بازدید 6531
۱

خواهان تضمین بهره‌مندی ایران ازمزایای اقتصادی برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیدگاه های روشن جمهوری اسلامی اعلام شده و اگر در طرف مقابل اراده سیاسی باشد، براساس مذاکرات و توافقات امکان شکل گیری یک توافق پایدار، قوی و تامین کننده منافع طرف ها به ویژه ملت ایران وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰ 29 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مرکز رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ناصر کنعانی، با اشاره به دستاوردها و نتایج سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد هر ساله با حضور روسا و شخصیت های مهم ملی و بین المللی در نیویورک برگزار می شود و به طور طبیعی فرصتی برای حضور روسای جمهور و مقامات عالی کشورها جهت استفاده از تریبون و جایگاه سازمان ملل برای تبیین مواضع و دیدگاه های خودشان در حوزه های ملی و منطقه ای و بین المللی است.

وی اجلاس سازمان ملل را فرصت بسیار خوبی برای بیان دیدگاه های اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل مورد اهتمام دنیا هم در حوزه های منطقه ای و هم در حوزه های بین المللی دانست و افزود: امسال هم این فرصت برای جمهوری اسلامی ایران فراهم بود که در عالی ترین سطح در این اجلاس شرکت کند و رئیس جمهور به همراه یک هیئت عالی رتبه در این اجلاس شرکت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گوی خبری شبکه باران، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت و جایگاه ژئوپلیتیک در منطقه ای خاص و با اهمیت واقع شده است، تصریح کرد: تحولات این منطقه همواره تاثیرات جهانی داشته و مورد توجه دولت ها و ملت ها بوده است؛ به علاوه جمهوری اسلامی ایران هم در مسائل منطقه ای و هم درباره مسائل بین المللی صاحب نظر و ایده و رای محسوب می شود.

کنعانی، جمهوری اسلامی ایران را یک کشور صاحب نقش در معادلات سیاسی و امنیتی و اقتصادی و تجاری منطقه ای و بین المللی دانست که به طور طبیعی همواره مخاطبان زیادی دارد و ادامه داد: همه کشورها مایل هستند دیدگاه های جمهوری اسلامی را در مسائل مختلف بشنوند. این در حالی است که جهان با موضوعات قابل توجهی رو به رو شده و لذا انتظار می رود جمهوری اسلامی هم درباره این موضوعات به بیان دیدگاه و نظر بپردازد و هم مشارکت های منطقه ای و بین المللی را برای حل و فصل اختلافات و بحران هایی که اساسا به عنوان خطری برای صلح و امنیت جهانی تلقی می شوند، جمع کند.

وی اضافه کرد: ما در منطقه بسیار حساسی قرار گرفتیم که به لحاظ ژئوپلیتیکی بسیار مهم است، اما کشور صاحب ظرفیتی هستیم که هم به ایفای نقش خود برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات منطقه ای و بین المللی می پردازیم و هم درخصوص موضوعات پیچیده جهانی صاحب نظر هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رئیس جمهور در حاشیه سفر به نیویورک بیش از ۱۲ دیدار مهم در سطح روسای دولت ها و شخصیت های تراز اول بین المللی داشت، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان دیدگاه های شفاف، صریح، اصولی و مبنایی جمهوری درباره صلح و امنیت بین المللی و رویارویی با چالش ها و نحوه ایجاد فضایی بهتر برای زندگی ملت ها استفاده کرد و خوشبختانه و تبادل نظرهای خوبی صورت گرفت.

وی در ادامه به روند مذاکرات وین اشاره کرد و متذکر شد: مهمترین روندی که برای حل و فصل اختلافات هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه و یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، روند مذاکرات وین است؛ در این مذاکرات ایران در کنار کشورهای عضو توافق برجام حضور دارد و تاکنون گفت و گوهایی انجام گرفته و آخرین مرحله گفت و گوها ماه گذشته برگزار شد.

کنعانی با بیان اینکه مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجه اتحادیه اروپا به عنوان میانجی گر جمهوری اسلامی ایران و دولت آمریکا به ایفای نقش می پردازد، اضافه کرد: جمهوری اسلامی در موعد مقرر پاسخ خودش را به دیدگاه ها و پیشنهادها ارائه کرده و امیدواریم بتوانیم در چارچوب همین گفت و گوهای روند توافق را هموار کنیم.

وی با اشاره به موضوعات مهم مورد اهتمام جمهوری اسلامی در مذاکرات، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال امضای توافق نامه برجام در سال ۲۰۱۵ به تعهدات خودش عمل کرده و لذا انتظار می رفت شرکای برجام هم به مقابل به تعهدات خودشان عمل کنند، زیرا توافق یک مسیر دوطرفه است و تعهدات و التزامات متقابل دارد، اما شاهد یک مسیر یک جانبه بودیم و دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد؛ البته اعضای اروپایی متعهد شدند که خسارات ناشی از این خروج را جبران کنند و به تعهدات خودشان در قبال جمهوری اسلامی جامه عمل بپوشانند. در این راستا بیش از یک سال به طرف اروپایی برای جبران فرصت دادیم، اما اتفاق خاصی رخ نداد.

سخنگوی وزارت امور خارجه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی مبتنی بر مصوبه مجلس شورای اسلامی در جهت تامین حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته ای به صورت تدریجی از بخشی از تعهدات خودش در چارچوب برجام خارج شد، گفت: البته این خروج مبتنی بر تعهدات اختیاری برجام و در جهت تامین حقوق ملت بود. متاسفانه اروپایی ها در این مسیر مواضع سیاسی غیر منطقی و غیر معقولی را در پیش گرفتند.

وی تاکید کرد: دولت آمریکا وقتی احساس کرد جمهوری اسلامی در مسیر تامین حقوق ملت با کسی تعارف نمی کند و بر مواضع خودش جدی است و حقوق بین المللی خودش را می شناسد، مجددا متقاضی بازگشت به مذاکرات شد و لذا مذاکرات وین تلاشی برای از سرگیری اجرای توافق از سوی طرف ها و بازگشت متعهدانه آمریکا به برجام بود. در حال حاضر مذاکرات انجام شده و جمهوری اسلمی آماده بازگشت به توافق است؛ مشروط به اینکه طرف مقابل به التزامات پایبند باشد و حقوق حقه ملت مشخصا در جهت تحریم هایی که در قالب قطعنامه های شورای امنیت و اقدامات یک جانبه آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده، در چارچوب برجام تامین شود.

کنعانی با بیان اینکه خواهان تضمین برای بهره مندی جمهوری اسلامی از مزایای اقتصادی برجام هستیم، گفت: طرف ها باید به تعهدات خودشان پابرجا بمانند و مجددا شاهد خروج یک جانبه نباشیم؛ البته تاکنون دیدگاه های روشن جمهوری اسلامی اعلام شده و اگر در طرف مقابل اراده سیاسی باشد، براساس مذاکرات و توافقات امکان شکل گیری یک توافق پایدار، قوی و تامین کننده منافع طرف ها به ویژه ملت ایران وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ملتزم به مسیر مذاکره به عنوان یک راهکار دیپلماتیک در جهت تحقق حقوق حقه و قانونی ملت ایران است و در مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای از حقوق ملت حفاظت می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
در دولت گذشته که دست کسانی که صحبت از برجام و مذاکره میزدند رو میخواستند قطع کنند! چی شد حالا؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر