بازدید 34643

بیانیه مشترک عربستان و چین با رویکردی ضد ایرانی / برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور چین

چهارشنبه شب «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین وارد ریاض شد و روز گذشته مذاکرات خود با سران عربستان را آغاز کرد. در پایان دیدار «شی جین پینگ» و پادشاه عربستان، طرفین توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.
کد خبر: ۱۱۵۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ 09 December 2022

بیانیه مشترک عربستان و چین با رویکردی ضد ایرانی

بین الملل تابناک: چهارشنبه شب «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین وارد ریاض شد و روز گذشته مذاکرات خود با سران عربستان را آغاز کرد. در پایان دیدار «شی جین پینگ» و پادشاه عربستان، طرفین توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.

سخنرانی ولیعهد سعودی در دو نشست ریاض
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۲۰:۳۰

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در افتتاحیه چهل و سومین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض ضمن تبریک موفقیت قطر در برگزاری جام جهانی فوتبال به امیر این کشور تأکید کرد که همکاری تنگاتنگ این کشورها موجب تحقق اهداف مورد نظر می‌شود.

بر اساس این گزارش، ولیعهد سعودی در ادامه سخنانش دوباره به طرح ادعاهای واهی علیه ایران پرداخت و گفت: ما بر ضرورت پایبندی ایران به اصل حسن همجواری و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تأکید می‌کنیم.

بن سلمان به پرونده یمن هم پرداخت و تصریح کرد: ما موضع خود را در قبال بحران یمن و نیاز به یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به آن تکرار می‌کنیم.

وی با اشاره به مسئله فلسطین بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس طرح صلح عربی و حل مناقشه فلسطین با در نظر گرفتن راه حل تشکیل دو قلمرو مستقل تأکید کرد.

ولیعهد سعودی به طرح‌های عربستان برای رسیدن به انرژی‌های پاک نیز پرداخت و گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منبع قابل اعتماد انرژی در جهان خواهند ماند.

محمد بن سلمان همچنین ضمن سخنرانی در نشست سران کشورهای عربی و چین گفت: این اجلاس یک پیشرفت تاریخی در روابط چین و عربستان سعودی ایجاد و روابط را در همه زمینه‌ها تقویت می‌کند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مشتاقانه منتظر انواع مشارکت‌ها و توسعه شتابان در روابط خود با چین هستند.

وی اظهار داشت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علاقه مند به بررسی راه‌هایی برای مقابله با چالش‌های جهانی با همراهی چین هستند.

سخنرانی رئیس جمهور چین در اجلاس مشترک با کشورهای عربی
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۲۰:۳۰

«شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین در نشست سران کشورهای عربی و چین برای توسعه و همکاری در ریاض پایتخت عربستان گفت: پکن از تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تمجید می‌کند و ما باید اعتماد متقابل را برای رویارویی با چالش‌های جهانی تحکیم کنیم.

رئیس جمهور چین در ادامه سخنانش افزود: ما از تلاش‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تبدیل شدن به پویاترین سازمان منطقه‌ای در مواجهه با چالش‌های جهانی قدردانی می‌کنیم. ما به حمایت تزلزل ناپذیر خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای حفظ امنیت و ثبات این کشورها ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: ما مشتاق هستیم تا همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تحکیم بخشیم و معادله جدیدی در زمینه انرژی ایجاد کنیم. ما با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد یک شورای سرمایه گذاری مشترک همکاری خواهیم کرد. ما برای ایجاد مرکز انرژی هسته‌ای مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های صلح آمیز کار خواهیم کرد.

رئیس جمهور چین اظهار داشت: ما در حال تلاش برای دستیابی به موفقیت‌های جدید با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه فضا و زیرساخت‌های فضایی هستیم. روابط چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از آینده امیدوارکننده ای برخوردار است.

پینگ همچنین گفت: چین به واردات مقادیر زیاد نفت خام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ادامه خواهد داد. ما با این کشورها برای ایجاد سامانه پرداخت با ارز محلی کار خواهیم کرد.

دیدار رئیس جمهور چین با امیر قطر
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۲۰:۲۴

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و شیء جین پینگ رئیس جمهور چین امروز جمعه در حاشیه اجلاس اقتصادی سران کشورهای عربی و پکن در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس اعلام این رسانه، امیر قطر و رئیس جمهور چین در این دیدار روابط دو جانبه و راه‌های گسترش و تعمیق آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و شیء جین پینگ در دیدار مذکور همچنین درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

همچنین رئیس جمهور چین برگزاری جام جهان ۲۰۲۲ در قطر را تبریک گفت و از موفقیت و ساماندهی خوب آن از سوی دوحه استقبال کرد.

برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور چین
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ - ۱۷:۳۴

در نشست مشترک سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین امروز در عربستان اعلام شد دو طرف یک شورای سرمایه گذاری و یک مرکز امنیت هسته ای ایجاد خواهند کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، نشست شورای همکاری خلیج فارس با چین امروز (جمعه) در عربستان برگزار شد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این نشست گفت که کشورهای عضو شورای همکاری به دنبال کشف راه های مقابله با چالش های جهانی به همراه چین هستند.

وی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) خواهان شراکت های متنوع و گسترش سریع روابط با چین هستند.

از سوی دیگر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آغاز این نشست تاکید کرد که به حمایت های خود از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) ادامه می دهیم تا از امنیت و ثبات خود محافظت کنند.

وی گفت: از تلاش کشورهای شورای همکاری که به مهم ترین سازمان منطقه ای در مقابله با چالش های جهانی تبدیل شده است، تمجید می کنیم.

رئیس جمهوری چین همچنین گفت ما خواستار افزایش همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) و ایجاد معادله جدید در زمینه انرژی هستیم.

همچنین به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، چین و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شورای سرمایه گذاری مشترک و مرکز امنیت هسته ای ایجاد خواهند کرد. این را شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز جمعه در نشستی با سران کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس که در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود، بیان کرد.

رئیس جمهوری چین گفت: ما برای ایجاد یک شورای سرمایه گذاری مشترک و مرکزی برای امنیت انرژی هسته ای که برای مقاصد صلح آمیز استفاده می شود، کار خواهیم کرد.

چین و عربستان سعودی پس از نشست ریاض با صدور بیانیه‌ای مشترک، بر اهمیت حمایت از منافع یکدیگر و تلاش‌های مشترک برای دفاع از اصل عدم مداخله در مسائل داخلی کشورها تأکید کردند.

دو کشور در این بیانیه مشترک ـ که روز جمعه صادر شده ـ متعهد شده‌اند اولویت‌دهی به روابط دوجانبه را بخشی از سیاست خارجی‌شان قرار دهند و الگویی از همکاری و همبستگی برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کنند.

پکن و ریاض علاوه بر این بر اهمیت حمایت قاطعانه از منافع حیاتی یکدیگر، تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل تأکید کردند. دو کشور همچنین به تلاش‌های مشترک برای دفاع از اصل عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها متعهد شده‌اند.

دفاع از اصل عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها، بخشی از انتقادهای چین و روسیه به نظم جهانی تحت رهبری آمریکاست. پکن و مسکو گفته‌اند، به دنبال برقراری نظم جدیدی در جهان بر مبنای اصل عدم دخالت در مسائل داخلی کشورها هستند.

در بیانیه مشترک، دو طرف چینی و سعودی بدون اشاره به کارشکنی‌های غرب در زمینه احیای مذاکرات هسته‌ای، بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شد.

دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

قرار است، در ادامه سفر رئیس جمهور چین، امروز نشست سران کشورهای عربی با رئیس جمهور چین و نیز نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور «شی جین پینگ» برگزار شود.

بیانیه‌های رسمی عربستان از حضور سران بیش از سی کشور و نهاد بین‌المللی در نشست مشترک کشورهای عربی و چین خبر داده‌اند.

آناتولی گزارش داد: جدا از سران عربستان که میزبان این نشست است، تاکنون رئیس جمهور مصر، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رؤسای جمهور تونس، موریتانی، جیبوتی، کومور، و سومالی به عربستان سفر کرده‌اند.

«محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی لیبی و «رشاد العلیمی»، رئیس شورای ریاستی یمن و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت سودان وارد عربستان شده‌اند.

همچنین از کویت، ولیعهد این کشور روز گذشته وارد ریاض شد.

از عراق و مراکش و الجزایر و لبنان نیز نخست‌وزیران این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت؛ ضمن اینکه از عمان هم معاون رئیس هیات دولت مشارکت دارد.

هیات اماراتی به ریاست «حمد بن محمد الشرقی» حاکم امیرنشین شارجه وارد ریاض شد تا در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عربی با چین شرکت کند.

بدین ترتیب مشخص شده که سلطان عمان، رئیس جمهور الجزایر، امیر کویت، پادشاه مراکش، رئیس جمهور عراق و رئیس جمهور سوریه در این نشست حضور نخواهند داشت.

علاوه بر اینها، دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز به ریاض رفته اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۲۱
هنوز اولشه
حالا هی بگید دشمن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
چه رویی دارید شماها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
برادران ارزشی که مدام از چین حمایت می کردید
حالا دیدید تمام کشورها بر اساس منافع عمل می کنند و هیچ کشوری پیمان اخوت و برادری با کشور دیگر نمی بندد؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
مسولانی که فکر میکردند : میتوانستند بر روی چین

حساب اساسی بکنند و تمام تخم مرغ های کشور و

مردم را در سبد چین کمونیست قرار دادند

لطفا توضیح بدهند که پس بصیرت شان کجا رفت؟

و خدا وکیلی کدام پیش بینی و برنامه ریزی شان درست

از کار در آمده است .؟

و کشور و مردم تا چه وقت و کجا باید هزینه های گزاف

مادی و معنوی اشتباهات و ندانم کاری و ماجراجویی ها

ا را بپردازند ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
چین و روسیه بسیار بسیار جنایتکار از غربیها هستند در تاریخ ما هم تجاوزهای زیادی از جانب روس‌ها بوده کسی نمیتونه منکر بشه.
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
به عزیزانی که خوشحال شدند و سوژه گیر اوردن تا دوباره عقده گشایی کنند باید برای بار هزارم بگیم که ما نه با چین نه با روسیه عهد اخوت نداریم. ما با تمام کشور های دنیا جز رزیم صهیونیستی که به رسمیت نمی شناسیم رابطه بر قرار می کنیم و اگر می بینید که با امریکا رابطه نداریم این تقصیر خود امریکاست که استکبار داره و می خواد تو امور داخلی ما فضولی کنه. فردا اگر چین یا روسیه هم قصد دخالت داشته باشند به اون ها هم تو دهنی می زنیم. اما شما چون خودتون غربزده هستید و می خواهید کشور رو دو دستی تقدیم غرب کنید وقتی می بینید ما باهاتون مخالفت می کنیم به ما برچسب شرق پرستی می زنید. ما مستقل هستیم و با تمام کشورها رابطه داریم. و نمیتونیم به خاطر خوش خوشکان شما غرب زده ها بی دلیل رابطمون رو با شرق بهم بزنیم و از سود سرشار این روابط برای کشور بهره نبریم. در ضمن این توافق بین عربستان و چین برای ما کاملا قابل پیشبینی بود و منتظرش بودیم.
دکتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
آرش اول بگواین مایی که میگی کیاهستین؟دوم یادته به عربستان میگفتیدگاوشیرده اینوجهت یادآوری گفتم تایادخلیج فارسوترال بیوفتی وبیکاری هزاران صیادجنوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
با سفر رهبر چین به ایران شبکه های درپیتی ماهواره ای میگفتند همه ایران را میخواهند به چین بدهند ولی باسفر این شخص به عربستان همین شبکه های نجاستخواربه نفع عربستان تجزیه وتحلیل میکنند
نعمتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
قابل توجه پادوهای امریکا وانگلیس ! التماس نکنید ما با هیچ کشوری عقد اخوت نبسته ایم با این جوسازیها محال است زیر پرچم کدخدایتان امریکا وانگلیس برویم چین چه خوب باشد جه بد حسابش را داریم ولی ما تا ابد امریکا را شیطان بزرگ می دانیم و از او نمی گذریم
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
من بیانیه رو خوندم الان کجاش ضد ایرانی بوده اینکه ایران باید در امور کشورهای دیگه دخالت نکنه و حسن همجواری رو رعایت کنه که جزاصول خود ایران هست . کلا کلیشه ذهنی دوستان جالبه اینکه چین رو ابر قدرت هژمون مثل آمریکا می دونن و سیاست دو کشور چین و آمریکا رو شبیه به هم می دونن و اونو دو سر یه طیف می دونن دوستان بزرگترین شریک اقتصادی آمریکا چینه ، بیشترین اوراق قرضه دولت فدرال آمریکا رو چین داره . بعد شما یه بار میگید نباید با چین رابطه داشته باشیم بعد یه بار میگید چرا عقب افتادید یه نکته جالب شما فکر می کنید این اقدام عربستان رو آمریکا بی جواب میزاره میفهمید چی شده در چند سال اخیر عربستان داره چرخش به شرق می کنه همزمان داره برای اسرائیل کار جوش دادن صلح ابراهیم رو انجام می ده . فهمیدید چی شد ؟ عربستان داره با کارت هاش بازی میکنه از یه ور برای حداکثر کردن منافعش داره به سمت چینو روسیه میره و از طرف ی این کار یعنی عدم افزایش تولید نفت به سود روسیه و به ضرر آمریکا داره با ارتباط با اسرائیل شرائط رو متعادل می کنه تا هم تغییر نظم جدید جهانی ضرر نکنه و هم یه جوری آمریکا رو راضی نگه داره و اما نکته اخلاقی امنیت عربستان متکی به غیر است یعنی سرانجام داستان نداشتن استقلال در امنیت تعیین کننده رفتار عربستانه بر خلاف ایران ، ایران امنیت درون زا است و استقلال داره و این برگ برنده ایرانه این بیانیه ها همش بازی سیاسیه در آخر این استقلال امنیتی یه کشور هست که تعیین کننده است قبل این قضیه هم بزرگترین صادر کننده نفت به چین عربستان بود چیزی عوض نشده این رفتار عربستانه که تغییر کرده و خاهان یکجور استقلال هست اما نمیشه چون امنیتش عاریه است قرضی هست
کاری به ایران ندارم ولی کلا نزدیکی چین و عربستان حرکت مبارکی است باید از کلیشه های رایج نسبت به چین دست برداریم به حزب کمونیست این کشور علی رغم اختلافات عقیدتی باید احترام گذاشت حزبی که از چین یه کشور بزرگ و قدرتمند ساخت دیگه در چین هیچ کس زیر خط فقر زندگی نمیکند عربستان هم که همه میدانیم چه کشوری است و بی نیاز از تعریف امثال ماست دو کشور بزرگ در غرب و شرق آسیا پیوندی بسیار مبارک برای آینده ای درخشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
در این پیوند بسیار مبارک و آینده درخشان این دو کشور ؛ کلاه ایران پس معرکه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
یک پاراگراف دری وری مخصوصا اونجاش که گغت دیگر کسی در چین زیر خط فقر زندگی نمیکنه
ناشناس
| - |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
مگر می شود در یک زمان با دو کشور ایران و عربستان که با هم اختلافات اصولی دارند اتحاد استراتژیک ایجاد کرد، معلوم نیست چینی ها چه نقشه ای در سر دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
کاری به ایران نداری برو جای دیگه نظر بده
چینی ها هم راه دوشیدن گاو شیرده را بلدند
پاسخ ها
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
لااقل ثروتشون را تبدیل به سرمایه کردند که یکی بتونه بدوشدشون!!! برای ما که نه سرمایه ای مونده نه ثروتی
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
ناشناس میشه بگی وضع مردم گاو شیر ده بهتره یا ما؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
همه کشورها بر اساس منافع عمل می کنند. روس ها هم همین طور.
چین نیز پرید بغل عربستان :-)
رویکرد ضد ایرانی چین در بیانیه مشترک با عربستان
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
شما واقعا سایز رو در نظر نمیگیرید جی دی پی عربستان 830 میلیارد دلار هست برای چین 18000 میلیارد چین امنیتش مستقله عربستان وابسته به آمریکا ، حالا کی بقل کی رفته؟
فکر کنم دشمن جدید پیدا کردیم؟!! خاک عالم بر سرمان همین حالا هم دیر نیست نصف کارهایی که برای چین و روسیه میکنیم برای آمریکا بکنیم هزار برابر بهتره برامون. آقایون خانوم ها چپی راستی آمریکا قطعا شریک بهتری از چین هست. آمریکایی ها رو بازی میکنند چین و روسیه به به چه چه میکنند از پشت سر خنجر میزنند.
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
الان این بیانیه ضد ایرانی بوده ؟ اینکه حسن هم جواری و عدم دخالت در کشور دیگر رو ایران باید رعایت کنه ضد ایرانی بودنه ؟ شما عزیزان یک بار موضعتون رو مشخص کنید آیا رابطه با چین بده یا خوبه ؟ آیا داشتن عمق استراتژیک بده یا خوبه ؟ آیا استقلال خوبه یا بده؟
کلا با این همه سرمایه و منابع و و نفت و گاز و جوانان تحصیل کرده ( تو منابع انسانی از لحاظ تعداد افراد تحصیل کرده تو مهندسی و علوم پایه 5 تو جهان هستیم!!! ) هیچ کس حاضر نیست سرمایه گذاری کنه تو ایران و هر کی مدرک و سواد و تخصص یا پول داره داره مهاجرت می کنه...
چین بی دین میدوشد
بااینکه من هم مثل خیلی از هموطنان دل خوشی از آل سعود ندارم اما باید اعتراف کنم که عربستان راه تعامل با دنیا رو بلد است. شما بگید گاو شیرده، من میگم تعامل و سیاست.
دیدیم که تا دیدن آمریکا رو به افول است و چین رو به قدرت اول دنیا، جای این دو رو با هم عوض کردن.
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
من هم نظر شما رو قبول دارم اما نکته عدم استقلال از حیث نظامی برای چین گرون تموم میشه یعنی عربستان همیشه هم چیز رو با پول خریده اما امنیت رو نمیشه با پول تضمین کرد همین الان در آمریکا بحث بر اینکه ما چرا رفتارمون رو با عربستان تغییر نمی دیم از لحاظ ارزش های دموکراتیک که مشترک نیستن از لحاظ انرژی هم که دیگه اون نیاز سابق نیست و.. شما فرض کن همین فردا آمریکا یه ذره به عربستان فشار بیاره عربستان تمام بافته هاش با چین میره هوا
از آن بدتر قرارداد گازی بود که چین با قطر بست ، متوجه هستید یعنی چه ؟
یعنی چین از سمت قطر ، از میدان مشترک با ایران گاز استخراج خواهد کرد و یک دلار هم گیر ایران نخواهد آمد .
باید آن قرارداد 25 ساله با چین را آتش بزنید اما حیف
این هم از رفیقتان چین
خخخخخخخخخخخخخخخ
اینم عاقبت اعتماد به چینی ها !!!
مسئولین ایران بە کی دل خوش کردند ، کە با یک قرارداد پشت ایران رو خالی کرد ؟؟؟؟ مدیران کاشکی یە‌خوردە سیاست می‌دونستند .
در بیانیه مشترک چین و عربستان آمده :
ایران با آژانس اتمی همکاری و از دخالت در امور داخلی همسایگان پرهیز کند
همه هستن عراق لبنان فلسطین .ایران کجای کاره؟یه خط ونشونهایی هم عربستان وچین برای ایران مشخص کردن!چرا
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
اجلاس کشورهای عربی بوده ما چرا باید اونجا باشیم ؟؟؟؟
رفیق و شریک راهبردی ما رو نیگا توره حضرت عباس !!!!!!
«برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور چین»
پس چی شد این قرارداد راهبردی ای که با چین داشتیم؟ آیا وقت آن نرسیده که وزن خود را در بوته ی امتحان جهان بسنجیم؟
دوستی چین با ما از جنس دوستی خاله خرسه است
این هم از چین که قرار بود با آنها قرار داد ۲۵ ساله ببندیم و او هم در محافل بین الملل از ما حمایت کند .
چینی ها بخاطر عدم قبول fatf از طرف ایران متوجه شدند که تجارت با ایران با اشکالات فروان روبروست و غیر ممکن است .
متاسفانه اونقدر در سختی زندگی میکنیم که نمیتونیم موفقیت کشورهای دیگه رو ببینیم چین در سی سال همیشه رشد بالای ۲۰ درصد داشته حیرت انگیز و در تاریخ بشر بی سابقه است ۶۰۰ درصد رشد اقتصادی در سی سال عربستان هم در آماری که اخیرا اعلام شد ۲۷ میلیارد دلار مازاد درآمد در یک سال گذشته داشته یه پس انداز کوچولو برای نسل های بعد البته صدها میلیارد دلار هم در صندوق پس انداز نفت و میلیاردها دلار سهام در اروپا و آمریکا و ملک و املاک در جهان دوستان اینکه ما فقیریم یا گرفتار دلال بازی خون آشام شده ایم نباید چشممان را بر واقعیت ببندد دنیا جای زشت و کریهی نیست زیبایی هست
اگر ایران با چین توافق جامع امضا کند،فروختن کشور و اخ است اما عربستان پخمه بکند،سیاستی درخشان! و بی نظیر است،اما من می گویم به حسب تجربه هم میگویم،هیجان زده نشویم از هیچ سمتی،این شروع به این آسانی هم ادامه نخواهد یافت،عربستان چند باج بزرگ به چین داد)کاهش تولید اوپک،قرارداد تسلیحاتی و ...)که البته فی نفسه منفی نبود و در مقابله با امریکا اینکارها رو کرد،اما عربستان اگر واقعا بخاد مستقل باشه اونوقت که هزینه و تاوان دادن ها و هجمه ها بر علیهش شروع میشه،همونطوری که به ایران انجام دادن سالها،و باید تاب آوری و قدرت درونی و ملی واقعی در زیر اون فشارها سنجش بشه،وگرنه تو روزای خوشی و عادی همه سالم و سرحال و سرپا هستن،قضاوت پیشکی هم ندارم،می ایستیم تحولات رو می بینیم و آنگاه ببینیم چطور میشه و چطور نمیشه.اما راجع به استانداردهای دوگانه بدوی و کودکانه ای که هر کار حتی بسیار مثبت ایران رو میکوبن و هر کار جزیی دیگران رو تمجید میکنن،واقعا ضعف عمیق فرهنگی و آگاهی و ملی ماست،عاقل،متین و مستند و موجه ببینیم،بگوییم و ...
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
برو دس خدای مهربون، خودت زدی به کوچه علی چپ
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
من آدمی نیستم کامنت بزارم از 83 تا الان کارم برنامه نویسی هست کلاکامنت هام زیر بیست عدده در این مدت . ولی امشب خیلی بهم فشار اومد فکر کنم تو همین صفحه 5 تا کامنت گداشتم . مشکل دوستان اینکه مغزشون کلا همه چیز رو ساده میبینه اصلا مبانی اولیه سیاست رو هم نمی دونن . امنیت اولین پایه یک بلوک سیاسیه عربستان در این سالها با پول خواسته اونو تامین کنه من با نظرت موافقم استقلال هزینه داره اگر عربستان همین روند رو پیش بره که من بعید می دونم بالاخره آمریکا یوغش رو میکشه چون استقلال نداره فروپاشی آل سعود رو هم میبینیم دلیل رفتار کنونی عربستان هم چندتا چیزه اول اینکه از آرمیکا میترسه که پشتش رو خالی کنه و بخواد مثلا رژیم چنج راه بندازه از یه ور هم میخواد هژمون منطقه بشه از یه ور هم به اسرائیل باج میده که آمریکا رو آروم کنه از یه طرف هم فهمیده جهان در حال تغییره . ولی به نطر من این کارای عربستان برای آل سعود عاقبت خوشی نداره مثلا همین یوان به جای دلار در مناسبات تجاری بین پین و عربستان یعنی تضعیف دلار آمریکا به سادگی از کنارش نمی گذره . خلاصه با یه پارس سگ وحشی این گاو شیرده هم به آخور خودش بر می گرده
نگاه به غرب نه نگاه به شرق ،،خ
این هم از چین تون که این همه سنگش رو به سینه میزنید ،
منتظر آمریکا هستیم چه ح کتی انجام خواهد داد
آیا حکومت سعودی پایدار خواهد بود
عربستان ایالت آمریکا است
چين ديگه چرا ؟
اينقدر هم صريح بيانه بده ان هم با عربستان
مردم ایران چین بی دین کمونیست را خوب میشناسند .
آقایون باید چین را بشناسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
اصلا میدونی کمونیسم چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
اره چند نفر بجای کل چین تصمیم می گیرند کار در چین در مقایسه با غرب بردگیه محسوب میشه رهبران کمونیست فقط میخوان پیشرفت کنند
خدا رو شکر که وجود تحریم ها مانع عملیاتی شدن قرار داد ۲۵ ساله ایران با چین شده
تحریم ها مچکریم
اگه درستش رو بخواهید فقط چین و روسیه دشمن واقعی مردم ایران هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
دشمن ایران انگلیسه
حالا مقایسه کنید با زمان انعقاد پیمان 25 ساله ایران و چین. چه غوغایی به پا شد که ایران مستعمره چین شد. سیاست یعنی استفاده درست از فرصت ها
پاسخ ها
کاظم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
وقتی توی عرصه بین‌الملل خودت رو شدیداً وابسته به یک قطب کنی میشی مستعمره. وقتی با تمام قطب های جهان رابطه داشتی اونوقت میتونی بگی انعقاد پیمان. اگر همین یک نکته ابتدایی رو از روابط بین‌الملل می‌دونستی اونوقت فرق رابطه چین با ایران و عربستان رو متوجه میشدی. وقتی شدیداً چسبیدی به یک قطب اونوقت باید با هر سازیش برقصی اما وقتی با چند قطب رابطه داشتی اونوقت اونا با سازت میرقصن
مرگ بر چین
مرگ بر روسیه
ایا از چین غیر از این انتظار دارید. تنها عربستان امسال ۸۰ میلیارد دلار به چین صادرات مستقیم اشته و ۷۰ میلیارد از چین مستقیم داردات داشته. یعنی ده برابر ایران. اگر چین هوای مشتریهای اصلی خود را نداشته باشد دیوانه هست.
وقتی فقط یک قطر ریزه میزه تولید ناخالصش برابر با ایران به این بزرگی هست واقعا فکر کردین چین و روسیه کشورهای ثروتمند عرب رو ول میکنن و جان فدای ایران میشن؟
مسئولین عزیز از پوتین بخوان بهشون یادآوری کنه که زمان بلوک شرق و غرب اینا تموم شده و تمام کشورهای دنیا براساس منافع ملی و اقتصادی خودشون عمل میکنن و برادر هیچکس نیستن.
سانسور ممنوع.
باز هم باختیم.
اینم از چین بدبخت ها
ظاهرا این ایران است که در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان دخالت میکند و عربستان مبرا از دخالت هاست چه در عراق و چه در سوریه و لبنان و یمن و چه در ایران. مدتی است که شبکه ایران انترنشنال و عوامل داعشی خود در داخل ایران بشکل خیلی فعال در امور داخلی ایران وهمه جانبه سعی در ایجاد ناآرامی و آشوب داخلی دارد. ظاهرا این چین هم فقط زبان پول را میفهمد و هیچ رویکرد اخلاقی ندارد. متاسفم که در چنین دنیای شیطانی بسر میبریم.
نه شرقی نه غربی ظاهرا عربستان است
بی شرفی چینی ها کاملا مشخص شده
سیگنال درست رو چین دریافت کرد . سر روسیه تو کوزه اوکراین گیر کرده . می تازونه . جاییکه نوبت تازوندن ما بود . دولت و مجلس تماشاچی و بی کفایت . ما در گیر اختشاشات و اونا به تاخت
اینم از عربستان و چین
امیدوارم از توهم دشمن خارج شده باشید
انتظار داشتید رویکرد دیگری داشته باشد. یعنی فکر می کنید چین منافعش را به خاطر ایران زیرپا خواهد گذاشت
کالای خارجی به خانه ات برگرد

مرگ بر شی جی پینگ و مرگ بر چین و مرگ بر ام وی ام و .....
با چین و روسیه این قدر رفاقت نکنید، این هم از چین زالو صفت!قراردادها ساله نه ۲۵ روزه هم زیاده با این کشور
مبارک اصولگرایان که کشور رو به این سمت سوق دادند باد،
عربستان هميشه رقيب إيران است. زيرا در تبليغات خود علیه مردم ايران برای تحریکشان عليه حكومت رئيسى بخاطر رفتن به سمت آسيا وچین ولی خودش اکنون در دامن چین است. خیلی آز اصلاح طلبان علیه چین منفی گفتند اکنون انتقاد می کنند که چین از دست رفت. واقعاً منافق رباه است
چشم شرقگداها روشن!
مجموعه حاکم بر ایران باید سریع برجام را امضا و مشت محکمی بر دهان چین خیانتکار بزنند
چین مگر دوست ما نبود ؟ بیانیه علیه ما
چی شد ؟
این بود سیاست نگاه به شرق شما که سرلوحه سیاست خارجی خود قرار دادید ؟
کافی است یه نگاه مختصر به جغرافیای جهانی بکنید و ببینید کدام کشور از نگاه به شرق سود برد
کره جنوبی ژاپن سنگاپور و اخیرا مالزی آیا با این سیاست به پیشرفت و رفاه اجتماعی رسیدند ؟
چرا ریس جمهور و یا حداقل وزارت خارجه واکنشی به رفقای چینیشان‌ نشان ندادند؟
قراردادهایمان با چین را تعلیق کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
عزیزم ! چیزی برای تعلیق وجود نداره ! گویا اخبارت رو از صداسیما و کیهان و فارس میگیری
زمانی که چین برای برقراری تجارت با کشورمان پا پیش گذاشت و قرار شد یک نقشه راه اقتصادی ۲۵ ساله با ایران امضا کند در ابتدا از سو دولت در غرب گرفتار روحانی تحویل گرفته نشد و در زمان دیگر هم عده ایی از سر نادانی و گوش به فرمان بودن از طرف رسانه هایی همچون سعودی اینترنشنال و رسانه های فارس انگلیس ریختند در خیابان ها و شعار مرگ بر چین سر دادند و همچنین گفتند که می خواهند ایران را به چین بفروشند ، در زمان جنگ اوکراین هم باز یک عده ایی رفتند زیر علم بی کانه و روسیه امروز را با روسیه تزاری و ایران اواخر قاجار و اوایل پهلوی در یک ظرف قرار دادند ، الحق که ایرانی ( البته برخی از ایرانیان ) طی سیصد الی چهارصد سال کذشته از فرط نادانی هیچ تقییری نکرده اند .
این سیاست فریب عربستانی ها توسط چینی هاست بخاطر قرارداد میلیاردی ، مجبور است علیه ایران موضع گیری کنند و چین مثل کشورهای اروپایی به کشورهای نفت خیز خاورمیانه محتاج است ولی ایران اگر حداقل ۱۰۰ عدد کلاهک و تسلیحات هسته‌ای تولید و داشته باشد همه کشورهای دنیا مجبور می‌شوند از در صلح و سازش با ایران مصالحه کنند نه از روی تهدید و.... علت صلح امام حسن با معاویه بخاطر ضعف قدرت نظامی امام حسن بود ‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
ماستت رو بخور
آخ آخ آخ
چقدر قشنگ گذاشت تو کاسه ایران
کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با سرعت نور رو به جلو میرن
همه پیش‌بینی ها از روند نزولی غرب و آمریکا هست، آینده به سمت چین و هند هست، حتی مسؤلان کشورهای غربی هم توی سخنرانی هاشون گفتن. ایران هم باید بیخیال برجام باشه، بچسبه به چین و آسیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
دوغت رو بنوش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
دوغتو بنو
در جواب به ناشناس ۱۷:۲۷
اگه ایران تو این شرایط قرار داره به خاطر بی عرضه هایی مثل توهه که به جای تلاش برای پیشرفت کشورشون فقط وطن فروشی میکنن و چشمشون دنبال بقیه است
اعتماد به کمونیست نتیجه نداره سیاست خارجی ما ضعیفه
ما ملت مظلوم نمایی نمی خواهیم دربرابردشمنان صبروشکیبایی نشان بدهیدعربستام راباخاک یکسان کنیدبدرک که انسانهاانجاکشته میشودپدرماماراعربستان درآورده آن وقت شما دنبال مذاکره هستیدماعربستان رانمی خواهیم
نا ارامی ها در ایران باعث اینکار شده
چین کشوری است که فقط به فکر منافع خودش است و از دین و مذهب هم بویی نبرده وهیچ اطمینانی بهش نیست و انتظاری از آنها نباید داشت
چین هم پشتتون رو خالی کرد.....
خیلی بهش دل خوش کرده بودین......
امانشالا بعد از نابودی کردن آمریکا، حق چین را هم کف دستش میزاریم
برجام امضا شد....
امریکا. در واکنش به دوستی و پیوند
چین و عربستان

برجام را امضا کرد
عدو شود سبب خیر اگه خدا خواهد..
اخر شاهنامه خوشه
خواستار افتتاح سفارتهای آمریکا و اسرائیل در تهران هستیم
تکلیف ما چی میشه
ام وی ام ثبت نام کردیم؟
شما چرا یه طرفه به قاضی میرید
ما کی دوست چین یا روسیه بودیم هرچی انجام شده به صلاح کشور بوده وگرنه کیه که ندونه چین و روسیه شیطان صفت هستن هر کسی فکر منافع کشور خودشه والبته چون ما مسلمانیم وظیفه مونه از مسلمان جماعت دفاع کنیم ولی ایران هم درمقابل کار چین نباید آرام بماند باید با یه اندیشه کاملاً درست حال چینی هارو بگیره طوریکه کشور هم لطمه نبینه
روسیه هم درطول تاریخ به ایران خیانت کرده همه میدونیم ولی مصلحت دراینه که فعلا دوستانه رفتار کنیم به هر حال این روسیه وچین هستن که حق وتو دارن وضمنا به کشور ما نزدیکتر هستن فکر کردید نمیدونیم چرا روسبه طرح دوستی با ایران ریخته چون میدونه سقوط ایران یعنی نابودی روسیه
ضمنأ من نه اصلاح طلبم نه اصولگرا ولی شعار اصولگرا چیه؟ نه شرقی نه غربی(جمهوری اسلامی)پس الکی به اصولگرایان تهمت نزنید
پاسخ ها
sdn
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
مصلحت و درایت هم این بود با امریکا و کانادا زاپن و سایر ملل درست رفتار می کردیم و مسئولین کارها و شعارهای بیهوده نمی دادند.
باید سفیر چین را احضار کنید تا جوابگوی گذافه گویی ضد ایرانی خود باشند حالا فهمیدید چرا چین بزرگترین چالش آمریکا تعریف شده؟ چین کشور منفعت طلب و خطرناکی هست چه لزومی داشت در بیانه ی ضد ایرانی سهم داشته باشد؟مگر ما در کجای روابطمان بر ضد چین موضع گرفته بودیم؟وفتی تمام تخم مرغ ها را در سبد شی جی پینگ میگذاشتید حتی یک ثانیه هم فکر چنین روز را میکردید؟
مردم‌ ایران‌ از‌ چین و روسیه‌ متنفرند‌ !
اونایی که از حرکت چین ذوق زده شدن ، اینو بدونن اولا چین جایی میتونه سرمایه گذاری کنه که امنیت باشه ، ثانیا عربستان هم میدونه تنها کشوری که میتونه عربستان رو نا امن کنه، ایرانه
چین خواسته دل سعودی هارو بدست بیاره
عربستان هم آویزون چین شده

چینی ها ناشیانه رفتار کردن

فکر کردن ایران بخاطر شرکت های چینی تو عربستان ،
کوتاه میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
تحیلی آبکی داشتی
دعوتش کرد به خاطر همین که چین هم ضد ایرانی بشود
سیاست نگاه به شرق؟ الان این انتظار وجود داره که فورا ورود کالاهای چینی به ایران را قطع کنن ، ماند خودرو .
دستان بی نمک و فکرهای کوته فاجعه می شود
این یه دروغه، بگید که دروغه، چین این کارو نمیکنه، چین به ایران خیانت نمیکنه،نه نه نه، شماها دارید دروغ میگید، چین و روسیه برادرهای ما هستن، چییییییییین چیییییییییین
یاد احتزاز پرچمم چین روی برج ازادی افتادم
واقعا جالبه ایران با چین قراردادمیبنده میشه مستعمره ولی عربستان قرار داده میبنده میشه تعامل و منفعت مطمئن باشید آمریکا اجازه این غلطها را به بن سلمان نمیده
دوستان به این مسئله توجه کنید که دارن عربستان رو از بغل آمریکایی که صد ساله امنیتش رو تامین کرده درمیارن و به بلوک شرق انتقال میدن. بلوکی که مهمترین دشمنش هم جزوشه. حالا باید بهش اطمینان بدن که اونی که باهاش مشکل داری کاری باهات نداره تا بتونه با خیال راحت آمریکا رو ول کنه. عربستان داره مهمترین تصمیمش در طول تاریخ رو می گیره. تغییر جهت از غرب به شرق. البته چاره ای جز این هم نداره چون جغرافیاش این طرفه. این تغییر جهت در ادامه باعث مذاکرات جدی بین ایران و عربستان میشه قطعا. بلوک شرق به همراهی عربستان برای بالا نگه داشتن قیمت انرژی نیاز داره. در واقع دارن راه حل کاهش قیمت نفت رو از دست آمریکا در میارن. اگه عربستان بیاد شرق به نفع ایران هم هست. اگه توجه کنید با اینکه ایران میدونه بودجه حمایت از کومله داره از عربستان میاد با این حال تا حالا کاری باهاشون نداشته چون نمی خواد باعث برگشتن عربستان به سمت غرب بشه و البته عربستان هم اینو می دونه و داره به کارش ادامه میده. موقعیت پیچیده و بسیار سختیه. با یه بیانیه و حرف و سخن نمیشه اوضاع رو تحلیل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
تحلیت خیلی آبکی بود تمامی داستانها در این جهان مسخره دست یه مشت تاجر چند ملیتی هست که برای کل دنیا تصمیم میگیرند کجا جنگ شه کجا تغییرات سیاسی بشه کی بره کی بیاد بعدش هم تفکر آشتی بین دو رقیب منطقه ای اصلا امکان پذیر نیست
مشکل نه چین و نه روسیه و نه دیگران است . مشکل مسولین نا اگاه هستند
موعظه ها روی شی کینگ پینگ اثر نکرده . آدم بد
چین پفکی وآمریکای مفنگی را امام خوب می شناخت و سیاست نه شرقی نه غربی کشورما به کسی باج نمی دهد.
پفکی های چینی احتمالا آمده اند. گاوهای شیرده را بدوشند.
چه گاوهای شیری هستند این وهابی های سعودی که همه دارند اونارو شبانه روز می‌کوشند.
با سفر رهبر چین به ایران شبکه های درپیتی ماهواره ای میگفتند همه ایران را میخواهند به چین بدهند ولی باسفر این شخص به عربستان همین شبکه های نجاستخواربه نفع عربستان تجزیه وتحلیل میکنند
اینم نتیجه اعتماد به شیطان بزرگ چین
آمریکا با تمام بدی که دارد اما حداقل رو بازی میکنه ! با هرکی باهاش باشه هست ! اما این روس و چین بارها و بارها ثابت کردند استاد زیر آبی رفتند وزیر و رو کشی !
هم از توربه هم آخور ,
یا چین قید روس و خصوصا ایران رو زده چشم به بازار و انرژی عربها که چرب تره زده !یا هم نه با توجه به خصلت ذاتی شون و منفعت طلبی اونها دنبال گرفتن امتیاز بزرگتری به پناهنده خودشون یعنی دولت وقت دارند ! که با توجه به عدم برجام و فضای جامعه و فشار غرب دومی و ترکیبی از هردو با چشم به کیسه هردو طرف و البته بیشتر ایران دارد !قطر رو هم عربستان داره میگیره ازمون !
هیچ وقت این قد تنها نبودیم !
چقدر بعضی ها ساده هستند که فکر میکنند با یه سفر ریس جمهور چین به عربستان .همه چی عوض شده.الان عربستان با چین دوست شده .اگه عربها حتی فکرش هم به سرشون بزنه که غرب ول کنند بروند دنبال شرق .آمریکا روزگارشون سیاه میکننه از هستی ساقطشون میکننه .مگه عربها چنین اختیاری دارند .که با یه سفر همه چی تغییر کنه .
نفس راحتی کشیدم
کشورهای کمونیستی مثل روسیه و چین صرفا به فکر منافع خودشون از هر طریق ممکن هستند و در این راه همه چیز رو فدا میکنن. وجدان و شرف و آبرو و عهد اخوت هیچ معنی و مفهومی براشون نداره فقط پول میشناسن. بنظرم عربستان حماقت کرد چین مثل عنکبوتی که پشه را میبلعه عربستان رو تابود میکنه
ایران هیچ گاه احساس تنهایی نخواهد کرد روزی به جایی برسه که اطرافیان انگشت به دهن بمونن مثل صنایع نظامی
ان شاالله
حالا ببین چین چگونه نابود خواهد شد و ایران به کجا خواهد رسید اندکی صبر
تحریم چین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار