بازدید 4161
۶
تحلیل دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده

منتظر ریزش قیمت خودرو باشیم؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: واردات خودروهای کارکرده هیچ اتفاق عجیبی نیست و اتفاقی است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲ 17 March 2023

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین: براساس مصوبه نمایندگان مجلس در نیمه اسفند، امکان واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال ایجاد شده است و به این ترتیب، سواری‌های کارکرده، خود را آماده حضور در بازار ایران می‌کنند.

براساس مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شده تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌هوا و سوانح جاده‌ای با تایید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون‌ و سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج ‌سال اقدام کند.

یک میلیارد روی خودروی ۴۰۰ میلیونی می‌گذاریم و به مردم می‌فروشیم

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره واردات خودروهای دست‌دوم می‌گوید: بازار خودرو کشور با کمبود عرضه مواجه است و این عرضه باید به نحوی پاسخ داده شود. وظیفه خودروسازان است که حجم تقاضا در کشور را پاسخ دهند؛ به خصوص این‌که بخشی از این نیاز مردم نشات گرفته از رفع نیاز اولیه‌شان برای داشتن خودرو است. این در شرایطی است که خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای به خاطر عرضه محدود شده است.

وی می‌افزاید: اگر خودروسازان نمی‌توانند کمبود بخش عرضه و نیاز مردم را تامین کنند، مجبور هستیم از طریق واردات، این نوع از کالا را تامین کنیم و در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف در اختیار مردم بگذاریم؛ بدون چشم‌داشت به عوارض و تعرفه و...، به طوری که خودروی ۴۰۰ میلیون تومانی را یک میلیارد تومان روی آن بگذاریم و این یک میلیارد تومان را در خزانه بگذاریم.

 

گردش مالی خودروهای کارکرده در دنیا ۷ میلیارد دلار است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که اگر امکان واردات خودرو نو وجود نداشت، می‌توانیم خودرو دست‌دوم بیاوریم، تصریح می‌کند: واردات خودرو دست‌دوم چه اشکالی دارد؟ در ۱۴۸ کشور دنیا طی سه سال گذشته در حدود ۷ میلیارد دلار گردش مالی خودروهای کارکرده بوده است. از این ۱۴۸ کشور دنیا، ۱۸ کشور اجازه واردات هیچ خودرو کارکرده‌ای را نمی‌دهند، ولی اجازه واردات خودروهای هیبریدی و برقی کارکرده را داده‌اند.

دادفر با ذکر این نکته که واردات خودروهای کارکرده هیچ اتفاق عجیبی نیست و اتفاقی است که در همه جای دنیا صورت می‌گیرد، متذکر می‌شود: من اعتقاد دارم به این‌که وقتی یک کاری را همه دنیا انجام می‌دهند و برای مردم‌شان مفید بوده، ما هم می‌توانیم انجام دهیم و باید انجام دهیم، چون برای مردم‌مان مفید است.

وی یادآور می‌شود: این‌که می‌گویند حیثیت ایرانی را با خودروها و کالاهای دست‌دوم از بین می‌بریم، حرف است. ببخشید می‌گویم، مردم دارند لباس تاناکورا و کفش دست‌دوم می‌خرند؛ این‌جا همیت ایرانی کجاست!؟ حداقل بگذاریم خودرو ایمن دو سه سال کارکرده با بودجه‌ای که دارد، سوار شوند.

بازار خودرو به تعادل می‌رسد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که واردات خودروهای دست‌دوم به طور قطع روی بازار خودرو و قیمت‌ها اثر دارد، می‌گوید: مبادی ورود را مناطق آزاد می‌توانند بگذارند؛ بدون محدودیت حجم موتور و ارزش. مناطق آزاد، شریان توزیع برای کشور باشد؛ این‌گونه هم مناطق آزاد رونق پیدا می‌کند و هم دپوی خودرویی صفر کیلومتر و کارکرده در مناطق آزاد دارید که اگر در بازار داخلی این نیاز احساس شد و از طرف خودروسازان داخلی پاسخ به تقاضا داده نشد، مناطق آزاد باز شود و خودرو را وارد بازار کشور کنید.

دادفر با بیان این‌که با این روش می‌تواند سریع بازار کشور را به تعادل رساند، عنوان می‌کند: الزاما داشتن خودرو کارکرده کار بدی نیست. وظیفه مسوولان این است که این گردش را تسهیل کنند. ما حتی می‌توانیم خودرو بیاوریم و باز صادر کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
فعلا که دلار دوباره رفت بالا
هر وقت یه هفته تونستید قیمت دلار را پایین اورده و انرا تثبیت کنید میتونید منتظر کاهش قیمت خودرو وبقیه چیزها هم باشید
این اقارو سال اینده بیارین ..قیمت ها رو ببینه...احتمالا موقع مصاحبه تو هپروت بوده
باشید تا زیر پاتون علف سبز بشه .
دو روز پیش گفتین سال آینده خودرو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد گرون میشه حالا این اومده میگه بازار به تعادل میرسه. حداقل با هم هماهنگ باشین
تا این سیستم هست هیچ چیز خوب نمی شود
آیا لیاقت مردم ایران همین است ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر