بازدید 5615

دلیل مرگ متعدد بزهای وحشی در چالوس

لاشه ۲۵ راس کل و بز وحشی پاییز امسال در محیط زیست نوشهر، چالوس و منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی کشف شد.
کد خبر: ۱۱۴۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵ 10 October 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، کشف ۲۵ لاشه کل و بز وحشی در محیط زیست نوشهر و چالوسبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران گفت: نخستین لاشه کل و بز وحشی ۳۰ شهریور ماه امسال در حوزه مشترک نوشهر و چالوس و در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی کشف شد.

کوروس ربیعی افزود: کشف لاشه کل و بز وحشی در همین منطقه تا روز ۱۳ مهرماه ادامه داشت و تا این تاریخ لاشه ۲۵ راس کل و بز کشف شد.

او ادامه داد: از روز ۱۳ مهرماه تاکنون گزارشی از کشف لاشه جدید دریافت نشده است، اما احتمال دارد مرگ کل و بز وحشی ادامه دار باشد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران گفت: نمونه‌هایی از لاشه حیوانات تلف شده با همکاری اداره دامپزشکی تهیه و به آزمایشگاه مرکزی سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است که هنوز نتیجه قطعی اعلام نشد

ربیعی افزود: با توجه به شواهد موجود احتمال شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه وجود دارد

او گفت: پایش‌ها در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و حوزه نوشهر، کلادرشت، نور و چالوس در حال انجام است و دام‌های اهلی نیز از محدوده‌ای که لاشه کل و بز وحشی پیدا شده بودند با همکاری محیط بانان خارج شدند

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران گفت: آبشخور‌هایی که دام‌های اهلی و وحشی از آن استفاده می‌کردند نیز ضد عفونی شده است

ربیعی افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بومی شده است و در سه استان مجاور مازندران شامل البرز، تهران و قزوین هم مشاهده شده بود.

ویروس طاعون نشخوار کنندگان به شکل قطره‌های ریز عفونی در هنگام عطسه یا هر گونه ترشح دیگر منطقه را آلوده می‌کند و تردد دام‌های سالم در آبشخورها، آخور‌ها و بستر‌هایی که دام آلوده در آن تردد داشت سبب آلوده شده دام‌های زنده می‌شود.

بنا بر گزارش صدا وسیما، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ۱۷ مهرماه پارسال در ارتفاعات کلاردشت و چالوس مشاهده شده بود و بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست لاشه ۲۵۰ راس کل و بز وحشی از شهریور تا اواسط زمستان در این مناطق کشف شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار