بازدید 3857

خسارات زیست‌محیطی جنگ اوکراین

نشریه انگلیسی گاردین در مطلبی در تارنمای خود نوشت: خسارات و زیان‌های زیست محیطی بر جای مانده از جنگ اوکراین به حدی است که محاسبه آنها غیرممکن است.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 21 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از گاردین، ورود گازها و دود سمی به هوا، آلوده شدن رودخانه‌ها و خاک مناطق جنگی اوکراین، نابودی هزاران اصله درخت و از بین رفتن منابع طبیعی این کشور به حدی گسترده است که هرگز نمی‌توان عدد دقیقی برای آن تعیین کرد.

کارشناسان محیط زیست اوکراین و نمایندگان پارلمان این کشور معتقدند فعلا عددی که می‌توان برای تعیین میزان خسارات زیست محیطی جنگ اوکراین اعلام کرد، رقمی بیش از ۵۰ میلیارد دلار است.

بنابر اعلام وزارت محیط زیست اوکراین، تاکنون ۲ هزار و ۳۰۳ مورد خسارت به منابع طبیعی این کشور در مناطق جنگی ثبت شده است و این آمار به شکل هفتگی به روز می‌شود.

تقریبا یک سوم خاک این کشور معادل ۱۷۴ هزار کیلومتر مربع در معرض خطرات زیست محیطی ناشی از جنگ قرار دارد.

۲۳۰ هزار تن انواع نخاله و آهن قراضه متعلق به ۳ هزار فروند تانک و دیگر ادوات جنگی منهدم شده در نقاط مختلف اوکراین رها شده است.

۱۱۶ زیستگاه طبیعی، ۱۶ تالاب و دو زیست کره یا بیوسفر در اوکراین آسیب دیده‌اند همچنین زیستگاه جانوران آبزی در دریای سیاه در معرض خطر قرار دارد.

همچنین ۶۰۰ گونه جانوری و ۸۸۰ گونه گیاهی نیز در معرض خطر انقراض قرار دارند و یک سوم اراضی کشاورزی اوکراین در فصل زراعی کنونی زیر کشت نرفته و یا غیرقابل کشت شده‌اند.

به گفته الکساندر استاونیچوک از مسئولان وزارت محیط زیست اوکراین، مجموع خسارات ناشی از آلودگی آب، خاک و هوا در این کشور بیش از ۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی