بازدید 2293

صربستان کوزوو را به عنوان عضو سازمان ملل نمی‌پذیرد

صربستان اعلام کرده است که آماده گفتگو در مورد طرح غرب درباره کوزوو است، اما حاضر به پذیرش کووزو به عنوان عضو سازمان ملل نیست.
کد خبر: ۱۱۶۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲ 01 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، مقامات صربستان اعلام کردند که آماده گفتگو در مورد اجرای طرح اتحادیه اروپا برای حل و فصل اختلافات با کوزوو هستند.

این موضع گیری را «الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان اعلام کرده و افزوده است که صربستان با وجود آمادگی برای حل اختلافات و پذیرش طرح اروپا درباره کوزوو، اما حاضر نیست که کوزوو را به عنوان عضو سازمان ملل به رسمیت بشناسد.

ووچیچ گفت که او و «آلبین کورتی»، نخست وزیر کوزوو، در مذاکرات روز دوشنبه در بروکسل نتوانستند درباره پیشنهاد حل و فصل فرانسه و آلمان به توافق برسند، چون فرانسه و آلمان بر به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان عضو سازمان ملل توسط صربستان اصرار داشتند.

این مقام صرب گفت: «من به طور قطع اعلام می‌کنم و به تک تک حرف‌های خود عمل می‌کنم و می گویم که صربستان آماده است تا روی اجرای بسیاری از مفاد طرح اروپا کار کند، اما ما به وضوح یک نکته بزرگ را بیان کردیم و من این را به ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) گفتم که حاضر به پذیرش استقلال کوزوو به عنوان عضو سازمان ملل نیستیم.»

تجربه مستقل اتحادیه اروپا در سال‌های پساجنگ سرد نشان داده است که سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا هموار در مواجهه با بحران‌های حاد بین المللی همانند بحران کوزوو فاقد انسجام و اثرگذاری لازم به عنوان یک بازیگر مهم در عرصه بین المللی بوده و سازوکارهای موجود، فاقد ظرفیت لازم برای حل این بحران است.

پیش از این نیز، «میلوش ووچویچ» وزیر دفاع و معاون نخست وزیر صربستان تاکید کرده بود که وضعیت در کوزوو و متوهیا همچنان یک چالش امنیتی مهم برای صربستان است. وزیر دفاع صربستان در ادامه وضعیت در کوزوو و متوهیا را بزرگترین تهدید امنیتی برای کشورش خواند و افزود: به تازگی اخیراً اوضاع در آنجا آرام شده است، اما ما از نزدیک وضعیت در خاک صربستان، همچنین تلاش‌های نیروهای امنیتی کوزوو در حوزه زیرساختی و نیز همکاری آنها با مأموریت ناتو را زیر نظر داشته و دنبال می‌کنیم.

این مقام ارشد دولت صربستان تاکید کرد که صربستان همچنان با هرگونه تبدیل نیروهای امنیتی کوزوو به نیروهای مسلح کوزوو که در نهایت منجر به ایجاد ارتش موسوم به کوزوو شود، مخالف است.

حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست