بازدید 4277
۵
میراث فرهنگی و گردشگری در سالی که گذشت؛

از آبگیری سد چمشیر تا مخالفت با زیرآب رفتن میراث

در سالی که گذشت سد چمشیر درحالی آبگیری شد که بسیاری از افراد مخالف بودند چون محوطه های باستانی متعددی در آن پیدا شده بود اما مشاوران میراثی این سد می گفتند این محوطه ها ارزش چندانی ندارند.
کد خبر: ۱۱۶۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۵ 29 March 2023


به گزارش تابناک به نقل از مهر، بالاخره سد چمشیر که رسانه‌ها بارها درباره آن مطلب نوشته بودند، در سال گذشته آبگیری شد. یکی از گزارش‌های خبرگزاری مهر درباره محوطه‌ای به نام محوطه ۷۷ منطقه تاریخی در سد چمشیر بود که باستان شناس آن، از وجود ۶ قبر متعلق به اسماعیلیه خبر داد که برای جلوگیری از جا به جا کردن مرده‌ها توسط مغول، روی آنها با ملات بیشتری پوشانده شده است.

عبدالرضا مهاجری نژاد باستان شناس محوطه ۷۷ منطقه تاریخی سد چمشیر گفته بود: پیش از کاوش ما در این محوطه، بررسی‌هایی انجام شده و گزارش دادند که منطقه آثاری از پساهخامنشی و پساساسانی دارد ولی مطالعات تکمیلی ما نشان می‌داد در این دره و شیار که ۱۵ محوطه داریم هیچکدام آثارشان به قبل از قرون اولیه و میانه اسلامی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه بخشی از دیواره‌های سنگچین شده در این محوطه در اثر زلزله ریخته شده گفت: من روز اول تصور کردم به دلیل آنکه آتشکده و مسجد داریم اینجا هم می‌تواند یک کلیسا باشد یا چارطاقی ساسانی است. بررسی بیشتر نشان داد که در اینجا ۶ قبر وجود دارد که متعلق به اسماعیلیه بوده است. اسماعیلیه در محوطه وسیعی بالای دامن عروس حضور داشتند. ترس از حمله مغول و گور به گور کردن مرده‌ها باعث شده تا آنها روی قبرهایی که اینجا داشته اند را بار دیگر بپوشانند.

وی درباره کاوش در قبرها نیز گفت: هنوز این قبرها وجود دارد و ما هم می‌دانیم که در دوره اسلامی قبرها اطلاعات خاصی به ما نمی‌دهند با این وجود یکی از آنها را باز می‌کنیم تا اطلاعاتمان تکمیل تر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مگه تاریخ ایران براشون مهمه؟
تا ۲ ماه پیش که می گفتید ابگیری نشده
پس چی شد
اگه یه کشور اروپایی بود تو بوق و کرنا میکردن و کلی توریست برای دیدنش جذب می کردن....
کدام محوطه تاریخی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل