بازدید 16905
با تحولات منطقه و جهان

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران/ تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین/ اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران/ افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران، تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران، افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن و برگزاری مرحله دوم رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱ 04 February 2023

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران/ تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین/ اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران/ افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

الهام قرهی قهی ـ  بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران، تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین، اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران، افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن و برگزاری مرحله دوم رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران

دو روز بعد از انتشار ادعای جدید آژانس بین‌الملل انرژی اتمی درباره ایجاد یک تغییر اعلام نشده در برنامه هسته‌ای ایران، واشنگتن و تروئیکای اروپایی از موضعی طلبکارانه ادعاهایی مطرح کردند.

وزارت خارجه آمریکا در صفحه اینترنتی خود خبر داد که این کشور به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند.

این بیانیه در شرایطی منتشر شده که روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش جدید مدعی شده ایران بدون اطلاع‌رسانی قبلی اقدام به ایجاد یک تغییر اعلام‌نشده در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم کرده است.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران/ تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین/ اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران/ افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرده بود که در جریان یک بازرسی اعلام نشده در روز ۲۱ ژانویه از کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو متوجه این تغییر شده است. آژانس توضیح نداده اتصال بین این دو آبشار سانتریفیوژی چگونه تغییر داده شده است.

در بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مبنی بر اینکه ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییرات اساسی در اتصال برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است، مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در کارخانه غنی سازی فردو قرار دارند».

واشنگتن و متحدانش در این بیانیه بدون اشاره به نقض مکرر تعهدات خودشان در قبال توافق هسته‌ای برجام و تداوم اقدامات غیرقانونی آنها در قبال ایران، تهران را به «نقض تعهدات» متهم کردند.

به ادعای آنها، «همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه پادمانی جامع ان‌پی‌تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) مغایر است. چنین فقدان ااطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز، توانایی آژانس را برای حفظ به موقع شناسایی در تاسیسات هسته‌ای ایران تضعیف می‌کند».

تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با یک مقام ارشد کشور چین گفت که حضور بالون چینی غیرمسوولانه و نقض آشکار حاکمیت ایالات متحده است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با "وانگ ایی" رئیس دفتر کمیسیون روابط خارجی مرکزی حزب کمونیست چین گفتگو و اعلام کرد که در پی مشاهده بالون چین بر فراز آمریکا، سفر برنامه ریزی شده هفته آینده خود را به پکن لغو کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، بلینکن به مقام کشور چین اعلام کرده است که حضور این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، اقدامی غیرمسئولانه و نقض آشکار حاکمیت این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو تاکید کرده است که ایالات متحده به تعامل دیپلماتیک و حفظ خطوط ارتباطی با چین متعهد بوده و با فراهم شدن شرایط، آماده سفر به پکن خواهد بود.

در همین حال برخی رسانه های بین المللی به نقل از بلینکن گزارش دادند که او هدف چین از بالن شناسایی شده بر فراز حریم هوایی شمال ایالات متحده را "جاسوسی" بیان کرد و گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالون جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

بلینکن تصریح کرده است: ما متعهد به تعامل دیپلماتیک با چین هستیم و قصد دارم زمانی که شرایط اجازه دهد به این کشور سفر کنم. ما کانال های ارتباطی با چین را باز نگه می داریم، از جمله برای رسیدگی به حادثه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم.

پیش از این، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در مورد به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که قرار بود پنجم و ششم فوریه صورت گیرد، گفت: بایدن با این تصمیم «موافق» است و همه ما معتقدیم که در حال حاضر سفر به چین مناسب نیست.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران درباره لغو سفر بلینکن به پکن گفت که بلینکن نمی‌خواست با لغو سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

چینی شناسایی شده بر فراز ایالات متحده آمریکا، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، اما هیچ خطری برای مردم ایجاد نمی‌کند. ما می دانیم که این بالون حریم هوایی آمریکا و قوانین بین المللی را نقض کرده که غیرقابل قبول است.

سخنگوی پنتاگون گفت که "این یک بالون نظارتی است" و گفت "تهدید نظامی یا فیزیکی برای مردم روی زمین ایجاد نمی کند." به گفته وی، این بالون اکنون مسیر خود را تغییر داده و در ارتفاع ۱۸۳۰۰ متری در مرکز آمریکا به سمت شرق درحال حرکت است.

رایدر گفت: ما می دانیم که این بالون چینی (نظارتی) توانایی مانور دارد. پنتاگون انتظار دارد که این بالون چند روز دیگر بر فراز حریم هوایی آمریکا به حرکت خود ادامه دهد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی از پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون نظارتی چین در حریم هوایی ایالات متحده بر فراز مونتانا خودداری کرد.

چین روز جمعه اعلام کرد: بالونی که بر فراز آمریکا پرواز می‌کند غیر نظامی است و برای اهداف هواشناسی و علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش "رویترز"، وزارت خارجه چین همچنین از اینکه این بالون به حریم هوایی آمریکا منحرف شده است، ابراز تاسف و اعلام کرد که به ارتباط با آمریکا برای مدیریت مناسب این اتفاق غیرمنتظره ادامه خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: این کشتی هوایی متعلق به چین و ماهیت غیرنظامی دارد و برای هواشناسی و سایر تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل وزش بادهای غربی و توانایی کنترل محدود, این کشتی هوایی از مسیر مورد نظر خود منحرف شد.

کارشناسان معتقدند چین در کنار ترغیب آمریکا به احترام گذاشتن به تعهداتی که بایدن وعده داده است، امکان از سرگیری روابط سالم، با ثبات و مذاکره مثبت که منجر به پیشگیری از تقابل نظامی می‌شود را دنبال می‌کند.

با این حال، از آنجا که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین، حاضر به سازش در مورد موضوعات مورد مناقشه باشد، کارشناسان هشدار می‌دهند که روابط پکن و واشنگتن همچنان پرتنش خواهد بود و رقابت در سال جاری میلادی ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای رویکرد دوگانه واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران و هراس از قدرت پهپادی تهران، باز هم تحریم‌های جدیدی را به این بهانه اعمال و هشت مقام ایرانی را دوباره تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در راستای هراس از نفوذ و قدرت پهپادی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و در ارتباط با برنامه پهپادی اعمال کرد.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران/ تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین/ اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران/ افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا هشت نفر از مدیران ارشد شرکت پرآور پارس را تحریم می کند. این شرکت مستقر در ایران قبلاً به دلیل ساخت پهپادهای شاهد برای سپاه پاسداران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد همچنین دو کشتی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نام‌های مکران و دنا را به‌عنوان اموالی که دولت ایران در آن ذینفع است، شناسایی می‌کند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در تداوم ادعاهای واشنگتن گفت: شرکت‌های ایرانی به تولید پهپاد برای سپاه و ارتش ایران ادامه می‌دهند. ایران پهپاد های مورد نیاز روسیه برای عملیات های جنگی این کشور علیه زیرساخت های حیاتی در اوکراین را تامین می کند. آمریکا به هدف قرار دادن تمام عناصر برنامه پهپادی ایران ادامه خواهد داد.

در واقع، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۸ مقام شرکت "پرآور پارس" را که پیش از این در فهرست تحریم‌ها قرار داشتند، با ادعای تولید پهپاد شاهد دوباره تحریم کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، شخصیت های تحریم شده شامال حسین شمس آبادی، علی رضا تنگسیری، ابوالفضل ناظری، محسن اسدی، محمدصادق حیدری موسی، ابوالفضل صالح نژاد، محمدرضا محمدی و ابوالقاسم والاگوهر هستند که به گفته وزارت خزانه داری آمریکا در هیات مدیره شرکت پرآور پارس حضور دارند.

پیش از این، وزارت بازرگانی آمریکا در ۱۱ بهمن ماه اعلام کرد هفت شرکت ایرانی به بهانه تولید پهپادهایی که روسیه از آنها برای حمله به اوکراین استفاده کرده است، در فهرست سیاه تجاری این کشور قرار گرفته اند.

شرکت های ایرانی که در فهرست سیاه قرار گرفته اند شامل شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت اوج پرواز ما دو نفر،شرکت پراور پارس،صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهدهستند.

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا ادعا شده بود که پهپادهای ایرانی به روسیه منتقل می شوند تا علیه اوکراین به کار گرفته شوند و این اقدام مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا است.

افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

یک فعال رسانه‌ای اردنی از وجود یک پایگاه جاسوسی هوایی متعلق به رژیم صهیونیستی در خاک این کشور پرده برداشت.

به گزارش عربی۲۱، «علاء الفزاع»، فعال رسانه‌ای اردنی با انتشار پیامی تصویری در صفحه خود در یوتیوب فاش کرد که اسرائیل یک پایگاه هوایی مخفی مخصوص پهپادهای جاسوسی در شمال شرق اردن دارد.

وی تصریح کرد: این پایگاه مخفی در میان تپه‌های واقع شده بین مناطق «الرویشد» و «الصفاوی» در شمال جاده بغداد ایجاد شده و در حال انجام روند نظارت بر تحرکات نظامی در منطقه به ویژه جنوب سوریه، عراق و لبنان است.

الفزاع گفت: پهپادهایی که از این پایگاه مخفی از زمین بلند می‌شوند در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند و از نوع خاصی هستند به طوری که رصد آنها دشوار است.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران/ تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین/ اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران/ افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

وی همچنین فاش کرد که این پهپادها برخی تحرکات در مناطق مرزی عراق و سوریه را زیر نظر دارند و هر از چند گاهی برخی گروه‌ها را در داخل خاک سوریه هدف قرار می‌دهند.

این فعال اردنی همچنین گفت که نیروهای اردن از این پایگاه حفاظت می‌کنند و این پایگاه بخشی از همکاری دستگاه اطلاعات اردن و موساد اسرائیل است.

برگزاری مرحله دوم رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا

مرحله دوم رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا، باوجود هشدار کره شمالی درباره تحریک‌آمیز بودن این اقدامات، امروز جمعه برگزار شد.

به گزارش یونهاپ، نیروی هوایی کره جنوبی امروز جمعه اعلام کرد: مرحله دوم رزمایش هوایی آمریکا و کره جنوبی با هدف افزایش توانایی های عملیاتی و هماهنگی بین نیروهای دو طرف با حضور جنگنده های اف-۲۲ و اف-۳۵ بی برگزار شد.

بیانیه نیروی هوایی کره جنوبی، برگزاری مرحله دوم رزمایش مشترک با نیروی هوایی آمریکا را نشان‌دهنده عزم واشنگتن برای حمایت نظامی از سئول اعلام کرد.

بیانیه آمریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران/ تنش میان واشنگتن و پکن بر سر بالون جاسوسی چین/ اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه پهپادی ایران/ افشاگری درباره پایگاه هوایی مخفی اسرائیل در اردن

در مرحله نخست، آمریکا و کره جنوبی یک رزمایش هوایی با مشارکت یک بمب‌افکن راهبردی بی-۱بی و جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ و اف-۲۲ در روز چهارشنبه تو بر فراز دریای زرد برگزار کردند.

وزارت دفاع کره جنوبی تصریح کرد: این رزمایش مشترک اراده و قابلیت‌های آمریکا برای ایجاد بازدارندگی گسترده و قوی در مقابل تهدیدهای موشکی و هسته ای کره شمالی را نشان می‌دهد.

این رزمایش در حالی برگزار شد که کره شمالی، این رزمایش ها را تحریک آمیز و عامل افزایش تنش ها در شبه جزیره کره اعلام کرده و درباره تبعات آن به سئول و واشنگتن هشدار داده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اخیرا درباره «سناریوی خطرناک آمریکا که شبه جزیره کره را به یک زرادخانه بزرگ و منطقه جنگی پرمخاطره‌تر تبدیل می‌کند»، هشدار داد.

کره شمالی همچنین اعلام کرد که به هر گونه اقدام نظامی آمریکا با شدیدترین واکنش پاسخ خواهد داد و برای این کار راهبردها و امکاناتی همچون «مخرب‌ترین نیروی هسته‌ای» در اختیار دارد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا سه شنبه در سفر به سئول گفت که ایالات متحده تجهیزات نظامی پیشرفته‌تری به کره جنوبی ارسال خواهد کرد که جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۲۲ نیز در میان آنها خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۲
تروئیکای اروپایی آن زمان که فخری زاده ترور شد یا اخیرا که به تاسیسات نظامی ایران حمله شد، کجا بودند؟ نتیجه طبیعی شرارتها، حرکت به سمت سلاح اتمیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
از اسراییل پیام میدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
چه وی پی انی استفاده می کنی که پرچم اسراییل داره؟
حداقل با پرچم فلسطین علیه اسراییل حرف بزن.
یک معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
پرچمت رو نگاه کردی؟! الحق که ایرانی نیستی و داری پیام میدی! خودت خارج نشین هستی و نفست از جای گرمی بلند میشه
اردن یک کشور خاین به اسلام و مسلمانان است
به خداقسم ۸۵ میلیون نفردارندازدست شرق وغرب تحریم ها راتحمل میکنند. شما رابه مقاومت همین جمعیت قسم تاآخرغنی سازی برید واین سلاح بازدارنده رابسازید اگرنسازید این کشورهای سلطه گر به ایران حمله میکنند دلتون به روسیه وچین خوش نباشد. فقط باید قدرت داشته باشی . قدرت مردم مهم است. اینا زمینی حمله نمیکنند. هوایی مارامیبرند به عقب. اگرقدرت داشته باشی کشورهای کوچک مثل الهام و بحرین برای ما ابوعطا نمیخونند. بابا مرگ یکبار شیون هم یکبار. اینا تاتحریم آخرپیش میبرند. پس ساده فکرنکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
اگر ایران به تکنولوژی موشک هایپرسونیک واقعا دست پیدا کرده باشه مطمئن باش بازدارندگی تقریبا 100 در 100 ایجاد کرده و هیچ کشوری نمی تواندبه قول شما ابوعطا بخواند .. نیازی به کلاهک هسته ای نیست
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
چرا همه با خودت جمع می بندی کی گفته از طرف 85 میلیون ایرانی حرف بزنی مردم بمب اتم رو میخوان چی کار کنند
ناشناس
| Austria |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
اگر قرار باشد که روزی به ایران حمله شود، حتی داشتن بمب اتم هم مانع آنها نخواهد شد. اتفاقا موضوع برعکس است و فعالیت های غیر شفاف هسته بی موجب شده است تا خطر تهاجم به ایران از طریق یک اجماع بین المللی افزایش یابد
کل اروپا باید درابن تحریم ها شرکت کنند
آمریکا و مثلث شرارت اروپایی غلط کردند با هم دیگه که بیانیه دادند! خود ارازل و اوباش شون هر غلطی می خواهند در دنیا می کنند اونوقت برای بقیه موعظه می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
شما برو درمورد کانادا حرف بزن دخالت نکن
ناشناس
| Austria |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
غلط هسته ای با بقیه غلطها فرق داره و هزینه خیلی سنگینی داره که عملا از جیب ملت مستضعف میره
انقدر بیانیه بدید تا بیانیه دانتان پاره شود جبهه شرق به رهبری ایران داره میاد براتون تا انتقام صدها سال ظلم شما یانکی ها علیه مردم جهان رو بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
دلار ۴۶ هزار تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
فعلا تنگه هرمز ببند شما بعد راجب این موضوع حرف میزنیم
کشورهای بمب اتم دار نگران دیگران هستند خخخخه
از نمونه قانون جنگل که هرکی هرکی هست!!
بکوری چشم جنایتکاران هرچه می توانید سلاح بازدارنده بسازید تا فکر حمله به ایران نکنند
ظاهرا اجماع جهانی داره شدیدا انجام میشه و هرروز سخت تر میشه
هفته پیش نماینده ایران گفت رویکرد اروپا با آمریکا در خصوص برخورد با ایران و برجام فرق میکنه ؛ حالا اروپا و آمریکا با هم علیه ایران اقدام و بیانیه میدن
چه دیپلمات هایی داریم
از محدودیت اینترنت چه خبر؟
آقای رییسی دنبال قطار پیشرفت و نهار ملت هست ،؟؟
به قول پدر نقی معمولی نهار نخوردمی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار