در نیمه دوم سال کدام صنایع رشد می کنند؟

بازار سرمایه این روزها به لحاظ ارزندگی و پی بر ای در منطقه جذاب و قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری به سر می‌برد، در همین رابطه تحلیل و پیش بینی مسعود مهدیان - تحلیلگر بازار سرمایه را از وضعیت بورس در نیمه دوم سال بخوانید.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹ 07 November 2022

به گزارش بورس تابناک، در این گزارش تحلیل و پیش بینی مسعود مهدیان - تحلیلگر بازار سرمایه را از وضعیت بورس در نیمه دوم سال بخوانید.

مسئولان بازار سرمایه تهران در روزهای اخیر به سبب ریزش‌های شدید، پی‌درپی و اوضاع نابسامان معاملات، که سبب کاهش چشمگیر ارزش معاملات و خروج مستمر نقدینگی از بازار شده و از همه مهمتر نبود اعتماد (که به‌واسطه تصمیمات غیر کارشناسی و خلق‌الساعه روز به روز کمتر شد و بازار را به این مرحله رساند) به فکر راه چاره و به اصطلاح حمایت فوری برای برون رفت از وضع موجود افتادند که درنتیجه بعد از تشکیل جلسه در راستای حمایت فوری از بورس تهران منجر به تصویب بسته ده بندی حمایت از بازار سرمایه شد. از نگاه فعالان بازار سرمایه در این برهه زمانی که بازار با آن دست و پنجه نرم می‌کند تصویب اینگونه مصوبه‌ها در صورت عملی شدن می‌تواند حداقل در کوتاه مدت اثرگذاری داشته باشد چون در بلند مدت باید سیاست‌های کلان اقتصادی را مدنظر داشت، از جمله: نرخ بهره بین بانکی، بحث فروش اوراق دولتی، نرخ خوراک صنایع، عدم قیمت‌گذاری دستوری و تنظیم و ارائه بودجه سال آینده که همه این موارد مسلما نقش جدی در روند ورود و خروج پول به بازار سرمایه را ایفا می‌کنند.

اما از جمله مهمترین بندهای مصوبه می‌توان به بیمه کردن پرتفوی سهامداران اشاره کرد که درصورت اجرا به نوعی فشار روانی و ترس حاکم بر بازار را به طور محسوسی کاهش دهد. این طرح می‌تواند جذاب و مورد استقبال قرار ‌گیرد، به شرطی که اطلاع رسانی عمومی و مطلوبی برای سهامداران انجام شود. مورد حائز اهمیت دیگر بحث محدود کردن فروش بازارگردان‌هاست که دستور بجا و منطقی است چرا که اساسا سیاستی که بازارگردان‌ها در پیش گرفته بودند بیشتر به ضرر سهامداران و اخلال در شکل‌گیری روند صورت می‌پذیرفت که قطعا نیاز به اصلاح قوانین آنهاست.
اما بازار سرمایه این روزها به لحاظ ارزندگی و پی بر ای در منطقه جذاب و قابل قبولی برای سرمایه‌گذاری به سر می‌برد. با توجه به گزارش‌های شش ماهه شرکت‌هایی که روانه کدال شد در اکثر گروه‌ها و صنایع شاهد رشد سود سازی به‌خصوص در صنایع تأثیرگذار همچون پالایشگاهی بودیم. در اکثر صنایع کوچتر هم همچون غذایی و دارویی هم گزارشات قابل قبول بود که به ارزندگی بازار افزود. پس با فرض همین مدل شش ماهه نخست بازار از منظر بنیادی مستعد رشد در اکثر گروه‌ها و صنایع است. به لحاظ تکنیکالی هم همانطور که مشخص است شاخص کل پس از روندی نزولی حدودا پنج ماهه بالأخره در ناحیه ۲۴۰/۱ هزار واحدی متوقف شد و توانست به نوعی کمی تغییر روند داشته باشد. اما این تغییر روند مستلزم چند مولفه اساسی است از جمله: افزایش ارزش معاملات سهام، قطع خروج مستمر از بازار و برگشت اعتماد سهامداران که با عملی شدن وعده های داده شده می‌تواند میسر واقع شود. از منظر شرایط بیرونی و مؤثر بر بازار سرمایه، بحث سیاسی و برجامی که به خاموشی رفته و به واقع امید زیادی حداقل در کوتاه به احیای آن نیست مسلما از جمله عوامل مهم در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است هم در بحث بازار سرمایه و هم در کلیت اقتصاد کشور است که باید نیم نگاهی به این مورد و همچنین شرایط بازارهای جهانی که تحت تأثیر جنگ در قاره اروپاست داشت.
مورد دیگر که همیشه یکی از مؤلفه‌های اصلی در تغییر روند بورس تهران است نرخ دلار است که این روزها با افزایش نرخ دلار مواجه هستیم و احتمال ادامه دار بودن این رشد را تا پایان سال داریم، این موضوع البته منجر به پدید آمدن موج جدیدی از تورم در کشور می‌شود و به دنبال آن افزایش قیمت سهام را هم درپی خواهد داشت. برای روزهای آینده در صورت عملی شدن مورادی که ذکر شد (بسته حمایتی بورس) معاملات بازار سرمایه در شش ماهه دوم ۱۴۰۱ می‌تواند با افزایش تقاضا و رشد قیمتی در اکثر گروه‌ها به‌خصوص صنایع پالایشگاهی، خودرویی و تک سهم‌ها همراه باشد./منبع: هفته نامه اطلاعات بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل