بازدید 15684
با سیصد و بیست و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

زلنسکی: مطمئن نیستم پوتین زنده باشد!/ کمک آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه/ هشدار مدودف درباره جنگ اتمی

سیصد و بیست و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷ 19 January 2023

زلنسکی: مطمئن نیستم پوتین زنده باشد/ کمک آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه

بین الملل تابناک: سیصد و بیست و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

ناتو: روسیه احتمالاً در بهار حمله جدیدی را در اوکراین آغاز خواهد کرد
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۲۲:۱۶

دریاسالار راب بائر رئیس کمیته نظامی ناتو گفت که روسیه احتمالاً در بهار حمله جدیدی را در اوکراین آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بائر روز پنجشنبه پس از نشست روسای ستادی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در کنفرانس خبری افزود: اهداف استراتژیک مسکو تغییر نکرده است، بنابراین ناتو پیش‌بینی می‌کند که حمله جدیدی از سوی روسیه در اوکراین انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: این امر موضوعی نیست که ما کاملاً از وقوع آن مطمئن باشیم اما بر اساس فرضیات، اگر روسیه اهداف استراتژیک خود را تغییر ندهد، به احتمال زیاد در بهار حمله دیگری را آغاز خواهد کرد.

رئیس کمیته نظامی ناتو از اوکراینی‌ها خواست برای حمله احتمالی آماده شوند.

اختلاف آمریکا و آلمان بر سر ارسال تانک‌های سنگین به اوکراین
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۲۰:۱۰

آمریکا و آلمان روز پنجشنبه تلاش کردند تا اختلاف نظر خود برای ارسال تانک های سنگین به اوکراین را حل کنند، اما دو کشور هنوز نتوانسته اند در خصوص این موضوع به توافق برسند.

بر اساس گزارش ها، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و بوریس پیستوریوس وزیر دفاع جدید آلمان، تنها چند ساعت پس از سوگند پیستوریوس در برلین گفتگو کردند اما هیچ گزارشی در مورد توافق دو کشور در این خصوص منتشر نشده است. این درحالی است که ده ها متحد آمریکا قرار است در روز جمعه در رامشتاین، پایگاه اصلی هوایی اروپایی واشنگتن با یکدیگر دیدار کرده تا در این خصوص تصمیم گیری کنند.

کشورهایی از جمله کانادا، هلند و سوئد پیش از این اعلام کرده بودند ند که خودروهای زرهی و پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کنند اما آیا این نشست، توافق برای ارسال تانک‌های سنگین به همراه خواهد داشت؟

اوکراین می‌گوید برای دفع حملات روسیه و بازپس‌گیری سرزمین‌های خود به آنها نیاز دارد.

برلین تا کنون تلاش کشور های غربی برای ارسال تانک های لئوپارد ۲ را ناکام گذاشته است. واشنگتن و بسیاری از متحدان غربی آن می‌گویند تانک های لئوپارد که آلمان هزاران دستگاه از آنها را در طول جنگ سرد ساخته و به متحدانش صادر کرده است، تنها گزینه مناسبی است که به تعداد کافی در دسترس است.

پیستوریوس و آستین هر دو در مورد اهمیت حمایت از اوکراین گفتگو کردند، اما هیچ یک به طور مستقیم به موضوع تانک اشاره نکردند.

پیستوریوس در مراسمی پس از ادای سوگند گفت: ما در زمانی عادی قرار نداریم، در اروپا جنگ در جریان است.روسیه جنگ بی‌رحمانه‌ای برای نابودی کشور مستقل ر اوکراین آغاز کرده اند.

وزیر دفاع آمریکا، آلمان را یکی از نزدیک ترین متحدان واشنگتن توصیف و از این کشور به خاطر حمایتش از اوکراین قدردانی کرد.

هشدار روسیه به اوکراین درباره هرگونه حمله به کریمه
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۱۹:۰۴

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) درباره هرگونه ماجراجویی رژیم کی‌یف برای حمله به شبه‌جزیره کریمه و قلمرو فدراسیون روسیه به اوکراین هشدار داد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «ارائه سلاح به اوکراین برای حمله به سرزمین روسیه، به معنای رساندن درگیری به سطح جدیدی است. تحویل تسلیحات دوربرد به کی‌یف منجر به تشدید تنش خواهد شد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه هرگونه حمله اوکراین به کریمه بسیار خطرناک خواهد بود، توضیح داد: «اگر اوکراین به خواسته‌های روسیه پاسخ دهد، پایان جنگ را تسریع خواهد کرد».

سخنگوی کرملین در واکنش به اوهام «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مبنی بر زنده نبودن «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، به او توصیه کرد که به واقعیت بازگشته و متوجه شود که روسیه و پوتین همواره بوده، هستند و خواهند بود.

طبق این گزارش، پسکوف تصریح کرد: «[اگر زلنسکی] هر چه زودتر تمایل خود را برای در نظر گرفتن خواسته‌های روسیه نشان دهد، همه چیز زودتر به پایان می‌رسد».

هشدار مدودف درباره جنگ اتمی
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۱۹:۰۱

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور با اشاره به عملیات نظامی مسکو در اوکراین، هشدار داد شکست یک قدرت هسته‌ای در یک جنگ متعارف، ممکن است منجر به جنگ اتمی شود.

به گزارش رویترز، او در پیامی تلگرامی در رابطه با حمایت ناتو از ارتش اوکراین نوشت: قدرت‌های هسته‌ای هرگز در درگیری‌های بزرگ که سرنوشتشان به آن بستگی دارد، بازنده نبوده‌اند.

کمک آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه

به گزارش نیویورک تایمز، دولت واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که آیا اوکراین را برای حمله به شبه جزیره استراتژیک کریمه تجهیز کند یا خیر؟

این گفت‌وگوها نشان دهنده تغییر تدریجی مقامات ایالات متحده به سمت حمایت گستاخانه‌تر از کی‌یف است، حتی در حالی که واشنگتن اصرار دارد به دنبال رویارویی با مسکو نیست.

نیویورک تایمز به نقل از چند مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که پس از ماه‌ها تردید، کاخ سفید اکنون در حال پذیرفتن این ایده است که شاید اوکراین برای حملات در عمق خاک روسیه، یعنی پایگاه نظامی آن در کریمه، «نیازمند قدرت» باشد.

این روزنامه نوشت: مقامات آمریکایی در حال مذاکره با همتایان اوکراینی خود در مورد استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا، از سیستم های موشکی هیمارس گرفته تا خودروهای جنگی بردلی، برای هدف قرار دادن احتمالاً کریمه هستند. این می تواند به روسیه نشان دهد که کنترل کریمه می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد و این امر موقعیت کی یف را در مذاکرات آینده تقویت می‌کند.

به گزارش این روزنامه، به رغم استحکامات سنگین مسکو در شبه جزیره، که میزبان ناوگان دریای سیاه روسیه و سایر پایگاه‌های نظامی است، کریمه همچنان "مرکز اصلی" طرح‌های نبرد اوکراین است. دقیقاً مشخص نیست که واشنگتن چگونه امیدوار است به حملات به منطقه کمک کند؛ اما این رسانه پیشنهاد می کند، تصمیم برای تأمین خودروهای جنگی پیاده نظام بردلی به کی یف نشان داد که تمایل دارد به اوکراین در اقدامات جدی- از جمله هدف قرار دادن کریمه - کمک کند.

دولت و تحلیلگران مستقل که نامشان فاش نشده به نیویورک تایمز گفتند، در کنار انتقال نیرو توسط فرانسه و آلمان، خودروهای نظامی «می‌توانند پیشتاز یک نیروی زرهی باشند که اوکراین می تواند در یک حمله متقابل در زمستان یا بهار امسال از آن استفاده کند.»

با این حال، حتی در حالی که ظاهراً کاخ سفید حمایت از حملات در خاک روسیه را بررسی می‌کند، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان درخواست‌های اوکراین برای موشک‌های دوربرد و تانک‌های جنگی سنگین را که می‌توانند در حمله‌های آتی مورد استفاده قرار گیرند، رد می‌کند. او قبلاً هشدار داده بود که چنین کمک‌هایی می‌تواند منجر به خصومت مستقیم با مسکو و حتی آغاز یک جنگ هسته‌ای شود، هرچند به نظر می‌رسد با طولانی شدن درگیری، این نگرانی‌ها به آرامی کاهش می‌یابد.

یک منبع دفاعی آمریکایی که نامش فاش نشد، به یک روزنامه انگلیسی گفت: ترس از تشدید تنش از ابتدا تغییر کرده است. اوکراین می‌تواند از سلاح های آمریکایی برای بمباران کریمه استفاده کند.

در حالی که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، ایالات متحده هیچ "محدودیتی" برای حملات اوکراین قائل نیست، آخرین بحث ها در کاخ سفید ممکن است نشان دهنده تغییر دیدگاه در میان برخی مقامات باشد.

کریمه از نظر تاریخی یک قلمرو روسیه از اواخر قرن هجدهم تا زمان انتقال آن به اوکراین تحت حاکمیت شوروی در سال ۱۹۵۴ بود. کریمه پس از کودتای یورومیدان در سال ۲۰۱۴ یک همه پرسی برای اتحاد مجدد با روسیه برگزار کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه گذشته امیدواری به "فتح مجدد" منطقه را تکرار کرد. مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند که اهداف عملیات نظامی در اوکراین صرف نظر از اینکه چقدر طول بکشد، تکمیل خواهد شد. در میان درخواست های مکرر کی یف برای تسلیحات دوربرد، مسکو به واشنگتن و دیگر کشورهای ناتو هشدار داد که چنین تدارکاتی از "خط قرمز" عبور کرده و آنها را به طرف مستقیم درگیری تبدیل خواهد کرد.

زلنسکی: مطمئن نیستم پوتین زنده باشد

 روز گذشته (چهارشنبه) «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس در نشست سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» در «داووس» در خصوص احتمال مذاکرات صلح با روسیه گفت اطمینان ندارد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه زنده باشد.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی «مترو»، رئیس‌جمهور اوکراین که از تریبون‌های مختلف برای درخواست سلاح از متحدان غربی خود استفاده می‌کند، طی سخنرانی در نشست داووس بار دیگر خواهان عرضه سلاح‌های بیشتر غرب به اوکراین برای نبرد با روسیه شد.

وی در بخشی از سخنرانی خود در ارتباط با موضوع مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه به مساله گفت‌وگو با رئیس‌جمهور پوتین اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، نمی‌دانم با چه کسی صحبت کنم. من مطمئن نیستم که رئیس جمهور روسیه هنوز زنده است یا خیر و نمی‌دانم که چه کسی در آن‌جا تصمیم‌گیری می‌کند. من چنین اطلاعاتی ندارم.»

دیپلمات روس: تسلیحات غربی در اوکراین را نابود می‌کنیم

آناتولی آنتونوف در واکنش به احتمال حمله نظامیان اوکراینی به کریمه با سلاح های آمریکایی به خبرگزاری تاس گفت که ارتش روسیه هرگونه سلاحی را که کشورهای غربی برای نیروهای اوکراینی ارسال کنند، نابود خواهد کرد.

وی تاکید کرد که ارسال سلاح به اوکراین، چه توسط آمریکا یا سایر کشورهای عضو ناتو، تنها منجر به افزایش تلفات در میان غیرنظامیان خواهد شد و مشکلات بیشتری را در اوکراین ایجاد خواهد کرد.

آلمان برای ارسال تانک به اوکراین شرط گذاشت

به گزارش وال استریت ژورنال، در شرایطی که درخواست‌ها از برلین برای تایید ارسال تانک‌های جنگی «لئوپارد» خود به کی‌یف، تهدیدی برای فروپاشی ائتلاف حاکم آلمان شده، مقامات ارشد گفتند که این ایالات متحده است که باید اول با ارسال تانک‌های «آبرامز» خود برای اوکراین موافقت کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، لهستان، فنلاند و دانمارک همگی داوطلب شده‌اند تا تعدادی از تانک‌های لئوپاردی که خودشان دارند برای ارتش اوکراین بفرستند؛ اما چنین اقدامی به اجازه آلمان نیاز دارد. مقامات آگاه به وال استریت ژورنال گفتند که برلین هنوز هیچ درخواست رسمی‌ در این زمینه دریافت نکرده است.

مقامات ارشد آلمانی به این روزنامه گفتند که آلمان مایل به تایید ارسال چنین محموله‌هایی است، اما تنها در صورتی که ایالات متحده اعلام کند برخی از تانک‌های آبرامز ام‌بی‌تی خود را به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در زمانی که صحبت از چگونگی حمایت از اوکراین به میان آمده، برلین را به عنوان «در هم تنیده استراتژیک» با دوستان و شرکای خود توصیف کرده است. شولتس روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ارسال تانک‌های لئوپارد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت که نگران تشدید درگیری در اوکراین است.

او گفت: «اوکراینی‌ها می‌توانند در جنگ شجاعانه خود به حمایت ما تکیه کنند، اما واضح است که ما می‌خواهیم از تبدیل شدن این جنگ بین روسیه و ناتو جلوگیری کنیم.»

به گزارش راشا تودی، ایالات متحده و متحدانش در حالی که تاکید دارند که طرفین این جنگ نیستند، همچنین استدلال کرده‌اند که «روسیه باید بازنده شود» و همچنین پول و مجموعه‌ای از سلاح‌های سنگین‌تر را به کی‌یف عرضه کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، دولت ائتلافی شولتس در مورد این موضوع دچار دودستگی شده است و حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد حامی ارائه تانک‌های آلمانی به اوکراین هستند، در حالی که حزب خودش موسوم به سوسیال دموکرات‌ها تمایلی به این کار ندارند. خانم کریستین لامبرشت که ریاست وزارت دفاع آلمان را بر عهده داشت، این هفته استعفا داد که بخشی از آن به دلیل جنجال‌های مربوط به ارسال تانک‌ها بود. جانشین او، بوریس پیستوریوس، روز چهارشنبه اذعان کرد که آلمان غیرمستقیم در این جنگ دخالت دارد، اما در مورد ماجرای تانک‌های لئوپارد اظهار نظری نکرد.

دریافت تانک‌های آبرامز از ایالات متحده مدت‌ها هدف الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین بوده است که در اکتبر به وب‌سایت پولیتیکو گفت که «لئوپارد در این راه کمک‌کننده است.»

بر اساس گزارش همین رسانه، واشنگتن ظاهرا در حال حاضر تمایلی به انجام این اقدام ندارد، البته نه از ترس دشمنی بیشتر با روسیه. مقامات پنتاگون ـ که خواستند نامشان فاش نشود ـ روز چهارشنبه به پولیتیکو گفتند که این مشکل مربوط به «چالش‌های لجستیکی و نگهداری» تانک‌های آبرامز است؛ یک دستگاه ۶۷ تُنی با موتور توربین گازسوز.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر