بازدید 1995

نباید برای کشورهای خارجی پزشک تربیت کنیم

کد خبر: ۱۱۶۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹ 23 January 2023

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بیشترین مسئله‌ای که باعث شد تا نمایندگان مجلس اصرار براستیضاح وزیر بهداشت و درمان داشته باشند، مسئله تامین دارو است. متاسفانه کمبود دارو در کل کشور داد همه بیماران را در آورده است؛ چرا که حیات آنها به این داروها بستگی دارد. حال این سوال پیش می‌آید چرا وزیر بهداشت و درمان مسئله به این بزرگی را نادیده گرفته است؟

به گزارش بهداشت نیوز، پروین صالحی مبارکه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز در خصوص عملکرد وزیر بهداشت، درمان، اظهار کرد: شروع این دوره مجلس شورای اسلامی با شیوع کرونا و پیک‌های کرونا همراه شد که به طور حتم بار سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور مثل همانند بقیه جهان تحمیل کرد، بنابراین از زمان ورود عین‌اللهی به وزارت بهداشت فعالیت گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفت.

وی افزود: در این دوران بود که در نتیجه تبیین اهمیت واکسیناسیون در جامعه و فراهم کردن زمینه‌های واکسیناسیون عمومی در کشور، در سایه اجرای طرح شهیدسلیمانی و همراهی مردم در این مسائل، پیشرفت خوبی در وضعیت کشور از حیث کرونا حاصل شد و حتی فرصتی فراهم آمد تا برخی مشکلات جانبی مانند مسائل پرستاران یا مهاجرت ایشان یا پزشکان و دیگر متخصصان تا حدی رفع شود و وضعیت خوبی حاکم شود اما در سایر حوزه‌ها شاهد شکل گیری مشکلات دیگر بودیم.

صالحی با تاکید بر این نکته که وزیر بهداشت و همکارانش نتوانستد در حوزه دارو تمرکزی به جریان دارویی کشور ببخشند، گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از تغییر نرخ ارز و پول مورد نیاز برای واردات دارو و مواد اولیه بود و بخشی نیز به مسئله تحریم و تدبیرهای اتخاذ شده از سوی وزرات بهداشت برمی‌گردد که اگر از مسایل غفلت نشده بود، مشکلاتی تا این اندازه وسیع بروز نمی کرد. اساسا همین مساله موجب شده که نقص و کوتاهی وزیر بهداشت بیشتر نمایان شود.

وی تأکید کرد: بیشترین مسئله‌ای که باعث شد تا نمایندگان مجلس بر استیضاح وزیر بهداشت و درمان اصرار داشته باشند، مسئله تامین دارو است؛ متاسفانه کمبود دارو در کل کشور داد همه بیماران را در آورده است، چرا که حیات آنها به این داروها بستگی دارد. حال این سوال پیش می‌آید چرا وزیر بهداشت و درمان مسئله به این بزرگی را نادیده گرفته است؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در بخش دارویی نه تنها وزارت بهداشت و درمان کوتاهی کرده، بلکه نهادهای دیگر نیز در این کوتاهی دخیل بوده اند. همچنین ضعف سیستم‌های نظارتی و امنیتی نیز در این مقوله مشهود است که موجب شده این مشکلات دوچندان شود.

وی می افزاید: این در حالیست که در صورت اتحاد و یکپارچگی نهادهای مرتبط می‌توان جلوی واسطه‌گری و دلالی را گرفت و بحران را مهار کرد و وزارت بهداشت می بایست به نوعی نقض حلقه رابط این مجموعه ها را ایفا کند. مساله دارو مساله ای است که بایستی چندین دستگاه و ارگان به آن توجه ویژه و اساسی داشته باشند و بکوشند تا آن را به طور ریشه‌ای و اساسی حل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر مهاجرت پزشکان متخصص و عدم حمایت وزارت بهداشت از این قشر گفت: همواره پزشکان ماهر و متخصص خوبی را در کشور تربیت کرده و می کنیم که به دلیل نبود حمایت‌های اساسی به خارج مهاجرت می‌کنند؛ مسئولان وزارت بهداشت بایتسی برای مقابله با این معضل راهکارهای هوشمندانه‌ای اتخاذ کرده و ارائه دهند تا آسایش و رفاه اولیه پزشکان متخصص را در کشور فراهم ساخته و مانع کوچ این سرمایه ها از کشور شوند.

وی با تاکید بر این نکته که «نباید برای کشورهای خارجی پزشک تربیت کنیم»، افزود؛ باید با ارائه خدمات گسترده به پزشکان و رفع مشکلاتی که با آنها دست به گریبان هستند، این نیروهای متخصص را در کشور نگه‌داریم و از دانش و مهارت آنها بهره‌مند شویم. به عنوان مثال می توانیم و می بایست در حوزه گردشگری سلامت در کشور فعالیت‌های اساسی صورت دهیم تا بجای اینکه پزشکان ما مهاجرت کرده و به دیگر کشورها بروند، توریست‌های خارجی برای دیدن جاذبه‌های گردشگری و همچنین درمان به کشور ما بیایند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار