضور میدانی و یا ویدئویی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه خبر داد.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه، فاز اول این نیروگاه اتمی در جنوب ترکیه به ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات در مدت پنج سال توسط شرکت روس اتم کشور روسیه تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

بنا به اعلام تارنمای خبری استار، بقیه واحدهای نیروگاه نیز در عرض یک سال به بهره برداری خواهد رسید و پس از افتتاح کامل، حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر در این نیروگاه مشغول به کار خواهند شد.

عملیات احداث این نیروگاه پنج سال پیش و در تاریخ ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۷ در چهار فاز یکهزار و ۲۰۰ مگاواتی و در مجموع به ظرفیت چهار هزار و ۸۰۰ مگاوات با حضور روسای جمهور ترکیه و روسیه توسط شرکت اتم شروع شد و طبق وعده اعلامی، فاز نخست آن پس از پنج سال آماده بهره برداری شد.

بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه انتظار می رود که این نیروگاه ۶ تا هشت میلیارد دلار ارزش افزوده برای اقتصاد ترکیه ایجاد کند.

به گزارش ان. تی. وی، با راه اندازی کامل این نیروگاه سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد و این واحد نیروگاه هسته ای به تنهایی قادر است برق مورد نیاز کلانشهر استانبول را تامین کند.

بنا به اعلام این رسانه، ترکیه برای احداث این نیروگاه بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و در واقع بزرگترین پروژه سرمایه گذاری ترکیه محسوب می شود و پس از افتتاح کامل قادر خواهد بود که ۱۰ درصد برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

به گزارش ایرنا، قرارداد اولیه احداث نیروگاه آک کویو در سال ۲۰۱۰ بین ترکیه و روسیه امضا شده بود.

ترکیه در حال احداث دومین نیروگاه هسته‌ای خود در استان سینوپ در سواحل دریای سیاه با همکاری کشور ژاپن است و بنا به اعلام مقامات این کشور، سومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه نیز قرار است با همکاری کشور چین احداث شود ولی هنوز مکان و جزئیات احداث آن اعلام نشده است.

استفاده از انرژی هسته ای در سال ۱۹۶۲ وارد دستور کار دولت ترکیه شد که درآن سال در ناحیه کوچوک چکمجه استانبول از سوی مرکز تحقیقات و آموزش هسته ای یک راکتور آزمایشی با قدرت یک مگاوات به نام TR-۱ راه اندازی شد.

دولت آنکارا به ویژه شخص اردوغان همواره در مجامع بین المللی از حق کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای حمایت کرده و به صراحت در این زمینه موضع خود را اعلام و تاکید کرده است که قصد دارد در یک دوره بلند مدت، حداقل ۲۰ درصد انرژی برق این کشور را از طریق نیروگاه‌های هسته ای تامین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
با همکاری روسیه چین و ژاپن
روسیه استراتژیک ایران یا ترکیه؟
روسها انجا تو 5 سال نیروگاه ساختن...برای ما چند سال طول دادند؟
لطفاً مقامات مقایسه ای داشته باشند با قرارداد مشابه ایران با روسیه
اینم که روسی است؟!
روس‌ها سالیان سال مارا علاف خودشان کردند ببینید در ترکیه سر موعد تحویل می دهند دهن ما را نگاه می کنند و متوجه می شوند چکار باید بکنند
چطور پوتین واسه ترکیه 5 ساله ساخت برای ایران 40 ساله هم نتونسته بسازه
عين ايران
سه تا نیروگاه هسته ای دارند تحریم هم نشدند و.... واقعا مسئولین ما با ایران چه کردند ؟ برای چی ؟ به چه قیمتی ؟ آیا نباید یک روز جواب بدهند ؟
از نیروگاه اتمی هزار مگاواتی ایران که پس ار سی سال با صرف دهها میلیارد دلار ساخته شده چه خبر؟ اصلا کار میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تیروگاه بوشهر با 1000 مگاوات چند سال طول کشید؟؟؟!!!!!
به چه قیمتی ؟؟!!
پس روسها بلدن نیروگاه را تو مدت 4-5 سال و با تمام ظرفیت بسازن و اون کشور را هم به هزار گرفتاری نندازن
پس مشکل از اونا نبوده که نیروگاه بوشهر نصفه نیمه است مشکل از بی عرضگی ماست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار