بازدید 3926

کارگردان بزرگ موج نوی ژاپن درگذشت

یوشیدا کیجو کارگردان سرشناس موج نوی ژاپن روز پنجشنبه ۸ دسامبر بر اثر ذات الریه درگذشت.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷ 10 December 2022


به گزارش تابناک، منابع رسانه ای ژاپنی اعلام کردند یوشیدا کیجو (با نام سابق یوشیدا یوشیشیگه) کارگردان سینما روز پنجشنبه ۸ دسامبر بر اثر ذات الریه در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

یوشیدا همراه با اوشیما ناگیسا و شینودا ماساهیرو، بخشی از موج نوی سینمای ژاپن در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ را شکل دادند که تاثیر زیادی بر سینمای ژاپن در آن زمان و دهه های بعدی داشت.

یوشیدا فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشگاه توکیو بود. او در سال ۱۹۵۵ به استودیو شوچیکو پیوست و به عنوان دستیار کارگردان یاسوجیرو اوزو و کینوشیتا کیسوکه فعالیت کرد.

این فیلمساز در سال ۱۹۶۰ اولین فیلم خود را در مقام کارگردان با نام «به هیچ وجه خوب نیست» ساخت. این فیلم و فیلم‌های بعدی یوشیدا مانند «خون خشک است» (۱۹۶۰) و «پایان تلخ یک شب شیرین»، با نشان دادن تصاویری از مشکلات اجتماعی ژاپن معاصر، یوشیدا را به همراه دیگر همتایانش مانند اوشیما و شینودا به عنوان شورشیان سینما معرفی کردند.

یوشیدا در سال ۱۹۶۲ اوکادا ماریکو ستاره نوظهور سینمای ژاپن را در درام عاشقانه «آکیتسو اسپرینگز» کارگردانی کرد و البته در سال ۱۹۶۴ با این بازیگر ازدواج کرد.

این کارگردان ژاپنی در سال ۱۹۶۶ استودیوی شوچیکو را ترک کرد و شرکت تولیدی خود به نام گندای ایگاشا را با همراهی اوکادا به عنوان ستاره فیلم هایش تاسیس کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی