بازدید 3433

ساخت موتورهای جدید و تولید 100 هزار خودروی دوگانه‌سوز، برنامه سایپا در سال آینده/ تولید موتورهای هیبریدی در دستور کار سایپا

کد خبر: ۱۱۵۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ 01 January 2023

یکی از مهم ترین سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر، ایجاد زیرساخت‌ در جهت تولید خودروهای سی‌ان‌جی سوز، با مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر و همچنین، تولید موتورهای جدید با مصرف سوخت کمتر بوده است.

در این راستا، سایپا اقدام به امضا و انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و 17 شرکت دانش بنیان مرتبط با این حوزه کرده است.

تولید موتورهای جدید با دغدغه کاهش آلایندگی کاهش آلایند، همواره یکی از دغدغه های گروه خودروسازی سایپا در تولید محصول بوده است. در همین رابطه، تولید 100 هزار خودروی سواری ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد که با توجه به پتانسیل و منابع گازی کشور تولید خودرو های CNG نقش مهمی در کاهش آلایندگی خواهد داشت. تولید 65 هزار خودروی نیسان دوگانه‌سوز CNG و بنزینی، از دیگر در برنامه سایپا در بخش تولید محصول سال 1402 است.

این مجموعه صنعتی، کاهش آلایندگیِ خودروهای با حجم بیشتر را نیز در دستور کار خود قرار داده، به این معنا که قرار است نیسان‌هایی با ظرفیت حجمی بزرگ‌تر و دوگانه‌سوز به منظور حمل بار بیشتر طراحی و در دستور ساخت قرار گیرد. این نیسان ها، با تعبیه دو کپسول گازی سی ان جی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارا خواهند بود. ون های دوگانه سوز و موتور M15در انتظار تولید علاوه بر آنچه در حوزه تولید خودروهای جدید با آلایندگی کمتر گفته شد، سایپا در صدد ارائه پلتفرمی دیگر در سال آینده است- ون ۱۴ نفره دوگانه‌سوزِ دو کپسوله با 400 کیلومتر پیمایش در سطح شهر، که برای مسیرهای شهری ساخته شده و می‌توان برخی از مسیرهای اتوبوس را با این ون‌ها جایگزین کرد.

خبر خوش دیگر در حوزه تولیدات جدید سایپا این است که فرایند تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته و در مرحله تولید انبوه قرار دارد. این موتور قرار است در خردادماه سال آینده به بازار عرضه شود. بدیهی است که به دلیل کاهش مصرف بنزین، ترکیب تولید به سمت خودروهای CNG خواهد رفت، موتور M15پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کمتر دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد. تولید موتورهای هیبریدی در دستور کار گروه خودروسازی سایپا بنا دارد با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و با هدف کمک به کاهش آلاینگی، خودروهای هیبریدی نیز تولید کند.

در این راستا، اولین قرارداد تولید موتورهای هیبریدی منعقد شده و تا ۲ سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهند شد که ۸۰ درصد ساخت داخل هستند و علاوه بر سی‌ان‌جی سوز، هیبریدی هم خواهند بود. همچنین خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به بازار عرضه خواهد شد. گروه سایپا در کنار اقدامات گفته شده در حوزه ارتقای کیفیت و کارایی، دو تفاهم نامه دیگر در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقای عملکرد و بهبود راندمان موتور تک سوز و دوگانه سوز CNG و تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقاء عملکردی و بهبود راندمان موتور در سطح خودرو بین دو شرکت مگاموتور و مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، منعقد کرده است. هدف از امضاء تفاهم نامه گروه خودروسازی سایپا و شرکت ملی و پالایش نفت ایران، کاهش مصرف بنزین، کاهش آلایندگی محیط زیست، تضمین پایداری تامین سوخت و استفاده از سوخت ارزان قیمت CNG در تولید موتورهای این گروه خودروساز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار