بازدید 15562

شرایط پرداخت حقوق به ناظران شرعی بانک‌ها اعلام شد

قرار است در هر بانک یک نفر به عنوان مسئول نظارت و تطبیق شرعی فعالیت کند؛ بر این اساس بانک مرکزی ضوابط اجرایی آن را به بانک‌ها ابلاغ کرده که طبق آن، پرداخت هرگونه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر اعم از نقدی و غیر آن (بابت وظیفه نظارت و تطبیق شرعی) به جز موارد مندرج در گزارش سنواتی مزبور مجاز نیست.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 12 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در ماه اخیر گفته‌هایی مبنی بر اینکه قرار است تا در هر شعبه بانکی یک روحانی به عنوان ناظر شرعی فعالیت کند، مطرح و با واکنش‌هایی نیز همراه شد که بانک مرکزی این موضوع را تکذیب کرد.

در توضیح بانک مرکزی در این رابطه اعلام شد که براساس مصوبه شورای فقهی بانک مرکزی، در هر بانک یا موسسه اعتباری، یک نفر به عنوان مسئول نظارت شرعی در کمیته تطبیق حضور خواهد داشت تا به عنوان عضوی از اعضای کمیته مذکور، انطباق عملکرد آن بانک و موسسه اعتباری با ضوابط و مقررات شرعی را کنترل کند.

همچنین، ناظران شرعی به هیچ وجه منحصر به روحانیون نیست و همه متخصصان صاحب صلاحیت در حوزه بانکداری اسلامی (حوزوی یا دانشگاهی)، پس از اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه می‌توانند با انتخاب بانک یا موسسه اعتباری و تایید شورای فقهی بانک مرکزی، به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق حضور داشته باشند.

در این زمینه، بانک مرکزی ضوابط ناظر بر نظارت و تطبیق شرعی در بانک‌ها را ابلاغ کرده که طبق آن، از تاریخ تایید صلاحیت مسئول نظارت و تطبیق شرعی، طرح هرگونه مقررات داخلی به ویژه در حوزه شیوه‌های تجهیز و تخصیص منابع در هیات مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی منوط به تایید قبلی مسئول نظارت و تطبیق شرعی است.

بانک‌ها نیز باید تمامی مقررات داخلی به ویژه در حوزه شیوه‌های تجهیز و تخصیص منابع که قبل از تاریخ تایید صلاحیت مسوول نظارت و تطبیق شرعی به تصویب هیات مدیره رسیده را جهت بررسی از منظر عدم مغایرت با ضوابط فقه اسلامی و بانکداری بدون ربا در اختیار مسئول نظارت و تطبیق شرعی قرار دهد.

در این بین، اگر مسوول نظارت و تطبیق شرعی تمام یا بخشی از مصوبه هیات مدیره بانک‌ها را مغایر با ضوابط فقه اسلامی و بانکداری بدون ربا تشخیص دهد، باید مراتب را به هیات مدیره و دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کند که هیات مدیره بانک‌ها به عنوان رکن اصلی تضمین اجرای ضوابط شریعت و بانکداری بدون ربا باید شرایط و تدابیر لازم جهت برطرف کردن مغایرت‌های اعلامی توسط مسوول نظارت و تطبیق شرعی که به دبیرخانه شورای فقهی رسیده است را فراهم کند.

علاوه بر این، در ضوابط اجرایی مسوول نظارت و تطبیق شرعی آمده است که بانک‌ها باید با رعایت تدابیر محرمانگی امکان دسترسی مسوول نظارت و تطبیق شرعی به آمار، اطلاعات پرونده‌های تسهیلاتی و سامانه‌های نرم افزاری مرتبط را جهت انجام وظایف فراهم کنند.

همچنین، مسوول نظارت و تطبیق شرعی باید پیگیری‌های لازم جهت اجرایی شدن برنامه‌های آموزشی ترویجی و تبلیغاتی در حوزه بانکداری اسلامی در بانک را انجام داده و به سوالات و ابهامات شرعی مرتبط با عملیات بانک توسط واحدهای اجرایی پاسخ دهد.

او باید در جلسات توجیهی که توسط بانک مرکزی به منظور هماهنگ سازی فعالیت مسوولان نظارت و تطبیق شرعی در شبکه بانکی برگزار می‌شود نیز شرکت کنند و اقدامات و برنامه‌های خود را در هماهنگی با دبیرخانه شورای فقهی عملیاتی کند.

طبق این گزارش، مسوول نظارت و تطبیق شرعی باید هر چهار ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی ارسال کند و در پایان هر سال نیز گزارش انطباق با شریعت در رابطه با عملکرد کلی بانک را جهت طرح در شورای فقهی بانک مرکزی ارائه کند.

در این بین، مدیران بانک‌ها در تمامی سطوح موظف به همکاری با مسئول نظارت و تطبیق شرعی جهت انجام وظایف هستند و هیات مدیره بانک‌ها نیز مسوول نظارت بر حسن اجرای این حکم هستند.

علاوه بر این، بانک‌ها موظف به پرداخت حقوق و مزایای مسئول نظارت و تطبیق شرعی متناسب با حجم کار تعیین شده و ارسال گزارش سالانه تمامی حقوق و مزایای پرداختی به این افراد به دبیرخانه شورای فقهی، هستند.

در این زمینه، پرداخت هرگونه حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر اعم از نقدی و غیر آن (بابت وظیفه نظارت و تطبیق شرعی) به جز موارد مندرج در گزارش سنواتی مزبور مجاز نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۶
برای استخدام یه کارشناس بیچاره توی مملکت کلی ازمون و گزینش میذارن اما اینارو خارج از همه ازمون ها میذارن توی بانکها مفت بچرخن و مفت حقوق بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
روحانیت چشم و چراغ انقلاب هستند
نمی شه بیکار باشند
شما هم به جای حسادت کاش می رفتی حوزه علمیه که از این مواهب برخوردار بشی
راهی برای استخدام روحانیت
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
گشت ارشادم بذارید
این حرفها همه سفسطه و مغلطه است اصل بر این بود که یک عده روحانی را با حقوق بالا بکار مشغول کنند
واقعا افتضاح است بزودی عکس العمل مردم را خواهند دید
ابتدا در هر بانک یک ناضر بعد از مدتی اندک در هر استان یک ناظر و بعد در هر شهر یک ناظر و نهایت در هر شعبه یک ناظر . خداقوت ناظرین شرعی حال و آینده . خداحافظ بیت المال نحیف و ..... شده این ملت و مملکت
آقاجان این همه روحانی تولید می شه باید یه جایی بذارن دیگه حالا این هم یه شغل کاذب دیگه که خودش شروع می کنه به وام گرفتن از بانک و الا ماشالله . . .
یک ماه بدون حقوق بعد هم تراز ریاست
من به عنوان یه ایران هر یک قرونی رو که از مالیات یا حقم از فروش نفت بابت حقوق به این "ناظران" داده بشه، حرام میدونم و اون دنیا ازش نمیگذرم.
ربا ربا است نیاز به کلاه شرعی نداره ،
مالیات بردرآمد دارن یا نه؟
شرایط بکارگیری این نیرو ها باید به اطلاع عموم برسد و از طریق پنجره واحد اقدام شود بدیهی است این کار نیاز به اموزش ترکیبی بانکی و فقی و تجاری دارد فلذا هم نیازمند آزمون هست و منابع آزمون باید به اطلاع مردم برسد بدیهی است انتخاب اصلح باید ملاک بکارگیری باشد
وای خدا ما چقدر بدبختیم!!!!!!!!!!
این کار هیچ توجیهی ندارد

جامعه ای که ۲۴۰۰ سال اسلام دارد

نظام حکومتی که ۴۳ سال اسلامی است

مسولین کشور که همه انقلابی هستند

با این همه هنوز سیستم بانکداری مشکل دارد!!؟؟
با استقرار این افراد هیچ چیز حل نخواهد شد
چرا در مشاغل سخت مثل معادن و ذوب آهن و ریخته گری و... ناظر شرعی نمیگذارید؟
یعنی نمیدونن بانکها وام میدن با سود بالای ۲۰ درصد و بخشی از مبلغ رو هم بلوکه میکنن؟ این دیگه نیاز به حضور آخوند داره؟ مثلا این آخونده توو بانک بشینه سود بانک میشه ۴ درصد؟ فقط مفتخوری جدید راه انداختین
خوبه از ناظر بر ذبح شرعی رسیدن به ناظر بر بانک ها ؟!
پولهامون رو توی بالشت زیر سرمون بذاریم بهتره
در ژاپن ناظر شرعی ندارند و نرخ بهره هم صفر درصد است
مسلمان هم نیستند
حوزه ابروی خودشو بخاطر اشتغال از بین نبره
بانک های ما در مسیر حرام هستند
جایی هست، آقایون از سفره انقلاب سهیم نشده باشند؟
بیمارستان و مراکز درمانی، آموزش و پرورش، بانک، ...
همون چندتا جوان که سر کار هستن و کلی درس خوندن و تخصص دارند هم بندازید بیرون کم کمک که فقط حوزه بمونه و تولیداتش!
دانشگاه ها هم که کلا تهی کردید از متخصص...
ورا فراخوان جذب ناظر شرعی غنکیدین که هرکی صلاحیت داره استخدام بشه؟
بانکداری اسلامی یا بهتره بگیم انسانی و اخلاقی اینه که وام بدون سود از بانک بگیریم و از پول سپرده گذاری در بانک سود نگیریم!
با این کارهایشان بر کل روحانیت توهین شده
کاسبی جدید
یک ریال از حق من هم حرام تا قیامت
ناظر شرعی یعنی چی؟ بانکها طبق بخشنامه عمل می کنند. یک نفر بررسی کنه بخشنامه ها رو کافیه و نیازی به این همه خدم و حشم نداریم
قبلا تکذیب کرده بودند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار