بازدید 19415

تجارت پرسودی بنام فروش تراكم

متاسفانه وقتي مردم نامه‌ای از شورا به شهرداري‌‌هاي مناطق مي‌برند با عكس العمل‌های ناخوشايندی مواجه مي‌شود و از همه بدتر اين‌كه همين رفتارهای نادرست و بي اعتنايي‌ها را نسبت به اعضاي شورای شهر نيز دارند.
کد خبر: ۱۱۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۴ 18 August 2010
جام جم آنلاين نوشت:

 بيشترين زمان سيصد و چهارمين جلسه شوراي شهر تهران روز سه شنبه به انتقاد اعضای شورا از عملكرد شهرداری تهران گذشت.يكي از موارد بحث اين جلسه به تجارت پرسود تراكم با تخفيف هاي غيرقانونی شهرداری و بي اعتنايی مسولان شهرداری تهران در پاسجگويی در اين زمينه اختصاص داشت.

 بدهی يك هزارو 77 ميليارد توماني شهرداري به پيمانكاران، ماجراي كلاف سردرگم فروش تراكم با تخفيف‌هاي غيرقانوني 40 تا 50 درصدي و دادن جواب‌هاي سربالاي مسوولان شهرداري به پيگيري‌هاي اعضاي شورا در اين زمينه، فروش تراكم توسط شهرداري تهران براي ساخت 2800 واحد مسكوني در باغ قره توسط تعاوني سپاه و عدم پاسخگويي شهرداران مناطق به تماس‌هاي مكرر اعضاي شوراي شهر براي پيگيري مشكلات مردم از جمله موارد اعتراض اعضاي شوراي شهر در جلسه سه شنبه بود.

عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با انتقاد از عدم پاسخگويي شهرداران مناطق و معاونانشان به تماس‌هاي مكرر اعضاي شوراي شهر تهران، گفت: ساده‌ترين روش براي پيگيري مشكلات و گرفتن پاسخ مناسبي براي آنها، تماس تلفني و يا ارسال نامه است، اما متاسفانه تاكنون با اين روش‌ها نتوانسته ايم از شهرداري‌هاي مناطق جواب بگيريم.

حبيب كاشاني افزود: متاسفانه وقتي مردم نامه‌اي از شورا به شهرداري‌‌هاي مناطق مي‌برند با عكس العمل‌هاي ناخوشايندي مواجه مي‌شود و از همه بدتر اين‌كه همين رفتارهاي نادرست و بي اعتنايي‌ها را نسبت به اعضاي شوراي شهر نيز دارند. اين عضو شوراي شهر براي تاييد ادعاي خود به پيگيري‌هاي چند ماهه‌اش براي تماس تلفني كوتاه با شهردار منطقه 2 اشاره كرد و گفت: شهردار منطقه 2 جواب تلفن‌هاي ما را نمي‌دهد اما به تماس‌هاي تلفني معاونان شهردار تهران كه به نظر مي‌رسند مريخي هستند و با ما فرق دارند به سرعت پاسخ مي‌دهد.

كاشاني سپس با لحني تند خطاب به مسوولان شهرداري تهران گفت: مشخص نيست چطور عده‌اي در شهرداري يك شبه ميلياردر مي‌شوند، اين عضو شوراي شهر تهران افزود: تراكم چيزي نيست كه در بقالي‌ها فروخته شود و فروش آن سال‌هاست در انحصار شهرداري بوده است، اما مشخص نيست چطور مي‌شود كه تراكم به پيمانكار و از او به كارگزار واگذار مي‌شود و سپس با تخفيف‌هاي 40 تا 50 درصدي به فروش مي‌رسد.

تجارت پرسودي بنام فروش تراكم

هم‌اكنون بخشي از درآمدهاي شهرداري تهران از طريق عوارض و بخش ديگر با فروش تراكم در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران تامين مي‌شود.

در واقع شهرداري‌هاي مناطق براي مالكان زمين‌هايي كه متقاضي ساخت‌وساز هستند، بر اساس قيمت زمين، متراژ و اين‌كه در كدام منطقه واقع شده است، مجوز ساخت‌و‌ساز صادر مي‌كنند. متفاوت بودن بهاي زمين در مناطق مختلف تهران موجب متغير بودن قيمت فروش تراكم شده است و همين موضوع سبب شده شوراي اسلامي شهر تهران بر اساس مصوبه‌اي نرخ ثابتي بعنوان تخفيف براي فروش تراكم در تمام مناطق در نظر بگيرد.

اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران بر اساس آخرين مصوبه خود در اين زمينه در حالي مصوبه فروش تراكم بر مبناي تخفيف 18 درصد درتمام مناطق را به تصويب رسانده‌اند كه برخي شهرداري‌هاي مناطق با ناديده گرفتن اين مصوبه به متقاضيان ساخت‌و‌ساز تا 50 درصد تخفيف هم براي خريد تراكم مي‌دهند كه اين موضوع موجب اعتراض و انتقاد اعضاي شوراي شهر تهران شده است.

شايد در وهله اول به نظر برسد اين اقدام برخي شهرداري‌هاي مناطق به ضرر آنها تمام مي‌شود، اما واقعيت اين نيست، چرا كه فروش تراكم به بهاي زير پا گذاشتن مصوبات شوراي شهر و انجام يك كار غيرقانوني براي برخي شهرداري‌هاي مناطق مي‌تواند به تجارتي پرسود تبديل ‌شود. اعضاي شوراي شهر تهران نيز با دريافت اخباري از گوشه و كنار شهر مبني بر اين اقدام غيرقانوني توسط برخي شهرداري‌هاي مناطق در جلسه روز گذشته شورا خواستار رسيدگي جدي و پاسخگويي سريع شهرداري تهران در اين زمينه شده‌اند.

جواب سربالاي شهرداري به شورا

بررسي طرح مجوز جابه‌جايي اعتبارات در مصوبه بودجه سال 89 شهرداري تهران به منظور پرداخت مطالبات پيمانكاران نيز به دليل انتقاد اعضاي شوراي شهر تهران از روند بالا آوردن بدهي‌هاي كلان شهرداري به پيمانكاران و ابهامات موجود در اين زمينه به هفته آينده موكول شد.

اعضاي شوراي شهر معتقد بودند بايد در شهرداري جلوي هزينه‌ كردهاي فاقد سند را گرفت زيرا تضميني نيست كه با اين روند بدهي‌هاي شهرداري چندين برابر نشود.

سخنگوي شوراي شهر در اين نشست در حالي‌كه شهرداري تهران را به دليل دادن جواب‌هاي سربالا به پرسش‌هاي اعضاي شورا مورد انتقاد قرار داد، با اشاره به افزايش بدهي‌هاي شهرداري تهران به پيمانكارانش گفت: بدهي‌هاي شهرداري تهران به پيمانكارانش بيشتر از مبلغ 1077ميليارد توماني است كه عنوان مي‌شود.

خسرو دانشجو تاكيد كرد: شهرداري به جاي اعلام رقم بدهي‌هاي خود به پيمانكارانش و دادن جواب‌هاي سربالا به شوراي شهر، توضيح دهد به جاي پرداخت اين بدهي‌ها چه ميزان مجوز تغيير كار بري و تراكم داده است.

رسول خادم، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران نيز با بيان اين‌كه اگر شهرداري درصدي بدهي به پيمانكارانش داشته باشد قابل قبول است، اما بيش از آن دغدغه آميز خواهد بود، تصريح كرد: متاسفانه بسياري از پيمانكاران طرف قرارداد با شهرداري به دليل تاخير طولاني در دريافت طلب خود از هستي ساقط شده‌اند.

يك وعده 8 ساله

حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران نيز كه در غياب چمران رياست جلسه شورا را به عهده داشت، در جريان ارائه توضيحات رئيس سازمان بازيافت شهرداري تهران پيرامون وضعيت جمع‌آوري و تفكيك زباله‌هاي پايتخت، گفت: 8 سال است مسوولان و متوليان امر از جمله شهرداري از خريد دستگاه‌هاي زباله سوز سخن مي‌گويند، اما تاكنون اقدامي در اين زمينه انجام نشده است.

حسين محمد پورزرندي، معاون مالي و اداري شهرداري تهران نيز در جلسه روز گذشته شوراي شهر حضور داشت اما فرصت پاسخگويي به انتقادها را نيافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
بدون تعارف بايد گفت جداي از عملكرد اجرايي خوب اقاي قالي باف بعضي از پرسنل شهرداري ادم را ياد بهج بگيران دوره رضا شاه مي اندازند
با سلام این فروش تراکم به جه قیمتی است به قیمت در نظر نگرفتن تمام اصول شهرسازی به قیمت تخریب ساختار شهری جناب آقای قابیباف از تمامی زحمات شما متشکرم ولی امیدوارم که آیندگان و قضاوت آنها را در نظر بگیرید بچه هایی که بدون نور آفتاب در کوچه های مرکز شهر بزرگ می شوند محل تفریح ندارند در تراکم بیش از حد فروخته شده ؟ آقای قالیباف قبل از شما هم این تجارت پر سود را نیز انجام داده اند ولی آیندگان که همانا نسل ماست تمامی خدمات آنها را نادیده گرفته و فقط آنها را متهم به خیانت کرده اند چون به شما ارادت دارم نمی خواهم چنین اتفاقی برای شما بیافتد به قول امام (ره) تاریخ بهترین معلم ماست والسلام ارادتمند محمدرضا علی خمسه -کارشناس عمران
محض اطلاع شما (بقیه خبر دارند) هزینه های میلیاردی یک تیم فوتبال سرشناس از راه خرید و فروش تراکم و سود ناشی از آن تامین می شود.
سلام
تابحال چندين نظرارسال كرده ام وهيچيك از آنها درج نشده است اين موضوع واقعا" مشكل مردم است يك گزارش درج كرده و لطفا پيگيري نمائيد.
و اما موضوع عوارض نوسازي شهرداري است كه ساليانه ميگيرد تا حدود ده سال پيش عوارض سالانه منزل اينجانب كمتر از پنج هزار تومان بود سال گذشته طي چهار قبض بيش از يكصدو بيست هزار تومان عوارض پرداخت كردم و در قبض اشاره شده عوارض تا پايان هشادو هشت،چند روز پيش قبض هاي عوارض امسال آمد چهار قبض هر يك به مبلغ چهل پنج هزار و دوست تومان كه با يك محاسبه ساده بيش از پنجاه در صد افزايش نسبت به سال گذشته بعلاوه يك قبض بيست و شش و اندي تومان مربوط به هشادو هشت. سوال ، اگر تورم در كشور پنجاه در صد است چرا به حقوق كارمندان دولت شش در صد اضافه شد واگر تورم به اين مقدار نيست چرا اين مقدار افزايش ؟ آيا اين رقمها با تييد شوراي شهر است؟ چرا من كه عوارض سال گذشته را در موقع خودش پرداخت كرده ام مجددا بايد ييست وشش هزار تومان ديگر پرداخت كنم گزار شتان را هم خواندم اگر نظرتان است پيگيري نمايم در گزارش از قول آقاي كاشاني گفته ايد جواب ايشان را هم نميدهند بدا بحال ارباب رجوع به قبض هايي كه اشاره كردم اضافه ميشود يك قبض پنجاه چند هزار توماني بابت دفع ذباله.راستي اين عوارض در سبد هزينه
هاي يك كارمند پيش بيني شده است؟جهت استحضار اين ميزان عوارض دو درصد حقوق من معلم را ميبلعد ! همه ي مدارك عرايضم موجود است و در صورت نياز ارسال خواهم كرد لطفا" به رسالتتان عمل كرده و اين موضوع را كه قطعا" مشكل قشر زيادي ميباشد پيگيري نماييد. با تشكر تبريزي
خوبهآقای شهردار به جای کارهای تبلیغی(برای انتخابات آتی)مثل افطاری دادن و... ، برای رفع مشکلات اساسی شهر هزینه نمایند
نکته سود اور نقد شدن تراکم در بانک شهر است تراکم با تخفیف بالاتر از میزان خورد کردن در بانک از شهرداری یا پیمانکاران طلبکار خریده میشششود و توسط گروه بخصوصی در بانک خرد میشود
لطفا تحقیق کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل